Bakkertjes nieuwe auto

maartenv84

Senior Member
Ha bakkertje, ik zag zowaar in het kodiaq topic dat je Passat al aan vervanging toe is. Wat gaat de tijd hard haha. Zelf rijd ik nog mijn rondjes ij de VW.
En dan nu wachten op een Touran. Het is wel wat meer bus dan een Tiguan Allspace hoor haha. Maar het is nog geen Sharan

De combi 1.5TSI en DSG ga je echt geen spijt van hebben hoor! Tijdje geleden ook er mee gereden. Zou bij mij ook zo maar de volgendr combi kunnen worden, als ik niet verplicht wordt te blijven dieselen.

Bem ik nu de enige passat rijder hier nu? Voel me dan wel alleen nu haha.

Is de Touran er ook als 7 zitter? Weet jij toevallig of er verschil zit in de 3e zitrij ten opzichte van een Allspace of Kodiaq?

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
 

Bakkertje

Forumguru
Hi @maartenv84 het is inderdaad een Touran geworden.

Ten opzichte van de Kodiaq en Tiguan (die ik liever zou rijden maar goed) heeft de touran 2 voordelen:
1. Er is geen tunnelbak en dus is de middelste zitplek ook echt een zitplek.
2. De stoelen op de 3e zitrij zijn ook echt bruikbaar

Bij de Kodiaq en Tiguan klap je voor de derde zitrij een rugleuning omhoog en zit de zittint nagenoeg op de grond. In de Touran komt ook de zitting een stukje omhoog op het moment dat je de derde zitrij gaat gebruiken. Dat maakt dat de plek achterin ook bruikbaar is, nog steeds niet voor lange afstanden en ook alleen voor niet al te grote mensen.

Die 2 voordelen maakt de score in huize bakker 1 tegen 4 en zelfs met veto kwam ik stemmen te kort.. Daarom ook de ruim aangeklede Touran :jaja:

De passat, ja die wordt alweer 1,5 maand gemist... In eerste instantie even een Grand Scenic gehad en nu een BMW 320i als voorloper (ik kon niet zitten zonder pijn in mijn knieën in de Scenic). Wat een feest is zo'n BMW om in te rijden. No offense maar dat staat echt op een ander niveau dan de VAG producten die ik tot nu toe gereden heb (inclusief de Passat). En 0-100 in 7,5 seconde en een top van ruim 220 is niet goed voor je rijbewijs. Zeker niet als de auto je ook echt uitnodigd om door te rijden. Ik kan het de BMW rijders ook niet meer kwalijk nemen dat ze zo rijden ... Dat doet de auto met je :D

Echter qua ruimte is het wel behelpen in de Bimmer, de 3 kinds gaat maar net en met 420 liter is de kofferbak niet echt groot in vergelijking met de 600 liter+ van de Passat, Ocatavia, Superb..
 

maartenv84

Senior Member
Haha wordt niet vrolijk van dat commentaar. Zou graag een kodiaq of tiguan allspace willen hebbeb. Straks met 4 kids is de extra zitrij ook noodzakelijk en ik wil geen bus haha

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
 

Bakkertje

Forumguru
Sja... Been there done that, ordered a Touran...

Je zult zien dat als je met je gezin naar de showroom(s) gaat dat het gewoon behelpen is in een Tiguan / Kodiaq
En ja die had ook ik liever gehad, maar uiteindelijk moet een auto in de eerste plaats bruikbaar zijn ..

Overigens vind ik de Touran met R-line exterieur pakket best te pruimen, staat ie ook op een sportonderstel en dat maakt het net effe wat minder bus.
Qua rijden heb je het gevoel in een grote station te rijden. De Grand Scenic reed ook echt als een bus, dus het valt allemaal wel mee, doet niet heel veel pijn
 

MacRembrandt

Forumguru
Leuk om dit soort “reviews” te horen van het keuze traject.
Zit nu met vier kids op een rij in een Octavia, maar dat gaat binnenkort niet meer lukken.
Moet dus volgende keer naar een 6/7-zits.
In de (bedrijfs)lease heb ik niet veel keus, maar in de private lease kan ik natuurlijk wat meer.

Nog een voordeel van de Touran: deze heeft nu de instap naar de derde rij van de Sharan, dus een stoel die goed naar voren schuift/klapt. Dat mis je dus in al die SUVs.
 

Bakkertje

Forumguru
@MacRembrandt ik vraag me ook af of private lease voordeliger is ..?
Nou ja het zal allemaal aan de regelingen liggen vanuit je werkgever.

Vanmiddag nog even met de dealer gebeld, de touran staat gepland voor productie in week 21 en levering in week 28 (?!?)
Zou die in Mexico gebouwd worden?
 

Bakkertje

Forumguru
Naar aanleiding van de berichten over het terugbrengen van het trekgewicht vandaag even gebeld met de dealer. Mijn Touran blijft 1500 kg. Maarrr dat was niet het enige goede nieuws, hij komt in week 18 ipv week 28!!

De auto wordt in week 12 gebouwd ..

