Columbus Bestanden afspelen op columbus

rekro

Nieuw lid
Weet iemand welke gedownloaden bestanden je af kan spelen op het columbus dvd systeem van de OC3 ben al op verschillende manieren bezig geweest met brandbare dvdtjes tevergeefs heb het ook al geprobeerd om het op sd card en usb maar geeft elke keer een fout melding
 

AndreM

Forumguru
Bij de Amundsen speel ik MP3 muziek af met een SD kaartje.
De muziek zet je dan in mappen en afspelen maar! :yeah:

Bij de Columbus zal het niet anders gaan. :thumbsup:
 

micky

Forumguru
Weet iemand welke gedownloaden bestanden je af kan spelen op het columbus dvd systeem van de OC3 ben al op verschillende manieren bezig geweest met brandbare dvdtjes tevergeefs heb het ook al geprobeerd om het op sd card en usb maar geeft elke keer een fout melding

Ja, je moet alle codecs enz. allemaal juist hebben, ik heb er al uren en uren ingestoken met wondershare en telkens komen de films er anders uit, ik heb het opgegeven.
Maar de vereiste specs staan in de handleiding van de columbus en dat is dus wel je basis, hou je je daaraan dan werkt het soms is mijn ervaring, ik heb me er bij neer gelegd en hoop dat iemand met de gouden truc komt....
 

Smarron

Actief lid
Ik heb er ook even mee zitten stoeien, vooral met veel codecs en verschillende programma's, maar gebruik nu VSO Video Convertor 1 en daarmee lukt het dan ook eindelijk. Simpel programma, mkv's inladen en zorgen dat je mp4 (met MPEG4 codec) kiest als bestandsformaat en resolutie op 720x480 als max hebt. Heb nu een halve kinder Home Cinema in de auto met allemaal ge-encode tekenfilms. Mijn films worden ongeveer 1.2 - 1.5GB groot (maar dat is zelf in te stellen, bestandsgrootte en kwaliteit).

Mocht het jullie niet lukken, PM maar, het werkt echt perfect bij mij en kwaliteit is echt heel goed!
 

Smarron

Actief lid
Beeldvullend niet helemaal (wel links en rechts uiteraard), maar dat komt door de aspect ratio van de film (16:9). Kleine zwarte balken boven- en onderin zijn dus vaak wel aanwezig.

Ondertitels is mij nog niet gelukt, maar heb me daar ook nog niet echt in verdiept. Mocht je een voorbeeld willen, PM maar.
 

rekro

Nieuw lid
Mp3 bestanden is geen probleem dit lukt op zowel sd. usb. Dvd En cd maar film bestanden lukt me nog niet
 

AndreM

Forumguru
Beeldvullend niet helemaal (wel links en rechts uiteraard), maar dat komt door de aspect ratio van de film (16:9). Kleine zwarte balken boven- en onderin zijn dus vaak wel aanwezig.

Ondertitels is mij nog niet gelukt, maar heb me daar ook nog niet echt in verdiept. Mocht je een voorbeeld willen, PM maar.

Misschien hebben jullie hier iets aan voor de ondertitels.

Om films via mijn Apple TV af te spelen, moet ik eerst de film omzetten van VIDEO_TS naar MP4.
Hier gebruik ik het programma Handbrake voor en in dit programma kan je aangeven dat de ondertitels erin gebakken moeten worden.
Hiermee wordt het geluidsspoor automatisch erin gezet en hoef je niets meer in te stellen met afspelen.
Een andere instelling is ook een voordeel, dat je het beeldformaat kan aangeven waarop je het af gespeeld wil hebben.
In mijn geval 16:9 voor de breedbeeld TV en is het gelijk beeldvullend. :thumbsup:

Handbrake is een freeware en is o.a. via deze link te downloaden: http://handbrake.nl.softonic.com/
 

Smarron

Actief lid
Handbrake is ook een oplossing inderdaad, maar heb je die omgezette films ook werkend in je Columbus?

Voor het omzetten van films op de tablet van mijn zoon, gebruik ik altijd Handbrake, inclusief ondertitels. Maar tablets zijn iets minder kieskeurig en veel krachtiger dan de Columbus. Daarom ben ik uitgeweken naar zo'n programma van VSO. Redelijk basic vergeleken met Handbrake en werkt dus perfect.

