Bijna, bijna 1e faab in zicht...

.... Nu nog de knoop doorhakken:

Er zijn 2 auto's die mijn ogen doen glinsteren als ik ze bekijk online.
Maar ik twijfel: de één is particulier ( helemaal niks mis mee, behalve dat ik dik 2 uur mag rijden) en de andere via een bedrijf waarvan de APK nu al een maand verstreken is en deze bij aflevering dus in werking wordt gezet.

Dat laatste ken ik niet ( bij aflevering) en vind ik dus eng. Ben bang dat er misschien wat aan die auto mankeert, maar misschien overdrijf ik.

De stats:

Allebei bj 2004

Particulier-1.4 16v, tour de france editie, 80.000 km, onderhoud en boekjes en sleutels intact, APK is vorige maand opnieuw goed gekeurd en gaat weg omdat er een wat grotere is gekocht.

Bedrijf ( Bovag)- 1.2 12v , 136.000km, boekjes, onderhoud en sleutels ook intact, APK is een maand geleden verlopen en is nog zo.

Ik hoop zolang mogelijk mijn eerste grote/kleine beurt te rekken ( te denken aan de distributie)
En ja, met een gezinnetje wil je niet al teveel druk maken om de hoge of vele kosten.

Ik hoop dat iemand me een beetje wijsheid geeft vóór ik kan gaan kijken en eindelijk een faab kan beleven. Ooehhh! ☺️
 

dirkkroneman

Forumguru
APK hoef je je geen zorgen over te maken. Waarom APK verlengen als ie toch nog niet verkocht is? Veel mensen dingen juist een nieuwe APK er bij af (al zit er nog een half jaar op). Dan kunnen ze het beter bij aflevering doen ;)
 

Cordoba

Forumguru
Allereerst bij elke Fabia I die je gaat kijken check of de vloerbedekking achter/onder de voorstoelen droog is (lekkage bij de deuren komt heel veel voor, maar is ook prima te verhelpen).

Dat een garage geen nieuwe APK doet, zolang de auto niet is verkocht is normaal: dan maken ze kosten, terwijl de looptijd van de APK doorgaat. Als ze 'm nu gaan keuren, en de auto wordt pas over een half jaar verkocht, dan wil de nieuwe koper toch al snel een nieuwe APK, dus weer onkosten voor de garage. Bij een auto met 80 k km op de teller en distributie wissel bij 90k, zonder meer voor een verse distributie gaan, of de onkosten daarvoor in mindering op de prijs, maar de auto is ook 10 jaar oud, dus zou al een distributiewissel achter de rug moeten hebben op basis van leeftijd.

Ga voor je zelf na hoeveel km je ongeveer gaat rijden, en onder welke omstandigheden, en of je dus voor een 3-pitter of toch voor de 4-pitter gaat.

Aan de andere kant: een paar uur rijden investeren in een auto waar je waarschijnlijk een aantal jaren mee rijdt, lijkt me niet onredelijk. Als je niet gaat kijken/proefrijden en de andere auto dichterbij, blijkt na aankoop een miskoop, dat is uiteindelijk iets wat meer geld en meer tijd kost.

Overigens: misschien goed om vooraf eens in je omgeving te gaan kijken bij een Fabia die een beetje vergelijkbaar is, dan heb je ook beter vergelijkingsmateriaal als je 'voor het echie' op pad gaat.
 

Desperado

Forumguru
Bij het bedrijf kun je mogelijk nog wat extra's afdwingen zoals een nieuwe distributie.
Onderhoudshistorie bekend? Altijd handig om te weten.
Die van de particulier spreekt mij meer aan, iets meer motor, minder kilometers, maar wel een gok.
Bij het bedrijf krijg je in elk geval garantie mee.
 

Joske

Forumguru
de tour de france edition is ook een vrij complete uitvoering, A/C, PDC achteraan en nog een paar items zitten er dan op. (als ik het nog goed voorheb tenminste ;) )
 

Cordoba

Forumguru
Je kunt natuurlijk ook de particuliere auto laten keuren, en er zijn zelfs bedrijven die garantie geven op elders aangeschafte occasions (onder voorwaarde dat je de auto dan wel door hun vooraf laat keuren).
 
Bij een auto met 80 k km op de teller en distributie wissel bij 90k, zonder meer voor een verse distributie gaan, of de onkosten daarvoor in mindering op de prijs, maar de auto is ook 10 jaar oud, dus zou al een distributiewissel achter de rug moeten hebben op basis van leeftijd.

