Bakkertjes nieuwe auto

EdK

Forumguru
Zou zeggen , lekker zelf blijven schakelen en voor die 22 eurie per maand die je overhoud lekker leuke dingen doen..
 

Bakkertje

Forumguru
Jij maakt het er ook niet makkelijker op @EdK :deuk:
Het is overigens 17 euro per maand om heel precies te zijn ..

Eerst maar eens kijken of mijn aanvraag erdoor is of niet (er zit voor een fors bedrag aan achteraf accessoires bij)..
 

EdK

Forumguru
Jij maakt het er ook niet makkelijker op @EdK :deuk:
Tsja zeg dan gewoon wat je graag van ons wil horen !!
En niet wat wij er zelf van vinden.....pffff

Maar gewoon lekker zelf schakelen, scheelt je ook nog 350 eurie voor dat bezoek aan TVS...
En 350 eurie kun je veel leuke dingen mee doen met vrouw en kinderen....toch ??? :deuk:
 

Bakkertje

Forumguru
Wat ik van jullie wil horen @EdK is dat het allemaal goed gaat komen en dat het een verschrikkelijk luxe probleem is..

Zonder gekheid, ik ben benieuwd naar jullie ervaringen als het gaat om de 1.5 (of 1.4) TSI in combinatie met de DSG-7. En dan vooral of mijn eigen eerste indrukken nu echt representatief zijn of niet.
Zo bedacht ik me gisteren dat ik tijdens de testrit in de golf de auto hold had aangezet, terwijl @Okki het had over rem los en gas geven. Dat zou dan ook een verklaring zijn dat ik de schok heb ervaren bij het wegrijden en tegelijkertijd bedacht ik me dat er laatst een update is geweest voor de auto hold functie en dat de gereden golf die wellicht niet gehad heeft.

En om nog even terug te komen op de input van @MacRembrandt de Tiguan en kodiaq zijn inderdaad groter dan een Touran. Ik weet niet hoe lang de Kodiaq is, maar de Allspace is 20 cm langer dan een Touran.
De Touran:
upload_2018-10-30_8-9-18.png

De tiguan allspace:
upload_2018-10-30_8-9-50.png

En de Kodiaq:
autosalon-parijs-2016-skoda-kodiaq-283722-1024-1.jpg
 

Bakkertje

Forumguru
Maar dan is dat waarschijnlijk ook het verschil @Okki. Zodra jij de rem loslaat dan begint ie al te kruipen zeg maar en als je dan versnelt dan gaat het vloeiender dan dat de handrem eraf gaat en je dan gaat rijden (want dat is wat de auto hold in feite doet)
 

JvW

Senior Member
Als ik die foto's zo bekijk en je hebt de mogelijkheid om een Allspace te kiezen, dan zou ik daarvoor gaan. De kofferruimte is echt een pak groter dan bij de Touran.
 

MacRembrandt

Forumguru
1. Keuze Touran en Tiguan: Ik zag nu pas dat de Highline van de Touran is aangepast en nu standaard LED heeft.:thumbsup:
Maar: dat geldt ook voor de Tiguan Allspace Highline. En deze heeft ook standaard DSG op de (nu nog) 1.4 TSI. En jouw configuratie van de Touran is 44k+ en dat geldt ook voor de Tiguan Allspace Highline.
Met drie kinderen zou ik persoonlijk kiezen voor de Touran. De drie aparte stoelen op de derde zitrij zouden dan voldoende moeten zijn en je gebruikt (lijkt mij) de derde zitrij dan alleen optioneel. Mijn nadeel van de Touran (met 4 kinderen gebruik ik de 3de zitrij continue, met deze rij direct tegen de achterruit) vervalt dan, denk ik.
Touran heeft nog wel steeds die lullige 16" velgen, die eruit zien als wieldoppen, maar die had je al vervangen in jouw config zag ik.
Wel goed om de plaatsjes te zien qua verschil in ruimte tot de achterbank.

Verder is de keuze heel persoonlijk en het verschil is heel klein. Als je achter het stuur zit van de Touran of de Tiguan merk je ook eigenlijk weinig verschil. Ik heb het een keer geprobeed in een showroom waar een (gewone) Tiguan naast een Touran stond. Verschillen in zit, dashboard en ruimte (voorin) zijn echt heel klein.

