Banden Skoda Fabia Greenline

FredV

Banned
@wanderer, de banddiameter is bij vd P iets kleiner (59,55cm), bij hem ligt die dus iets ruimer in de bak dan straks bij jou:)
15 inch 186/60/r15 heeft een diameter van 60,3 cm en de 14 inch 185/70-r14 61,46 cm
 

van_der_P

Senior Member
Geen dank, was nog geen kwartier werk.
De omtrek van de verschillende wielen scheelt niet veel. De standaardmaat voor de GL in NL is 185/60R15 deze heeft een omtrek 1840 mm.
Mijn ex RR wiel maat 195/55R15 heeft een omtrek van 1820 mm.
Boven je band heb je ongeveer 1.5 tot 2 cm over. Dat is niet goed op de foto te zien, ik had er een wit latje over heen gelegt.
Toch denk dat er nog een beetje ruimte is om te schuiven, zal niet heel veel zijn. Maar een hogere band past volgens mij niet meer die zweeft in de bak. Dan kun je hem dus niet vast zetten(dat is dan ook niet nodig), en heb je wellicht een ongelijke laadvloer daardoor.
 

FredV

Banned
@vdP, de hoogte had ik niet aangegeven, maar leek me voor zichzelf te spreken.
Immers een band van 185 is smaller dan de 195, dus die van Wandere zal lager zijn en dus zeker helemaal passen!
En de omtrek ja delen door pi en je weet de diameter:) die had ik aangegeven, vandaar die 0,8 cm verschil toch?
 

wanderer

Senior Member
het was mij te doen om de doorsnede,
185/60/15: 18,5x0,60x2 + 15x2,54 = 60,20 cm
195/55/15: 19,5x0,55x2 + 15x2,54 = 59,55 cm
ietsiepietsie moet dus > 60,20-59,55 = 0,65 cm
 

van_der_P

Senior Member
Het verradelijk van met die cijfers te werken is dat men je snel op een verkeert been zet.
Voor mijn gevoel is die 195 groter dan die 185, maar het is net anders om, in dit voorbeeld.
 

wanderer

Senior Member
juist en hieruit blijkt dat waar de 195 net past de 185 wellicht net te groot kan zijn...dus zo gek vind ik mijn vraag helemaal niet....maar als jullie willen katten...ga je gang hoor, ben hier ook weleens uitgemaakt voor schreeuwer.....terwijl de Caps Lock uitstond...
 

EdK

Forumguru
t....maar als jullie willen katten...ga je gang hoor, ben hier ook weleens uitgemaakt voor schreeuwer.....terwijl de Caps Lock uitstond...


????????????????????????????

Ben je hier niet keurig geholpen dan ??:icon_smile_question
 

FredV

Banned
185/60r15 betekenis:
185 is de breedte
60 de hoogte van de band en is 60% van de breedte en
15 is de inchmaat van de velg.
 

FredV

Banned
juist en hieruit blijkt dat waar de 195 net past de 185 wellicht net te groot kan zijn...dus zo gek vind ik mijn vraag helemaal niet....maar als jullie willen katten...ga je gang hoor, ben hier ook weleens uitgemaakt voor schreeuwer.....terwijl de Caps Lock uitstond...
Wanderer, ik heb geen reservewiel, dus kon ik je niet rechtstreeks antwoord geven op je vraag of die 185/60 erin past.
Ik heb het berekend met de maten en kom tot de conclusie dat je band moet passen.
De doorsnede/diameter van je reservewielbak had je zelf al opgemeten, dus met de cijfers die ik je gaf, moet het dus lukken.
En dat bevestigt vdP met zijn gegevesn, welisweaar met omtrekmaten, maar ook die had ik voor je omgezet in doorsnede.

Dus hoe je komt aan katten?
Volgens mij heb ik je respectvol geantwoord.

en ik zie dat je zelf ook al die berekening had uitgevoerd...:)
 

FredV

Banned
Waar 195 net past en 185 te groot, Sorry Wanderer, 185/60r15 is de standaardmaat van je band, dus die moet gewoon passen!!! en te groot past niet, iets kleiner past altijd, en die ruimte hoef je geeneens op te vullen.

Ik begrijp even je reactie niet, wellicht ff via mail je antwoord?
 

van_der_P

Senior Member
Het hoeft toch niet telkens serieus te zijn er mag toch ook wel eens wat flauwekul tussen zitten.
En het heeft helemaal niets met je persoonlijk of met je vraag te maken, dat moet je beslist niet menen.
 

EdK

Forumguru
Ik wilde niet reageren, en inhoudelijk doe ik het hier ook niet.
Maar heb nu wel een conclusie hierin getrokken.
Dacht je te helpen zover in vermogen lag, maar dit was ondergeschikt aan een paar woorden.
Zal wel met een verleden te maken hebben, die ik terzijde had gelegd.
Mocht ik het fout hebben, ik heb ook een mailbox hier.:ahum:
 

Hetzer

Forumguru
[moderatorbreak]

Er mag zeker wat flauwekul tussen zitten , het moet op het forum leuk, gezellig en informatief blijven, maar voor u alle ook hier even de aandacht voor puntje 2 van de Forum regels :regels:,

2. Netiquette.
* Skodaforum.nl is een plaats waar onderwerpen worden besproken, niet personen. Discussies gericht op een persoon zijn daarom niet gewenst! Heb respect voor mede forumgebruikers. Laat ze in hun waarde en wees niet onnodig kwetsend of storend tegenover anderen.
[/moderatorbreak]
 
Zo nu voor het eerst van me leven Winterbanden onder de auto.

Set stalen velgen 14"
Set slotbouten
Set opdruk velgen
Set Snowtrac 3 165/70/14

Mooi prijsje gekregen van een garage in Dieren..
 

wanderer

Senior Member
die info zocht ik, die heb ik gemist want toen was ik met vakantie (28-08), ben nu helemaal gerust gesteld....bedankt...heb intussen een Antares 15" velg met inzetbak en bevestigingsbout besteld....nu nog een band scoren...
 
Bovenaan Onderaan