Banden Skoda Fabia Greenline

De Demo GL van mijn dealer stond ook op Conti Premium Contact 2 banden, mijn eigen staat ook op de Dunlops... Tja of het veel uitmaakt...

Volgens de testresultaten op autobandenmarkt scoort de Dunlop wel een stuk minder, ze zouden met name harder slijten, en nog een paar puntjes zijn wat minder. Verder is de Dunlop twee tientjes per stuk goedkoper!

Denk dat je dus wel tevreden mag zijn met je Conti's!
 

Greenliner

Senior Member
De Conti's voldoen inderdaad prima. Op mijn vorige auto had ik ook Continentals (Sportcontact 3, 215/45/17). Bij inruil op de Faab was er 36.000 km stevig mee gereden maar aan het profiel was nauwelijks iets te zien. Ik pomp de banden tot de maximale toegestane druk op, bij de Continentals onder de Fabia is dit 3.5 Bar.
 

Greenliner

Senior Member
@Fabia.

Voor het comfort moet je het zeker niet doen. Het rijden op wegen zonder asfalt dient nadrukkelijk vermeden te worden, haha. Het stuurt daarentegen heerlijk en bij 100/110 op de teller is het verbruik ongeveer 3,5l/100 km. Dit vind ik na 650 km met de Fabia gereden te hebben al heel behoorlijk.

Veel plezier bij het ophalen van je Roomster!
 
Ik ben bang dat 3,5 bar veel te hard is voor deze band. Je zult dan wel een stuk brandstof besparen, maar er zijn behoorlijke nadelen.
Zo zal de band verkeerd slijten. Het midden van het loopvlak slijt harder dan de buitenzijden. Hierdoor zul je eerder de banden moeten vervangen.
Erger is dat de veiligheid er niet beter op wordt. Vooral bij nat weer wordt de wegligging minder. Het loopvlak van de band met de weg wordt kleiner, hetgeen bij een nat wegdek gevaarlijk is.
 

van_der_P

Senior Member
Ik sluit mij helemaal aan bij de reactie van Navigate.
Als het veilig gebruik maken van de auto ondergeschikt wordt gemaakt aan het verbruik.
Kun je beter overwegen om met de fiets of het ov te gaan. Is nog goedkoper ook. Zeker als je afschrijving, onderhoud, verzekering, verbruik en belasting telt per km.

Banden zijn het enige kontact met de weg die moet je respecteren en er zuinig op zijn.
 

Greenliner

Senior Member
Als je de banden harder oppompt wordt de wang van de band iets minder bol. Het loopvlak verandert ogenschijnlijk niet waar je zou verwachten dat dit kleiner wordt. Volgens mij zijn de banden zo geconstrueerd dat het loopvlak niet veel verandert als je de banden binnen de toegestane marge van 2.2 Bar tot 3.5 Bar oppompt.
Qua grip merk ik geen verschil met zachtere banden. Bij (zeer) snel genomen bochten op zowel droge weg als in de regen geven de banden precies aan wanneer het te gortig wordt. De auto schuift dan over de voorwielen de bocht uit. Als je het gas loslaat corrigeert de auto zich onmiddelijk. Kortom, bij een normale, behouden rijstijl kom je mijns inziens niet in gevaar met een hogere bandenspanning.

Door de hogere spanning neemt de rolweerstand af. Ik merk dat het veel beter mogelijk is om met een lager toerental te rijden. Zo is 40km/u in de vierde versnelling goed te doen. Zelfs 60 km/u in de vijfde versnelling gaat aardig. De schakelindicator geeft dan geen terugschakeladvies tenzij je opeens veel gas geeft.
Met 90 km/u op de cc rij ik inmiddels geregeld onder de 3l/100km en kan mijn lach dan niet inhouden, dit inmiddels tot ergenis van mijn vrouw. Maar goed, ze kan natuurlijk ook gewoon het openbaar vervoer nemen, scheelt ook weer in het verbruik.
 

