Autobahn licht ervaringen

svda

Actief lid
Goedemorgen,

Zijn er al mensen hier die Autobahn licht hebben geactiveerd via vcds? Zo ja is het de moeite waard?
 

Bakkertje

Forumguru
Volgens mij was dat niet meer dan dat boven de 140 km/uur je lampen altijd aangaan toch?
Dat had ik op mijn S2 inderdaad ingesteld (als ik me niet vergis kan dat ook vanuit de instellingen in de maxidot toch?)

Maar dat werkt op zich prima
 

svda

Actief lid
Ik heb weet wel wat het is anders zou ik er niet over beginnen ;) vraag alleen of het de moeite waard is.
 

hemi24

Forumguru
Vervorming van lichtbeeld zou ook via het AFS-funtie van de Xenon moeten worden geregeld, dacht ik...
 

svda

Actief lid
@Bakkertje, ik kan het sowieso niet aanpassen in MFA maar kan het wel met VCDS. Geeft het veel opbrengst op?
@Hemi ik vind de lichtopbrengst eerlijk gezegd wel tegenvallen tegenover mijn vorige auto met halogeen. Ik vind de lichtbundel niet ver genoeg schijnen.
 

Bakkertje

Forumguru
Ah dan heb ik het ooit met VCDS aangezet, het werkte prima in ieder geval. Mijn S2 had destijds Xenon met AFS inderdaad.. (nog altijd 1 van de fijnste auto's die ik ooit heb gehad :troost:)
 

hemi24

Forumguru
Misschien eerst maar eens door de dealer laten controleren of de basisafstelling wel goed is?
 

Bakkertje

Forumguru
Ik heb in mijn O2 ooit een storing gehad in de hoogte regeling. De lampen blijven dan in de laagste stand staan..
Gaan de lampen na het starten nog wel omhoog - omlaag links - rechts?

Wellicht zit het inderdaad een storing/afstelling in zoals @hemi24 al aangeeft?
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Ik heb weet wel wat het is anders zou ik er niet over beginnen ;) vraag alleen of het de moeite waard is.

Dat is iets wat je zelf moet bepalen dat kunnen wij niet voor jouw. Als jij het leuk vind om je licht aan te laten gaan als je boven de 140km/h rijd moet je het doen. Heeft het meerwaarde? Ja . Ja je word iets zichtbaarder op de weg.

Als je vind dat je koplampen te laag staan even wat hoger stellen voor een muur of bij de garage. Standaard staan ze soms idd erg laag helaas.
 

Highway

Forumguru
Ik kan deze op mijn S2 uit 2010 ook alleen in VCDS instellen. Staat aan bij mij.
Je merkt er wel iets van - de lichtbundel wordt wat optimaler ingesteld. Niets schokkends, maar alle beetjes helpen.

Betreffende het slecht licht:
- zoals genoemd, koplampen laten afstellen
- de Xenon lampen vervangen door betere (wel goede kwaliteit, ik heb er nu Osram XNB in zitten)
- de Xenon lens die in je koplamp unit zit, schoon maken.

Betreffende die laatste: er komt langzaam wat aanslag op de lens te zitten. Alleen is het niet zo makkelijk bij de lens te komen. Je kan deze er niet schadeloos uit halen. Ik heb me hier ook in verdiept - kapotte lamp gekocht en deze helemaal uit elkaar gehaald. Ik kon de lens behoorlijk helderder krijgen door alleen schoon te maken.

In mijn zoektocht of andere personen de lens op een werkende unit hebben gereinigd, kwam ik voor zeer goedkoop 2 originele Xenon koplampen tegen (uit 2013), heb die toch gekocht en in mijn auto geplaatst. Kreeg duidelijk meer licht op de weg, en de lenzen waren (van buitenaf gezien) ook helderder.

Moet nog een keer kijken of ik de oude units zonder schade schoon kan maken.
 

Highway

Forumguru
Lamp uit de auto halen (anders moet je wel heel erg lenig zijn), de xenon lamp kan je er dan uit halen. Met een zacht soort watten staafje kan je de achterkant van de lens voorzichtig schoon maken. Schijn je er dan met bijv. een zaklamp doorheen zie je waar je al bent geweest en waar niet.

Wel op eigen risico natuurlijk, en ik zou niet met agressieve reinigingsmiddeltjes gaan werken. Er zitten meerdere onderdelen in de koplamp die makkelijk kunnen beschadigen.

De andere kant (bolle kant) van de lens - nog niets op gevonden hoe deze schoon te krijgen, maar ook nog niet veel moeite voor gedaan gezien ik andere lampunits had gevonden (met best schone lenzen, ze hebben een hele tijd ongebruikt in doos gelegen).
 

Highway

Forumguru
Bij de S2 voorbumper demonteren, dan kan je er goed bij. Niet even een klusje van 5 minuutjes. Je zou er ook wel bij kunnen zonder de unit te demonteren, maar dan heb je mijn inziens meer kans iets te beschadigen.
 

brepus13

Forumguru
Ik zal eens kijken als ik me verveel .... met een flessen borstel oid de binnenkant schoonmaken zou al best wel eens een hoop winst kunnen zijn denk ik. Moet ook lukken met alleen xenonlamp eruit halen. Bij het opstarten van de lampen denk ik altijd, goh dat is toch een beste bak licht maar als ik dan onderweg ben en het lichtbeeld vergelijk met andere auto’s lijkt het wel mee te vallen...
 

svda

Actief lid
Ik heb de functie nu aangezet en zal benieuwen. Volgende week ga ik langs de garage om de hoogte van mijn licht te bekijken en eventueel omhoog te zetten.
 
Bovenaan Onderaan