Beoordelen slijtage remschijven

MarkvdD

Forumguru
Ik ga een deel van het onderhoud aan m'n auto zelf doen en heb ook de remblokken en -schijven bekeken. De blokken zien er mijns inziens nog goed uit, zit nog voldoende dikte op.

Op de schijven voel je wel een slijtagerand op zitten, op de buitenste en binnenste randen van de schijven. Het loopvlak ziet er egaal en netjes uit. Hoe beoordeel je nou of een schijf aan vervanging toe is zonder dat je een remtest heb gedaan/hebt laten doen? Ik heb wat op internet gezocht maar kom niet een heel duidelijke maat of uitleg tegen van een minimale dikte bijvoorbeeld of hoe je dit visueel kan beoordelen.

Tees

Donateur
De minimale dikte voor remschijven is afhankelijk van t type schijf. Bij nieuwe schijven staat dit ergens in de schijf gegraveerd, maar dat is bij oudere schijven over het algemeen niet meer terug te vinden. Vaak is t wel zo dat op webshops bij het type schijf dat bij jouw auto past zowel de nieuwe dikte als de minimale dikte. Dat geeft meestal een goed beeld van wat het minimum is (maar soms verschilt het minimum gek genoeg per merk...)

MarkvdD

Forumguru
Weet je ook waar day vaak op de schijven staat? Staat dat op de naaf van de schijf, dan zou ik eens een wiel eraf kunnen halen om te kijken.

Omdat ik niet weet of en wanneer zou voor het laatst vervangen zijn ga ik ze bij enige twijfel, samen met de blokken, gewoon vervangen zodat ik dan voor mijzelf een nulpunt heb.

MarkvdD

Forumguru
Ja dat begrijpt ik, en dat is juist ook een visuele indicatie van de slijtage. Maar verder zegt het me ook niet heel veel, meten is weten, gissen is missen ....

Tees

Donateur
Ik dacht op de naaf idd. Maar als je even de maat van de schijven opmeet (hoeft t wiel vaak niet voor los), kan je zo opzoeken wat de originele en minimale dikte moet zijn.
Over het algemeen is de stelregel 2x blokken vervangen is 1x schijven vervangen (oftewel de schijven gaan 2x zo lang mee als de blokken).

MarkvdD

Forumguru
Ja dat had ik gelezen maar daar kan ik even niks mee omdat ik niet terug kan vinden in de onderhoudsgeschiedenis wanneer de blokken vervangen zijn. Maar de maat opmeten gaat me wel verder helpen en ik zal inderdaad dan even Googelen op info voor de minimale dikte.

MarkvdD

Forumguru
Dat opmeten van de dikte valt nog niet mee omdat het hitteschild erg dicht op de schijf zit en helemaal rondom, je komt daardoor te lastig met de schuifmaat achter het schild voor een goede meting helaas. Het schild is ook niet verzonden genoeg naar achter te duwen voor een goede meting.

Voor zit het schild alleen achter de schijf maar achter loopt de rand van het schild om de rand van de schijf heen.

Hoe doen jullie dit?

f443488847ff379bd740c1a0ba503f73.jpg
51b1e0f28df2baabd1a33c7f0c33ba56.jpg

Tees

Donateur
Had ik ook problemen mee. Ik kon rond de blokken er net bij, daar zit wat ruimte met t hitteschild. Maar makkelijk is anders!

Tees

Donateur
Ja, vlakbij de remklauw en had ik met t wiel erop gedaan. Was wel gepriegel om de velg niet te beschadigen, dus volgende keer haal ik t wiel er wel af denk ik.
E.e.a. zal ook erg afhangen van de velgen die je hebt.

EdK

Forumguru
Maar als ik de foto's zo bekijk dan lijken die schijven nog dik zat hoor...
Maar goed foto's kunnen ook een vertekend beeld geven.... :pieker:

MarkvdD

Forumguru
Ja dat gevoel heb ik ook maar omdat het de eerste keer is dat ik de remmen zelf geoordeel wil ik ook een meting doen. Dan krijg ik een beter gevoel bij waar ik naar kijk.

Overigens vind ik de buitenste rand van het loopvlak achter er niet heel netjes uitzien. Rare verkleuring en roestplekjes.

MarkvdD

Forumguru
Vanwege die dwarsstrepen op de schijven achter bedoel je?

Ik vind met name de achterschijven er niet zo best uitzien, die dwarsstrepen en ook een roestige dwarsstraat en dan de buitenste randen van het loopvlak. De dikte kan ik daar niet meten maar ik denk dat ik die uit voorzorg en bij wijze van nulpunt stellen maar vervang.
295b6937da4d51c5b1046e0dca93d671.jpg
9dbeb6bbf815cad35972aa4153489698.jpg

Tees

Donateur
Ik heb een opzetstuk voor m'n normale schuifmaat gekocht hiervoor. Met een normale schuifmaat komt je idd nergens.

Die achterschijven zien er idd niet al te fraai uit...gek dat ie van die dwarsstrepen heeft, geen idee hoe die erin zijn gekomen...

MarkvdD

Forumguru
Ik heb stukje fietsspaak op de bekken geplakt en dan de schuifmaat op nul gezet. Werkt wel maar die jij hebt is wel mooier en fijne.

e1245d245a4b9f2a8497d54d2350ded4.jpg

• Leuk
Waarderingen: EdK

MarkvdD

Forumguru
Ik heb een opzetstuk voor m'n normale schuifmaat gekocht hiervoor. Met een normale schuifmaat komt je idd nergens.

Die achterschijven zien er idd niet al te fraai uit...gek dat ie van die dwarsstrepen heeft, geen idee hoe die erin zijn gekomen...
Wat is dat voor een opzetstuk?

Ja die strepen geven me geen goed gevoel, zien er bijna als scheuren uit maar dag betwijfel ik wel. Alhoewel ik die geroeste streep wel erg vreemd vind. Zit achter op beide schijven.

De voorschrijven meet ik ongeveer 21-22 mm dus die laat ik zitten.

Bovenaan Onderaan