2. DSG: Ik rij nu een Octavia 1.6TDI DSG, en hiervoor een Touran 1.4TSI DSG. De Touran had geen start/stop, en dat was een groot voordeel. Want met DSG vind ik de start/stop vreselijk irritant. Na drie jaar in de Octavia is het een automatisme om de start/stop meteen na het starten uit te schakelen.
Verder vind ik de DSG een verademing. Maar moet wel zeggen dat ik ook zit te twijfelen. Met die TSI motoren rijd je ook met handschakeling schakellui. Op de snelweg hoef je eigenlijk nauwelijks te schakelen. Ik twijfel dus ook wel of ik het de euro's extra waard vind. In mijn persoonlijke calculatie (Tiguan Allspace Comortline en eigen bijdrage) komt het op 39 euro netto per maand meer.

3 Auto-hold: er is een verschil met de oude en nieuwe auto-hold, volgens mij. In mijn Octavia heb ik HillHold op de DSG. Dus ik hoef geen hellingproef te doen, dat doet de auto zelf. Bij een stoplicht moet ik echter wel de rem ingedrukt houden.
Vorige week had ik een Golg VII mee van de garage, met DSG en een automatische parkeerrem. Dan kun je dus de rem loslaten bij het stoplicht. De auto blijft dan gewoon staan. Is dus geen Hill Hold, maar een Autom. parkeerrem.

Persoonlijke conclusie: de Touran 1.4TSI 150DSG is de fijnste lease-auto die ik tot nu heb gehad, qua luxe, afwerking en rijgevoel. Hij was voor mij destijds alleen in verhouding erg duur omdat ik toen nog maar drie kinderen had. Nu mis ik m wel. Ook met de caravan was het een heel fijne combinatie. Ik zou er dus zo weer voor kiezen (met drie kinderen). Hij zou bij mij boven de Tiguan staan, omdat ik toch niet zo van de SUV's ben.
En voor 17 euro zou ik m wel met DSG nemen. Voordelen zijn wat mij betreft groter dan de nadelen.
 

Bakkertje

Forumguru
Thanks @MacRembrandt !
Als het een Tiguan wordt, dan wordt het een Comfortline Business, dus zonder LED (of handgeschakeld met Led)
Dus een Touran highline Edition R vs een Tiguan Allspace in comfortline business
En ja, qua rijden en zit achter het stuur zal het bijzonder weinig uitmaken welke van de twee het ook wordt.
Verder verwacht ik ook niet dat er op den duur vaak iemand helemaal achterin gaat zitten (ongeacht welke van de twee) en qua 2e zitrij wint de Touran het met gemak van de allspace.

Dashboard Tiguan:
Volkswagen-Tiguan_Allspace-2018-1280-3a.jpg


Dashboard Touran:
Volkswagen-Touran-2016-1280-1f.jpg


De touran zal ook in het zwart zijn (niet in het grijs)
Maar goed, hier kun je een willekeurig VAG dashboard onder plakken die lijken allemaal verdacht veel op elkaar.

Ow en nog een plus voor de Touran is de verlengbare zitting voor de bestuurder, dat heb ik nu ook op mijn Passat en is echt heel fijn.

Start stop kan ik inderdaad permanent uit (laten) zetten.
Het is een MQB platform, dus veel van de bekende tweaks zullen ook werken op de Touran / Tiguan
 

MarcoO2

Forumguru
Mijn ervaring na 85.000 km 1.4tsi met dsg-7 is alleen maar positief. Wel met permanent uitgeschakeld Start/stop en zonder Auto Hold. Deze bak/motercombinatie is zóveel lekkerder dan de 1.8tsi met dsg-6 die ik ervoor had, echt een wereld van verschil.
 

Bakkertje

Forumguru
Vanmorgen even een Allspace in het echt gezien en uitgeprobeerd. Zeker een veel mooiere verschijning dan de Touran, maar ook beduidend minder praktisch helaas.
De twee zittingen op de derde zitrij zijn praktisch onbruikbaar, zitten bijna plat op de grond waardoor je met je knieën in je nek zit.
Daarnaast op de tweede rij de tunnel en het zitvlak voor de middelste zitrij.
Vrouwlief was mee en in de showroom viel haar oog op de Arteon, ow dat wordt dan de volgende na de bus zei ze! Waarop ik erg m'n best moest doen om de grijns te onderdrukken....

