Autobahn licht ervaringen

hemi24

Forumguru
Ik heb de functie nu aangezet en zal benieuwen. Volgende week ga ik langs de garage om de hoogte van mijn licht te bekijken en eventueel omhoog te zetten.

Ik hoop voor je dat ze kundig genoeg zijn; het gros schuift wat met het afstelapparaat heen en weer zonder echt te weten wat ze precies moeten doen.
 

eriktv

Forumguru
Ik heb de koplampen zoals Antera zegt ook iets hoger afgesteld en dat scheelt een bak licht. Met AFS nu prima lichtbeeld, ook op de Autobahn waar ik vaak in het donker rijd. En heb nog nooit geknipper van tegenliggers gehad, dus als je je een beetje inhoudt kan de afstelling best iets omhoog. Denk dat de dealer wat marge naar beneden aanhoudt om gezeur te voorkomen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Denk dat de dealer wat marge naar beneden aanhoudt om gezeur te voorkomen.
Dat kon wel eens kloppen. Ik heb de verlichting ook al eens hoger laten afstellen: nadrukkelijk gevraagd om zo hoog te stellen als het maximumstreepje op de afstelapparatuur toelaat. Uiteindelijk heb ik het stelwieltje om de lampen zonodig naar beneden bij te stellen terwijl de hoogste stand een harde grens is.
Bijkomende tip: als je de verlichting afstelt (of laat afstellen) zorg dan dat je tank op dat moment flink ver leeg is... ;)
 

hemi24

Forumguru
Afstellen doe je “volgens het boekje” met een persoon van 75kg op de bestuurdersstoel.

(zie je trouwens bijna nergens...)
 

Spinal

Forumguru
@tist onder bepaalde weersomstandigheden (bv mist) zie je de lichtbundel mooi meedraaien in een bocht. Maar of het echt een meerwaarde heeft...
 

B.Stuurder

Forumguru
Ik heb de functie nu aangezet en zal benieuwen. Volgende week ga ik langs de garage om de hoogte van mijn licht te bekijken en eventueel omhoog te zetten.
Dat kun je zelf heel goed, als je bij een gemetselde muur gaat staan en je lampen op de muur laat schijnen, dan zie je precies wat je doet, houdt een meter of 3 afstand tot de muur.
Dit is geen Skoda, maar het is ongeveer hetzelfde bij bijna alle auto's in de VAG groep. Er zijn twee stelschroeven, die in het gele vierkant is voor horizontale verstelling, als je lichtbeeld afwijkt naar links of rechts. Hier wil je meestal vanaf blijven.
De stelschroef in de rode cirkel is voor verticale verstelling, op en neer dus. Een kleine draaiing geeft al een behoorlijke verstelling, doe dit niet te grof dus.
Als je denkt dat ze goed staan, dan ga je achter een andere auto rijden, liefst een station met het nummerbord op de klep, als je lichtbundel net boven het nummerbord komt, dan staan ze goed. Je verblind dan niemand en hebt een beter lichtbeeld.
In de garage stellen ze zo veilig af, dat je er meestal niks van merkt.


eq7GUNJ.jpg
 

Eltjo

Forumguru
Weet ik niet, maar heb jij het al opgemerkt dat het werkt ? Ik alvast niet.

Ja en nee.
Ja, ik vind het prettig kijken/rijden.
Nee, je merkt niet echt dat je het hebt totdat je met iemand meereed die een zgan Ford C Max had en we in het echt donker reden. Dit was een o.a. een haarspeldtraject (max. 40 km/u) wat ik ook zelf diverse malen had gereden.

Je ziet het als je langzaam (30 km) rijdt en een beetje slingert. Dan zie de bundels verder (mee)sturen dan dat je zelf stuurt.
Ik merkte ook op dat het constant 140 km/u rijden op onverlichte snelwegen met bochten veel minder inspannend was dan met m'n vorige auto, maar dat heeft waarschijnlijk ook te maken met de sowieso betere verlichting.

In een Duits filmpje uit 2010 werd opgemerkt dat ze alleen het AFS van de Mercedes E klasse beter vonden dan dit systeem in de Superb. Daar hing alleen een veel hoger prijskaartje aan.
 
Laatst bewerkt:

eriktv

Forumguru
Ik vind het een hele fijne optie, zeker i.c.m. de dimmende binnen- en buitenspiegels. Ik rijd veel op donkere wegen en als wij naar de schoonfamilie in Tsjechië rijden kies ik er vanwege de drukte steeds vaker voor om tussen 2 en 4 uur ‘s nachts te vertrekken. Dat deed ik met mijn vorige auto’s veel minder graag.
 