octavia-gek

Actief lid
Bij de bandenspanning en belasting waarvoor een band ontworpen is, heeft het contactvlak met het wegdek zijn meest optimale vorm. Bij die vorm voert de band het best overvloedig water af, heeft hij maximale grip en een gelijkmatig slijtagebeeld. Een te lage bandenspanning leidt tot een te grote ‘footprint’ met een ongelijkmatige drukverdeling. Daardoor neemt de slijtage aan de randen van het loopvlak toe. Een te lage bandenspanning leidt daarnaast tot grotere vervorming in de band. Dat geeft meer warmteopbouw en daardoor een hoger brandstofverbruik.
Een te hoge bandenspanning zorgt voor een ‘bollere’ voetprint met een verhoogde druk in het midden. Daardoor slijt de band harder op de middenbaan. Daarnaast beïnvloedt het kleinere contactvlak de gripeigenschappen en verhoogt het de stijfheid. De band geeft daardoor trillingen beter door en het comfort neemt af.
Zo wordt een half bar hogere bandenspanning, om het brandstofverbruik te verlagen, ECO-spanning genoemd. Maar een te hoge bandenspanning geeft versnelde slijtage in het midden van het loopvlak. Weegt de winst aan brandstofverbruik op tegen die extra bandenslijtage?
 

GJS

Senior Member
@Greenliner: En waarom neemt de rolweerstand af, omdat het contact met de weg minder wordt.
 

Fabia

† In Memoriam
Gelezen op Profiletyrecenter:

De juiste bandenspanning is van groot belang om veilig en comfortabel te kunnen autorijden. Een band kan alleen optimaal presteren wanneer deze voor voldoende stabiliteit en draagkracht kan zorgen. Hiervoor moet de bandenspanning correct zijn. Een te lage of te hoge bandenspanning heeft negatieve gevolgen voor de prestaties van uw banden en kan zelfs de verkeersveiligheid ernstig beïnvloeden. Maar niet alleen de verkeersveiligheid in is het geding; u bent een dief van uw eigen portemonnee. Een te lage bandenspanning zorgt voor een hoger brandstofverbruik. Te lage en ook te hoge bandenspanning zorgt bovendien voor overmatige bandenslijtage.



Een onjuiste bandenspanning heeft dus negatieve gevolgen voor uw rijveiligheid en uw rijcomfort. We geven deze kort weer:
- Een bandenspanning die 25% te laag is verhoogt de rolweerstand met 10%, waardoor uw brandstofverbruik met circa 2% toeneemt.
- Een te lage of te hoge bandenspanning zorgt voor een verminderde grip op de weg. Dit betekent een langere remweg en een hogere slipkans.
- Een te lage of te hoge bandenspanning verhoogt de kans op klapbanden.
- Door een te lage bandenspanning is de auto minder goed in staat onregelmatigheden in het wegdek op te vangen.
- Door een te lage of te hoge bandenspanning wordt de wegligging verminderd; bij een juiste bandenspanning is het stuurgedrag optimaal.
- Een te lage of te hoge bandenspanning zorgt voor een verkeerde slijtage van uw banden.
 

Bijlagen

  • 2010-06-18_bandenspanning.jpg
    2010-06-18_bandenspanning.jpg
    13,2 KB · Weergaven: 51

erik2907

Actief lid
TIP:

Volg de autosport (F1) eens en zie daar hoe cruciaal de bandenspanning is voor teveel cq te weinig grip. Ook de temperatuur van de lucht in de band is essentieel voor grip (lucht zet immers uit bij warmte waardoor bol vorming van de band ontstaat). Koude lucht in de band levert minder druk op waardoor de auto gaat zwabberen!

Advies: volg de aanwijzingen van de fabrikant, immers zij hebben duizenden kilometers test ervaring die ook nog eens voortvloeit uit de autosport!
 

Greenliner

Senior Member
@GJS:
Een band vervormt voortdurend tijdens het rijden, deze vervorming kost energie. Bij een (wat) hogere bandenspanning neemt de vervorming af (de wangen worden minder bol). Dit betekent volgens mij niet automatisch dat de grip afneemt. Wellicht wordt de grip zelfs beter, het loopvlak blijft meer op zijn plaats ten opzichte van de velg als de auto door de bocht gaat. Een en ander uiteraard binnen de door de fabrikant aangegeven marges.