Kortom, iets met kogel en kerk, de bestelling blijft zoals die is en dus een Touran 1.5 DSG-7 in Highline Edition R in het wit.
Levering zou volgens de dealer vanaf week 7 2019 kunnen.. Ik weet al wel dat de einddatum van de Passat 31-1 is en blijft.
 

Bakkertje

Forumguru
Nee dat zal helaas niet gaan @G.P. ons bedrijf is gefuseerd en alle oude contracten worden niet meer verlengd, ongeacht kilometers, levertijden etc.
We gaan ook zaken doen met een nieuwe leasemaatschappij en ook de regeling voor zelf rijden is met 1/3 naar beneden bijgesteld. (de bruto vergoeding was 1200 en is nu 800 euro) Anders had ik waarschijnlijk zelf een auto gekocht in plaats van een nieuwe leaseauto te bestellen.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik zou het graag willen @G.P. maar van de andere kant als mijn 3 kids op de achterbank passen dan ben ik al snel tevreden.
Tussen 31-1 en week 7 zitten 2 weken.. Mij lijkt het ook handiger om dan mijn huidige auto te verlengen voor die 2 weken..
Maar ja, ik ben niet de wagenpark beheerder..
 

Bakkertje

Forumguru
Zo inmiddels weer wat wijzer geworden.
Allereerst was de auto waar ik de proefrit mee gemaakt heb geen 150 maar een 130 pk 1.5 TSI en dan ook nog een bluemotion geval. Niet representatief dus voor hetgeen ik aangevraagd heb..

Nu wilde het toeval dat mijn Passat vorige week voor z'n 150.000 km beurt naar de dealer moest en wat stand er voor me klaar?
Een 150 pk 1.4 TSI Passat met DSG :D

Die lijkt me meer representatief voor de bestelde Touran en wat een verschil!
Zoals dit rijd icm de DSG is zoals ik het in eerste instantie had verwacht! Ergo een DSG heeft naar mijn idee wel behoefte aan motor met een stevig koppel om echt comfortabel te kunnen rijden.

De Passat in kwestie had helaas geen ACC, dus dat was voor mij wel een "gemis" (verwend als ik inmiddels ben).

Kortom de Touran met 1.5TSI en DSG-7 gaat me prima bevallen gok ik zo. Op de site met WLTP keuringen (uit het Kodiaq bestellingen draadje) staat inmiddels ook de Touran met 1.5 TSI, die is deze maand toegevoegd.

en dan kom je bij je werkgever en blijft de offerte vanuit de leasemaatschappij al een week stil te liggen ... Nou ja dat nog even afwachten en dan kan ik een maandje of 3 wachten op de Touran..
 

Bakkertje

Forumguru
Een VW is toch een Skoda met wat minder accessoires?

een VW is gewoon een nep skoda hahaha
Als Skoda nu een Touran-achtige in het programma zou hebben had ik weer een Skoda gekozen
Maar goed, 80% is gewoon identiek aan alle producten op het MQB platform

Maar zeg het maar hoor, ik wil best een VW forum gaan opsnorren als ik hier niet meer welkom ben :wavecry:
 

MaxN

Donateur
Volgens mij is er niet eens een actief VW-forum, volgens mij zijn er alleen losse(Golf, Passat, enz) forums die actief gebruikt worden.
Van mij mag je die Touran hier gewoon neerzetten, net als vele andere auto's die hier ook voorbij komen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Er staat nergens voorgeschreven dat het (in) bezit zijn (blijven) van een Skoda een voorwaarde is om lid van dit forum te zijn resp. blijven.
Wat in dit kader mede van belang is, is dat dit niet zomaar een autoforum is, maar meer dan dat. In zekere zin zou je kunnen zeggen dat het hebben of houden van een Skoda voor de bredere context (gezelligheid, verbondenheid, tevens platform voor niet Skoda of zelfs auto-gerelateerde zaken) niet echt relevant is. Laten we vooral zorgen dat dit zo blijft.
 
Bovenaan Onderaan