Verder hou ik de aspect ratio van de film graag intact, dus als hij 2:35.1 is, neem ik zwarte balken boven en onder voor lief. Maar dat is persoonlijk voor iedereen en inderdaad in te stellen naar keuze.
 

AndreM

Forumguru
Zelf heb ik geen Columbus om films te kijken.
Ik zit al genoeg uren per dag in de auto en films kijk ik toch liever thuis op de bank. :koffie:

En de films kijk ik niet op een tablet, maar op een 114 cm breedbeeld TV.
Ik log met mijn Ipad in op mijn NAS en speel het dan af via Apple TV.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: rad

Smarron

Actief lid
Ik ga er wel nog even mee testen. Handbrake biedt meer mogelijkheden.

Ik heb nu een aantal seizoenen van Friends. Altijd leuk vermaak op de weg naar huis toe.
 

MaXt0r

Actief lid
Ik heb er ook even mee zitten stoeien, vooral met veel codecs en verschillende programma's, maar gebruik nu VSO Video Convertor 1 en daarmee lukt het dan ook eindelijk. Simpel programma, mkv's inladen en zorgen dat je mp4 (met MPEG4 codec) kiest als bestandsformaat en resolutie op 720x480 als max hebt. Heb nu een halve kinder Home Cinema in de auto met allemaal ge-encode tekenfilms. Mijn films worden ongeveer 1.2 - 1.5GB groot (maar dat is zelf in te stellen, bestandsgrootte en kwaliteit).

Mocht het jullie niet lukken, PM maar, het werkt echt perfect bij mij en kwaliteit is echt heel goed!

Beste @Smarron waar heb jij in VSO Converter de resolutie kunnen aanpassen? Ik kan deze optie nergens vinden.

Volgens de handleiding mag de resolutie maximaal 720x576 zijn (DVD Formaat).

Deze info is misschien wel handig voor de anderen: Zie afbeelding
 

Bijlagen

  • MIB Columbus audio video support.jpg
    MIB Columbus audio video support.jpg
    364,4 KB · Weergaven: 252

micky

Forumguru
Misschien hebben jullie hier iets aan voor de ondertitels.

Om films via mijn Apple TV af te spelen, moet ik eerst de film omzetten van VIDEO_TS naar MP4.
Hier gebruik ik het programma Handbrake voor en in dit programma kan je aangeven dat de ondertitels erin gebakken moeten worden.
Hiermee wordt het geluidsspoor automatisch erin gezet en hoef je niets meer in te stellen met afspelen.
Een andere instelling is ook een voordeel, dat je het beeldformaat kan aangeven waarop je het af gespeeld wil hebben.
In mijn geval 16:9 voor de breedbeeld TV en is het gelijk beeldvullend. :thumbsup:

Handbrake is een freeware en is o.a. via deze link te downloaden: http://handbrake.nl.softonic.com/

Ik heb handbrake ook, maar gebruik wondershare videoconverter, heb zelf ook een Apple TV en daar heb ik dit probleem dus ook niet, maar als ik de formaten in de handleiding van de Columbus volg krijg ik wel de zwarte balken en die zijn soms zo groot dat de film zelf maar ongeveer de helft van het scherm bedekt....

Ik zal er eens 1 converteren met Handbrake, maar ook heb ik het probleem dat sommige films helemaal niet af willen spelen, ondanks dat ik de instellingen volgens mij juist heb.
 

MaXt0r

Actief lid
Ik heb net precies 2 verschillende MP4 bestanden geprobeerd met als audio aac en mp3, een AVI en een WMV. Alleen de WMV kon ik afspelen. Wel schokkerig! Helaas heb ik dus nog niet de juiste instellingen. Deze transcoding sessies zijn uitgevoerd met het programma Freemake Video Converter. Op de computer spelen alle files goed af :banghead:

Met VSO Video Converter 1 kan ik die optie op de resolutie te veranderen niet vinden.
 

micky

Forumguru
Zojuist geprobeerd, weer bestandsfout!! ik wordt hier wel moedeloos van, elke keer 50 minuten wachten om teleurgesteld te worden, het is mij volslagen onduidelijk waarom hij die bestanden niet accepteert..
 

