Check software Diesel Engines EA189

Cordoba

Forumguru
kan hier bevestigen dat er bij sommige na update problemen ontstaan.
Al een paar gehad en ook collega's.
Zijn dus geen alleenstaande gevallen. :nono:

Je hebt het (ook) over auto's met Belgisch kenteken? Dat lijkt een rare vraag, maar ik zal het toelichten: rond 2010 was er een bijzondere belastingconstructie in Nederland, waardoor eco-diesels financieel erg aantrekkelijk werden. Gevolg was dat niet alleen de normale Nederlandse dieselrijders (dus km-vreters) voor een dieselmotor kozen, maar dat er ook heel wat boodschappenautootjes met een diesel zijn aangeschaft. Door het rijden van veel korte stukjes, zelden of nooit vermogen vragen van de motor, wordt zo'n dieselblok nooit warm en nooit eens stevig 'opgevoed'. Gevolg zijn zwaar vervuilde blokken met allerlei problemen zoals de EGR. Als auto's met een dergelijk verleden een jaar 5 oud zijn, is het niet vreemd dat het aantal EGR-klachten behoorlijk toeneemt. Gezien de hele setting van het programma Tros-Radar, denk ik dat je ook rekening moet houden met gebrek aan technische kennis, een VW-vijandige instelling en gebrek aan een deskundige kritische blik om te beoordelen in hoeverre de klachten allemaal terecht zijn. Er is van alles mis bij Pon (de NL-versie van d'Ieteren), maar om iedere keer alleen Pon te noemen als het over sjoemelsoftware gaat, is toch wel wat kortzichtig.
 

oco1979

Forumguru
Je hebt het (ook) over auto's met Belgisch kenteken? Dat lijkt een rare vraag, maar ik zal het toelichten: rond 2010 was er een bijzondere belastingconstructie in Nederland, waardoor eco-diesels financieel erg aantrekkelijk werden. Gevolg was dat niet alleen de normale Nederlandse dieselrijders (dus km-vreters) voor een dieselmotor kozen, maar dat er ook heel wat boodschappenautootjes met een diesel zijn aangeschaft. Door het rijden van veel korte stukjes, zelden of nooit vermogen vragen van de motor, wordt zo'n dieselblok nooit warm en nooit eens stevig 'opgevoed'. Gevolg zijn zwaar vervuilde blokken met allerlei problemen zoals de EGR. Als auto's met een dergelijk verleden een jaar 5 oud zijn, is het niet vreemd dat het aantal EGR-klachten behoorlijk toeneemt. Gezien de hele setting van het programma Tros-Radar, denk ik dat je ook rekening moet houden met gebrek aan technische kennis, een VW-vijandige instelling en gebrek aan een deskundige kritische blik om te beoordelen in hoeverre de klachten allemaal terecht zijn. Er is van alles mis bij Pon (de NL-versie van d'Ieteren), maar om iedere keer alleen Pon te noemen als het over sjoemelsoftware gaat, is toch wel wat kortzichtig.

belgische.

Klopt van de reeds vervuiling die al aanwezig is.

Kwam in het verleden al paar tegen die egr problemen hadden.

Nu als ik naar iemand moet gaan(die gebeld heeft via assistance) dan vraag ik of ze reeds een update hebben gedaan.

Waarbij er al een paar heb gehad van 1 week geleden, de dag voordien en zelf van de dag zelf.

Doordat de EGR-klep na update bijna altijd werkt of min of meer halfopen sta, is met de reeds vervuilde klep maar een extra duwtje om deze te doen blokkeren.

Die update is mogelijks oké, bij een nieuwe wagen.

Kan nu zeggen oké dat zijn er een paar enkelingen die toevallig bij mij terecht kwamen.

Meerdere collega's deze vermeld en hebben ook al zo gevallen meegemaakt.
 

CDK

Forumguru
@surow, zoals @eriktv zegt niet verplicht. Er wordt echter geregistreerd dat je de update niet uitgevoerd hebt of afgewezen hebt. Andere optie is update laten uitvoeren en vervolgens onklaar laten maken / laten overschrijven door een VAG tuner.
 

Frup

Forumguru
Dan blijft er wél een terugroepactie bij RDW openstaan: "Product voldoet niet aan de typegoedkeuringseisen".
Het is onduidelijk wat daarvan op termijn consequenties van kunnen zijn. Maar je kan de update altijd later nog laten uitvoeren.
 

Octaaf

Forumguru
Het wordt snel doen en snel de software door de tuner opnieuw installeren voor een kleine vergoeding. Geen (toekomstige) ellende met registraties en andersoortige dwangmiddelen vanuit de roverheid.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

surow

Senior Member
Mag ik vragen wat kost dat allemaal bij een tuner?
Kun je eentje aanbevolen wie heeft ervaring met die dingen?
 

oco1979

Forumguru
Mag ik vragen wat kost dat allemaal bij een tuner?
Kun je eentje aanbevolen wie heeft ervaring met die dingen?

kan naar tuner gaan zonder testbankrun,is gemakkelijk 100euro korting. 350-400 euro moet gaan.

Is dat véél, als je achteraf egr-klep moet laten herstellen is het maal 2 :mad: (niet onder garantie wel te verstaan)

Beetje eigen keuze.
 

surow

Senior Member
Toch vind ik te duur om VW fouten te oplossen :)
Zelf rijd ik Fabia Greenline (5 jaar oud) dus als je kijk naar auto waarde beter zo rijden (tot die update word verplicht)
egr-klep heb ik al (binnen garantie) nieuwe gekregen dus ik hoop hij doet het nog jaar of twee ;)
 
Laatst bewerkt:

Octaaf

Forumguru
ik was 350 kwijt zonder rollerbank en dan nu weer 100 euro ofzo.
auto rijdt heerlijk(er), prettig(er)

(persoonlijk vind ik het een risico om te wachten "tot die update niet word verplicht")
 

Frup

Forumguru
Toch vind ik te duur om VW fouten te oplossen :)
Zelf rijd ik Fabia Greenline (5 jaar oud) dus als je kijk naar auto waarde beter zo rijden (tot die update word verplicht)
egr-klep heb ik al (binnen garantie) nieuwe gekregen dus ik hoop hij doet het nog jaar of twee ;)
Dat zou ik ook doen. Als je niet steeds te gezapig rijdt, zal de EGR het wel even volhouden.
 

surow

Senior Member
Nee ik rijd niet zuinig en soms lange ritjes van 1000km.
Ik ben ook benieuwd over iets extra bij die diesel toevoegen. Heeft dat zin? die alle schoon middelen?
 
Bovenaan Onderaan