Boem is ho...

BarryXX

Actief lid
316s29h.jpg


Het was druk op de A16 bij Breda vanochtend. Helaas behoorde ik tot één van de eerste die verrast werd door een plaatselijke ijsplaat. Een auto achter mij had minder geluk en lag op zijn kop. Ik ben met relatief lage snelheid tegen mijn voorganger die dwars op de afrit stond gegleden (airbags intact). :icon_smile_dead:

De auto staat nu bij het schadebedrijf. Mijn broertje is schadehersteller en heeft even snel gekeken. Optische schade is goed te repareren. Morgen gaan ze eea demonteren om te kijken wat er dan nog naar voren komt. En dan de afweging maar maken. Als pleister op de wonde worden de arbeidsuren mij bespaard... :regels:
 

jalex_h

Forumguru
Ai, dit is zo iets waarvan je hoopt dat het alleen je buurman overkomt (en die van mij is daar nog aardig goed in ook, trouwens;)).
Hopelijk blijft het bij optische schade (hoewel dat al duur genoeg is).
 

Wijnand850

Forumguru
Zonde! Hopelijk blijft het bij de oppervlakkige schade. Nog mazzel dat het je alleen het materiaal kost :).
 

Cordoba

Forumguru
Gezien het wijken van de motorkap toch nog een aardige tik geweest. Succes met het herstel van de schade.
 
Als ik de foto zo bekijk lijkt dit nog best mee te vallen, al kan je natuurlijk niet zien of de radiator(en) geraakt is (zijn), maar als je "plofkussens" er nog in zitten valt het wel mee denk ik, hopen dat er geen lijk meer uit de kast valt bij het demonteren
De stukken via het autokerkhof (de sloop bij jullie zeker), of via rekup.net of zo, en de werkuren via je broer, ik denk dat je met wat geluk voor 1000 euro en een etentje met je broer weer mobiel bent ;)
 

Noord26

Forumguru
Denk dat het tegen gaat vallen. Mijn vrouw heeft de vorige auto (Fabia) ook eens vergelijkbaar in elkaar gedrukt aan de voorzijde. Airbags intact, optisch niet zoveel schade. De rekening aldus de verzekeraar was uiteindelijk rondom €4600,- die betaald werd aan de schade-hersteller..

Succes met de afhandeling!
 

Cyrus

Actief lid
Ai, dat is balen!

Arbeidsloon is de grootste kostenpost, dus als je dat uitspaart, zal het flink schelen!
 

BarryXX

Actief lid
@deusjevo; yep. Zonder was de klap waarschijnlijk harder geweest.

@noord26; ik ga er ook niet vanuit voor 1000€ klaar te zijn (helaas). Belangrijkste is dat ie voor een in verhouding zijnde bedrag professioneel hersteld kan worden. Ik kan voor 5000€ ook een andere auto kopen, maar dat is ook weer een gok. :crazy: Vorig jaar had mijn vriendin een paaltje geraakt. Getaxeerde schade was 1000€, maar mijn broertje kon het zonder uren voor 550€ doen. Ik sta straks wel heel ver in het krijt bij hem...
 

VEEJAY

Forumguru
Vervelend Barry, doet me pijn om een O2 zo te zien... Gelukkig ben je er zelf goed vanaf gekomen.

ik vroeg me af of jij nu aansprakelijk wordt gesteld voor de auto de jij aangetikt heb? Dus kost het je schadevrije jaren?

Stel dat ik het was in jouw geval en mijn schade 4600 euro zou zijn, zou deze dan total loss verklaard worden of zou ik hem gewoon kunnen laten herstellen? (mijn auto is misschien dagwaarde 5000 euro). Wie weet dit?
 

Noord26

Forumguru
Meer als 2/3 aan schade aan je auto in dagwaarde betekend meestal financieel total-loss..

Maar dat zou wel mee vallen in dit geval?
 

