Het is alweer even geleden dat ik hier binnen ben geweest, dus ik vind het wel weer eens tijd om mijn topicje te heropenen.
De afgelopen maanden heb ik relatief probleemloos gecruised met de Skoda. Allereerst was er natuurlijk Parijs. Samen met een vriend van me ben ik naar het zuiden afgezakt om de Mondial te bezoeken, een van 's werelds grootste autobeurzen. Bij gebrek aan een auto van de zaak - zowel voor hem als voor mij - hebben we besloten om de Skoda maar te betrekken in het geheel. Daar gingen we dan, 3.30u 's ochtends voor een dagje heen en weer naar de stad van de liefde. Na een lange, natte en stormachtige rit met veel stuurcorrecties en sigaretpauzes kwamen we aan op de Peripherique, waarna bleek dat ons uitgekozen parkeerterrein midden in hartje Parijs lag. Fijn. Dus daar gingen we dan, rechts de Champs-Elysees en de Eifeltoren, links het Louvre en de Seine, lekker een stukje crossen over de Place de la Concorde in een hopeloos oude Oostblokker. Het was me een rit. Gelukkig: de Skoda gaf geen kik! Het motortje is door de lange rit lekker ingereden en met heuvel op kan ik nu tenminste 120km/h blijven rijden ipv langzaam af te glijden naar de 100km/h.
Tot een week of twee geleden. Alles leuk en wel, maar toen ik mijn Dylan's Car Centre kentekenplaathouder aan het vervangen was voor een Toyota-kentekenplaathouder, besloot ik eens een keer onder de motorkap te kijken. Mijn auto schokt een beetje bij het optrekken, hij houdt flink in in de lage toeren. Daarom wilde ik graag een kijkje nemen naar het luchtfilter en de ontstekingspunten. Tot mijn grote verbazing bleek echter de halve motorruimte onder de koelvloeistof te zitten...
Mijn motor werd ook al een weekje niet meer warm sinds het koude weer was aangebroken. De bedrijfstemperatuur werd bij lange na niet gehaald, dus ik vermoedde dat mijn thermostaat eraan kwam. Dit gezien hebbende, ben ik daar sterk aan gaan twijfelen een gelijk naar de garage van mijn werk gereden om te kijken hoe of wat. Hoewel het duidelijke tekenen waren van een lekke koppakking (veel roken, spuitende koelvloeistof, contant vocht in de overloopslang), is deze getest en goed bevonden. Toch maar mijn thermostaat vervangen (kostte me maar 13 euro) en nu werkt alles weer naar behoren. Door het constant openstaan van mijn oude thermostaat bleef de druk te hoog waardoor de auto is gaan spuiten bij de dop tijdens hoge snelheden. Dat is nu voor nog geen anderhalf tientje opgelost.
Helaas zweet hij wel bij de pakking....
Omdat de auto in het koude weer ook slecht ging starten heb ik gelijk mijn accu maar vervangen voor een ijzersterke Varta. Kan ze weer ff mee door.
Ook heb ik nu een nieuwe koppelingsset besteld!! De druklager wordt langzaamaan hoorbaar en ik heb echt nog maar een millimeter of 5 over op mijn koppelingspedaal. De auto slipt in d'r 3 en 4 en is niet vooruit te trappen op de snelweg: 125 km/h max.... Het is dus tijd voor wat nieuws. Deze komt er gelukkig nu aan. De transmissieolie is al binnen en ook heb ik een hoedenplank van een Felicia ontvangen, omdat deze ook past in de Forman
WEET IEMAND OVERIGENS WELK ONDERDEEL BOVENSTAAND ONDERDEEL IS?? Dit is het enige stukje van de Skoda waarvan ik absoluut niet weet wat het doet of is. Alhoewel het zachtjes bromt vermoed ik niet de bobine. Dit omdat dit onderdeel rechtsboven in de hoek van mijn motorruimte zit, en de ontsteking exact aan de overkant... Tricky....
Ook heb ik van de week eens wat tijd besteed aan het lezen van het originele Favorit/Forman/Pickup boekje. Leuk, want ik kwam er ineens achter dat ik mijn ruitenwisserinterval kan stellen, dat ik mijn ruitontwaseming extreem hard kan zetten en ook dat ik mijn achterbank zowel kan opklappen of met 1 klik kan verwijderen. Nieuwtjes, nieuwtjes.
Ik houd jullie op de hoogte over de koppeling!