Chiptuning 1.2 TDI

FredV

Banned
@Veejay
Dat vroeg ik niet, die tekst stond er ook al.
Maar gezien het feit dat je reageert op een Venturatuning die blijkbaar geen effect had, zeg jij dus dat ze niet bekwaam zijn, dat is me nu geheel duidelijk.

Overigens, kan JD ook uitdraai geven van een gechipte Fabia GL waaruit blijkt dat die minder CO2 uitstoot heeft en lager brandstofverbruik, gemeten onder dezelfde omstandigheden als de voorgeschreven cyclus waarop de BPM-vrijstelling is gebaseerd?
Moet m.i. toch simpel te doen zijn met de rollenbank?

VEEJAY

Forumguru
Lijkt me logisch dat als je je auto laat tunen en je daarna twijfelt of het wel effect heeft gehad dat het niet klopt. Of het nu bij Ventura of bij JD is gedaan.

Je kunt JD zelf je vraag stellen zijn nummer staat op zijn site.

@ Frieteboer.

Ik rijd deze tank leeg en dan meld ik mijn bevindingen bij de heren.
Zal over een weekje zijn.

Noord26

Forumguru
Bij een tuning lijkt het mij wel zo logisch om een Dyno run te maken bij de 'chipper' zelf. Eentje van voor en eentje na de tuning.

Bedrijven die stellig beweren ..pk en ..Nm meer uit een blok te kunnen halen, zonder enige vorm van bewijs zegt toch genoeg?

Bij Ventura is het wel een toppunt om het te beloven en vervolgens niets meer te laten weten. Grappig detail: ik heb een mail gestuurd met de vraag of ik alsnog de uitdraaien mag ontvangen of in mag zien. Hierop heb ik nog geen reactie terug. Maar op de email waarin ik aangeef (email van mijn vriendin) om ook een set te willen kopen al wel. En die had ik anderhalf uur later verstuurd. Selectieve mail beantwoording. Slechte zaak. Hoogst waarschijnlijk krijg ik op die mail waarin ik om uitdraaien vraag geen reactie.

Hoe zit het met huistuner ABT?

Ik heb inmiddels wat mails verstuurd aan tuningbedrijven omgeving Rotterdam of ik daar een vermogenstest kan doen.
Hebben we gelijk antwoorden die ergens op gebaseerd zijn.

Tijd voor weer eens een update.

Inmiddels is er weer een tank leeg gereden en is het verbruik is nagenoeg gelijk met de voorgaande keren.
Geen positieve of negatieve invloed van het kastje dus.

Ik heb de heren bij Ventura hiervan op de hoogte gesteld enk ook van het feit dat ik geen verschil merk tussen wel of geen kastje ertussen.
Vervolgens hebben ze uitgelegd hoe ik het kastje kon testen en dat heb ik gedaan. De instellingen waren in ieder geval goed.

Het kastje gemonteerd en het plaatje eraf gehaald zodat je 2 ledjes kan zien. Het kastje onder de ruitenwisser geplaatst zodat ik tijdens het rijden kan zien wat er gebeurd.
De eerste 2 minuten knipperen het rode en groene ledje afwisselend, dit is de zogenaamde leerfase.
Daarna brand het groene ledje, tenzij je gas geeft, dan gaat het rode ledje aan en het groene ledje uit.
Dit klopte allemaal als een bus maar nog steeds kon ik geen noemenswaardig verschil ontdekken tussen met of zonder kastje.
Hoogstens dat de auto ietsje beter trok rond de 1700 toeren.
Ook dit heb ik gemaild aan Ventura en ik kreeg het advies om het kastje op te sturen zodat ze het konden onderzoeken.
Op mijn vraag of ze wel eens eerder uitval hadden gehad was het antwoord kort: nooit.

Aangezien ik een beetje aan mijzelf ging twijfelen heb ik het kastje gemonteerd in een Fabia GL van een collega en gevraagd wat hij er van vond.
Na een lange proefrit was het oordeel duidelijk: Geen verschil, hoogstens wat meer trekkracht rond de 1700 toeren.

Daarna heb ik kastje opgestuurd naar Ventura.

Wordt vervolgd.

joergarms

Senior Member
Mijn vader heeft vorige week zijn nieuwe gl laten chippen bij Ventura, maar er is bij hem duidelijk verschil.
Ook kan hij de module zelf instellen, eco, sport, performance.
Waarbij de eerste vooral de zuinigheid verbeterd, de tweede geeft de motor over de hele linie meer vermogen en de derde zorgt dat ie juist bovenin de toeren flink trekt.
Tot nu toe alleen maar tevredenheid. Binnenkort gaat de nieuwe camper ook naar Ventura, daar is ook aardig wat winst uit te behalen.

