Bijna, bijna 1e faab in zicht...

Cordoba

Forumguru
APK hoort er gewoon op te zitten, dus zit in de vraagprijs inbegrepen. Zonder APK, moet je 'm al direct schorsen, dus eigenlijk heeft ie dan niet meer waarde dan een sloopauto.
 

Blackokkie2

Forumguru
Begrijp me niet verkeerd maar, ik denk dat het in jou geval(geldt voor velen onder ons, ook voor mij) belangrijk is dat je iemand met autokennis meeneemt bij de aanschaf.
 

Cordoba

Forumguru
Sterker, ik word misschien door diverse mensen gezien als iemand met behoorlijk wat autokennis, maar ik neem graag ook iemand mee met kennis van zaken: als ik wat mis, of over het hoofd zie, ziet de ander het hopelijk wel.
Bij aankoop van mijn Fabia ook gedaan, en het eerste jaar eigenlijk één onverwachte reparatie gehad: portierslot. (zekering van de ABS-pomp tel ik even niet, die koste een paar euro, alleen door de fantastische kennis van zaken van de dealer kon die het niet vinden, en heb ik het zelf maar opgelost)
 

Bosi

Lid
Ook een puntje om mee te nemen zijn de draagarm rubbers voor, ook een bekend zwak punt, is geen enorme kosten post om te vervangen maar is wel erg hinderlijk. Bij je test rit, een paar drempels nemen (ook net iets harder als je normaal zou doen) en bij voorkeur s'morgens als de boel nog koud is en je merkt en hoort het gelijk.
Kraakt het alsof je over een zak chips rijdt dan zijn de draagarm rubbers beslist aan vervanging toe. Je merkt het ook goed aan het weg en stuur gedrag, zwabberd de auto bij rechtuit uit rijden of voelt het vaag als je wat strakker de bocht in stuurt zijn dan zijn dat ook duidelijke indicaties dat de draagarm rubbers op zijn laatst lopen.
Kosten voor het vervangen (bij een algemene vak garage voor alleen de draagarm rubbers ca €150,-, met de complete draagarm erbij loopt het op naar €400,-).
 
@Bosi : bedankt!

We gaan as weekend even kijken. Hier in de buurt ga ik dan even rondkijken en proefrijden zodat ik op de punten kan letten.

Ik hoop echt dat deze het wordt of een andere die ik zojuist heb bekeken op 70k:jaja:

Uiteraard houd ik jullie op de hoogte in misschien de ' mijn skoda' topic
 
Ik weet niet of het een bekende faabkwaal is maar ik had beide ruitmechanieken voor stuk in het eerste halfjaar dat ik hem had. Stond er 110k op de teller.

Of het is enkel bij de MPI 8v en niet bij de 12v/16v

En ik ga zeker even lezen aankomend weekend of het wat was. Ben benieuwd.

Edit: ik zag dat @Cordoba de ruitmechanieken al had opgemerkt op de vorige pagina. nvm :D
 

Bosi

Lid
Ik weet niet of het een bekende faabkwaal is maar ik had beide ruitmechanieken voor stuk in het eerste halfjaar dat ik hem had. Stond er 110k op de teller.

Of het is enkel bij de MPI 8v en niet bij de 12v/16v

En ik ga zeker even lezen aankomend weekend of het wat was. Ben benieuwd.

Edit: ik zag dat @Cordoba de ruitmechanieken al had opgemerkt op de vorige pagina. nvm :D
Ik had het raammechanisme aan de bestuurders zijde kapot na 8 jaar. Kosten vervanging bij niet VAG garage €130,- all in. De ruit viel zonder voor aankondiging naar beneden toen ik het raam open wilde maken met de elektrische bediening. Sta je wel even raar te kijken, en je wordt op de snelweg na gekeken als je met net een paar graden boven nul met open raam eond rijdt.
 
@Bosi : oooh goed dat ik zo herinnerd word;ik moet alvast gaan kijken naar een VAG of skoda dealer die alles kan doen. Er zal zeker ergens een topic van te vinden zijn. Thanks! :D
 
Bij mij precies hetzelfde inderdaad. Ineens een klap en ruit weg. Ik was toen per kant 160 eu incl montage kwijt meen ik. Dit was overigens bij een niet VAG garage.
 

