Bizar verhaal....

ertromp

Forumguru
Super bizar dit.
Wat ik nog niet begrijp: TS meldt geen klachten te hebben behoudens af en toe bij de koude start een slechte start.
Nu wordt er vastgesteld dat op alle cilinders nog minder dan de helft van de benodigde compressie gemeten wordt.
Dit moet m.i. merkbaar geweest zijn in het rijden of er moeten enorme blauwe wolken achter de auto hebben gehangen of het olieverbruik moet enorm geweest zijn.
Of zie ik iets over het hoofd?
 

muurman

Senior Member
Volgens mij kunnen ze zich hiervoor niet verzekeren, simpelweg omdat je niet je eigen wanprestatie kunt verzekeren. Kortom, een eigen fout zullen ze op eigen kosten moeten herstellen. Anders zou een ondernemer op die manier geen enkele prikkel hoeven hebben om goed werk te leveren, "want ik ben er toch voor verzekerd".
Kun je je gewoon voor verzekeren. Vermoed wel dat na 1 of meerdere gevallen je premie omhoog gaat.
 

Desperado

Forumguru
Wat jij wanprestatie noemt is gewoon een fout die de beste kan overkomen. Waar gewerkt worden worden fouten gemaakt. En ja, die fouten zijn wel verzekerd. Mijn werkgever heeft zo'n verzekering en kan desgewenst aan het eind van het jaar beslissen om de schade toch nog zelf te betalen als de premiestijging niet opweegt tegen de gemaakte kosten. Dat een ondernemer dan geen prikkel meer heeft is klinkklare onzin, aangezien je door je klanten nog altijd wordt afgerekend op hoe je je werk levert en aangezien de beste reclame voor het autobedrijf nog altijd mond op mond reclame is wil je altijd goed werk afleveren. Voor leaserijders zal het geen zier uitmaken, die hoeven zelf toch niks betalen, maar de gewone man/vrouw zal toch daarheen gaan waar hij/zij goed geholpen wordt, ook als het een keer fout gaat.
 

lawewing

Forumguru
Kijk dan maar eens goed in de bedrijfsaanprakelijkheidsverzekering van je werkgever. Hierbij ter illustratie de tekst van artikel 10 van de polisvoorwaarden van Interpolis:

(Op)geleverde zaak, verrichte dienst
Ongeacht wie de schade leed of de kosten maakte, is niet verzekerd de aansprakelijkheid voor schade:
• aan zaken die door u of onder verantwoordelijkheid van u zijn geleverd
• en kosten die verband houden met het terugroepen, vervangen, verbeteren of herstellen van de zaken die
door u of onder verantwoordelijkheid van u zijn geleverd
• en kosten die verband houden met het geheel of gedeeltelijk opnieuw verrichten van de werkzaamheden
die door u of onder verantwoordelijkheid van u zijn verricht

Zie voor de tekst zelf: http://www.rabobank.nl/images/aansprakelijkheid_algemeen_29360754.pdf.
 

Noord26

Forumguru
Wat is inmiddels de voortgang in dit verhaal? We dwalen af van waar het daadwerkelijk over ging. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat.
 

EdK

Forumguru
Wel vermoed dat de voortgang is dat het blok totall is en dat er druk word rondgezocht voor een nieuw blok en mbt de kosten men er van beide kanten nog niet uit is.

zomaar een gokje om weer een beetje on topic te komen
 

jalex_h

Forumguru
@lawewing: naast de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering kun je ook nog een beroepsaansprakelijkheidsverzekering af sluiten. Deze dekt juist datgene wat een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering niet dekt en is meestal maatwerk.
 

Desperado

Forumguru
Nog even off topic; leuk die voorwaarden die voor een gewone man als ik onbegrijpelijk zijn, maar ik heb er praktijkervaring mee en het is gewoon vergoedt.
 

Noord26

Forumguru
Je zal toch elk geval individueel moeten bekijken. 1 op 1 vergelijken met deze situatie kan nooit. Omstandigheden zijn nooit gelijk. Daarom ben ik benieuwd naar het vervolg.
 

