Canton soundsystem

LdN

Forumguru
Het canton systeem maakt gebruik van 10 luidsprekers
1x center speaker in het dashboard
In elke deur 1 woofer en 1 tweeter
1 subwoofer in de koffer ruimte.
Bovendien is het systeem voorzien van een DSP en is in staat om volledig 5.1 geluid te produceren.
Verwacht echter niet een zware diepe boomox bonk uit de sub, die zit er niet in, de sub ondersteund slechts subtiel
de woofers in de deuren. Het systeem is meer uitgelegd voor kwalteit verhoging dan kwaliteit verknoeien.
Overigens is het veranderen van de luisterpositie door de dsp geen enkel probleem, optimaliseren voor
alleen de bestuurder is simpelweg het vinkje zetten bij de menu optie.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb me trouwens door iemand laten wijsmaken, dat de laatste O2 fl, betere luidsprekers had dan de O3 bij z'n lancering?

Hier vrees ik een beetje voor.
Is hier niemand die "ervaring" heeft met een SII Sound System (10 luidsprekers) en nu is overgestapt naar SIII Canton ?
 

Bopper

Lid
De Cantons zoals ik ze ken in Skoda's, doen niet 'boem'. 't Is meer bedoeld om muziek realistischer weer te geven dan de standaard audio.

Hmmm...

Ik heb zelf de Karoq met dit systeem, en kan toch wel aangeven dat de bassen af en toe zwaar masserend werken hoor.
Tis maar net wat voor muziekbron er wordt gebruikt.
Met de standaard fm radio is er niets te merken, maar via DAB of een streamdienst, toch echt wel hoor!
Ik heb er wel een poosje voor moeten puzzelen, voordat ik het voor mij optimaal had ingesteld.
 

EdK

Forumguru
was het ook niet zo dat het Canton systeem alleen maar werkt met Media en DAB+ en dus niet met FM !!??
Meen zoiets in de RTFM gelezen te hebben voor ik me wagen kreeg en nog in de studiefase zat van de wagen(s)
 

LdN

Forumguru
De Canton werkt altijd op alle bronnen, je hebt nu eenmaal geen tweede audio installatie in de auto.
Of alle features werken is afhankelijk of de benodigde digitale info in het weer te geven signaal
aanwezig zijn. Je kan geen 5.1 weergave krijgen als die informatie niet in het signaal zit.
Bij mijn vorige auto een octavia werkte de sub gewoon altijd op alle bronnen en ja op de ene bron
werkt het beter dan op de andere.
Bij mijn nieuwe karoq is dat net zo. Als er geen meerkanaal- of surround info in het signaal aanwezig
is dan werkt het gewoon als een stereo systeem met sub.
Je kan dan nog wel wat simpelere dsp zaken gebruiken zoals positionering van het geluid op de
luisterpositie.
De sub is echter nooit zo aanwezig als sommige boomboxen die bij elke bassdrum kick je hoedenplank
5 centimeter laten opspringen, het blijft allemaal beheerst en gecontroleerd.
Het systeem blijft tot behoorlijk hoge geluid niveau's spatzuiver geluid produceren.
 

Yrreb

Lid
Is het mogelijk met Canton om alleen geluid voorin te hebben? Bijvoorbeeld als de kids achterin slapen of hun eigen muziek op de telefoon willen luisteren. Ook aangezien de subwoofer in de kofferruimte ligt (Kodiaq).
 

Spector

Forumguru
ja hoor, je kan de balans helemaal naar voren zetten of via de instellingen kiezen om het geluid te concentreren op voorin of chauffeur. Persoonlijk vind ik wel dat bij deze optie(s) de subwoofer wat harder zijn best gaat doen. Ik gebruik het alleen tijdens de lange ritten wanneer er op de achterbank film gekeken wordt en de muziek als hinderlijk wordt beschouwd.
 

Yrreb

Lid
@Spector Ok. Dank je voor de input.
Verder tevreden over de Canton tov het "standaard" systeem? Ik twijfel een beetje of het een toegevoegde waarde is, maar kan het in het functie pakket bestellen (pakketprijs: 790 euro).
 

Spector

Forumguru
Bij mij was het geen optie, zat standaard in de business uitvoering. Ten opzichte van het systeem in mijn O2 is het zeker een meerwaarde, maar ik weet niet hoe het staat ten opzichte van een standaard systeem in de huidige modellen.
 
ah die Canton is zalig. Harde bassen terwijl toch nog scherpe tonen, geen verval bij hoger volume.
Ik luister wel altijd media, bijna niks anders. Op "radio" vind ik hem al heel wat minder, maar dat stoort mij niet.
Dit "standard" systeem kan het volgens mij opnemen tegen veel "custom" systemen als je het mij vraagt en ik ken geen enkele andere auto die "standard" zo klinkt....
 

Yrreb

Lid
En media is dan vooral spotify? Download je die dan in de hoogste kwaliteit voor een goed luister resultaat?
 

Maarten

Forumguru
Iemand ervaringen dat de Canton speakers achterin enorm slechte weergave van geluid geven? Het geluid is slecht verstaanbaar en lijkt te vervormen.
 
Hallo allen,

Ik ben nieuw hier op dit forum en heb heel wat afgezocht naar het volgende, maar niet gevonden...: is het ook mogelijk om de subwoofer van het Canton-systeem te verwijderen icm het reservewiel en beiden thuis te laten (gaat om Kodiaq dus) om zo ruimte te winnen voor een vakantie? Ja, dan mis ik de subwoofer, maar win ik wel de gewenste ruimte voor die paar keer per jaar. Belangrijk detail is natuurlijk dat ik nog steeds via de overige luidsprekers mijn muziek wil blijven luisteren, enkel met wat minder diepe bas. En natuurlijk was er ook een uitvoering van de Kodiaq mogelijk zonder Canton, en dus meer ruimte in de kofferbak, maar die heb ik nu eenmaal niet ;). Ik zie wel wat draden lopen maar ben wat huiverig om dit zomaar los te maken aangezien ik niet zo'n techneut ben. Hopelijk iemand hier die er wel ervaring mee heeft?
 

jongetje

Forumguru
Zoveel ruimte neemt de sub toch niet in. Die paar liter op de enorme kofferbak van een kodiaq... je kunt nog meer onder de voorstoel kwijt. Neem dan 2 handdoeken minder mee en was een keer daar. Lijkt me handiger dan zelf de sub uit te bouwen.
 

Henrik

Forumguru
Ik ga mee in de gedachte van @jongetje , maar dat is niet wat @Billy Dane zich afvroeg. Volgens mij vroeg je namelijk niet om inpaktips, maar of de sub zonder al te veel moeite en problemen te verwijderen is. Het antwoord weet ik niet, maar het zou me verbazen als je hem niet kon verwijderen...
 

Chiel

Actief lid
@Billy Dane Op bladzijde 216 van de Skoda Kodiaq manual staat bij Wiel bij wagens met soundsyteem verwijderen en aanbrengen een tekening met uitleg hoe de stekker los gemaakt kan worden. Succes!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: G.P.
Bovenaan Onderaan