Bizar verhaal....

Actros1966

Nieuw lid
Beste mensen van het Skoda-forum,

Dit is het eerste bericht wat ik plaats want ik ben heel benieuwd naar jullie reacties.
Op dit moment staat mijn Skoda Octavia, bouwjaar 2010 en met een km-stand van 106.000 ter reparatie bij de Skoda dealer. De reden voor deze reparatie was een koelvloeistoflekkage van de waterpomp.
Mijn vraag was om de distributiesnaar en/of -ketting na te kijken of deze aan vervanging toe was. Er waren geen klachten van een ratelende ketting en ik had een (kleine) klacht wat de auto al anderhalf jaar heeft; heel af en toe (soms weken/maanden niet en dan opeens weer een paar keer achter elkaar) bij een koude start loopt de motor wat rommelig/plofferig na het starten (tijdens het stationair draaien). Als je het gaspedaal even intrapt dan loopt de motor na enkele seconden weer prima.

Tijdens het repareren belde de dealer mij op dat de waterpomp inderdaad lek was en vervangen moest worden. Hier heb ik toestemming voor gegeven. De distributieketting was nog goed. Het probleem van het onregelmatig lopen bij een koude start zou veroorzaakt worden door de turbo; een vastzittende klep in de turbo cq. spruitstuk. Dit klonk voor mij erg onwaarschijnlijk omdat de turbo stationair niets doet maar het advies was om de turbo helemaal te vernieuwen. Ik vond dit een raar verhaal maar ik heb er uiteindelijk toestemming voor gegeven. De volgende dag zou ik de auto ophalen en toen belde de dealer weer dat ze de motor niet meer aan de praat kregen. De compressie is gemeten, conclusie: derde cilinder geen compressie. Advies was cilinderkop demonteren, reviseren terwijl er nog geen concrete diagnose was gesteld. Dus niet wetende of de oorzaak een zuigerveer was of er eventueel iets in de cilinder was gevallen, een kromme klep of de kleppen die niet meer terug komen op de klepzitting. Maar men zei wel dat er een koprevisie nodig was.... terwijl ze nog niet in de motor hadden gekeken (de koppen zaten er nog op). Wie zou mij kunnen vertellen wat er hier aan de hand is en wat er gebeurd zou kunnen zijn in de garage. Ik breng namelijk een goedlopende motor die altijd probleemloos heeft gedraaid naar de garage, dit verhaal wil er bij mij niet in. Jullie reactie(s) zie ik daarom met veel belangstelling tegemoet. Heel erg bedankt!!

s-line

Forumguru
Ik denk dat ze inderdaad zelf een fout hebben gemaakt en dat ze nu een probleem hebben. Als jij gewoon een goed lopende auto heb gebracht(en nu nadat hun eraan hebben gewerkt)en het nu niet meer doet? Zou ik toch ik toch zeker niet accepteren! :pieker:

Tom RS

Forumguru
Ik gok op de ketting 1 of meerdere tandjes verkeerd gemonteerd. Gevolg: starten en kleppen krom. Ketting is trouwens in principe onderhoudsvrij. Ik weet wel vanuit mijn Seatperiode (afgelopen 4 jaar) dat er een issue was met de ketting van bepaalde motoren (dacht 1.4 tsi) en dat ze daar alle kettingen van zouden vervangen, maar dan wel binnen garantie...

Wesly

Senior Member
Ik heb zelf een garagebedrijf en ja, er gaat soms wel eens iets mis. Het beste wat je kunt doen is gewoon persoonlijk naar de garage toe gaan en even met de chef-werkplaats over dit probleem praten. Gewoon jouw kant van het verhaal doen met de argumenten welke je hierboven noemt. Ga ervan uit dat bij een persoonlijk gesprek er meer duidelijk word, ook visueel als je bij de auto staat. Ze zullen waarschijnlijk iets fout hebben gedaan, misschien iets in de kop laten vallen wat nu tussen de klep en de zitting inzit zodat hij geen compressie geeft? Kunnen ze proberen weg te halen met een magneetje (inlaat) of hoge luchtdruk (uitlaat).

van_der_P

Senior Member
Als de waterpomp aangedreven wordt door de distributieketting, dat weet ik niet. Dan zou dat best eens kunnen wat Tom RS@ zegt. Dan is dit toch wel behoorlijk slordig van de garage. Voor je het zaakje weer monteert, de ketting op spanning brengt controleer je toch of de merktekens (op de krukas en nokkenas) ten opzichten van elkaar goed staan ?
Dit is een dure reparatie, en niet correct als de garage daar de rekening voor stuurt.

