Canton soundsystem

Markiee

Nieuw lid
Is het canton sounsystem een significante verbetering op het standaard muzieksysteem? Ergens op internet las ik ook dat er een subwoofer in de kofferbak zou liggen, neemt deze dan geen extra ruimte in? Graag even wat meningen van de mensen die rondrijden met dit systeem. Foto’s zijn ook zeker welkom!!

:thumbsup::thumbsup:
 

Wesly

Senior Member
Hier alvast een zeer positieve gebruiker van het Canton systeem. Ik hoef er niet veel woorden aan vuil te maken eigenlijk, het is die 600 euro voor het sound pakket meer dan waard!

Ik ben echt een SQ (Sound Quality) liefhebber en heb in mijn vorige auto's de afgelopen 15 jaar echt wel voor duizenden euro's aan apparatuur uitgegeven maar het geluid dat je krijgt voor deze 600 euries is echt zijn geld meer dan waard, echt top. Ook een voordeel is dat bij het pakket DAB+ op de radio is geinstalleerd.
 

hemi24

Forumguru
:pieker:Google misschien?!?

Plaats van de subwoofer:
Oc_074_jpg.jpg


En zonder:
Oc_072_jpg.jpg


Laatst een dagje rondgereden in een O3 Combi EBL met het systeem, maar weinig spectaculairs gehoord.
Het standaard systeem in mijn laatste O2C EBL vond ik trouwens ook erg magertjes, dus het kan al snel een verbetering zijn! Moet ook opmerken dat de speakers in de 2007 versie O2 die ik ervoor reed beter waren, hoe raar het misschien ook klinkt. Allebei Elegance en met 8 speakers... :pieker:
 

paulus474

Senior Member
Ik vind het nogal moeilijk om de beste instellingen te vinden.
Heb je misschien tips? / de meest optimale instellingen? ;)
Verder lijkt de subwoofer niet heel veel te doen.
Wat is jouw ervaring?
DAB vind ik ook nog niet overtuigend: geluid bij FM lijkt "voller". Bovendien valt het signaal redelijk vaak weg vind ik (provincie NB).
De surround instellingen van het Canton-systeem zijn overigens alleen in te stellen bij media, niet bij FM of DAB...
 

Markiee

Nieuw lid
bedankt voor de foto's hemi24!! Heb zelf ook wel op google gezocht maar kon niks vinden.

De meningen lopen wel aardig uiteen heb ik door. Zelf heb ik het ook een proefrit gereden bij de dealer met het canton systeem. Vond ik ook niet erg overweldigend klinken, maar dat zal dan wel aan de instellingen hebben gelegen.

Hoeveel Watt is de subwoofer eigenlijk??
 

TedVlemmings

Forumguru
Zit DAB+ standaard bij de Canton (ofwel o.a EBL)? Volgens mij zag ik het bij mijn bestelling nog los op de optielijst staan en heb ik het niet genomen als losse optie. Zou mooi zijn als het er wel bij zit, helaas is 538 in zuid-oost Brabant en richting heel (zuid-)Limburg een grote ramp qua ontvangst en het zou mooi zijn als dit met DAB+ gecorrigeerd kan worden.
 

RoelF

Forumguru
Als je op een ABL het Audio-pakket neemt zit daar DAB automatisch bij.
Een EBL heeft al het Canton systeem, maar standaard zonder DAB, die zou je dan los moeten bestellen.
 

hemi24

Forumguru
De spec's uit wat promo:

Canton Sound System
Het Canton Sound System voor de nieuwe ŠKODA Octavia is een zeer performant toestel met 8 luidsprekers in de deuren, één centrale luidspreker en een subwoofer. Een externe versterker met geluidsprocessor en 10 uitgangskanalen en een systeemvermogen van 570 W garanderen een perfect geluid.

De digitale equalizer biedt drie mogelijkheden voor ruimtelijke geluidsoptimalisering: enkel voor de bestuurder, voor de voorzetels, of voor de volledige auto. De equalizer heeft ook presets voor rock, klassieke muziek, pop en optimale stemweergave, net als een lineaire instelling.
 
Persoonlijk vind ik het Canton systeem een grote verbetering tov het Columbus systeem in mijn vorige O2C. Het klopt dat het lastig is om de juiste instelling te vinden. De subwoofer doet alleen mee als je media afspeelt, niet als je radio luistert. Dan is deze ook goed te horen. Het systeem is de investering zeker waard! Ik heb ook DAB genomen, was een optie op mijn O3C EBL. Het geluid klinkt wat ruimtelijker en valt wel af en toe weg als je bijvoorbeeld onder een brug doorrijd.
 

Greggy

Actief lid
Canton systeem is echt top vind ik! Veel speakers en de sub doen het geluid een hoop goed.

Qua 'hardheid'/vermogen gaat het systeem niet heel ver (wat goed voor je/mijn gehoor is).
Diverse effecten om het ruimtelijk effect te vergroten (gortdroog vs. ietwat galm, precies goed; subtiel). Qua EQ draai ik zelf behoorlijk wat bass weg terwijl ik zelf bassist ben. Ook komt er iets hoog bij; ook weer subjectief, ik hou wel van een sparkle/helder geluid. De sub heb ik gewoon op 0 staan. Afhankelijk van het type muziek komt deze beter tot zijn recht. Zet een house/club/dance-nummer op met een dikke kick en je krijgt een lekkere 'punch' vanuit je sub. Mocht je het niet horen; switch tijdens het nummer enkele keren van +9 naar -9.

DAB is idd. DAB+ (optie) bij mijn EBL. Vergeleken met FM een minder luid geluid (minder hard). Qua kwaliteit vind ik het iets opener/helderder, maar dit is m.i. niet noemenswaardig. Wel is het digitaal; dus in de tunnel is het geluid compleet weg terwijl bij FM je nog even langer kan genieten van de radio.

Enige commentaar wat ik kan geven is dat ik USB gebruik voor mijn harddisk met de bergen MP3's. Alleen de plek van de aansluiting vind ik waardeloos; compleet in het zicht. Jammer...

Verder meer dan zeer tevreden. En als muzikant/muziekliefhebber mag dit wat kosten... :)
 

MothMan

Actief lid
Kan het canton systeem aanraden! Je kunt het geluid precies instellen zoals jij dat wilt. Bij de surround instellingen kies ik voor 'bestuurder', dat is precies goed geplaatst. Mijn sub lijkt ook echt de aller laagste geluiden te geven, terwijl de gewone speakers voldoende bass geven. Een dvd met digitaal surround geluid is helemaaaal top! Heb thuis een uitgebreid home theater systeem, maar Canton doet daar niet veel voor onder. (Speelde afgelopen weekend 'Heat' in de O3C, man man, wát een sensatie!)
 
Tijdens een proefrit uitgebreid gespeeld met het systeem. Ik kan zeggen dat mijn verwachtingen te hoog waren. De subwoofer brengt weinig extra en als je de muziek wat harder zet klinkt het steeds meer blikkerig.
 

Noord26

Forumguru
Let wel op dat het systeem vereist dat je kwaliteitsopnames afspeelt. Een MP3-tje valt al snel door de mand..
 
Bovenaan Onderaan