Banden Skoda Fabia Greenline

wanderer

Senior Member
ben er nu helemaal uit, heb 4 stuks Kleber Quadraxer all-season banden gescoord (185/60/15) voor net nog geen 300€ alles inclusief en heb nu 3 dunlopjes in de schuur liggen tot het voorjaar en 1 dunlop in de reservewielbak (ja het past perfect) als reservewiel......enne sorry voor al mijn gezeur, maar ik probeer steeds op zeker te spelen....
 

Noord26

Forumguru
Wat is de reden dan je voor 4 seizoensbanden (bovendien komt dit merk en type niet bepaald goed uit de bus tussen winterbanden..) bent gegaan als je nog vrijwel nieuwe zomerbanden hebt?
 

wanderer

Senior Member
Die Kleber Quadraxer is geheel nieuw (van Michelin) en er zijn nog geen (bij mij bekende) testen van, graag een link, verder wil ik geheel overstappen op 4-seasons, had graag de goodyears gehad, maar die waren uitverkocht. Nog een reden was dat ik een reservewiel wilde hebben en in eerste instantie had ik bedacht om alleen hier een 4-season op te leggen en dan volgend jaar als de dunlopjes 50k gereden hebben nog 3 4-seasons bij te kopen en 1 van de dunlops als reserve te doen. Toch maar besloten om er gelijk 4 stuks 4-seasons om te doen, kost 1x extra wisselen, maar een beetje meer veiligheid in de winter is nooit weg.....vandaar...
 
Zo nu voor het eerst van me leven Winterbanden onder de auto.

Set Snowtrac 3 165/70/14

Komen die onder de Combi Greenline? Als dat zo is, zit je toch behoorlijk ver van de oorspronkelijke rolomtrek af?

Origineel:
185/60 R15 heeft een rolomtrek van 1893,42 mm.

Snowtrac 3
165/70 R14 heeft een rolomtrek van 1841,92 mm.

De originele rolomtrek is zo'n 2,8% groter dan die van de hierboven genoemde Snowtrac. Dat vind ik toch behoorlijk veel.
 

Noord26

Forumguru
Die afwijking is mild. Je mag 5% afwijken. Ik heb zelf 186/60R14 als wintersloffen. Liever iets teveel aangeven al te weinig.
Een te lage bandenspanning heeft ook enkele procenten invloed op je kilometerteller-afwijking; daar hoor je nooit iemand over..
 
Tja, jouw 185/60 R14 heeft inderdaad nog minder rolomtrek dan die 165/70 R14.

5% Vind ik toch rijkelijk veel hoor. Ik heb altijd begrepen dat max. 2% redelijk is.

Natuurlijk heeft bandenspanning invloed op de rolomtrek, maar dat is sneller op te lossen dan andere wielen/banden monteren :winkie:.
 

Hetzer

Forumguru
Zo is het zelfs in Belgie zelfs verboden, banden met een grotere afwijking van 2 procent te monteren
 

Noord26

Forumguru
Een winterband heeft 9/10mm profiel en banden zijn pas versleten bij iets minder als 2mm. Dat zou betekenen dat het verschil in rolomtrek al vrijwel 2% is tussen een nieuwe en een vrijwel versleten band?

Daarom lijkt mij 2% wel erg kort door de bocht, zeker als je dan een iets te lage bandenspanning mee zou nemen in die berekening.
 

EdK

Forumguru
bij een winterband wordt 4mm aanbevolen als minimale profieldiepte
en zomerbanden 2 mm ( wettelijk 1,6mm ) dus noord26 je haaltwat getallen door elkaar
 

Noord26

Forumguru
Dus..?

Getallen door elkaar halen?

Ik heb het over minimale profieldiepte en jij over aanbevolen profieldiepte, dat zijn totaal andere dingen.

Zomerbanden op 2mm profieldiepte is ook een drama in een regenbui. En die zijn er genoeg in de zomermaanden.
 

Wik

Lid
banden maat vraagje

Hoi.
Even een snel vraagje.

Past een band + velg maat 195 x 65 15 inch onder de Fabia Combi Greenline?

Hij is iets breder? denk ik dan de standaard maat 185.

Dank voor meedenken.
Wik
 

EdK

Forumguru
ja 10 mm breder, en waarschijnlijk zal er in je manual (mee geleverd met je wagen ) staan welke banden en velgen maat er onder je wagen passen !
 

Ronnie

Forumguru
Hoi.
Even een snel vraagje.
Past een band + velg maat 195 x 65 15 inch onder de Fabia Combi Greenline?
Wik
In de bijlage staan de door Skoda toegestane maten voor de Fabia2.
 

Bijlagen

  • Fabia2 Vrijgegeven velg.doc
    95,5 KB · Weergaven: 133

Hetzer

Forumguru
[MODERATORBREAK] @Wik inderdaad wel even kijken dan de spreekwoordelijke neus lang is!, er liep al een draadje over, Ik heb jij discussie dus ook ingevoegd in het bestaande draadje[/MODERATORBREAK]
 

PC-fre@k

Banned
@Ronnie, super bedankt voor dat document. Die had ik nog niet meegekregen, het vat alles wat ik her en der al in aantekeningen had staan samen. Top!
 

Yuco

Lid
De standaard gemonteerde velgen met banden hebben een bepaalde totaal diameter, dus van buitenrand band onderkant tot aan buitenrand band bovenkant. Is het mogelijk om een 16inch velg te nemen met een hele platte band en toch deze diameter niet te overschrijden?
 

trombocite

Nieuw lid
In de bijlage staan de door Skoda toegestane maten voor de Fabia2.
paperclip.png
Bijgevoegde bestanden

Vrijgegeven velg-bandcombinaties
Motor Bandenmaat Velg ‘ET’ (mm) Sneeuwkettingen toegestaan
1,2 l/44 kW 165/70 R14 - 81T 5J x 14H2 35 ja enz...
1,2 l/51 kW 165/70 R14 - 81T 5J x 14H2 35 ja enz...

Mag ik er vanuit gaan dat deze lijst ook voor de Fabia Combi greenline 1.2 TDI 55kW geldt?
 

Hetzer

Forumguru
De toegevoegde lijst van Ronnie geld voor de pre-facelift, de Greenline staat op iets andere banden maat.
 
Bovenaan Onderaan