Wesly

Senior Member
Als de waterpomp aangedreven wordt door de distributieketting, dat weet ik niet. Dan zou dat best eens kunnen wat Tom RS@ zegt. Dan is dit toch wel behoorlijk slordig van de garage. Voor je het zaakje weer monteert, de ketting op spanning brengt controleer je toch of de merktekens (op de krukas en nokkenas) ten opzichten van elkaar goed staan ?
Dit is een dure reparatie, en niet correct als de garage daar de rekening voor stuurt.
Als hij een tandje ofwat off-timing staat dan raken de kleppen volgens mij nog niet de zuiger hoor. Lijkt mij toch dat ze zo'n fout (grondbeginselen van het 4 takt principe) niet snel maken.

leo442

Forumguru
Zoals ik het lees is er niet aan de distributie gewerkt. Dus alleen de waterpomp vervangen geeft geen startproblemen achteraf. En bij turbo reparaties?? ja?? Laat men iets per ongeluk in het inlaat traject zitten of vallen wat naar binnen gezogen wordt kan vervelende schade's geven! Maar wat er precies gebeurd is, is vanaf hier natuurlijk nooit te beoordelen. Als je twijfels hebt over het onstaan va de schade zou je ook een technische expertise kunnen laten uitvoeren, b.v. ANWB.

ertromp

Forumguru
Om wat voor een motor gaat het uberhaupt? Benzine of diesel en welke motorinhoud?
Die koude start bij welke buitentemperatuur / hoelang heeft de motor dan stilgestaan?
Spannend verhaal dit en zeker een second opinion laten doen

Actros1966

Nieuw lid
Bedankt voor de reacties tot zover! Ik laat er inderdaad een technisch adviseur bij komen. De dealer was hier niet zo blij mee maar gaf aan dat ik in mijn recht stond. Afgelopen vrijdag heb ik al om de tafel gezeten bij de dealer met de chef werkplaats erbij maar we kwamen er niet uit. Aan hun manier van doen kon ik wel merken dat zij ermee in hun maag zaten, er hing een vervelende sfeer op de een of andere manier. Ze waren bereid om me tegemoet te komen met een bedrag van enkele honderden euro's. Heel nobel maar erg vreemd want waarom zouden ze dat doen als het hun fout niet is?

@ertromp Het gaat om Skoda Octavia HB New Ambition met een benzine motor 1.4 tsi, 90 KW/122 pk DSG. OCTO109-///. Buitentemperatuur varierend van 10 graden + tot -10 graden. De motor heeft dan een dag of een nacht stilgestaan. Tussentijds geeft het starten geen problemen. Het probleem doet zich soms 5x per week voor en dan weer weken/maanden niet.

frisok

Senior Member
Ik had ooit een Ford Focus eerste generatie. Daarbij liep de motor opeens op 3 poten... Bobine stuk. Bobine vervangen hielp niet. Auto wilde na 1 keer helemaal niet meer starten. Eindtrap van computer overleden. Root cause: slechte aarding van de accu/massa. Daar zat op de min-pool een bloemkool door vocht. Vaseline op de accu contacten en op de verbinding naar chassis zou het probleem voortaan voorkomen. Misschien tegenwoordig met CAN bus niet meer aan de orde, maar wie weet heb je iets aan het verhaal...

Noord26

Forumguru
Aan hun manier van doen kon ik wel merken dat zij ermee in hun maag zaten, er hing een vervelende sfeer op de een of andere manier. Ze waren bereid om me tegemoet te komen met een bedrag van enkele honderden euro's. Heel nobel maar erg vreemd want waarom zouden ze dat doen als het hun fout niet is?

Daar wringt het bij mij nu ook. Ze komen je niet zo maar uit het niets tegemoet met honderden euro's. Juist des te meer aanleiding om uit te zoeken wat er mis is gegaan.