Bosi

Lid
@Bosi : oooh goed dat ik zo herinnerd word;ik moet alvast gaan kijken naar een VAG of skoda dealer die alles kan doen. Er zal zeker ergens een topic van te vinden zijn. Thanks! :D
Ik ben zodra de garantie periode was verlopen gewoon naar een algemene bovag garage gegaan (waar ik met m'n vorige auto's al jaren kwam). Levert prima werk voor reparatie en onderhoud en als hij een keertje moet worden uitgelezen met Vag-com heeft hij een adresje waar hij voor een zacht prijsje terecht kan. Scheelt toch een leuk bedrag tov.de VAG/skoda dealer.
 
He
de tour de france edition is ook een vrij complete uitvoering, A/C, PDC achteraan en nog een paar items zitten er dan op. (als ik het nog goed voorheb tenminste ;) )

Ik kwam er net achter dat er geen a/c inzit hoor. De pdc betwijfel ik dan ook een beetje.( classic model)
Mmm dat wordt een paar euro's zakken denk ik. 2400 -2500 is redelijk, no?
Effe kijken of die andere wel extra extra's heeft..
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb het zelf niet gehad bij mijn Fabia, maar toen ik de dealer belde waar de auto in onderhoud was geweest, kreeg ik ongevraagd te horen dat het mechaniek aan de bestuurderszijde al eerder was vervangen.

He


Ik kwam er net achter dat er geen a/c inzit hoor. De pdc betwijfel ik dan ook een beetje.( classic model)

Handmatige airco zit er altijd in, als er geen climate control in zit. Overigens een tip: laat tijdens de proefrit de airco maximaal werken, bij handmatige airco zet kacheltemperatuur op zijn laagst, zet de ventilator aan, en stuur de lucht naar de rooster in het dash, zodat je met je hand kan voelen of de lucht goed koud is. Druk vervolgens op de knop 'AC' in de middenconsole vlak bij de kachelinstelling, en je zal na enige tijd flink koude lucht moeten voelen. Is dat niet zo, dan kan er een probleem met de airco zijn, en dat kan zomaar 1000 euro aan reparatie kosten! Check overigens ook wanneer er airco onderhoud is uitgevoerd: dit staat volledig los van het normale auto-onderhoud!!

Overigens voor onderhoud van zo'n auto zou ik nooit naar de dealer gaan: de dealer rekent wel de hoofdprijs, maar er zijn aardig wat dealers die niet al te veel verstand van zaken hebben. Ik ga zelf voor onderhoud naar een garage die gespecialiseerd is in auto's van de VAG-groep (VW, Audi, Seat en Skoda), en ondanks de forse afstand verdien ik dit eigenlijk steeds terug, door beter onderhoud en advies, en lagere prijzen.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Ik weet niet wat je budget is, in welke regio je zoekt enz. maar misschien is dit ook een aardige als je de prijs naar beneden kan praten: heeft PDC, armsteun, en elektrische ramen achter (meestal alleen vóór). Heeft wel één of twee kapotte lamellen in het luchtroostertje in het dash bij passagiersdeur. (betekent een compleet ander rooster zoeken, alleen als je echt handig bent, kun je lamellen wisselen, maar ze worden niet los verkocht, maar kan je dus van 2 kapotte roosters één volledig werkend rooster maken)
 
@Cordoba: as always, thank you soo much! :bloemen:
Ik heb het helaas van dichtbij gezien hoe men aan de ene onderdeel op de andere onderdeel sleutelt met als eindstand verkwanseld geld en tijd hmm
Weet jij of iemand waar ik die vag lui kan vinden in Noord Holland ?
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Ik ken een adres in Nuenen bij Eindhoven(Vagtechniek) en een adres in Dieverbrug (Drente). Ik ben zelf klant bij Vagtechniek, en weet dat hun klanten regelmatig van heel ver komen. Ik weet bijvoorbeeld van iemand met problemen met een Seat, wat ie bij diverse dealers/garages in NH niet voor elkaar kon krijgen, en is daarom bijna vanuit Den Helder naar Nuenen gereden, waar het in een kwartiertje voor elkaar was.

Het is een flinke afstand, maar voor groot onderhoud, distributiewissel en dat soort zaken loont het de moeite om er naar toe te rijden.
 
Bovenaan Onderaan