Waarschijnlijk net te laat voor de mei vakantie, dus dat wordt met de BMW naar zuid Frankrijk met het hele gezin, zal krap zitten worden gok ik..
 

Bakkertje

Forumguru
Het goede nieuws blijft maar komen... De Touran is in week 12 gebouwd vorige week is ie bij Pon blijven hangen voor de leer inbouw, deze week gaat de trekhaak eronder bij de dealer (en de zonneschermpjes (sunny boys) en bumperstrip niet te vergeten) en volgende week woensdag mag ik hem ophalen. 2 dagen voor vertrek naar Frankrijk :tegek:

De leasemaatschappij zet de auto 2 dagen eerder op naam zodat ik de groene kaart ook op tijd heb (en de tankpas), dus het lijkt allemaal goed te gaan komen!

Puntje van zorg mijner zijds is wel dat de auto vers uit de fabriek meteen zo'n rit voor de boeg heeft (1200 km). Maar goed, dan is ie ook meteen ingelopen zullen we maar zeggen..
 

JvW

Senior Member
Mooi vooruitzicht man! De eerste rit van m'n laatste twee auto's was een vakantierit, geen enkel probleem hoor.
Daar ga je veel plezier aan beleven!
 

Canon-Eye

Forumguru
Puntje van zorg mijner zijds is wel dat de auto vers uit de fabriek meteen zo'n rit voor de boeg heeft (1200 km).
Geen probleem, is eigenlijk bijna ideaal - op voorwaarde dat je hem op tempo 80-90 eerst goed warm rijdt en dan een wisselend tempo aanhoudt variërend tussen pakweg 100 en 125/130. Vanaf zeg 500 of 600 km kun je de belasting (oftewel de snelheid) geleidelijk (en nog steeds variërend!) opvoeren tot zover als je maar wilt.

Hou wel de pauzes kort, zodat hij niet teveel afkoelt - anders telkens opnieuw eerst de olietemperatuur weer boven de 80 graden brengen voordat je weer los gaat.
 

Bakkertje

Forumguru
thanks @Canon-Eye dat warmrijden is eigenlijk nooit zo'n probleem. Vanuit mijn huis tot aan de snelweg heb ik een aardig stukje in de wijk, rondweg (100 max) voordat ik bij de oprit ben. Olie zat bij de Passat dan rond de 60 graden. Eerste stukje snelweg ook nog rustig en dan ben je al vrij snel op de 80 graden.

@G.P. nee de caravan blijft deze reis thuis
 

Bakkertje

Forumguru
Gisteren was het dan zover, de Touran stond klaar bij de dealer om opgehaald te worden.

Dus met vrouw en 2/3 van de kinderen naar de dealer in een laatste rit in de BMW. Toch zal die ook nog wel een keer gemist worden als het kind (met net z'n rijbewijs) in me ontwaakt....
Anyways, de Touran dus, de kinderen mochten het doek er vanaf trekken en daar stond de witte bus. Voor een bus ziet ie er prima uit en na 4 jaar Passat (en lid van dit forum) kon ik de verkoper beter vertellen hoe het allemaal in elkaar steekt dan hijzelf. (dus nee meneer de verkoper, de Touran heeft geen draadloos oplaad functie, hahahaha)

Lang verhaal kort plaatjes:
upload_2019-4-18_6-38-2.png

De achterbank (vanmorgen genomen dus nog redelijk donker):
upload_2019-4-18_6-38-45.png

upload_2019-4-18_6-39-3.png

Na de eerste 200 km bevalt de auto bijzonder goed, heel vertrouwd als je al eerder een MQB auto hebt gehad, wat dat betreft is het veel van hetzelfde. Gelukkig is daar niets mis mee en ben ik dan ook in mijn nopjes. Blij dat ik weer ACC heb en in combinatie met de DSG echt erg fijn.
Stoelen zijn fijn, net als de verlichting (ik heb voor de active LED verlichting gekozen) en in vergelijk met de 8 traps automaat van BMW is de DSG-7 eigenlijk fijner. De DSG schakelt veel sneller terug en reageert sneller op een kick-down. Bij de BMW is het intrappen 21, 22 en gaan.

Is er dan niets te klagen? jawel, als ik dan toch iets op mag merken is het dat de sfeerverlichting (en voetenruimte verlichting) alleen voorin in de auto zit, dat is dan toch een beetje schraal en daarin merk je dat de Touran in de basis een hoge Golf station is en dat dit soort dingen net effe minder zijn dan in de Passat. Maar goed, dat is dan ook meteen het enige wat er op af te dingen is als je het mij vraagt.

Verder had ik de zonneschermen erbij als accessoire, maar de ramen zijn van zichzelf al donker genoeg dus die zijn eigenlijk helemaal niet nodig.
 

JvW

Senior Member
Gefeliciteerd! Ziet er heel goed uit. In de Octavia had ik zelf sunset en ook nog privacy shades, maar die heb je inderdaad bij de Touran niet nodig. De combi DSG en ACC is ideaal.
Heel veel plezier en veilige kilometers gewenst!
 
Bovenaan Onderaan