Bakkertjes nieuwe auto

Bakkertje

Forumguru
hehehehe @EdK bedoelde dat je zelf in de aanbieding was @Canon-Eye zo kon je hem ook lezen ;)

Maar een DSG is zeker fijn en daar kijk ik dan ook echt naar uit!
Heb er al vaker mee gereden in leen auto's, maar nooit voor mezelf gehad
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Bakkertje

Forumguru
Afgelopen zaterdag dus een proefrit gemaakt in een 1.5 TSI met dsg-7 (in een Golf met ACC).
De instant liefde heb ik niet ervaren, sterker nog ik twijfel ten zeerste of de DSG en ik elkaar echt gaan vinden..

De minpunten (ik vergelijk het met mijn 1.6 TDI handgeschakeld):
- Volgas intrappen resulteert in wachttijd, terugschakelen (2 versnellingen) en dan vol in de toeren.
- Verkeerslicht auto staat uit vanwege start-stop, gas geven, auto start flinke schok en we rijden weg..

Wat wel echt heeeeel relaxed is, is DSG in combinatie met ACC, het automatisch schakelen is dan wel echt een verademing.

De minpunten zijn wellicht ook een stukje gewenning, ik merkte wel dat als je een beetje gas geeft de bak wat gemoedelijker is dan met volgas.
Ow en ook niet geheel onbelangrijk, ik ben natuurlijk een diesel gewend (ik rijd de laatste 11 jaar al diesel en ben dus toerentallen van 7000 toeren niet meer gewend).

En toen kwam de twijfel...
Want behoudens de DSG keuze kwam de dealer ook nog eens met de Allspace op de proppen. Een veel mooiere auto dan de Touran.
De bobbel in het midden van de achterbank kan ik ook nog weg-rationaliseren doordat er 1 kind straks achterin zit..

En zo maken de auto-keuze-hersencellen overuren..
Want een Tiguan zou ik met Advance pakket bestellen (vanwege de verstelbare stoelen die daarin zitten) en daar zit ook een panorama dak in..

financieel is een Touran Allspace eigenlijk vergelijkbaar met de Touran, waarbij bij de Touran de Led verlichting en het wegblijven van de tunnel op de tweede zitrij eigenlijk het enige pluspunt is van de Touran
De all space geeft daar een grotere kofferbak (in 7 persoons opstelling) en een panorama dak voor terug..
 

Japanese Power

Donateur
- Volgas intrappen resulteert in wachttijd, terugschakelen (2 versnellingen) en dan vol in de toeren.
- Verkeerslicht auto staat uit vanwege start-stop, gas geven, auto start flinke schok en we rijden weg..
Maar @Bakkertje, jij weet toch als geen andere dat beide zaken heel makkelijk zijn aan te passen als dit de enige echte minpunten zijn mijn dit model...
 

Okki

Donateur
Start stop uitzetten als je vol gas weg wilt, anders; rem los / auto start/ dan gas geven....scheelt misschien 1/10 seconde.

Overigens geef ik bijna nooit "vol gas" (waar kan dat nog?) en 7000 toeren; kan dat?
 

Bakkertje

Forumguru
Het zal voor een groot deel inderdaad een stukje gewenning zijn, maar echt super mega turbo enthousiast werd ik niet.
Overigens is het verschil Golf - Passat ook groter dan ik had verwacht (in het nadeel van de Golf / voordeel van de Passat). Oftewel wat heb ik eigenlijk stiekem toch een onwijs fijne bak nu :dankje:

@Japanese Power ja ik weet heel goed dat de DSG software aan te passen is, echter is dat een 350 euro ingreep die ik uit eigen zak mag betalen voor een auto die niet van mezelf is.

Overigens is de 1.5 wel echt een fijne motor, het omschakelen tussen 4 en 2 cilinders gaat naadloos en ook van het "zeilen" merk je weinig tot niets.
Het verbruik van mijn testrondje (45 minuten) was 1 op 17, waarbij ik echt niet mijn best heb gedaan om zuinig te rijden..

Last but not least het verschil tussen wel of geen DSG is 22 euro netto in de maand, ik weet niet of dat het me nu echt waard is eerlijk gezegd.
Al met al is de twijfel flink toegeslagen aan deze kant..

Edit: de Tiguan heeft standaard lane assist en ACC tot 210 km/uur.. Dat maakt het er niet makkelijker op zeg maar...
 

Canon-Eye

Forumguru
Overigens geef ik bijna nooit "vol gas"
Laat dat "bijna" maar weg wat mij betreft, want volgas resulteert bij mij vooral in wielspin en gebonk onder de auto.