Nogmaals, volgens mij kan het, puur voor de band, geen kwaad om met een hogere spanning te rijden als deze door de bandenfabrikant is toegestaan. Voor het gehele veer en dempingssysteem van de auto, waar de banden deel van uitmaken, is het waarschijnlijk wel een ander verhaal.
 

peperskoda

Forumguru
Het kan geen kwaad om de bandenspanning iets te verhogen, maar daarbij moet je het natuurlijk niet te gek maken. Als de fabrikant aangeeft dat de spanning in onbeladen toestand 2,4 bar moet zijn kun je deze zonder problemen verhogen tot 2,6 bar. Ga je de spanning verder verhogen dan heeft dat gevolgen voor het contactoppervlak van de band met de weg(dat wordt minder want het profiel gaat dan "rond" staan) ook kan onbalans duidelijker voelbaar worden en lastiger te balanceren zijn en niet in het minst gaat je slijtagepatroon veranderen(het midden van de band zal sneller afslijten dan de buitenzijden) waardoor je sneller aan vervanging toe bent. Immers je hebt een kleiner contactoppervlak waar je wel dezelfde eisen(qua wegligging) aan stelt als aan een band op normale spanning. Het is dus zaak de bandenspanning niet te hoog te zetten en de adviezen van de fabrikant met een kleine marge aan te houden.
 

GJS

Senior Member
@Greenliner: Jij maakt volgens mij een denkfoutje, jij denkt dat het loopvlak altijd vlak blijft ongeacht de bandenspanning en dat is niet zo.
Zoals peperskoda ook al aangeeft gaat het loopvlak bol staan met een te hoge spanning.
Bij de opgegeven druk van 2,4 bar is het contact tussen de banden en het wegdek optimaal.
 

Greenliner

Senior Member
@GJS,

Dat is niet mijn gedachte, dat het loopvlak gelijk zou blijven ONGEACHT de bandenspanning. Als je de band (beduidend) harder dan toegestaan oppompt zal het loopvlak zeker vervormen. Nogmaals, ik denk echter dat er pas sprake zal zijn van het hol trekken of bol gaan staan van het loopvlak wanneer je afwijkt van de door de fabrikant opgeven marge tussen minimum- en maximumdruk.

Los van het loopvlak-verhaal rijdt het verdraaid oncomfortabel met harde banden zodra het asfalt er minder mooi bijligt en heb ik mijn twijfels of het wel goed is voor de rest van de auto. Ik was gewoon erg benieuwd of het veel zou schelen in het verbruik, en dat doet het zeker. Heb nog overwogen om er echte lage weerstandsbanden onder te laten zetten maar voordat je die 400 euro hebt terugverdiend ben je volgens mij minstens 20.000 km verder.

Groeten.
 
als ze dan 30000km meegaan verdien je dus geld! De meeste gaan echter nog langer mee bij normaal gebruik.
De vraag is of die lage rolweerstand banden evenveel zuiniger zijn dan de dunlop banden naar 3,5bar brengen? volgens mij niet.
 

Greenliner

Senior Member
@Frieteboer,

Dat was even een gokje, die 20.000 km.
Maar zelfs bij 100.000 km loont het nog niet, tenminste in mijn sommetje.

Verbruik met normale band> 1:25.
Verbruik met lage weerstandsband>1:27.(?)
Prijs liter diesel 1.20 euro.
Prijs 4 banden 400 euro.

100.000 km bij 1:25 = 4000 liter diesel.
100.000 km bij 1:27 = 3703 liter diesel.

Besparing is dan 297 liter diesel a 1.20 euro = 356 euro.

Ik vind het wel een misser van Skoda om de auto niet standaard met lage rolweerstandsbanden te leveren, voor die paar tientjes verschil.
 

Greenliner

Senior Member
@Frieteboer,

Er zit een fout in mijn sommetje; je rijdt waarschijnlijk maar 50.000 km met je huidige banden en geen 100.000 km. Nu vervangen loont dan in de verste verte niet.
 

GJS

Senior Member
@Greenliner: Die Dunlops zijn al eco banden, al werd eerder beweerd van niet:

Skoda heeft het in alle advertenties van de GL over het feit dat er banden met lage rolweerstand onder zitten. De gemonteerde Dunlops zijn dit niet, kijk maar eens op:
http://www.kiesdenieuweband.nl/#

Die bewering klopt alleen niet, kijk maar wat er onderaan dat lijstje staat:
Alle banden in dit overzicht zijn Veilig, Zuinig en Stil.

Tevens maak je dus wel een denkfout omdat je steeds beweert dat het loopvlak binnen de toegestane bandenspanningmarge van de fabrikant hetzelfde blijft, dit is dus niet zo.
Waarom denk je dat de bandenspanning achter bij volle belading met 0,4 bar verhoogd moet worden.
 
Bovenaan Onderaan