Apple carplay in Kodiaq loopt soms vast

Knardo

Lid
Weet niet zo goed hoe het heet, maar bedoel het menu wat je van boven naar beneden kan schuiven, over CarPlay heen.
 

2020Kodiaq

Senior Member
Dat gebruik ik eigenlijk nooit. Ik weet wel dat ik problemen ondervind wanneer ik twee apps tegelijkertijd gebruik. Flitsmeister en telefoon. Flitsmeister en Spotify. Enz enz
 

PrixNL

Nieuw lid
Ik volg ook even, mijn Superb iV uit 2020 heeft hetzelfde probleem met hikjes in het geluid als ik Spotify afspeel op een iPhone (maakt niet uit welk type: SE, SE (2th edition), 7, 8, Xr). Ik hoop dat de update halverwege dit jaar het probleem oplost, zeer irritant dit...
 

2020Kodiaq

Senior Member
Nog drie weken tot week 22. Dan zou de beloofde update beschikbaar zijn. Als ik eerlijk ben kan ik niet wachten. Vorige week van Arnhem naar Franeker gereden en het systeem knalde er maar liefst dertien keer uit. Dit gaat echt niet meer.
 

Timmer

Donateur
Bij mij loopt carplay ook met regelmaat vast. Dealer zegt dat mijn iphone 12 niet ondersteund wordt... maar met een Xr, iphone 8 en Xs gebeurd het ook.

mijn fix; als het vastlooopt, druk ik de powerknop in gedurende 10-15 sec en gaat de unit herstarten. Dan werkt het meestal wel...
 

Knardo

Lid
Ben er inmiddels wel achter dat de dealer gewoon echt geen idee heeft. Heb een iPhone X, SE, SE2020, iPhone 8 en een nieuwe iPhone 12 mini eraan gekoppeld met allemaal hetzelfde resultaat.

Wat trouwens ook niet helpt, draadloos opladen en CarPlay “streaming” in een afgesloten niet-geventileerd compartiment. Dit verhoogt de temperaturen tot waar de telefoon af en toe vastloopt door oververhitting. Als Skoda hier een leiding(kje) vanaf de airco had aangelegd, had dit een gekoeld vakje geweest.
 

hemi24

Forumguru
Het is het toestel wat warm wordt; niet het bakje, dus dat is een probleem wat de telefoonfabrikant eerder rekening mee zou moeten houden lijkt mij?

13x resetten met CarPlay is inderdaad wel irritant!

Persoonlijk zie ik nog niet het voordeel van CarPlay of AndroidAuto en gebruik ik de standaard navigatie van de auto icm een hotspot, heb ik ook alle actuele verkeersinformatie en als ik Spotify en Flitsmeister krijg ik de muziek/meldingen via BT gewoon ook gewoon via de speakers.
Snap dat iedereen vindt dat het gewoon zou moeten werken, maar waarom zou je jezelf er juist zo aan willen ergeren..?

Bijkomend voordeel in mijn geval is dat ik zowel privé als werktelefoon gelijktijdig aan de BT heb hangen!
 

redfoxert

Senior Member
Snap dat iedereen vindt dat het gewoon zou moeten werken, maar waarom zou je jezelf er juist zo aan willen ergeren..?

Het lijkt de trend te worden dat de navigatie module standaard niet meer wordt geintegreerd. Bij de Enyaq was dat initieel het geval, bij de nieuwe Golf blijkt het inmiddels ook zo uitgevoerd te zijn. Je hebt dan wel een scherm maar geen navigatie. Het idee daar achter is dat mensen hun telefoon toch wel aansluiten via Android Auto of Apple CarPlay. In dat geval ben je dus 100% afhankelijk van de werking van je telefoon met het "amusements" systeem.

Een collega van me heeft een offerte ontvangen voor een nieuwe Golf, Style editie, waar dus geen navi in blijkt te zitten. Die optie is er recent uitgehaald en komt nog terug als los te selecteren optie. Als die trend zich doorzet naar alle andere modellen van VAG dan hoort het inderdaad gewoon te werken :)

Over 3-6 weken komt mijn Kodiaq maar gelukkig nog inclusief navi, ondanks dat ik waarschijnlijk toch Google Maps via mijn iPhone wil gaan gebruiken.
 

Knardo

Lid
Het is het toestel wat warm wordt; niet het bakje, dus dat is een probleem wat de telefoonfabrikant eerder rekening mee zou moeten houden lijkt mij?

........

Bijkomend voordeel in mijn geval is dat ik zowel privé als werktelefoon gelijktijdig aan de BT heb hangen!


Het toestel wordt warm inderdaad, maar dat is wel heel kort door de bocht. Het is een functie die normaal zou moeten werken, en het draadloos laden (auto) i.c.m. de CarPlay (auto) vraagt heel veel van een telefoon, dus die raken overhit. Als deze niet in een bijna afgesloten klein bakje ligt (auto) dan komt dit niet/nauwelijks voor omdat er genoeg koeling aanwezig is.

Plus ook dat het complete systeem af en toe vastloopt en een reset nodig heeft, niet alleen CarPlay. Hiermee ben je ook je openstaande navigatie in de auto kwijt, die by-the-way prima is.

Vervelend is ook dat het probleem ontkent wordt door de dealer(s). Ik denk meer dat het niet begrepen wordt, of dat er (logisch) geen oplossing voor is ter plekke.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

lsp

Forumguru
Beste Skoda gebruikers,

Afgelopen maart heb ik een nieuwe Kodiaq ontvangen (Skoda Kodiaq 1.5 TSI ACT 110kW DSG Sportline Business). We zijn erg blij met de auto. Er is alleen een irritatiepunt, de Apple Car loopt incidenteel vast. Als bijv. Google maps aanstaat en we luisteren muziek (Podcast App, Spotify) dan krijgt Apple Car soms een crash. Muziek loopt haperend vast, het systeem herstart zichzelf. Soms gebeurt het een week niet, soms 3x per rit.

Wat hebben we al gedaan:
- Bij Skoda aangemeld. Ze hebben het onderzocht, kunnen niets vinden. Er is op dit moment geen nieuwere systeemsoftware vanuit Skoda.
- Verschillende iPhones getest met verschillende IOS versies. Allemaal vertonen ze dit gedrag. We testen nu met de laatste IOS versie: 13.5.1.
- Verschillende fysieke kabels naar de Skoda toe getest. Ze vertonen allemaal dit gedrag.
- Overige zaken zoals SD kaarten of losse accessoires losgekoppeld.

Zijn er forum gebruikers die dit probleem herkennen? Of ben ik hier de enige in. Ik ben even zoekende: ligt het fysiek aan mijn auto? Ligt het aan de Apple software of ligt het aan de Skoda software?

Bedankt voor het meedenken!

Groetjes, Paul

Dit lijkt niet op een Kodiac probleem, heb jij een columbus unit?
Loop al 2 jaar te @#@$%#@$@ met mijn columbus, bij carplay (ook met 1 app draaiend) loopt deze na 45min tot 60min vast en herstart.. maar ook zonder carplay komt dit incidenteel voor.
Volgens mij nog steeds niet de laatste softwarestand, maar zowel de dealers als Skoda geven nog steeds niet thuis.
 
Net Skoda dealer aan de telefoon gehad hierover. Rij zelf in Skoda Kodiaq. Ik zou volgende week een afspraak hebben om de software geupdate te krijgen want ik liep ook elke keer tegen het probleem aan dat bij Apple Carplay de radio vast loopt en herstart. Deze afspraak gaat alleen niet door want volgens Skoda ligt het probleem bij Apple dus als het opgelost moet worden moet ik langs bij Apple.... met m'n Skoda....

Lang verhaal kort. Antwoord van Skoda is... pech. Wij doen niks.
 

2020Kodiaq

Senior Member
Er komt geen update beschikbaar die dit probleem oplost. PON wijst inderdaad met het vingertje naar Apple.

Maar wanneer je een Skoda Kodiaq koopt mag je er toch vanuit gaan dat hij goed communiceert met het meest gebruikte zakelijke telefoonmerk in Nederland. De spanning tussen de dealer, PON en mijn leasemaatschappij loopt dermate hoog op dat de leasemaatschappij mijn Skoda als 'ondeugelijk' product heeft aangemerkt. Ze gaan vandaag nog eenmalig iets aan de instellingen van de telefoon proberen te doen en wanneer dit niet werkt gaat mijn beer retour richting PON en mag ik een nieuwe auto uitzoeken. PON geeft helemaal niet thuis.

Wat een gezeur.
 
  • Leuk
Waarderingen: lsp

lsp

Forumguru
@2020Kodiaq

Mijn Octavia met Columbus laat ik nog 1x nakijken... er zou wel een update zijn, maar deze is volgens het servicemenu NIET uitgevoerd door de dealer. Maar het is niet alleen Apple Carplay waarbij hij uitvalt.. Heb inmiddels in alle standen zo ongeveer - eerst zwart scherm met geluid en dan helemaal dood en dan herstart - gehad.
Idd PON geeft zoals zo vaak niet thuis..

Lijkt mij heel sterk dat apple een signaal stuurt naar de columbus om uit te schakelen..
 
Laatst bewerkt door een moderator:

hemi24

Forumguru
De spanning tussen de dealer, PON en mijn leasemaatschappij loopt dermate hoog op dat de leasemaatschappij mijn Skoda als 'ondeugelijk' product heeft aangemerkt. Ze gaan vandaag nog eenmalig iets aan de instellingen van de telefoon proberen te doen en wanneer dit niet werkt gaat mijn beer retour richting PON en mag ik een nieuwe auto uitzoeken.

Jij blij (denk ik..?)

En wat moet het dan worden?

Welke dealer en leasemaatschappij heb je trouwens?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: lsp
Bovenaan Onderaan