Jaaaa daar zeg je me wat. Hmm ik heb begrepen dat de distributie nog niet is gedaan met als reden dat het de 90k nog niet heeft bereikt.
Nu of in ieder geval gauw die distributie vervangen zou inderdaad ook voor de toekomst veel issues kunnen voorkomen... Ik ben echt aan het leren hier
 
Bij het bedrijf kun je mogelijk nog wat extra's afdwingen zoals een nieuwe distributie.
Onderhoudshistorie bekend? Altijd handig om te weten.
Die van de particulier spreekt mij meer aan, iets meer motor, minder kilometers, maar wel een gok.
Bij het bedrijf krijg je in elk geval garantie mee.

Hai en ja. Via de email kreeg ik foto's van het onderhoudsboekje. ( het bedrijf). Van de andere meldde hij dat de boekjes naar zorg en wel zijn ingevuld en gehandeld.

Ik ook maar het blijft een gok ja.
 
de tour de france edition is ook een vrij complete uitvoering, A/C, PDC achteraan en nog een paar items zitten er dan op. (als ik het nog goed voorheb tenminste ;) )

Haha wat erg joske; wat is pdc? . Het zal wel goed zijn. Ik keek al met grote ogen toen er tour de france stond
 
Hoe zit het met de aanschafprijs?
En afleveringskosten e.d.?

@Desperado: nou de 80k stond voor een whopping 3800 te koop. Ik bood 2600 en kan eventueel voor een paar tientjes de winterbanden meenemen.
De andere stond voor 3000 te koop. Ook hierop bood ik hetzelfde bedrag. Misschien kan ik iets meer zakken voor die extra's eerder genoemd.
 
@Cordoba: denk je dat daarin misschien iets mee is - dat de distr. tot nu toe nog niet is vervangen of is het terecht dat men alleen naar de km's keek ipv ook naar de leeftijd?
 

Desperado

Forumguru
Ik denk dat ik de gok wel zou nemen met de particulier en dan rekening zou houden met ongeveer 500 euro aan eventuele onderhoudskosten.
 

Joske

Forumguru
2500 bieden en een groot onderhoud plannen of 2800 bij dealer waar onderhoud gebeurd is bij aflevering. Ongeveer ;)
 

Cordoba

Forumguru
Officieel voorschrift bij deze motoren is tussen 5-6e verjaardag distributie vervangen óf bij 90.000 km (wat het eerste komt). Mijn Fabia had er 94.000 op zitten toen ik 'm kocht en was 7 jaar oud, en heb de afspraak voor de distributie al gemaakt voor ik de auto had, dus stond binnen een paar dagen bij mijn garage. Bij de distributiewissel bleek de oude riem vol met haarscheurtjes te zitten, dus de vervanging was geen moment te vroeg. Reken voor een goede deskundige vervanging 500-550 euro voor dit blok (incl. nieuwe waterpomp). De waterpomp is geen voorschrift, maar wel aan te raden, omdat de kans vrij groot is, dat die de volgende distributiewissel niet haalt, en dan kost het je een paar honder euro arbeidsloon omdat de complete distributie weer los moet, om de waterpomp te wisselen. Als je de waterpomp direct meewisselt met de distributie, kost het je een aantal tientjes voor de waterpomp zelf, de extra arbeid is te verwaarlozen. Sommige garage vernieuwen alleen de distributieriem zelf en niet de rollen en de spanrol waar de distributie over loopt, ondanks dat dit wel is voorgeschreven. Gevolg van zo'n bezuiniging is vaak dat de motor dan 20 of 30.000 km later in elkaar loopt, doordat de rollen (vooral de spanrol) niet goed meer functioneren, en dat alles om 30 euro aan onderdelen te besparen.

Wat afleveringskosten betreft: dat is pure geldklopperij bij een occasion, direct schrappen die afleveringskosten.

Check in elk geval op de volgende zaken (voor beide auto's):
- zijn de achterdeuren opnieuw afgekit wegens lekkage?
- zijn er raammechanismen vervangen (zeker bij km-standen boven 100.000 kun je dat gaan verwachten)
- heeft ie ooit last gehad van haperende microswitch in portierslot, en is daar een slot vervangen, is het gerepareerd of wat (reparatie kost bij dealer al snel 200 euro, maar er is ook een adres bekend waar je voor 50 euro goed geholpen wordt, met een paar maanden garantie op de reparatie).
 
Ooh jullie maken het mij niet makkelijk lol.
@Desperado : is dat wat men ongeveer kwijt is aan die distr.vervanging met de rollen en waterpomp en al?

@Joske : dat is een goeie.
Ok vraag me af of de mogelijke bijkomende kosten voor de handelingen voor de APK dat dat nog erboven op, komt of dat dat gewoon bij de vraag prijs inzit.
 
Bovenaan Onderaan