B.Stuurder

Forumguru
Als je denkt dat ze goed staan, dan ga je achter een andere auto rijden, liefst een station met het nummerbord op de klep, als je lichtbundel net boven het nummerbord komt, dan staan ze goed. Je verblind dan niemand en hebt een beter lichtbeeld.

EDIT: dit moet zijn net ONDER het nummerbord. Bij auto's met het nummerbord op de bumper komt de bundel er wel net boven.
 

tist

Actief lid
AFS heeft niets met meedraaien te maken, dat meedraaien werkt prima.

AFS staat voor:

De ŠKODA Superb is leverbaar met AFS, een systeem dat de lichtbundel van de Bi-Xenon koplampen automatisch aanpast aan iedere situatie.


Drie standen
AFS staat voor Adaptive Frontlight System. Het systeem past de verlichting van de Bi-xenon koplampen van de Superb aan afhankelijk van de situatie. Het houdt zowel rekening met de snelheid als met de weersomstandigheden.


AFS heeft drie standen: stad, buitenweg en snelweg. Tussen 0 km/h en 15 km/h en tussen 50 km/h en 90 km/h gebruikt AFS de stand voor buitenwegen. De verlichting staat dan ingesteld zodat je bij die snelheden de juiste hoeveelheid licht hebt. Tussen 15 km/h en 50 km/h past AFS de verlichting automatisch aan naar ‘stad’. De lichtbundel wordt dan breder en korter, zodat de directe omgeving van de auto beter verlicht is. Ook zijn trottoirs en dus voetgangers zo beter zichtbaar. De breedstralers worden verder als onderdeel van AFS tot 40 km/h gebruikt als bochtverlichting.


Boven 90 km/h past het systeem de lichtbundel automatisch aan naar ‘snelweg’. De lichtbundel wordt langer en het lichtunit van de linkerkoplamp wordt iets verder naar links bijgesteld, zodat ook de linker rijbaan beter verlicht is.


Smart light assistant
Optioneel kun je de Superb uitrusten met twee verschillende lichtpakketten, die allebei de Smart light assistant toevoegen aan de auto. De Smart light assistant gebruikt de camera boven de binnenspiegel en kan tegenliggers herkennen. Gebruik je grootlicht, dan wordt de lichtstraal automatisch gedimd op de plek waar de tegenligger zit. Zo blijft de rest van de weg perfect verlicht, zonder dat je tegenligger verblind wordt.



Is dus iets helemaal anders, naar mijn mening en ervaring heb ik het laatste de "Smart light assistant" nog nooit weten werken. De rest wel.
 

Eltjo

Forumguru
Smart light assistant is nieuw voor mij... een latere variant bij de xenon die bij de Superb met AFS is...?
 

Canon-Eye

Forumguru
AFS heeft drie standen: stad, buitenweg en snelweg. Tussen 0 km/h en 15 km/h en tussen 50 km/h en 90 km/h gebruikt AFS de stand voor buitenwegen. De verlichting staat dan ingesteld zodat je bij die snelheden de juiste hoeveelheid licht hebt. Tussen 15 km/h en 50 km/h past AFS de verlichting automatisch aan naar ‘stad’. De lichtbundel wordt dan breder en korter, zodat de directe omgeving van de auto beter verlicht is. Ook zijn trottoirs en dus voetgangers zo beter zichtbaar.
Ik zou van die instelling niet gelukkig worden, want de onverlichte smalle wegen rond ons dorp maken dat ik daar in het donker meestal krap 50 rij, met grootlicht plus breedstralers aan zodat ik tijdig de roedels reeën kan zien die regelmatig de weg oversteken van wei- of akkerland naar bosrand of andersom. Ik moet er niet aan denken dat de verlichting uit zichzelf overschakelt naar "stad" als ik net even onder de 50 zak. Ik regel het zelf wel naar mijn behoefte van het moment.
 

brepus13

Forumguru
zo schokkend is het verschil nu ook weer niet naar mijn idee hoor. het is niet zo dat ik ineens een complete verplaatsing van mijn lichtbundel zie.... het nadeel van de xenon is sowieso dat de lichtbundel niet in hoogte te stellen is ( even snel een beetje wat hoger zetten voor meer zicht zit er dus niet bij ). Elk voordeel....
 

Canon-Eye

Forumguru
zo schokkend is het verschil nu ook weer niet naar mijn idee hoor.
Dan moet je je helemaal afvragen wat het nut hiervan is...

Ik zie ook nog niet meteen waarom het tussen de 0 en 15 dan juist weer "buitenwegenlicht" zou moeten zijn. Lijkt me bij uitstek de snelheid waarmee je bv. bij vertrek van een parking of oprit aan het manoeuvreren bent, dus juist dan lijkt "korter en breder" nog enig nut te kunnen hebben.
Maar ja, ontwerperslogica, hè... :nono:
 
Bovenaan Onderaan