Chiptuning 1.2 TDI

dit wordt een leuke discussie, niet willen toegeven dat de powerbox werkt (nu gaan we de berijder de schuld geven) . Maar ik heb niet anders dan de vorige keer. de powerbox werkt gewoon goed. de motor pakt beter op meer vermogen over het hele toeren gebied en kan langer doortrekken. ik kan nu bij 2500 doorschakelen en heb dan voldoende vermogen en de motor stottert niet. motor loop rustiger en verbruikt dan ook minder (stationair). In zijn 3 kan ik nu een rotonde nemen, dan pakt de motor vlot op. verbuikt lijkt beter volgens de BC. maar ik ga het bij houden

joergarms

Senior Member
eindelijk Nov iemand die aangeeft dat t werkt. Ik gaf t n paar maanden geleden al aan, maar dat werd ook zwaar in twijfel getrokken. waarom? wat zou t nut zijn van n lulverhaal? maargoed, ik kon dan ook geen "harde" feiten neerzetten, behalve de ervaring van mijn vader. ben benieuwd of er nu toch meer mensen overstag gaan. in ieder geval zijn er nu al 2 tevreden ventura-rijders. @neumann, geniet van snellere en zuinigere gl.

Noord26

Forumguru
Ik waardeer de inbreng van iedereen omtrent tuning van een Greenline. Zelf geef ik voorkeur aan een chip op maat. Wil daarom gaan voor JD. Ben benieuwd hoe het verbruik zich gaat settelen met een Ventura-box icm de GL.

cali05

Forumguru
IK heb vandaag een fabia II besteld en deze week wat rond geïnformeerd. Ventura had ik wel oren naar, maar dit mailtje van JD doet mij toch besluiten te wachten:

"Helaas is er op dit moment nog geen tuning mogelijk voor de 1.2 TDI motoren, deze motoren hebben een geheel nieuw type Delphi ECU gekregen (meestal gebruikt VW, Bosch computers). Ze zijn nog niet dmv OBD van tuning te voorzien (je zult eerst de gehele software moeten kunnen kopiëren om deze vervolgens te kunnen bewerken en op de rollenbank te testen). Het is nog even wachten tot de OBD flashtools hier een update voor uitgebracht hebben. Er zijn bedrijven die tuning aanbieden voor de 1.2 TDI, echter gebeurd dit via een kastje/powerbox, zeker niet de mooiste manier van tuning omdat het motormanagement dan niet meer de volledige controle behoud. Bovendien zijn de winsten vaak niet wat er beloofd wordt (zie bijlage, dergelijk kastje kost € 800,- en geeft maar 7pk & 20 Nm).
W
e verwachten dat binnen 1 a 2 maanden beschikbaar komt (we hebben deze week bericht gekregen van de obd-leverancier dat ze in de afrondende fase zijn om deze computers obd uit/inleesbaar te krijgen). Zodra dit mogelijk is komt dit als nieuwsitem op onze website.

Qua waardes en prijzen kan ik nog even niets zeggen, dit moeten we eerst grondig testen op de rollenbank".

Ik heb van hen keurig een aantal grafieken toegezonden gekregen van de waarden die door een powerbox worden geleverd. Ik heb er niet zoveel verstand van maar ik wacht voorlopig (Fabia komt pas in Juni)

Groet CJ

Max5

Senior Member
Zonder tuning:
80-120 km/h: 18.0 +- 1.38s (4e versnelling)

Met tuning:
80-120 km/h: 12.0 +- 0.33s (4e versnelling)
...

Dit zijn mooie verbeteringen! 50% meer acceleratie, niet mis :1884:

En dat in één versnelling dus we hoeven niet over de schakelmomenten te discussieren...

@an.neumann: Hoe is het nu met de gasrespons?
Als ik met 80 aan het sukkelen ben en het gas vloer, lijkt het wel een eeuwigheid te duren voordat er enige versnelling te bemerken is. Is dat verbeterd?