BarryXX

Actief lid
@VEEJAY: Schuld en aansprakelijkheid zijn twee verschillende zaken. Gezien het plaatselijke karakter van deze ijsplaat meen ik dat er mij geen schuld treft, evenmin als de andere partij. Echter als achteropkomende bestuurder ben ik wel aansprakelijk en gaat het mij schadevrije jaren kosten. Gelukkig bestaat er nog wel zoiets als een noclaimbeschermer. ;)
 

VEEJAY

Forumguru
Ja dat heeft mijn maatschappij eenzijdig opgezegd die no claim regeling, ik ga dan ook snel switchen wanneer het 1 jaar contractje afloopt. Dat je in reele schadevrije jaren toch wel achteruit gaat neem ik maar als lief, no claim bescherming = altijd beter.

N.a.v Noord26 zijn posting heb ik even wat research gedaan naar het traject van total loss verklaring, dagwaarde en 'wrak' waarde . Goed om te weten voordat je in zo'n traject terechtkomt en misschien helemaal niet van je economisch totall loss auto af zou willen... dank voor uw reacties.

Ik hoop dat ik ooit een iemand van een schadeherstelbedrijf in familie of vriendenkring krijg ;)
 

Constant

Erelid
Balen zo'n aanrijding met no-claimverlies.

Die andere partij had daar niet mogen staan, maar ik ben bang dat je veronderstelling over "achteropkomende partij" helaas klopt.
 

Ridley

Forumguru
Dan heb ik je gezien! Ik stond namelijk in de file die achter je ontstond :) Sterkte met de afwikkeling!
 

Cordoba

Forumguru
Stel dat ik het was in jouw geval en mijn schade 4600 euro zou zijn, zou deze dan total loss verklaard worden of zou ik hem gewoon kunnen laten herstellen? (mijn auto is misschien dagwaarde 5000 euro). Wie weet dit?

Hoe het zit, is een beetje afhankelijk van de verzekering die je hebt, maar aangenomen dat je een WA of WA-extra verzekering hebt, dan is het zo, dat je níet verplicht bent om afstand te doen van het 'wrak'. Je krijgt dan niet de waarde van de auto vóór het ongeluk uitgekeerd, maar dit bedrag wordt verminderd met het hoogste bod op het wrak. Je koopt dus eigenlijk de auto terug voor het bedrag dat de hoogste bieder heeft geboden. Dat betekent dat je daarna zelf ook verder moet zorgen voor vervoer, opslag en reparatie van de auto. Als de auto zo zwaar is beschadigd, dat het kenteken is ingenomen, wordt alles nog ingewikkelder, ik heb het alleen over het geval dat je bijvoorbeeld een auto hebt met een waarde van €2000 en de reparatiekosten (bijv. €1900) en restwaarde (bijv. €250) de oorspronkelijke waarde te boven gaan, zonder dat er zware technische schade is aan de carrosserie (dus auto die krom is, beschadigde veiligheidskooi, dat soort zaken).
 

The bone collector

Senior Member
Ow, niet leuk. Gelukkig heb je er zelf niets aan overgehouden, en dat is het allerbelangrijkste.

Als ik de schade zie, vrees ik dat je radiateur (en alle onderdelen die daar tegenwoordig ook in de buurt zitten) geraakt zal zijn. Erger zal het waarschijnlijk wel niet zijn. Als je het nog via je broer kan oplossen, zal dat denk ik nog niet zo heel zwaar tegenvallen.

In ieder geval veel succes bij de afhandeling!
 

BarryXX

Actief lid
Eerste update: optisch lijkt alles goed te vervangen. Hele voorpartij (bumper, lichtunits, etc) is er aan. Kvs reservoir en radiateur zijn er ook aan. Airco lijkt nog uitstekend te functioneren. Hij verwacht niet dat er gericht hoeft te worden. Wel moeten alle gordelspanners vervangen worden omdat deze wel af gegaan zijn.
 

Cordoba

Forumguru
Afgaan gordelspanners, en geen airbags is typerend voor klap met minder dan 40 km/u. Overigens is het verstandig om niet alleen de spanners maar ook de gordels zelf te vervangen: door het afgaan van de spanners kan het gordelmateriaal zijn opgerekt, en bij een eventuele volgende klap betekent dat, dat ze niet goed meer functioneren.

Goed om te lezen dat het relatief meevalt Barry.
 
Bovenaan Onderaan