Desperado

Forumguru
Je zal toch elk geval individueel moeten bekijken. 1 op 1 vergelijken met deze situatie kan nooit. Omstandigheden zijn nooit gelijk. Daarom ben ik benieuwd naar het vervolg.
Klopt helemaal. ik ben ook zeer benieuwd.
 

lawewing

Forumguru
@lawewing: naast de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering kun je ook nog een beroepsaansprakelijkheidsverzekering af sluiten. Deze dekt juist datgene wat een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering niet dekt en is meestal maatwerk.
We raken nu wel erg off topic, maar goed. Zowel een bedrijfs- als een beroepsaansprakelijkheidsverzekering is maatwerk, in die zin dat er bepaalde modules gekozen kunnen worden. De beroepsaansprakelijkheidsverzekering is bedoeld voor de bedrijven/ondernemers die specifiek in de ontwerp- en/of advieswereld zitten (zoals architecten, accountants, advocaten en notarissen),of bedrijven/ondernemers die zowel ontwerpen als bouwen (bijvoorbeeld aannemers of bouwers van speciaal machines). Zo dekt een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering het risico van ontwerpfouten en verkeerde adviezen niet, maar een beroepsaansprakelijkheidsverzekering weer wel. Een garagebedrijf heeft vermoed ik enkel een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering, met name omdat zij niets ontwerpen en advisering ook niet tot de kernactiviteiten behoort.

Bij beide verzekeringen geldt evenwel hetzelfde: je eigen wanprestatie kun je niet verzekeren. Kortom, je eigen fout zul je, zo mogelijk, zelf en voor eigen rekening moeten verhelpen. Alleen bepaalde gevolgen van je eigen fouten zijn verzekerd.

Een voorbeeld: de garage maakt een fout bij de reparatie van de remmen van mijn auto, waardoor ik vervolgens tegen een boom rij. De schade aan de auto als gevolg van de aanrijding wordt gedekt door de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering van de garage. De foutieve reparatie aan de remmen zal de garage zelf voor eigen rekening moeten verhelpen. Daarbij ga ik er even van uit dat dit nog mogelijk is (en de auto dus niet total loss is).
 

Canon-Eye

Forumguru
Anders zou een ondernemer op die manier geen enkele prikkel hoeven hebben om goed werk te leveren, "want ik ben er toch voor verzekerd".
Klopt niet. Eerstens hebben bedrijfsaansprakelijkheidsverzekeringen als regel ook een (vaak aanzienlijk) eigen risico. Tweedens kennen de meeste verzekeraars een systeem waarbij de premie hetzij jaarlijks, hetzij ten tijde van de verlenging opnieuw wordt berekend mede aan de hand van de schade-historie.
Ondernemers hebben dus altijd een duidelijke prikkel om zo min mogelijk een beroep op de verzekering te moeten doen en zullen dat dus vaak beperken tot de ernstige (lees dure) gevallen.
 

lawewing

Forumguru
Klopt niet. Eerstens hebben bedrijfsaansprakelijkheidsverzekeringen als regel ook een (vaak aanzienlijk) eigen risico. Tweedens kennen de meeste verzekeraars een systeem waarbij de premie hetzij jaarlijks, hetzij ten tijde van de verlenging opnieuw wordt berekend mede aan de hand van de schade-historie.
Ondernemers hebben dus altijd een duidelijke prikkel om zo min mogelijk een beroep op de verzekering te moeten doen en zullen dat dus vaak beperken tot de ernstige (lees dure) gevallen.
@Canon-Eye: laat onverlet dat ze een eigen fout niet verzekeren. De gedachte daarachter is, los van de commerciele implicaties, wel degelijk dat anders een ondernemer geen prikkel meer zou hebben. Immers, dan zou hij iedere schade (theoretisch gezien) onder de polis kunnen brengen. Daarom zijn de kosten voor herstel van een eigen fout uitgesloten (zie hiervoor).
 

Cordoba

Forumguru
Super bizar dit.
Wat ik nog niet begrijp: TS meldt geen klachten te hebben behoudens af en toe bij de koude start een slechte start.
Nu wordt er vastgesteld dat op alle cilinders nog minder dan de helft van de benodigde compressie gemeten wordt.
Dit moet m.i. merkbaar geweest zijn in het rijden of er moeten enorme blauwe wolken achter de auto hebben gehangen of het olieverbruik moet enorm geweest zijn.
Of zie ik iets over het hoofd?

