Check software Diesel Engines EA189

eriktv

Forumguru
Klik ook door naar het artikel van het Zweedse blad, daar kon ik lezen dat ik aardig wat newtonmeters in ga leveren over 2 weken en daar dan meer toeren voor moet draaien:

2.0TDI 170pk:
  1. Maximum torque
    Before: 352 Nm at 2 520 r/min.
    After: 337 Nm at 2 490 r/min.
  2. RPM at 300 Nm
    Before: 1 800 r/min.
    After: 2 250 r/min.
  3. RPM at 200 Nm
    Before: 1 500 r/min.
    After: 1 750 r/min.
Dan wordt de TVS-kuur daarna nog leuker :D
 

eriktv

Forumguru
Nou breekt mijn klomp. Ik kom net van de dealer, waar ik drie weken terug een afspraak maakte voor de software-update. Drie keer gevraagd of 'ie echt beschikbaar is, dame aan de telefoon bevestigde dit.

Dame aan de receptie had (a) verkeerde kenteken in systeem (14-ZPP-8, een Kia Rio :facepalm:), waar kennelijk geen check op zit (b) de verkeerde naam erbij en (c) de update is nog niet beschikbaar!

Volgens haar zijn er alleen updates uitgevoerd bij Seats en een aantal VW's, maar bij Skoda's nog helemaal niet. :sterretjes:

Toen ik aangaf dat ik mensen ken die de update wel hadden (en in Duitsland zelfs op de 2.0-170pk met DSG-6) zei ze dat ik dan maar naar Skoda Nederland moest bellen. Dat moest ik ook maar doen als ik wou weten wanneer de update dan wel beschikbaar komt, had ze geen idee van. Nu komt m'n tripje naar TVS wel in gevaar :(


Via skoda.nl kom ik ook niet verder, op skoda.de staat dat daar de S2 met de 2.0 al uitgevoerd is. Kan iemand ergens een overzicht vandaan toveren van motor-/bakcombinaties en beschikbaarheid van de updates? @Monteurtje wordt er bij jullie wel geupdatet? Anders moet ik daar maar naartoe komen...

Edit: Skoda Nederland gebeld. Die kunnen alleen zeggen dat de update voor mijn auto nog niet beschikbaar is en dat ik de brief af moet wachten. Enige wat ze nu kon doen is me doorverbinden met de dealer :sterretjes:.
 
Laatst bewerkt:

Frup

Forumguru
Klik ook door naar het artikel van het Zweedse blad, daar kon ik lezen dat ik aardig wat newtonmeters in ga leveren over 2 weken en daar dan meer toeren voor moet draaien:
<knip>
Dan wordt de TVS-kuur daarna nog leuker :D
Ik heb het Engelstalige artikel ook gelezen. En inderdaad bevestigt het mijn gevoel, dat de auto ná de update minder fut lijkt te hebben. Ik lijk eerder terug te moeten schakelen voor meer toeren om bijv. even vlot in te kunnen halen.
Daarom kijk ook ik nu nóg meer uit naar mijn bezoekje aan TVS volgende week!
 

Canon-Eye

Forumguru
iemand toevallig Tros Radar gezien
Ja: diverse probleemverhalen over hoger verbruik, minder vermogen en korter of minder kort na de update uitvallende EGR-kleppen, die vervangen zijn met coulance variërend van 0 tot 100%.
Kortom: ik zou 'm toch maar even terugkijken - zó veel moeite is dat nou ook weer niet...
 

Octaaf

Forumguru
net even teruggekeken..... kansloos.

ik zie voor mezelf 2 opties:
1) Skoda/Pon gaat de software aanpassen + EGR en filters direct vervangen op hun kosten + garantie voor de toekomst
2) ik doe lekker niets en laat het zo

meer smaken zijn er volgens mij niet, of met veel (toekomstige) risico's en kosten.
 

Kempes

Forumguru
3) software door Skoda/Pon laten aanpassen en direct door naar gerenommeerde tuner om nog betere software te laten plaatsen
 

Kempes

Forumguru
@Octaaf dan is het een nobrainer voor optie 2..nergens op reageren tot je door de overheid gedwongen wordt de update uit te voeren..vooralsnog lijkt het erop dat ze dit niet gaan doen, als ze dat in de toekomst wel doen dan alsnog optie 3
 

Octaaf

Forumguru
@Kempes
ja/nee
als optie 1 ook mogelijk is, dan betaal ik met plezier voor nieuwe chiptuning, is altijd minder dan de toekomstige (eigen) kosten voor EGR/Filter
dus optie 3 dan (toch?)
 

Kempes

Forumguru
@Frup Kan me niet voorstellen dat je gechipped hebt gereden en dat je het daarna met veel minder vermogen op dezelfde wagen nog leuk vind..

@Octaaf doorgaans zetten tuners voor niets of voor een kleine bijdrage van iets van 100 euro de tuning terug (ik heb dit op mail laten zetten alvorens te chippen bij JD)

Maar gratis EGR en filters laten vervangen heb ik ook wel oren na (om vervolgens alsnog tuning terug te laten zetten)
 

Frup

Forumguru
@Frup Kan me niet voorstellen dat je gechipped hebt gereden en dat je het daarna met veel minder vermogen op dezelfde wagen nog leuk vind..
Dat kan ik me ook niet voorstellen. :D
Ik bedoelde echter: géén update laten uitvoeren (tuning behouden), maar alléén EGR weg laten schrijven om EGR problemen te voorkomen. Persoonlijk zou ik i.d.d eerder kiezen om ná de update tuning terug te laten zetten en de EGR wegschrijven. Ik vermoed dat de update vroeg of laat wel eens verplicht wordt gesteld.
 

oco1979

Forumguru
kan hier bevestigen dat er bij sommige na update problemen ontstaan.
Al een paar gehad en ook collega's.
Zijn dus geen alleenstaande gevallen. :nono:
 

Wouter1

Forumguru
@Octaaf dan is het een nobrainer voor optie 2..nergens op reageren tot je door de overheid gedwongen wordt de update uit te voeren..vooralsnog lijkt het erop dat ze dit niet gaan doen, als ze dat in de toekomst wel doen dan alsnog optie 3[/QUOTE

Of optie 4:
Het K*t ding weg doen.
:pardon:
 

Spierings

Forumguru
net even teruggekeken..... kansloos.

ik zie voor mezelf 2 opties:
1) Skoda/Pon gaat de software aanpassen + EGR en filters direct vervangen op hun kosten + garantie voor de toekomst
2) ik doe lekker niets en laat het zo

meer smaken zijn er volgens mij niet, of met veel (toekomstige) risico's en kosten.
Zal waarschijnlijk automatisch optie 2 worden aangezien dat ze echt niet op voorhand je egr en filters gaan vervangen...
 
Bovenaan Onderaan