Autobahn licht ervaringen

tist

Actief lid
Ik merk dit ook als ik vanuit mijn dorp de oprit naar de autoweg neem. Ik zie dan de lichtbundel veranderen.
Wat ik onlangs ook op de autoweg (100km/pu) één keer waarnam is dat het een keer heel fel werd en toen weer normaal ging schijnen. Nee ik reed geen 140km/pu. Ook een keer meegemaakt dat het leek of alles even uit ging en weer aan. Kan ook zijn dat ik nog niet wakker was.:pieker:

De lichtbundelwijziging gekoppeld aan de snelheid merkt men best op bij onverlichte of hele donkere omgevingen.
Bij mij werkt het wel degelijk, evenals het meedraaien in een bocht.
Je moet er wel opmerkzaam voor zijn, het voelt aan als normaal, stap je in een andere wagen die het niet heeft dan merk je wel duidelijk het verschil.
 

Eltjo

Forumguru
Precies, je mist het en realiseert het je pas als je in een andere auto (mee)rijdt op een donker bochtig traject die dat niet heeft.
 

VAG-man

Forumguru
Gelukkig ben ik opmerkzaam.:D
Wij hebben hier een autoweg met een rotonde waarbij je die hooguit met 40km/pu kan nemen. Bij deze rotonde zie ik de lichtbundel meerdere keren veranderen.
Ik ben heel blij met deze optie.
 

svda

Actief lid
Ik hoop voor je dat ze kundig genoeg zijn; het gros schuift wat met het afstelapparaat heen en weer zonder echt te weten wat ze precies moeten doen.

Inmiddels bij de garage geweest afgelopen week en wat ik al dacht. De koplampen stonden veel ste laag. Nu is het een wereld van verschil.

Nu maar eens kijken of de autobahn verlichting goed werkt. Je lichtbundel schijnt anders te staan zoals onderstaande foto.

autobahnlicht_667x500.jpg

autobahnlicht_667x500.jpg
 

VAG-man

Forumguru
@svda bevalt de autobaanverlichting nu wel?

Wat ik heb gemerkt tijdens de snelle ritten over de Autobahn (Duitsland) dat vanaf bepaalde snelheid (140km/pu?) overdag de drl's uitgaan en het dimlicht aan gaat. Na enige tijd in de file rijden gaan de drl's weer aan.

Edit: Dit is wat @Bakkertje op de 1e pagina al zegt.:laugh:

Dat de instelling autobaanverlichting zorgt dat de bundel verder reikt heb ik nooit ervaren. Dit is ook maar 20m verschil volgens plaatje van @svda .
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Vraag me ook af of je dat ziet met hoge snelheden die 20 meter
Nou... 140 km/u komt overeen met een goeie 40 meter per seconde. Dus 20 meter verder licht betekent dat objecten een krappe halve seconde eerder aangestraald worden.
Da's nou niet echt een wereldschokkende verruiming van je reageertijd... :nono:
 

Canon-Eye

Forumguru
Tuurlijk, maar om daar nou zo'n punt van te maken als in "Kijk eens wat wij nu weer hebben uitgedacht" vind ik toch vrij ernstig overdreven. Als het nou eens 50 of 100 meter extra zicht zou geven, dan heb je er echt wat aan. En dat gaat dan weer niet lukken zonder tegenliggers te verblinden, tenzij die lampen veel hoger geplaatst en dan meer naar beneden gericht kunnen worden.
Maar ja, niet iedereen wil in het dagelijks leven voor gek rijden met een rijtje rallyeschijnwerpers op het dak... ;)
 

Eltjo

Forumguru
Wat ik met xenon merk is dat ik het niet merk... totdat je met een andere auto (mee)rijdt die geen xenon (AFS) heeft. Minder licht tijdens serpentinebochten en minder vermoeiend harder een donkere snelweg rijden. Edit: hmm, ik val in herhaling..

De optie dat de dim verlichting aangaat bij >140 km/u is overigens met VCDS aan/uit te zetten.
 
Bovenaan Onderaan