Edwin

Lid
Het zou handig zijn als er duidelijk aangegeven wordt wat er door de Columbus wordt ondersteund, ik zelf ben namelijk aan het klieren met de FLAC-bestanden; deze zouden ondersteund moeten worden, maar hij weigert ze af te spelen vanaf de SD-kaart. Deze flac-bestanden worden wel netjes door mijn Denon en Marantz apparatuur thuis afgespeeld....
 

Smarron

Actief lid
Hier wat screenshots uit VSO. Zo moet het echt lukken. Ik heb verder in de algemene instellingen nog gekozen voor 2-pass encoding en de VSO quality factor gebruikt. Dat is geheel naar keuze. Zou kwalitatief iets mooier moeten zijn, maar het encoden duurt dan ook iets langer. Misschien nog niet handig voor het testen. Eerst even werkbare films krijgen, dan finetunen. :)

Je moet in VSO eerst even een handmatig profiel aanmaken. Daarin kun je dan de gewenste resolutie kiezen. De rest van de instellingen die ik gebruik heb ik er ook bijgezet. Zo moet het echt gaan lukken. Het belangrijkste is dus een mp4 maken, geen avi of wmv.

Ik ben nu even aan het testen met VSO en ondertitels. Over een uurtje weet ik of een ingebouwde ondertitel uit een mkv ook goed mee gekopieerd wordt. Ik had die optie nooit gebruikt tot nu toe.
 

Bijlagen

  • VSO1.jpg
    VSO1.jpg
    171,7 KB · Weergaven: 134
  • VSO2.jpg
    VSO2.jpg
    221,5 KB · Weergaven: 132
  • VSO3.jpg
    VSO3.jpg
    216,1 KB · Weergaven: 133
  • VSO4.jpg
    VSO4.jpg
    210,9 KB · Weergaven: 112

MaXt0r

Actief lid
Hier wat screenshots uit VSO. Zo moet het echt lukken. Ik heb verder in de algemene instellingen nog gekozen voor 2-pass encoding en de VSO quality factor gebruikt. Dat is geheel naar keuze. Zou kwalitatief iets mooier moeten zijn, maar het encoden duurt dan ook iets langer. Misschien nog niet handig voor het testen. Eerst even werkbare films krijgen, dan finetunen. :)

Je moet in VSO eerst even een handmatig profiel aanmaken. Daarin kun je dan de gewenste resolutie kiezen. De rest van de instellingen die ik gebruik heb ik er ook bijgezet. Zo moet het echt gaan lukken. Het belangrijkste is dus een mp4 maken, geen avi of wmv.

Ik ben nu even aan het testen met VSO en ondertitels. Over een uurtje weet ik of een ingebouwde ondertitel uit een mkv ook goed mee gekopieerd wordt. Ik had die optie nooit gebruikt tot nu toe.

Bedankt voor je reactie Smarron! Ik heb een custom profile nog niet geprobeerd. Alleen direct voor mp4 gekozen. Zal het direct gaan testen ;) nomaals THX :thumbsup:
 

Smarron

Actief lid
Ben benieuwd of het lukt. Laat het nog even weten. Mocht het nou toch niet lukken, upload ik wel een voorbeeld (wetransfer). Die kun je dan als profiel gebruiken. Als je dat bestand dan inlaadt, checkt VSO de instellingen die exact gebruikt zijn, dan gaat het sowieso wel werken.

Maximale bitrate zou volgens de handleiding op de Columbus trouwens 2000kbit zijn, maar ik heb al een film getest die op 2500kbit draait en die doet het ook perfect. Dus ik weet niet in hoeverre we de info uit het boekje serieus moeten nemen. De rest van de films heb ik overigens allemaal op 1500kbit gezet. Mooi genoeg.

Oh ja, VSO wil af en toe nog weleens vastlopen als je 2-pass encode kiest, precies op de helft na de 1e encode. Mocht je dat niet willen, kies gewoon voor 1 pass of je moet opnieuw beginnen.
 
Bovenaan Onderaan