Heb je nog gevraagd hoe ze er bij kwamen dat ze jou een kop-demontage en revisie noodzakelijk vonden om uit te voeren? Dan moet er iets in het blok beland zijn wat er niet in hoort te zitten. Anders kun je niet een koprevisie adviseren zonder eerst alleen de kop eraf te halen en te kijken wat er daadwerkelijk aan de hand is inwendig.

En dan blijft er maar 1 ding over: ze hebben er iets in laten vallen?

Cordoba

Forumguru
Zoals Marco ook al aangeeft is dit een O2, de O3 is er pas sinds dit jaar (2013).
Wat de klachten betreft: ik vermoed dat de ketting spanner niet goed heeft gefunctioneerd, en de ketting ergens een tandje van een tandwiel heeft overgeslagen of iets dergelijks, waardoor een zuiger tegen één of meer kleppen is geknald. Het hele dealerverhaal komt op mij over als totaal gebrek aan kennis van zaken. Andere oorzaak, zou kunnen zijn dat men de distributieketting niet goed heeft omgelegd na vervangen waterpomp, en ergens een tandwiel dus verdraaid is, dat heeft hetzelfde effect als slechte kettingspanner: kleppentiming en de zuigers zijn uit fase geraakt, doordat tijdens demontage en montage van de distributie de boel is verdraaid.

Bij nadenken, lijkt montagefout (de laatste optie dus) de meest waarschijnlijke oorzaak.

Cordoba

Forumguru
Net ook even het andere topic doorgelezen, ik vraag me af of ze bij de compressietest niet iets in de cilinder hebben laten vallen, vooral omdat ze aangeven dat er maar één cilinder is met problemen.

Monteurtje

Forumguru
Wanneer de waterpomp vervangen wordt hoef je helemaal niks met de ketting te doen. Waterpomp wordt door multiriem aangedreven. (Behalve 1.8) Met vervangen van een turbo kun je naar mijn idee ook niks fout doen.
Dus vraag mij af hoe ze de ketting hebben gecontroleerd. Als ze dat los gehaald hebben is het probleem waarschijnlijk door hun veroorzaakt. Welke motot zit erin. 1.2, 1.4, 1.8 TSI?

Cordoba

Forumguru
OK monteurtje, ik dacht dat alleen bij de echte oude blokken de waterpomp nog via de multiriem liep. Volgens andere topic, gaat het om:
Het gaat om Skoda Octavia HB New Ambition met een benzine motor 1.4 tsi, 90 KW/122 pk DSG. OCTO109-///.

ertromp

Forumguru
Uit het andere topic blijkt dat het een 1.4 TSI is en dan kan er ook nog gesleuteld zijn aan de zogenaamde V50 pomp.
Dit is een elektrische pomp voor koelwater over de intercooler. Misschien dat er aan dit systeem gesleuteld is en dat daarvoor de intake manifold er af is gehaald waardoor er iets in 1 van de cilinders is terechtgekomen??????

Wesly

Senior Member
Er kan alleen iets beschadigt zijn aan de kleppen als hetgeen wat er tussen zou zijn gevallen een wat groter voorwerp is wat de inlaatklep ver genoeg laat openstaan zodat bij de compressie of uitlaatslag de zuiger de klep kan raken. Als het alleen wat vuil is waardoor er geen compressie opgebouwd kan worden zal het allemaal wel meevallen.
Maargoed, ik ben benieuwd.......

Monteurtje

Forumguru
Voor de extra elektrische waterpomp hoeft inlaatspruitstuk er niet af. Kun je van onderen of achteren zo bij.
Maar nu ik weet dat het een 1.4 TSI is ben is erg benieuwd hoe ze de ketting hebben gecontroleerd. Want bij een 1.4 TSI moet namelijk de gehele distributiedeksel, die tevens motorsteun is, verwijdert worden. En dat is nog al een klusje. Om eventjes te doen. En dan is de vraag of ze ook wat van de ketting losgehaald hebben en dan kan er wel wat fout gaan natuurlijk. Dat is het enigste wat ik kan bedenken.

Bovenaan Onderaan