JPs_OC2

Donateur
- het lijkt of de radio aan de onderkant nét niet ver genoeg naar achter geschoven kan worden. De achterkant sluit niet helemaal aan op het dashboard. Had jij dit ook? En hoe heb je dat opgelost?

@Frup Ik liep tegen hetzelfde probleem aan toen ik een paar maanden geleden de Nexus in mijn O2 verving door een Android unit. Het is weliswaar niet dezelfde unit maar het probleem komt overeen. Aan de bovenkant sloot alles aan maar onderaan bleef het geheel ruim een halve centimeter uitsteken. Dacht eerst dat het aan de kabelbomen lag maar na diverse paspogingen en het uiten van niet te herhalen krachttermen bleek er toch iets anders aan de hand.

Ondanks dat de buitenafmetingen van de kasten hetzelfde leken te zijn, bleken die toch wat af te wijken. De nieuwe unit die ik heb aangeschaft is wat korter en minder hoog. Hierdoor zitten de geleidingstripjes die op de zijkant geschroefd worden, hoger dan bij de originele unit. Bij het plaatsen in de dubbeldin ruimte drukken deze de unit naar iets naar beneden waardoor vervolgens de onderkant uitsteekt.
Na wat meet en tekenwerk zelf van aluminium nieuwe geleidingstripjes gemaakt. Die er vervolgens op geschroefd en de unit sluit nu perfect aan.

1_Unit steekt uit DSC_0439.jpg
2_Verschil zijaanzicht DSC_0443.jpg
3_Tekening DSC_0441_1575355007365.jpg
4_DSC_0436_1575355013525.jpg
5_DSC_0440_1575355008204.jpg
6_IMG-20191205-WA0001.jpg
 

Frup

Forumguru
@JPs_OC2 Knap speurwerk! Ik dacht ook dat het de kabelboom of diepte zou zijn.
Morgen haal ik hem eruit en kan ik de unit vergelijken met de oude Swing. Met jouw kennis, ga ik eerst naar de geleiderstrips kijken. Thanks! Mooi opgelost trouwens.
 

JPs_OC2

Donateur
@Jewepe @EdK @Frup Thx heren! :)

Frup, ben benieuwd naar de uitkomst van de vergelijking tussen de nieuwe unit en de Swing.

Trouwens, geen idee of je het hebt gemeten/geprobeerd, check meteen even of er 12v op de antenne-uitgang van de nieuwe unit staat. Ik was blindelings uitgegaan van het advies dat voor alle after market radio's een antenneversterker nodig was omdat deze unit's geen 12v voeding op de antenne-uitgang leveren.
Na even rondgereden te hebben met een tegenvallende FM ontvangst de antenne-versterker losgehaald en even aan het meten geslagen. Niet verwacht maar toch een aangename verrassing, 12v op de uitgang van de unit. Ergo, antennekabel direct op de unit en prima ontvangst.
Geen idee of dit voor jouw unit van toepassing is maar als je 'm er toch uithaalt misschien wel even het proberen waard.
 

EdK

Forumguru
Na even rondgereden te hebben met een tegenvallende FM ontvangst de antenne-versterker losgehaald en even aan het meten geslagen.
Bij de Zenec was dit een software optie in het instellingen menu !
Maw je kon hem via de instellingen aan of uit zetten ....
 

EdK

Forumguru
Opmerking was er meer gezet om aan te geven dat misschien die optie ook in zo'n chinees bakkie ook aanwezig zou zijn
Want wees eerlijk die chinezen kopiëren natuurlijk alles , dus waarom deze optie dan niet ?? :D
 

Frup

Forumguru
@JPs_OC2 Op mijn Isudar bleken dus helemáál geen geleiders aanwezig. Alleen de schroefgaatjes. Dus kennelijk wél voorbereid.
Het lijkt me logisch dat er geleiders er zijn, alleen al om te zorgen dat het gewicht niet alleen op de voorste schroeven komt.
Daarom maar wat in elkaar geknutseld met wat ik nog in de schuur vond.
Daarna zat de radio in ieder geval recht. Maar sloot nog net niet volledig aan.
Nog eens goed kijken en toen bleek dat er links en recht twee kunststof pennetjes uitsteken. In de originele radio zitten op die plek twee uitsparingen (zie foto). Die uitsparingen zitten er niet in de Isudar. Ik heb de pennetjes verwijderd en toen zat alles perfect. Die modificaties staan niet op de website van Isudar genoemd...
De met de radio meegeleverde antenne kabel is standaard voorzien van een stekker om 12v voor de versterker aan te sluiten. Daarom heb ik aangenomen dat er geen 12v direct op d3 antennekabel zit. Ik had nog de 12v kabel van de oude Parrot, en heb die nu aangesloten. Goede FM ontvangst in de garage. De slechte ontvangst had ik steeds in de buurt van Zwolle. Bij de standaard Swing had ik dat ook eens en toen bleek een loszittende antennekabel de boosdoener.
hyt3uof.jpeg

fzoxldaqw.jpeg


e7l8ea.jpeg
 

JPs_OC2

Donateur
Top @Frup, goed bezig geweest :thumbsup:

Verrassend dat er bij de Isudar net weer iets anders uitstak wat in de weg zat. Dat valt eigenlijk (vaak achteraf) pas op als beide units ter vergelijking naast elkaar liggen.
Voor wat betreft de geleiders had ik hetzelfde idee dat de unit eigenlijk te zwaar is om alleen aan het front vast te zetten. Dus goed dat je nu dezelfde steunpunten hebt als bij de Swing. Een paar stukjes aluminium, wat vlijtige handenarbeid en ... klaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Frup

Frup

Forumguru
Nog steeds is de fm ontvangst minder dan bij de Swing. Op bepaalde plekken valt het geluid een beetje weg of ontstaat ruis.
Ik hoop de ontvangst te verbeteren met één andere adapter. Ook omdat er achter de antenneplug met fantoomvoeding, nóg een adapter is naar dubbel fakra. Maar nu zie ik door de bomen het bos niet meer...
Ik zie adapters met dubbel-fakra met fantoom voeding, maar ook z.g diversity adapters, actief en passief of fantoom 16V (?) met dubbel-fakra. En die Zijn er in diverse prijsklassen. Weet iemand welke ik nu moet hebben? Het gaat om een Yeti uit 2010 met origineel een Swing en dubbele antenne-aansluiting.
Op de foto de adapter die bij de Isudar radio was meegeleverd. En waarachter nu een dubbel-fakra splitkabel zit. Moet de adapter 16v leveren? Kan het zijn dat de meegeleverde adapter niet oké is? Of dat die 12v levert terwijl het een 16v adapter moet zijn??

tn4oouip7iw.jpeg

pfnm44w7w.jpeg
 
Laatst bewerkt:

VAG-man

Forumguru
Over de laatste zin kan ik wel iets zeggen. Zeker als de motor draait is de spanning naar de electrische componenten ca. 15V. Of ze nou 12V of 16V aangeven maakt niet uit. Komt op hetzelfde neer.
 

Frup

Forumguru
Dank voor de tips en link!
Ik las ergens dat 16V niet slaat op het voltage maar op de Golf GTI 16V waarop deze antenne zat.
Vreemd dat er dan wel met 16V adapters wordt geadverteerd. Misschien doordat de 16V antenne een ingebouwde versterker heeft.
@EdK ik zie dat de adapter in de link een versterker heeft. Heeft de Yeti niet al een verterker bij de antenne? Ik bedoel, dan zouden er twee versterkers achter elkaar komen met deze adapter?

update: inmiddels deze besteld.
 
Laatst bewerkt:
Heb dit weekend in mijn Yeti 16tdi 2011 ook een chinees ingebouwd, een Junsun V1 pro 2G 32G geheugen.
Groot scherm 9 inch, past er maar net in.
https://nl.aliexpress.com/item/3301...8#0#165967#3_668#808#4094#163_668#888#3325#16
Ik hoop dat deze link werkt.
Hij werkt zoals het hoort, makkelijk aansluiten en hoppa.
Alleen da achteruitrijcamera plaatsen en kabek trekken was even een gedoe, heb de kabel via het achtericht naar binnen geleid en dan via de midden cosoele naar voren gewerkt.
Heb de plus draad op de achteruitrijlampen aangesloten, en op het contact werkte het prima, totdat ik de motor startte toen begoen het beeld te flikkeren.
Na lang zoeken bleek het in de aansluiting van de plusdraad te liggen.
Toen ik het achteruitrij lampje verwijderde was het goed.
Maar nu geeft het dashbord natuurlijk de melding dat er een lampje stuk is.
Dit moet toch goed kunnen?
Heeft iemand hier ervaring mee? of is de enige oplossing deze draad aan de constant stroom te zetten?

Verder een geweldig systeem, moet alleen nog zien uit te vinden hoe dat werkt om de hotspot automatisch op te starten met de app op de telefoon.
Oh ja en er zite het besturingssysteem Android 10 op, dus uo to date dacht ik zo.

Ik heb inmiddels een radiolijst besteld, want nu heb ik 2 ruimtes aan de zijkanten van het systeem, hopelijk past dit.
 

VAG-man

Forumguru
Goede manier is pluskabel naar voren op zekeringkast aansluiten, anders zou je de achterruitwisser kunnen proberen.

Aansluiten op achteruitrijlamp levert vaak flikkerend beeld op heb ik gelezen.
 
Ik heb hem nu nog op de achteruitrij lamp aangesloten, maar het lampje verwijderd.
Ik wil het gaan proberen om er een ledlamp in te zetten, deze trekt minder stroom en wie weet dat dit wel helpt.
 

EdK

Forumguru
Denk dat je canbus aan het mekkeren is met die unit op de lampdraad.
Maar een constante plus zit ook aan de ruitenwissermotor en deze word vaker hiervoor gebruikt, dus zou dit eerder doen.
Die draad zal ook dikker in mm² zijn dan de lampdraad , en teveel stroom door een te dunne draad geeft warmte en warmte (hitte ) kan uiteindelijk brand veroorzaken...
Vergeet niet dat bij lage spanningen de stromen juist hoger zijn ....
 
Bovenaan Onderaan