Chiptuning 1.2 TDI

EdK

Forumguru
in het belasting plan van het vorig jaar staat overigens, dat de regering alleen optreed als de chiptuning plaatsvind binnen 3 jaar, na op kenteken stelling.

Maw het is niet toegestaan de eerste drie jaar en je loopt dus ter aller tijden een verhoogd risico in deze, en hoe klein de pakkans dan ook op dit moment zou wezen hij blijft altijd aanwezig en dan is het financieel een dure.
En was het ook niet zo dat de vrijstellng van de BPM en MRB voor dit moment een periode is van 3 jaar ?
Wel het zou goed mogelijk kunnen wezen dat over 3 jaar er met de huidige A label wagens dan dus weer gewoon MRB betaald gaat worden met CO2 waardens die dan waarschijnlijk weer verder zijn aangetrokken en dat menig nu A label dan als B label zijn verdere looptijd door gaat !?

Hetzer

Forumguru
Dus heren wie met een gerust hard een 1.2 TDI GL wil tunen, moet dit na 3 jaar doen, geen gezeur met je bpm , geen gezeur met je fabrieks garantie, want die heb je dan toch al niet meer! !!!!!!!!!!!

jos_br

Actief lid
Ben toch echt beneiuwd hoe ze e.e.a. meten. Ik weet echt zeker dat wanneer een GL 50000km als een oud wijf gebruikt is vanwege het zo laag mogelijke verbruik, dus een motor die inwendig behoorlijk vervuild is geen goede score bereikt tijdens een meting. Ik heb hier de ervaring dat juist getunede auto´s in ieder geval een lagere K-waarde (roetuitstoot) hebben. Andere metingen moeten dus op een vermogenstestbank gedaan worden, een meting die niet snel gedaan zal worden. Alleen al vanwege de kosten lijkt mij dit niet haalbaar.

Jos.

Hetzer

Forumguru
Nee, is naar mijn mening ook niet haalbaar, zie ook de bevindingen van de BOVAG in mijn post hierboven.

EdK

Forumguru
maar ja Jos dat is jouw mening en de heren in Den Haag denken daar toch anders over en ons hoef je niet allen te overtuigen maar die daar in Den Haag die moet je dan in deze zien te overtuigen !
Maar je weet zelf wel hoe lang zoiets kan duren........ waarschijnlijk rijden we dan allemaal op accu's en hebben we de discussie over wisselstroom en gelijkstroom motoren :grin:

@ Jos br

klopt heb je gelijk in.

maar goed ik denk dat we (de mensen die hun fabia gl willen laten chippen) onze fabia gl met een (redelijk) gerust hart kunnen laten chippen.

FredV

Banned
Jos, dat geldt iig voor de diesel, hoe warmer die gebruikt wordt, hoe schoner.
Maar als jij in staat bent met je product om een meting te (laten) doen die overeenkomt met de homologatie/typegoedkeuring van de bpm-vrije auto, er niets aande hand is.
En aangezien iedereen dat wil, ligt daar goud. Dus t kostenaspect is dan toch minder relevant?

Het is zoals het is, pas na 3 jaar mag chiptuning, zowel vanwege garantie als vanwege de belastingvrijstelling.

FredV

Banned
@ dennishvm
klopt, mits na drie jaar, anders zet je aan tot illegaal gedrag, en dat mag toch niet op t forum?

Chippen van de overige niet-bpmvrije auto's of zondder lagere bijtelling is geen probleem. Met de aantekening van vervallen van garantie zoals hier eerder al vermeld.

EdK

Forumguru
tsja in nederland is niets voor niets !
en zitten altijd wel kleine lettertje's of haken en ogen aan ! :)

maar...je kan wel via de dealer je VAG-auto/skoda bij abt laten tunen?

best raar...ja oke je behoud je garantie maar verder is het dus gewoon helemaal illegaal!

trouwens, zou abt nog met een chip komen voor de fabia 1.2 TDI Greenline?

Hetzer

Forumguru
Bij abt zou kunnen helemaal als zij dan officieel ook aangeven dat de emisssie eisen gelijk blijven , dan zou het kunnen. maar goed zover is het nog niet, er is nog geen software voor de 1.2 TDI

EdK

Forumguru
kom je wer op het verhaal van de messen.
Zei mogen ze rustig verkopen alleen jij bent fout bij het aanschaffen en in dit geval ermee rijdend
Of PON moet garant staan dat het evengoed in het A label gebied blijft, dan zullen ze hem ter type goedkeuring geven bij de RDW

Hetzer

Forumguru
Klopt Ed, dat zouden ze dan moeten doen, Pon/ABT doet een keuring bij het RDW en dan is het 100 procent legaal

En dat doet Abt ook zie hier de keuring van een VW Rocco 2.0 TSI, bij een TUV keuring, en de uitstoot van de getunde en de standaard is gewoon hetzelfde, dus zou hetzelfde voor de 1.2 TDI in de Fabia GL ook kunnen is het volledig binnen de grenzen van de wet, en met behoud van het label.

http://www.abt-sportsline.de/uploads/tx_comabt/1K8_120_240_CAWB_DSG_D.pdf

EdK

Forumguru
Hetzer , TUV is nog steeds een duitse keuring dus Abt zou hetzelfde moeten doen met de RDW en dan dus een RDW type goedkeuring hebben.
Maar me gevoel zegt me dat PON hierin geheel niet wil meespelen, is namelijk niet interessant voor hen ( financieel )

EdK

Forumguru
afwachten of abt met een chip komt voor de fabia II 1.2 TDI greenline...

daar zal je niet zolang op hoeven wachten, maar je type goedkeuring zodat je wettelijk goed zit dat is het verhaal !

erik2907

Actief lid
http://www.belastingdienst.nl/variabel/bpm/bpm-51.html#P1397_92729

Tuning van uw personenauto
Constateert de Belastingdienst dat de motor van uw personenauto binnen drie jaar nadat de auto is ingeschreven in het kentekenregister zo is aangepast dat de CO²-uitstoot hoger is dan de CO²-uitstoot op het moment van inschrijving? Dan krijgt u van de Belastingdienst een naheffingsaanslag met een boete over het verschil tussen de bpm voor deze hogere CO²-uitstoot en de bpm op het moment van inschrijving.

Dus tuning mag WEL mits de CO² uitstoot niet HOGER is dan bij aanschaf (RDW type goedkeuring). In mijn optiek, vraag een test rapport aan de leverancier, vastgesteld voor JOUW auto op een goedgekeurde testbank!

Daarnaast geldt bovenstaande niet alleen voor BPM-vrije auto's, maar voor elke auto die een hogere CO² uitstoot heeft dan ten tijde van de 1e toelating! Dus ook voor voertuigen die van een C naar D label gaan na tuning!

Of lees ik de tekst verkeerd op de site van de belastingdienst?

FredV

Banned
@Erik2907, er is hier al tig x om zo'n testrapport gevraagd.
De tuner kan of wil het niet opleveren.
Ik begrijp dat niet, want als het waar is wat men beweert, dat de uitstoot geljik of zelfs minder is, dan moet dat geen enkel probleem zijn.
Men moet dan dezelfde testmethode doen zoals bij de typegoedkeuring/homologatie.
En dat kost geld dat ze niet hebben..
Dus.

Bovenaan Onderaan