Benzine verbruik 1.2 (44kw)

bobbie

Senior Member
Sinds vrijdag 14 januari ben ik een gelukkige bezitter van een nieuwe Fabia 1.2. Tot nu toe heb ik omgeveer 800 km gereden. Wat me tot nu toe nogal tegenvalt is het bezineverbruik. Op 1 tank rijdt ik nu max 400 km....
Ik de boekjes staat niks beschreven over een hoog benzine verbruik tijdens het inrijden, klopt dit?
 

VEEJAY

Forumguru
800 kilometer is toch niet veel? Een benzine auto kan makelijk 150.000km meegaan mits goed onderhouden..
 

Br3cht

Actief lid
ik heb dezelfde ook 44kw 60pk, als ik autosnelweg zijd doe ik ook niet meer als 450km
stad is rond de 550km
 
400 km en daarvoor een hele tank gebruiken? Dat is nog niet een 1 op 9. Is wel heel veel.
De driepitters van vw staan niet bekend omdat ze zo zuinig zijn maar dit kan veel beter. Ik zit nu net onder de 1 op 14 en denk dat als motor helemaal los is dit er net boven kan komen. Redelijk zuinig/normaal voor een auto van dik 1000 kg met een 1.2 motor en waar ook relatief veel korte ritjes mee gereden wordt.

Ga vooral eens van je toerenteller gebruik maken. Boven de 3000 toeren komen is 'verboden' en schakel op bij ongeveer 2500. Motor kan dit makkelijk aan, levert dan max. koppel en je verbruik moet stukken beter worden.
 

Br3cht

Actief lid
@Marcell: dat is dan waarschijnlijk het verschil met mij
Als je niet boven de 3000tr komt, ik kom regelmatig rond de 4000tr
Als je op de autosnelweg rijd kom ik aan 3500tr voor 120.
 

cvegreen

Forumguru
Ikzelf heb een F1 gehad met het befaamde 1.2 3 pittertje . Een heerlijke motor is dat . Je kan echter heel veel doen aan je verbruik . Ikzelf had via mijn boordcomputer en wat ik vond op internet in verband met zuinig rijden er een soort sport van gemaakt om zuinig te rijden. Dat lukt aardig om een gemiddeld verbruik van 5,4L/100 km of 1 op 18,5 te halen (als ik het goed uitgerekend heb tenminste). Ik deed wel geen snelweg kilometers , maar 70 en 90 km/u wegen. Die motor is heel goed , maar voor de snelweg is die motor toch net niet krachtig genoeg om echt zuinig te kunnen rijden vrees ik. Je kan ook je max snelheid op de snelweg op 110 brengen , dat scheel veel in verbruik , het is maar 10km/u minder snel , maar je verbruik daalt sterk daardoor . Het zijn maar tips die ik meegeef , omdat ik er een sport van gemaakt had , dat ik vrij goed weet hoe het motortje reageert . Dat opschakelen deed ik inderdaad ook altijd onder de 3000 toeren .
 

Br3cht

Actief lid
ik rijd meestal ook 50 en 70 wegen, maar als ik dan autsnelweg doe is het wel 120-130(naargelang het verkeer natuurlijk)
ik heb geen boordcomputer, en vergeet meestal al hoeveel liter ik getankt heb
maar rijd jij op een 70 baan in 4e of 5e versnelling?
Want ik weet niet wanneer deze motor het zuinigste is.
 

Br3cht

Actief lid
@cvegreen: waarom ik dat vraag is dus omdat het koppel bij 3000tr ligt
bij 70 rijd ik +/-2700tr in zijn 4, +/-2000 in zijn 5
in school hebben ze mij altijd geleerd om zo kort mogelijk bij u koppel te rijden omdat dit het voordeligst is (toeren, verbruik, snelheid)
dus in zijn 4 zou dan toch zuiniger moeten zijn als zijn 5
(te laag in toeren = benzine weggooien, hebben ze me ook geleerd)

ik heb even op die site gekeken bij enkele tips
bijna alles wat daar sta doe ik enkel:
-Vroeg schakelen bij 2500tr reden: hangt van de auto af
-Laat de motor niet stilstaand warm draaien; starten en meteen wegrijden reden: doe ik gewoon niet, tegen mijn principe
-Trek zo langzaam mogelijk op, natuurlijk zonder andere weggebruikers te hinderen reden: ik erger me aan mensen die dit doen, daarom doe ik het zelf ook niet
en natuurlijk zijn dat dus de punten waar je veel mee verbruikt
 

cvegreen

Forumguru
@cvegreen:
bijna alles wat daar sta doe ik enkel:
-Vroeg schakelen bij 2500tr reden: hangt van de auto af
-Laat de motor niet stilstaand warm draaien; starten en meteen wegrijden reden: doe ik gewoon niet, tegen mijn principe
-Trek zo langzaam mogelijk op, natuurlijk zonder andere weggebruikers te hinderen reden: ik erger me aan mensen die dit doen, daarom doe ik het zelf ook niet
en natuurlijk zijn dat dus de punten waar je veel mee verbruikt

Dat schakelen lag bij mij tegen de grens van 3000 toeren , want hij valt te veel aan toeren als je schakelt aan 2500 toeren . Dat is daarom nog niet on zuinig rijden.
Dat warm rijden is wel heel goed voor je auto in het algemeen ook he . Dus misschien wel eens het overwegen waard.
Dat langzaam optrekken is niet hetzelfde als optrekken als een stok oud ventje he. Er moet wel vooruitgang zijn he.
Aan 70 km/u in je 5de versnelling rijd , verbruikt hij minder dan in z'n 4.
 

Br3cht

Actief lid
ik ga er rekening mee houden en alles beter in het oog houden
bedankt voor de tips
een van de dagen moet ik tanken en ga ik er een hele benzinetank rekening mee houden:489:
 
bobbie ik heb ook een 1.2 12v motor in mijn fabia en ik doe op en halve tank een kleine 400 km a 450km in de zomer en nu in de winter is dat en kleine 300 km op een halve tank.
je verbruikt in de winter ook meer om dat je ook langer met je lichten en luchtblazer blijft rijden om het warm te krijgen he. en met het inrijden toen was er amper verschil met verbruik als nu het geval is.
 

Br3cht

Actief lid
:eek:jij kan met een volle benzinetank 800-900km rijden?
mooi, dat is zelfs zuiniger als Skoda opgeeft, dat gebeurd niet veel
 

EdK

Forumguru
En je wagen uit laten rijden in plaats van vol gas erop houden en op laatste moment in de remmen !
Dit scheelt ook vaak weer in je verbruik !
 

Hetzer

Forumguru
:eek:jij kan met een volle benzinetank 800-900km rijden?
mooi, dat is zelfs zuiniger als Skoda opgeeft, dat gebeurd niet veel

met mijn Fabia Combi 1.2 12V, haal ik ook gemakkelijk 800+ km, als ik normaal rij.

Als ik hem op de staart trap en het lekkere 3-cilindertje laat ronken dan gaat het verbruik al gauw naar de 600km per 45 liter tank
 

nemo

Senior Member
Zoals het er nu uitziet ga ik ook maar 450 km halen op de eerste tank. wordt ie zuiniger als ie wat meer km's heeft gelopen?
 
Bovenaan Onderaan