FabiaGL

Actief lid
"Helaas is er op dit moment nog geen tuning mogelijk voor de 1.2 TDI motoren, deze motoren hebben een geheel nieuw type Delphi ECU gekregen (meestal gebruikt VW, Bosch computers). Ze zijn nog niet dmv OBD van tuning te voorzien (je zult eerst de gehele software moeten kunnen kopiëren om deze vervolgens te kunnen bewerken en op de rollenbank te testen). Het is nog even wachten tot de OBD flashtools hier een update voor uitgebracht hebben. Er zijn bedrijven die tuning aanbieden voor de 1.2 TDI, echter gebeurd dit via een kastje/powerbox, zeker niet de mooiste manier van tuning omdat het motormanagement dan niet meer de volledige controle behoud. Bovendien zijn de winsten vaak niet wat er beloofd wordt (zie bijlage, dergelijk kastje kost € 800,- en geeft maar 7pk & 20 Nm).
W
e verwachten dat binnen 1 a 2 maanden beschikbaar komt (we hebben deze week bericht gekregen van de obd-leverancier dat ze in de afrondende fase zijn om deze computers obd uit/inleesbaar te krijgen)
Marketingprietpraat! Ventura heeft wel degelijk toegang tot de Delphi computers en die 2 maanden van hun kunnen er makkelijk nog 12 worden.

Noord26

Forumguru
Beste Cali,

Dat mailtje kreeg ik 2 maanden terug al exact hetzelfde met de 1 a 2 maanden tot de mogelijkheid..

FabiaGL

Actief lid
Beste Cali,

Dat mailtje kreeg ik 2 maanden terug al exact hetzelfde met de 1 a 2 maanden tot de mogelijkheid..
Dit bedoel ik nou, ze hebben jaren geleden niet in de toekomstige computers geinvesteerd en nu lopen ze een paar jaar achter de feiten aan. Het is onmogelijk om de Delphi computer even te kraken. Ventura is slim geweest en heeft ingezien dat kraken de slechtste optie is, ventura heeft de toegang tot Delphi systemen opgekocht met als resultaat dat ze alle nieuwe VAG auto's bijna direct kunnen tunen als deze op de markt komen.

Noord26

Forumguru
Maar waarom gebruikt Ventura dan geen custom-made chip ipv een powerbox? Het orginele systeem wordt nu 'voor de gek gehouden', inclusief de beveiligingssystemen..

FabiaGL

Actief lid
@Noord26, de beveiligingssystemen worden nu zeker niet voor de gek gehouden. de Ventura box heeft zelfs DPF-herkenning, dit betekent dus dat als het roetfilter regenereert of defect is de tuning daarop word aangepast. Ventura werkt met een box zodat een software-update de tuning niet ongedaan maakt en de box is in je volgende auto waarschijnlijk ook weer te gebruiken.

My1stIbi

Actief lid
Dit bedoel ik nou, ze hebben jaren geleden niet in de toekomstige computers geinvesteerd en nu lopen ze een paar jaar achter de feiten aan.
Heb je daar wat achtergrond info over, lijkt me wel interessant leesvoer.
Het is onmogelijk om de Delphi computer even te kraken. Ventura is slim geweest en heeft ingezien dat kraken de slechtste optie is, ventura heeft de toegang tot Delphi systemen opgekocht met als resultaat dat ze alle nieuwe VAG auto's bijna direct kunnen tunen als deze op de markt komen.
En ook hier heb je bronnen van?
Alle VAG auto's? AFAIK hebben alleen de Fabia GL, Ibiza Ecomotive, en Polo BM de Delphi ECU.
Ik vermoed dat ze uitgelezen hebben wat de ECU doet bij bepaalde sensor waardes en vervolgens een programmaatje gekrast om bepaalde waardes anders weer te geven (vanuit 't oogpunt van de ECU), waardoor er op een bepaalde moment meer of minder brandstof ingespoten wordt, mogelijk zelfs met een andere timing.
Maar of ze op die manier ALLE sensors voor de gek kunnen houden...?
Herprogrammeren van een ECU betekent m.i. dat WEL met alle sensors rekening gehouden kan worden. Wat niet wegneemt dat je alsnog een goed programma moet krassen. Maar het lijkt me een stuk eenvoudiger om dan een goed programma te schrijven omdat je directer op de ECU zit en niet met sensorwaardes hoeft te knutselen om voor elkaar te krijgen wat je wilt hebben.
Een beetje als of je zelf een auto kunt besturen of dat je vanaf de zijlijn een andere bestuurder door een parkoers moet leiden.

