Autobahn licht ervaringen

brepus13

Forumguru
Ik zie alleen enig verschil tussen 0-50 en boven de 50. Van 0-15 zegt mij niks en zie ik niks van.... het idee dat de lichtbundel snelheidsafhankelijk “meedenkt” vind ik ansich wel mooi!
 

hemi24

Forumguru
Er zitten toch meer modi in het AFS, dan die 3 snelheidsdrempels..!
 
Laatst bewerkt:

eriktv

Forumguru
Ik dacht inderdaad dat ‘ie ook informatie van de regen- en lichtsensor combineert en bijv. met regen de bundel lager zet om verblinding tegen te gaan. En als er geen tegenliggers gedetecteerd worden door de lichtsensor gaat de bundel op de donkere Autobahn iets hoger.
 

VAG-man

Forumguru
Smart light assistant
Optioneel kun je de Superb uitrusten met twee verschillende lichtpakketten, die allebei de Smart light assistant toevoegen aan de auto. De Smart light assistant gebruikt de camera boven de binnenspiegel en kan tegenliggers herkennen. Gebruik je grootlicht, dan wordt de lichtstraal automatisch gedimd op de plek waar de tegenligger zit. Zo blijft de rest van de weg perfect verlicht, zonder dat je tegenligger verblind wordt.

Dit lijkt mij een geweldige optie!
De A4 van mijn ouders heeft matrix-led-lampen die deze functie ook heeft. Ik dacht dat dit nieuw was en alleen bij led-lampen mogelijk was.

Ik ben benieuwd of ik deze optie kan toevoegen aan mijn S2. Er staat dat smart light gebruik maakt van de bestaande camera, dus dan moet de optie andere koplamp-units zijn?
 

Highway

Forumguru
Zover ik weet, was dit nooit een optie geweest op de Superb 2. Wel op de Superb 3. Achteraf inbouwen zoals vanuit de fabriek is dus niet mogelijk.

'Natuurlijk' is het niet onmogelijk deze te plaatsen, maar dan zal je dit zelf moeten gaan maken. Zo ook alle electronica hiervoor. Hierbij is de vraag natuurlijk of je de beheer modules, camera etc. van de S3 kan integreren in een S2.

Zou dit op een S2 wel vanuit de fabriek geleverd zijn, dan is het natuurlijk een heel ander verhaal.
 

tist

Actief lid
Zover ik weet, was dit nooit een optie geweest op de Superb 2. Wel op de Superb 3. Achteraf inbouwen zoals vanuit de fabriek is dus niet mogelijk.

'Natuurlijk' is het niet onmogelijk deze te plaatsen, maar dan zal je dit zelf moeten gaan maken. Zo ook alle electronica hiervoor. Hierbij is de vraag natuurlijk of je de beheer modules, camera etc. van de S3 kan integreren in een S2.

Zou dit op een S2 wel vanuit de fabriek geleverd zijn, dan is het natuurlijk een heel ander verhaal.
Staat wel degelijk in de folders en mannual van toen hoor, wel als optie denkelijk.
 

Highway

Forumguru
Indien dit als optie geleverd is in de S2, zou je dit vrij eenvoudig kunnen toevoegen in je S2. Moet je alleen alle juiste onderdelen bij elkaar zien te vinden en volgens de elektrische schema's aansluiten. Mogelijk nog wat coderen maar dan zou het moeten werken.
 

VAG-man

Forumguru
Hmmm nou wordt het toch interessant.
De camera/sensor zit er. Ik zou al blij zijn als het grootlicht daarmee geregeld kan worden door codering met VCDS. Ik ben het nog niet tegen gekomen. @Antera jij misschien?
Weet iemand wat voor hardware daarvoor nodig is voor de rest van Smart light?
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Hmmm nou wordt het toch interessant.
De camera/sensor zit er. Ik zou al blij zijn als het grootlicht daarmee geregeld kan worden door codering met VCDS. Ik ben het nog niet tegen gekomen. @Antera jij misschien?
Weet iemand wat voor hardware daarvoor nodig is voor de rest van Smart light?

Moet je helaas teleur stellen. Jouw auto kent dit nog niet als programmering. Dit is op de MQB platformen pas gekomen indien je een camera hebt al dan niet als optie. En smart light assist ga je zeker niet krijgen aangezien dit ook pas op de MQB platformen is en dan alleen op de modellen met de juiste koplampen en camera enz. Dit is niet beschikbaar voor een S2
 

Eltjo

Forumguru
IN deze pdfs wordt de werking uitgelegd en zijn wellicht nog leuk in dit kader.
 

Bijlagen

  • AFS besteht aus den Funktionsgruppen.pdf
    54,7 KB · Weergaven: 7
  • AFS werking SSP_335.pdf
    1,3 MB · Weergaven: 11

hemi24

Forumguru
Uit de PDF zoals geplaatst door @eltjo2 :

In der Stadt, zwischen 15 und 50 km/h, ist der Lichtkegel breiter und kürzer als beim Betriebsmodus Außerorts. Bei langsamerer Fahrt ist keine hohe Reichweite, sondern eher eine bessere Beleuchtung von Gehwegen und Kreuzungen erforderlich. Das rechte Modul befindet sich in der Grundposition, das linke Modul schwenkt um einige Grad nach links und ist so geneigt, dass es den Gegenverkehr nicht blendet, aber dabei die gesamte Straße und angrenzende Gehsteige beleuchtet. Eine Zeitverzögerung verhindert bei Fahrten auf der Landstraße ein ständiges Hin- und Herschalten zwischen Stadtmodus und der Betriebsart Außerorts.

Volgens mij is daarmee ook het fenomeen verklaard wat sommigen hier denken waar te nemen, namelijk dat de linkerlamp ietwat naar links schijnt en pas bij stilstand in de oorspronkelijke positie lijkt terug te komen...
 

VAG-man

Forumguru
Ik merk dit ook als ik vanuit mijn dorp de oprit naar de autoweg neem. Ik zie dan de lichtbundel veranderen.
Wat ik onlangs ook op de autoweg (100km/pu) één keer waarnam is dat het een keer heel fel werd en toen weer normaal ging schijnen. Nee ik reed geen 140km/pu. Ook een keer meegemaakt dat het leek of alles even uit ging en weer aan. Kan ook zijn dat ik nog niet wakker was.:pieker:
 

tist

Actief lid
Zal een dezer de folders die ik nog hebt en de manual eens doorlezen aangaande dat en dan posten uiteraard.

De Smart light assist is niet te vinden in de folders en ook niet in de optielijst die ik heb van toendertijd.
Ergens heb ik me daar in het verleden ook al weleens vragen over gesteld op het forum hier, had toen iets te zien met de camera die in je binnenspiegel ziet, maar dat bleek dus een andere functie te hebben.

Dus het was/is niet beschikbaar op de superb II.
Was dus verkeerd in mijn denkwijze :bloos:
 
Bovenaan Onderaan