FredV

Banned
Mijn vader heeft vorige week zijn nieuwe gl laten chippen bij Ventura, maar er is bij hem duidelijk verschil.
Ook kan hij de module zelf instellen, eco, sport, performance.
Waarbij de eerste vooral de zuinigheid verbeterd, de tweede geeft de motor over de hele linie meer vermogen en de derde zorgt dat ie juist bovenin de toeren flink trekt.
Kom eens met reele cijfers? Want beweren kunnen we allemaal.
Na 1 week al conclusie dat eea zuiniger is?
Graag concrete opgave van verbruik met en zonder module, onder gelijke condities.

joergarms

Senior Member
@fredV. ik dacht dat jij niet bepaald interesse had in chiptuning en dus ook niet in de resultaten daarvan. Daarbij heb ik uit jouw privemailtjes naar mijn adres wel kunnen opmaken dat wat ik ook beweer, jij er toch niets van gelooft. Dus nee, ik kom niet met verbruikscijfers. Want hoe ik die ook zou plaatsen en onderbouwen, volgens jou zou het één en ander toch niet kloppen.

FredV

Banned
Ik ben zeker geintersseerd, na de drie jaar, dan mag het.
En dan als ik t bewijs heb gezien.
En t feit zoals je reageert met nee, ik kom er niet mee, is veelzeggend.
Dus toon bewijs en dan overtuig je me.
En tot nu toe kon niemand me dat bewijs leveren, vandaar mn argwaan.
Dus please.....
Vermogentoename, oke, alhoewel, weer nu een reactie met ventura dat t niet werkt...
Dus hoezo werkt het?
En onderbouwen is simpel, verbruik en afgelegde weg toch?

De mailtjes gingen nav van de discussie die we samen via de mail hebben voortgezet of tunen van de 1.2 TDI legaal is, daar hadden we het toch over?

[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.[/MODERATORBREAK]

Ik wil het WEL graag weten. Mag dat wel?

[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.[/MODERATORBREAK]

NielsW

Lid
Fred, het zit bij joergarms ook een heel eind in hoe je het vraagt denk ik. Je komt nogal eisend en agressief over als je snap wat ik bedoel. eerst tot 10 tellen, tikken en herlezen lijkt me soms geen overbodige luxe.

Ik ben ook wel nieuwsgierig in de resultaten. Ik heb namelijk geen vertrouwen in een "tussenoplossing" zoals de ventura box aangezien je het motormanagement alleen voor de gek houdt. Ik sta er wel voor open wanneer het toch blijkt te werken.

Joergarms, zou je je vader eens willen vragen om gedurende een volle tankbeurt bij te houden hoeveel hij heeft verbruikt? Dit zodat we kunnen zien of het effect heeft of niet?

Thnx,

Noord26

Forumguru
Ik ben nog steeds wachtende op digitale uitdraaien van Ventura. Al 2 maanden. Met andere woorden, geen gehoor geven- zelfs na 2 maal telefonisch contact- spreekt voor mij boekdelen.

FredV

Banned
@NielsW, bedankt voor je opmerking!
en @ joergarms,
Sorry, ik ben erg direct in mn communicatie, maar wel helder.
Het is zeker niet persoonlijk bedoeld!

joergarms

Senior Member
Koeni, Nielsw en Fred, zal mijn vader eerdaags weer even bellen om zijn huidige scores te vragen.
Het is niet zijn eerste gechipte auto, hij heeft er inmiddels al wel wat ervaring mee. De camper die binnenkort afgeleverd wordt, gaat ook regelrecht naar Ventura. De vorige camper, gechipt bij Digitune, 35 pk en 50 nm winst. Het verbruik was zo'n 1 op 14,5. Voor een wagen van 2900 kg niet bepaald slecht.
Maar nogmaals, zodra ik waardes van mijn vader heb, post ik ze hier.

FredV

Banned
@Noord26, ik durf er bijna niet op te reageren, maar doe het toch maar.
In eerdere reacties van mij is duidelijk mijn mening erover te vinden.
Er staat dat de fabrieksgarantie gehandhaafd blijft.
Volgens mij is dat niet het geval. Want Skoda geeft alleen garantie als het chippen door een door hen toegestaan bedrijf gebeurt en dat is alleen nog ABT die geen tuning nog voor de 1.2 TDI heeft.
Andere tuners geven zelf garantie als aangetoond kan worden dat het defect door hun product wordt veroorzaakt.
Verder sturen ze eea op; hoe zit het met de nazorg, met het aantonen van de werking cq toename vermogen?
Als je wilt tunen, dan zou ik toch bij een meer bekend bedrijf in zee gaan.
Er worden in t forum een paar besproken.

Noord26

Forumguru
Waarom durf je er bijna niet op te reageren?

Persoonlijk voel ik 0,0 voor chiptuning, maar ik kwam het tegen; wellicht interessant voor anderen.

FredV

Banned
omdat ik fervent tegenstander ben van chiptuning van de FC Greenline in de eerste drie jaar na aanschaf vanwege het belastingvoordeel.

Bovenaan Onderaan