Just my €0,02.

@an.neumann: Hoe is het nu met de gasrespons?

die is stukken beter vanaf 1200 toeren pakt de motor al op (wel traag, lekker boven de 1600)
Als je meer wilt weten kun je even kijken op de site:http://www.degrootautoservice.nl/site/ en bellen met Peter Koolen. Hij heeft samen met ventura tuning de powerbox ontwikkeld. Zij hebben ook een demo auto staan, kun je dus in proefrijden (kun je het verschil zelf merken). tevens zijn zij skoda dealer dus garantie is geregeld en geven ze ook.

cali05: deze mail kreeg ik ook begin januari toegestuurd, zijn dus niet echt verder gekomen, tevens wisten zij mij te vertellen dat de prijs rond de 680 euro ex btw uitkwam. met hun tuning kwamen de waardes op het zelfde uit als ventura tuning en die rekend maar 485 incl btw (verschil van +300 euro). tevens als er een update komt van de delphi moet je weer terug naar de tuner!!

Hetzer

Forumguru
@An.neuman, mooi resultaten toch??, nog bedankt voor je pm overigens

veel rijplezier met je extra vermogen!!!!!!!!!

Noord26

Forumguru
Zijn de grafieken wel te bewonderen inmiddels?

Gezien de behoud van garantie, stuk goedkoper als JD, en geen overschrijving bij een software-update begint het inmiddels dermate interessant te worden.

Ik neem aan als wanneer een dealer Ventura levert mbv garantie andere dealers daar niet omheen kunnen?

FabiaGL

Actief lid
Alle VAG auto's? AFAIK hebben alleen de Fabia GL, Ibiza Ecomotive, en Polo BM de Delphi ECU.
Goed lezen is ook een vak, als je mijn tekst leest staat er ''alle nieuwe VAG auto's''. Hier bedoel ik mee dat alle nieuwe motoren/modellen in de toekomst een Delphi ECU krijgen.

jos_br

Actief lid
Ik neem aan als wanneer een dealer Ventura levert mbv garantie andere dealers daar niet omheen kunnen?

De desbetreffende dealer regelt gewoon de garantie. Wanneer je per ongeluk bij een andere dealer terecht komt is het net zo goed gedaan met de garantie.

Jos.

FabiaGL

Actief lid
De desbetreffende dealer regelt gewoon de garantie. Wanneer je per ongeluk bij een andere dealer terecht komt is het net zo goed gedaan met de garantie.

Jos.
Als je vervolgens weer naar je eigen dealer gaat krijg je gewoon weer garantie, er is echt geen blacklist waar je opkomt en dan nooit meer in aanmerking komt voor garantie. Het is dus beter om het onderhoud te laten doen door de dealer die Ventura erkent.

My1stIbi

Actief lid
@FabiaGL: Foutje. Mea culpa.
Maar mag ik vragen waar je deze informatie vandaan haalt?
"Hier bedoel ik mee dat alle nieuwe motoren/modellen in de toekomst een Delphi ECU krijgen."
"ventura heeft de toegang tot Delphi systemen opgekocht"
"ze hebben jaren geleden niet in de toekomstige computers geinvesteerd en nu lopen ze een paar jaar achter de feiten aan"

Dat zijn namelijk nogal stevige uitspraken, die best waar kunnen zijn, maar waarvan het prettig zou zijn als je een bron zou kunnen vermelden. En het klinkt een beetje tegenstrijdig, als Ventura geld betaald aan Delphi en ze niet verder komen dan een powerbox.

Noord26

Forumguru
@ Fabia GL:

- Je maakt melding dat elk nieuw model/motor de Dephi mee gaat krijgen. Gisteren heb ik in een splinternieuwe Passat gereden, maar daar zit in ieder geval geen Delphi in. Verklaar dat eens?
- U spreekt Jos_br volledig tegen, en beide zijn zonder argumenten. Dat draagt niets bij aan een discussie op het forum zonder concrete argumenten. Als u of Jos_br die wel hebben dan hoor ik het graag.

@ Mysti:

Al iets gehoord over JD of een ander bedrijf met custom-made chip op het Seat forum?

Bovenaan Onderaan