Zo maar back on topic. Als de kleppen lekken, dan hoeft dat absoluut niet gepaard te gaan met blauwe walmen van motorolie. Het is goed denkbaar dat de uitlaatkleppen verbrandt zijn, een laag roet hebben of iets dergelijks waardoor ze niet goed afsluiten. (vooral bij het rijden van veel korte afstanden)
Het blijft eigenaardig dat de garage alleen cilinder 3 met te weinig compressie heeft gerapporteerd. Bij één cilinder die te weinig compressie heeft, is de oorzaak vaak totaal anders dan bij alle cilinders die te weinig compressie hebben. Wat ik ook bizar vindt, is dat de compressie maar de helft van de normale waarde is, bij 25-30% lagere compressie zou je toch fors verschil moeten merken.
 

Ronnie

Forumguru
Als ik het zo bekijk (het gaat waarschijnlijk om een 1.4 CAXA motor met een LWZ DSG bak) heeft de montage van de waterpomp(en, er zitten er 2 achter elkaar) of de turbo niets met het compressieverlies te maken.
Meer verdenk ik de nokkenasversteller (zit op de inlaat nokkenas) welke door een centrale bout met linkse draad wordt gefixeerd. Deze dient om eventuele timings-verschillen (kettingschakel speling) tussen uit-en inlaat assen op te heffen.
De fixatie bout is simpel via een af te schroeven afdekklepje aan de kettingzijde te bereiken, en ik vermoed dan ook dat bij het checken van de ketting verzuimd is om deze centrale bout weer vast te zetten.
De kettingspanning en positie blijft hierdoor hetzelfde, echter de timing van inlaat en uitlaat ten opzichte van elkaar klopt voor geen meter meer. Dit zou het behoorlijke compressieverlies kunnen verklaren.
(Aldus mijn bescheiden mening)
 

Ronnie

Forumguru
Er hoeft nog niet direct een gevolgschade te zijn, de kleptiming t.o.v. de zuigers veranderd slechts weinig.
Alleen t.o.v. elkaar (in en uitlaat nokkenas) worden de verschillen groter wat het compressieverlies waarschijnlijk veroorzaakt. Dit op zich heeft te maken met de overlap-timing van de in en uitlaat kleppen.
Wordt deze te groot dan zal de motor niet meer fatsoenlijk stationair willen lopen en geen trekkracht leveren in de lage toeren.
B.v. bij een F1 motor is de overlap gigantisch, dit is nodig om dergelijke (18.000 RPM) hoge toerentallen te kunnen draaien. Stationair loopt ie pas rond bij zo'n 4000 RPM.
Het afstellen van de nokkenassen t.o.v. de krukas is bij een 1.4 TSI een heel erg secuur werkje, waar nogal wat speciaalgereedschap bij komt kijken.
B.v. bij m'n Fabia 1.4 BKY motor fixeer je de nokkenassen met een boortje van 6 mm, bij een 1.4 TSI komt er een micrometer aan te pas........
 

Actros1966

Nieuw lid
Vandaag een gesprek gehad bij de dealer in bijzijn van de expert. De motor lag uit elkaar vandaan; zuigers en kop gedemonteerd. Het verhaal is duidelijk geworden: kantelende zuigers, cilinderwanden versleten, vastzittende zuigerveren en voor de rest is de motor inwendig volgekoekt en verontreinigd door koolafzetting en onvolledige verbranding. Dit is een bekend verhaal van deze 1400 tsi motoren. PON doet de deur (terecht) dicht omdat ik een kleine beurt zelf heb verricht. Regel is regel en dat begrijp ik.

Het plan van aanpak nu is: een gebruikte motor fifty-fifty met dealer. Ook krijgen we de huurauto van de dealer voor de periode dat onze Skoda bij de dealer staat. Het blijft een dure grap maar ik kan hiermee leven. Het is gewoon domme pech. Tip van de expert als je een dergelijke motor hebt: rijd af en toe in de S (sportstand) met veel toeren. Want daarmee voorkom je dat ie inwendig dichtslibt en brandt hij beter schoon.
 

turboturbo

Forumguru
Die info staat idd ook onderaan bij sommige VAG foutcodes op de site van Gerrit Speek:
  • De kleinere (1.4 tfsi en fsi) benzine motoren hebben (anno 2012) een slechte reputatie. Ze hebben snel en veel koolaanslag op de kleppen en klepsteel. Ook bij lage kilometerstand (30.000-40.000km) en jonge leeftijd (minder dan 2 jaar)
Samen met EGR en roetfilter problemen, allemaal negatieve gevolgen van de eco-zweep voor de moderne motoren?

Al met al een heel lelijk verhaal voor je, zeg! Ben je flink mee in de aap gelogeerd, zo. Balen!
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan