Boem is ho...

BarryXX

Actief lid
Oké, deze vraag had ik niet verwacht... :eek: Mijn broertje kan aan een hele jonge O2 FL komen waarvan de achterste helft niet meer bruikbaar is en de gehele voorzijde nog intact is. Hij vroeg dus of ik eventueel interesse heb in een facelift neus. Ik heb nog even om er over na te denken, maar weet zo iemand of dat past? Of met name de FL schermen aansluiten op de PFL deuren.

FL neusje is wel strakker vind ik. Voor de restwaarde hoef ik het niet te doen of te laten... :crazy:

Bakkertje

Forumguru
Wow, da''s een interessante wending in het verhaal!
Een FL neus is inderdaad wat mooier, wat me zo even te binnen schiet is dat een FL model ook de stootstrips in kleur heeft, dus die zul je dan ook even mee moeten pakken (is sowieso mooier).

Of het past, beoordeel zelf maar ;)
Skoda-Octavia_Combi_2009_800x600_wallpaper_0c.jpg

vs
Skoda-Octavia_Combi_2004_800x600_wallpaper_18.jpg

Als je het mij vraagt zou het moeten kunnen passen..
Als je er ook nog een achterbumper bij kunt vinden en de achterlichten heb je zelf de facelift uitgevoerd ;) (heb je een FL met oorcorrectie, de FL heeft grotere spiegels..)

BarryXX

Actief lid
Dat beoordelen laat ik verder wel aan hem over... ;) Spiegeltjes en achterbumper zou in dat geval ook weinig effect meer hebben op de totaalkosten...

Cyrus

Actief lid
Volgens mij is de FL qua plaatwerk vanaf de voordeuren identiek aan de pre-FL. Achterbumpers en -lichten zijn ook 1-op-1 uitwisselbaar. De neus vermoedelijk ook, mits je al het plaatwerk aan de voorkant vervangt, dus ook de motorkap. Nu is dat bij jou toch aan de beurt (helaas), dus gaat dat vanzelf wel goed. Maar de vraag is even of het elektrisch ook allemaal zó past (koplampen, mistlampen). Als daar andere stekerverbindingen zijn, moet dat ook omgezet worden. En de FL heeft aparte DRL en bochtverlichting in de mistlampen. De bedrading zal zeker afwijken, maar de aansturing van die units zal ook anders zijn. Om dat aan het werken te krijgen, zul je niet alleen de bedrading moeten aanpassen, maar ook comfortmodules moeten gaan uitwisselen.

Met andere woorden: als je op die manier van het één in het ander vervalt, kan het een beduidend grotere en duurdere klus worden dan simpelweg plaatwerk vervangen door pre-FL delen, al dan niet van de sloop.

BarryXX

Actief lid
Bedankt voor de tip. Ik geef het door aan mijn broertje. Maar wellicht dat de comfortmodules ook uit die jonge O2 te pakken zijn incl benodigde bekabeling?

BarryXX

Actief lid
We zien toch af van de ombouw. Ik wil die extra klus hem niet aan doen, aangezien hij toch al alles in zijn eigen tijd doet voor me. ;)

Maar goed, keuze is wel gemaakt; de auto wordt gerepareerd en weer als nieuw gemaakt. Voor 99% zekerheid dat dit met max € 4.000 (slik) lukt...

The bone collector

Senior Member
Waarschijnlijk echt wel het eenvoudigste. Ombouw lijkt eenvoudig op het eerste zicht, maar de onderdelen passen echt moeilijk. Bij mijn vorige Felicia had ik beide spatborden vervangen wegens roest. De autoshop had op basis van het bouwjaar al een facelift spatbord besteld. Vergeet maar dat je dat er eenvoudig opkrijgt, ook koplampen, enz zijn allemaal net wat anders bevestigd zodat het heel moeilijk is om te bevestigen en het geheel in orde te krijgen.

Spijtig dat het nog zulke dure reparatie zal worden...

Cordoba

Forumguru
Ik zie dat je afziet van de facelift ombouw. Volgens mij had je ook nog de optie faceliftombouw, waarbij de verlichting blijft werken zoals in de huidige situatie. Stekkers enzo zulllen gelijk zijn voor de lampunits. Zelfs mijn Fabia heeft dezelfde stekkers als een Seat Ibiza uit 2010!! (14-polige ovale stekkers). Met een sloper had je ook nog reserveonderdelen kunnen scoren, of overbodige onderdelen verkopen, om zo óf je broer wat geld te laten verdienen, óf de kosten lager te houden.

skodaboy

Forumguru
ik zie dat het dik 4000 euro kost om jou 02 terug te maken..onderdelen zijn nu éénmaal niet goedkoop..

wat vragen ze eigenlijk nog voor die kapotte 02 fl eigenlijk?
als je nu bv die wagen koopt he,gebruik/neem je de onderdelen die je nodig hebt voor de reparatie van jou 02 pfl.

alle andere onderdelen die je 'niet' kan gebruiken van de fl verkoop je verder,om zo een deel van de onkosten terug te winnen..:crazy:
en de overschot van de carrosserie/lege kas breng je naar een schroothandelaar..

want inprincipe is een fl neus perfect te plaatsen op een pfl versie.
wel alleen zien dat de chassisbalkjes in de snuit (terug) mooi recht zijn,en dan is het normaal géén probleem om een fl neus te plaatsen/te doen passen,alleen zien dat je alles overneemt zoals; voorfront,vleugels,motorkap,bumper enz...:grin:

alle sinds succes met de afhandeling/reparatie van uw 02..

MarijntjeTDI

Actief lid
Aiaiai! doet me toch wel een beetje pijn "mijn vorige autootje' zo te zien. Hopelijk heb je er zelf niets aan overgehouden.... Ik heb hier nog 2 koplampen liggen van voor de de ombouw naar xenon, die mag je kostenloos komen halen. Het zijn wel halogeenlampen maar misschien drukt dit de kosten wat voor je...

Groeten van de vorige eigenaar (Marijn)

BarryXX

Actief lid
Oei... Jammer dat jij dit ook moet zien. ;) Bedankt voor je aanbod in ieder geval.

Een troost; ik kan nog geen afscheid nemen van de auto en deze wordt dus weer als nieuw gemaakt. :)

BarryXX

Actief lid
DSCF8362_zpsb7a67ca4.jpg

Morgen gaat de auto de richtbank op. Hij verwacht dat er niets gericht hoeft te worden, maar zoals hij het zegt; meten is weten...

PS Marijn; hoe bevalt de Zafira? Beter dan de O2? ;)

Bakkertje

Forumguru
Had je breor al meer zicht op de overige schade?
Is het enkel de buitenkant (het blik) of zijn er nog andere delen die vervangen moeten worden? Zo op de foto lijken er toch wel wat delen krom te zijn?
Of toch maar die nieuwe neus erop ? (heheheheh)

BarryXX

Actief lid
Alleen die voorste balk moest rechtgetrokken worden. Airco is verder helemaal intact, dus dat scheelt ook weer.

Opbouw is weer begonnen. :) Hij heeft gekozen voor gebruikte originele onderdelen ipv nieuwe imitatie (bijv winparts). Zijn ervaring is dat nette tweedehands originele onderdelen die opnieuw gespoten worden vaak beter en mooier passen dan nieuwe imitatie delen...

DSCF8368_zps7fa30d8d.jpg

Bovenaan Onderaan