Als ik vlot van m'n plek wil, dan trap ik het pedaal juist wat geleidelijk in, daarbij de motor als het ware steeds iets vóór blijvend. En dan verbaas ik me er steeds weer over hoe vlot en gemakkelijk het gaat en hoe snel de auto's achter me kleiner worden in de spiegel, met nauwelijks tot geen voelbare overgangen bij het schakelen. Het blijft natuurlijk maar een 1.0 3-cilinder met 115pk dus Max uitremmen zit er echt niet in, maar daar gaat het niet om: hij komt indien nodig zonder veel inspanning meer dan vlot mee in alle soorten verkeer en dat is voor mij voldoende.

Een handgeschakelde versie met een goedgetrainde sportieve rijder kan het wellicht nog iets sneller, maar dat vergt dan wel veel meer werk (en geeft waarschijnlijk ook meer herrie).
 

Bakkertje

Forumguru
Die ervaring heb ik ook sinds zaterdag @Canon-Eye met geleidelijk gas geven ga je al vlot vooruit.
Wat ik al schreef, het zal voor een groot deel gewenning zijn, en dan niet alleen tussen wel of geen DSG maar ook het verschil benzine-diesel.

Maar de twijfel of het me de 22 euro per maand waard is, is nog steeds de vraag..
Overigens is de twijfel vooral tiguan allspace vs touran geworden..
 

CharlesTucker

Forumguru
Overigens is de 1.5 wel echt een fijne motor, het omschakelen tussen 4 en 2 cilinders gaat naadloos en ook van het "zeilen" merk je weinig tot niets.
Als je heel erg oplet voel je het wel een beetje als een heel licht schokje, als ie van 2 naar 4 gaat. Maar eigenlijk alleen bij koude motor, en als je met constante snelheid (cruise control) rijdt en de helling neemt iets toe, verder voel ik het eigenlijk nooit. "Zeilen" doet ie volgens mij alleen in combinatie met een DSG, als dat niet klopt merk je inderdaad helemaal niets. Overigens, als ik het instantane verbruik op de display zet krijg ik ook niet de indruk dat 2 of 4 cylinders nou zo heel veel scheelt in verbruik. Maar de motor bevalt mij uitstekend in de Octavia.
 

MarcoO2

Forumguru
Het klinkt alsof Bakkertje nog even moet wennen aan hoe je het best (of snelst, net wat je wilt) met een DSG om kunt gaan. Het is even aanvoelen hoe dat het soepelst gaat, maar daarna wil je niet meer terug.
 

Bakkertje

Forumguru
Dat klopt helemaal @Marco02 en bakkertje vraagt zich af of hij er 22 euro per maand voor over heeft (dat is bijna een euro per dag)
En of dat hij niet beter een Tiguan Allspace kan bestellen ipv een Touran ;)
 

Bakkertje

Forumguru
Ik ook @MarcoO2 vandaar ook de twijfel..
De touran heeft de 3 "echte" stoelen op de tweede zitrij en het ontbreken van de tunnelbak als grote voordeel. Oh ja en die kan ik met dynamische led verlichting bestellen. (LED kan ook op de Tiguan, maar maakt hem dan erg duur)
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Ja toch lastig hoor @Okki al die luxe problemen..

Net tijdens de aardappels hoogberaad en stemming gehouden met het gezin, de uitkomst 3 voor de Touran, 1 voor de all-space (ikzelf) en 1 neutraal..
Dus zelfs met veto geen meerderheid voor de Tiguan en blijft de bestelling gewoon zoals die is..

De auto na de Touran wordt weer met meer emotie gekozen ...
 

Japanese Power

Donateur
Tsja. Wie maakt er de meeste kilometers per jaar in de auto... als je dat met stemmen eens procentueel meeneemt krijg je vast een hele andere uitslag.
 

leon-cupra

Forumguru
Ik zou de beslissing toch ook nooit bij mijn kinderen leggen :pieker:
Als ze mee willen beslissen, mogen ze ook meebetalen :D

En een Allspace, zitten ze allemaal beetje verder uit elkaar = minder ruzie onderling :jaja:
 

Bakkertje

Forumguru
Nee natuurlijk hebben de kinderen niet de finale stem, dan wel stemrecht. Maar de “bus” is gekozen op basis van de ruimte voor de kinderen op de achterbank. Anders had ik een nieuwe Passat of Superb besteld.

En dan maakt het mij eigenlijk niet zo gek veel uit of het een touran of tiguan is, dan gaat het enkel om de pragmatische afweging.
 
Bovenaan Onderaan