Actros1966
Nieuw lid
Beste mensen van het Skoda-forum,
Dit is het eerste bericht wat ik plaats want ik ben heel benieuwd naar jullie reacties.
Op dit moment staat mijn Skoda Octavia, bouwjaar 2010 en met een km-stand van 106.000 ter reparatie bij de Skoda dealer. De reden voor deze reparatie was een koelvloeistoflekkage van de waterpomp.
Mijn vraag was om de distributiesnaar en/of -ketting na te kijken of deze aan vervanging toe was. Er waren geen klachten van een ratelende ketting en ik had een (kleine) klacht wat de auto al anderhalf jaar heeft; heel af en toe (soms weken/maanden niet en dan opeens weer een paar keer achter elkaar) bij een koude start loopt de motor wat rommelig/plofferig na het starten (tijdens het stationair draaien). Als je het gaspedaal even intrapt dan loopt de motor na enkele seconden weer prima.
Tijdens het repareren belde de dealer mij op dat de waterpomp inderdaad lek was en vervangen moest worden. Hier heb ik toestemming voor gegeven. De distributieketting was nog goed. Het probleem van het onregelmatig lopen bij een koude start zou veroorzaakt worden door de turbo; een vastzittende klep in de turbo cq. spruitstuk. Dit klonk voor mij erg onwaarschijnlijk omdat de turbo stationair niets doet maar het advies was om de turbo helemaal te vernieuwen. Ik vond dit een raar verhaal maar ik heb er uiteindelijk toestemming voor gegeven. De volgende dag zou ik de auto ophalen en toen belde de dealer weer dat ze de motor niet meer aan de praat kregen. De compressie is gemeten, conclusie: derde cilinder geen compressie. Advies was cilinderkop demonteren, reviseren terwijl er nog geen concrete diagnose was gesteld. Dus niet wetende of de oorzaak een zuigerveer was of er eventueel iets in de cilinder was gevallen, een kromme klep of de kleppen die niet meer terug komen op de klepzitting. Maar men zei wel dat er een koprevisie nodig was.... terwijl ze nog niet in de motor hadden gekeken (de koppen zaten er nog op). Wie zou mij kunnen vertellen wat er hier aan de hand is en wat er gebeurd zou kunnen zijn in de garage. Ik breng namelijk een goedlopende motor die altijd probleemloos heeft gedraaid naar de garage, dit verhaal wil er bij mij niet in. Jullie reactie(s) zie ik daarom met veel belangstelling tegemoet. Heel erg bedankt!!
Dit is het eerste bericht wat ik plaats want ik ben heel benieuwd naar jullie reacties.
Op dit moment staat mijn Skoda Octavia, bouwjaar 2010 en met een km-stand van 106.000 ter reparatie bij de Skoda dealer. De reden voor deze reparatie was een koelvloeistoflekkage van de waterpomp.
Mijn vraag was om de distributiesnaar en/of -ketting na te kijken of deze aan vervanging toe was. Er waren geen klachten van een ratelende ketting en ik had een (kleine) klacht wat de auto al anderhalf jaar heeft; heel af en toe (soms weken/maanden niet en dan opeens weer een paar keer achter elkaar) bij een koude start loopt de motor wat rommelig/plofferig na het starten (tijdens het stationair draaien). Als je het gaspedaal even intrapt dan loopt de motor na enkele seconden weer prima.
Tijdens het repareren belde de dealer mij op dat de waterpomp inderdaad lek was en vervangen moest worden. Hier heb ik toestemming voor gegeven. De distributieketting was nog goed. Het probleem van het onregelmatig lopen bij een koude start zou veroorzaakt worden door de turbo; een vastzittende klep in de turbo cq. spruitstuk. Dit klonk voor mij erg onwaarschijnlijk omdat de turbo stationair niets doet maar het advies was om de turbo helemaal te vernieuwen. Ik vond dit een raar verhaal maar ik heb er uiteindelijk toestemming voor gegeven. De volgende dag zou ik de auto ophalen en toen belde de dealer weer dat ze de motor niet meer aan de praat kregen. De compressie is gemeten, conclusie: derde cilinder geen compressie. Advies was cilinderkop demonteren, reviseren terwijl er nog geen concrete diagnose was gesteld. Dus niet wetende of de oorzaak een zuigerveer was of er eventueel iets in de cilinder was gevallen, een kromme klep of de kleppen die niet meer terug komen op de klepzitting. Maar men zei wel dat er een koprevisie nodig was.... terwijl ze nog niet in de motor hadden gekeken (de koppen zaten er nog op). Wie zou mij kunnen vertellen wat er hier aan de hand is en wat er gebeurd zou kunnen zijn in de garage. Ik breng namelijk een goedlopende motor die altijd probleemloos heeft gedraaid naar de garage, dit verhaal wil er bij mij niet in. Jullie reactie(s) zie ik daarom met veel belangstelling tegemoet. Heel erg bedankt!!