Banden Skoda Fabia Greenline

EdK

Forumguru
Volgende keer de tekst selecteren als je het geplaatst hebt in typekader en dan onder "meer Opties"even een kleiner letter grote geven
Kun je hem ook bv van vet halen
 
@octavia-gek, ik wist dat er temand zou reageren op mijn regeltje van stikstof en of het nu wel of niet werkt laat ik in het midden.
Op verschillende plaatsen mijn info gehaald, er zijn inderdaad voor- en tegenstanders en voor- en tegenargumenten, het zij zo.
 

EdK

Forumguru
En er is ook al hier zoveel over geschreven, zelfs tot helium aan toe als bandenvulling !
 

wanderer

Senior Member
ander item...
heb dit al eerder gevraagd: past een Antares 15" velg met band 185/60/15 in de reservewiel bak, heeft iemand dit al in de praktijk zo?
 

EdK

Forumguru
Dan neem je een rolmaat en dan meet je de diepte en diameter van de reservewiel bak, daarna meet je de diameter van de reserveband en je weet al dat hij 185mm breed is dus nu hoog.
En als deze gegevens overeen komen ........... tsja dan weet je het........ze passen.

En nu gaan we weer over op weer een ander item de banden zelf.........
 

wanderer

Senior Member
de banden hebben een ronding, de bak ook en past nu de band net wel of net niet helemaal in die bak, ik vraag gegevens uit de praktijk, dat opmeten etc heb ik al gedaan en ja dan zou het moeten passen.....maar is er dan werkelijk niemand die een reservewiel in die bak heeft liggen?
 

EdK

Forumguru
Niet met een antaris velg denk ik zo !
Maar misschien heb je wat aan het volgende !
Afgelopen vakantie rij ik een klapband in noorwegen met mijn RR
Dus in middle of nowhere dus wisselen, dus 16 inch eraf en reserve wiel met stalen velg en 15 inch eromheen
En de 16 inch met LM velg en platte band paste zonder problemen in het gat voor het reservewiel.
Dus lijkt mij dat het allemaal wel gaat passen.
 

FredV

Banned
@wanderer, de antarisvelg is de standaard velg en je bandmaat idem.
Deze past in de ruimte voor het reservewiel.
Het is al eerder ergens over reservewiel ja/nee geloof ik, aan de orde geweest.
Ook dat je dan een wielsleutel etc nodig hebt.
Kortom,het antwoord is ja.
 

wanderer

Senior Member
dat klopt, is al eens eerder (door mij) gevraagd, echter er heeft zich nog niet een persoon gemeld die daadwerkelijk deze maat in de bak heeft liggen, dat ik er zo naar vraag heeft als reden dat er normaal een 14" reservewiel in ligt, als je een thuiskomer bij de dealer bestelt is het ook een 14" en mijn dealer beweert bij hoog en laag dat groter als 14" er niet in past, vandaar mijn vraag 15" net wel/net niet.....
 

EdK

Forumguru
Voordeel van een band is dat je er lucht in kan doen maar ook uit kan laten lopen.
Dus mocht hij nettttt niet passen dan laat je er een ietsepietsie lucht uit lopen zodat hij wel past.
Op moment dat je de band moet gebruiken ( eens in de 5 jaar ) dan weet je dat je bij het eerste het beste pompstation moet stoppen om de juiste druk in te brengen.
Moet zo en zo toch want wie controleert zijn druk van zijn reserve band elke keer ??
En hij loopt altijd in de loop van de tijd toch een ietsje leeg !
 

EdK

Forumguru
voorgekauwd niet blijkbaar, meedenkend voldoende lijkt me.
En anders ff wieltje wisselen en passen !?
weet je het zeker .......
Of zeg ik nu iets dat niet gaat ?
 

FredV

Banned
Ik snap je vraag. Verbaas me echter dat je dealer zegt dat er standaard 14" reservewiel in zou liggen.
Overigens maakt dat dan m.i. ook niet uit, omdat een 14" wiel een andere bandhoogte heeft, die nagenoeg dezelfde diameter dan heeft.
bijv, standaard is 185/60-r15 en bij 14 inch wordt dat 185/70-r14. De omtrek /diameter is nagenoeg geljik, dus ook 14 inch zou passen.

Om het verschil exact aan te geven:
15 inch 186/60/r15 heeft een hoogte van 60,3 cm en de 14 inch 185/70-r14 61,46 cm
 

van_der_P

Senior Member
In mijn reservewielbak heb ik een 15" stalen wiel liggen in de maat 195/55R15 dit is een ex RR wiel inclusief de krik en boordgereedschap dat ligt in het wiel.
Ik ben even naar buiten geweest heb een wiel van zolder gehaald en gepast. En wat denk je het past zie foto's.
Het spreekt voor zich dat je de center-cup in het midden eruit haalt. En misschien ook iets onder en boven het wiel legt tegen beschadigingen. Er is in ieder geval ruimte genoeg.
 

FredV

Banned
de omtrek van die 195/55r15 is 59,55 cm, ligt er dus ietepietie ruimer in.
Lijkt me dus dat de vraag is beantwoord, het past:)
 

EdK

Forumguru
Heb geleerd dat als je goed kauwwt dat je het makkelijker verteerd.
Maar denk niet dat ik zijn wiel nu nog hoef te kauwenn. :koffie:

En Wanderer moet ik gaan kauwennn of ben je tevreden met de foto's en de antwoorden ???
We zijn benieuwd !!
 

wanderer

Senior Member
@ van der P
@FredV
kijk dat wilde ik even weten, maar ietiepietie is dat meer/minder dan 0,8 cm, zijnde het verschil tussen die twee bandmaten....iig bedankt voor de genomen moeite...
 
Bovenaan Onderaan