Als nieuw: mijn Skoda Forman 1.3 GLXI uit '96

F0RM4N

Lid
Jup, ik heb zeker een foto.
sbrln9.jpg



Ik heb gepoogd de steun te zoeken in het Engels en Duits (ik vermoedde de woorden Engine Mount (EN) en Motorlager (DU), na lang zoekwerk), en in Duitsland kwam ik wat tegen, maar ik twijfel of het dezelfde is....
Maar ik blijf positief :) Zelfherstellend rubber, anyone? :)
 

Ronnie

Forumguru
Hier zijn ze alle 3, de goeie moet er dus bijzitten.......
 

Bijlagen

  • Forman Favoriet Aug. 24 21.42.jpg
    Forman Favoriet Aug. 24 21.42.jpg
    186,9 KB · Weergaven: 109

F0RM4N

Lid
Dat komt idd het dichtst in de buurt van allemaal...
Heb je een link naar het onderdeel zelf toevallig? Ik kan hem nog steeds niet zo vinden...
 

Cordoba

Forumguru
@Form4n: onderdeel nummers staan al in de post van Ronnie:
voor nummer 5 in het plaatje is het part nr. 115 002 282, en voor nummer 6 in het plaatje is dit 115 002 491
 

Bakkertje

Forumguru
Even op winparts.nl zoeken naar artikel 0119867, [h=3]0119860[/h][h=3]0135052[/h][h=3]0119861[/h]enz..

Of even google-en op motorsteunlager winparts.
 

F0RM4N

Lid
Right, na veel gedoe is er een motorsteunrubber besteld die uiteindelijk niet bleek te passen. Na de vervanging van de koplamp (peanuts), de lichtschakelaar (vers van de Hubo) en de wiellagers (10 mins werk) was dat dus een flinke tegenvaller. Desalniettemin is er iemand voor me geweest (ik noem geen namen en locaties uiteraard) die hem ondanks de steun door de APK heeft 'getrapt' als het ware. De zoektocht is dus gelukkig met een jaartje uitgesteld. Eén ding is zeker, ik kan als het goed is probleemloos karren tot 9/11 2013 :)

Precies daarom staan er wat leuke dingen op stapel met de Skoda. Binnenkort neemt onze poetser van Toyota mijn autootje mee om van voor naar achteren helemaal te cleanen en te poetsen, gewoon omdat ie me een aardige vent vind :) Dat gaan we natuurlijk proberen te regelen vóór de meeting eind deze maand, kijken hoe blinkend ik hem kan krijgen. De meeting is uiteraard ook één van de leuke dingen waar ik naar uitkijk, zeker omdat ik vooralsnog de enige ben met een niet door VW ontworpen Skoda! Het is de eerste meeting, dus ik ben nog wel een broekie wat dat aangaat.

Maar waar ik nou écht naar uitkijk is de autosalon van Parijs! Jawel, een vriendje van me die bij Audi werkt neemt me er mee naartoe op basis van twee vrijkaarten en aangezien hij geen auto heeft gaan we dus met de Forman. De eerste echte test om te kijken hoe ze het doet, zogezegd. Ik heb er alle vertrouwen in, en ik train d'r al door af een toe extra snelwegritjes te pakken en even richting de 130km/h te rijden. Dat is fors, want het ouwe beestje KAN maar 140..........

Komt uiteraard een fraaie foto van de Forman und der Eifeltürm.... :yeah:


EDIT: over het ontwerp gesproken... wisten jullie dat mijn auto (ik geloofde het ook niet direct) getekend is door Bertone??
EDIT 2: Goeiemorgen, dat was dus al eerder vermeld, maar ik heb er kennelijk overheen gelezen. #goedbezig.
 

Cordoba

Forumguru
Gewoon blijven zoeken naar de juiste motorsteun, best kans nu ie weer een APK heeft, dat je er 'ineens' tegenaan loopt. En ik ben benieuwd naar de Forman op de meeting (hier in de buurt heb ik je nog niet gespot).
 

The bone collector

Senior Member
Ach, op een jaar moet dat wel lukken. Enige nadeel als je een tweedehands moet zoeken van die leeftijd is dat hij waarschijnlijk ook al niet te fris meer is.

Voor de rest leuk dat je haar zo goed verzorgd!

PS: Bij Bertone kunnen ze ook al eens een slechte dag hebben :tongue:
 

F0RM4N

Lid
Ja ik heb al meerdere suggesties gezien, van aanmaaksiliconen tot zelfherstellend rubber, maar vooralsnog nog niks mee gedaan. Ik denk wel dat ik daar nog naar ga kijken.

Een ding is zeker, in oktober komt er een nieuwe koppeling in, heb een gloednieuw koppelingssetje kunnen vinden voor 6 tientjes :)
 

F0RM4N

Lid
Het is alweer even geleden dat ik hier binnen ben geweest, dus ik vind het wel weer eens tijd om mijn topicje te heropenen.
De afgelopen maanden heb ik relatief probleemloos gecruised met de Skoda. Allereerst was er natuurlijk Parijs. Samen met een vriend van me ben ik naar het zuiden afgezakt om de Mondial te bezoeken, een van 's werelds grootste autobeurzen. Bij gebrek aan een auto van de zaak - zowel voor hem als voor mij - hebben we besloten om de Skoda maar te betrekken in het geheel. Daar gingen we dan, 3.30u 's ochtends voor een dagje heen en weer naar de stad van de liefde. Na een lange, natte en stormachtige rit met veel stuurcorrecties en sigaretpauzes kwamen we aan op de Peripherique, waarna bleek dat ons uitgekozen parkeerterrein midden in hartje Parijs lag. Fijn. Dus daar gingen we dan, rechts de Champs-Elysees en de Eifeltoren, links het Louvre en de Seine, lekker een stukje crossen over de Place de la Concorde in een hopeloos oude Oostblokker. Het was me een rit. Gelukkig: de Skoda gaf geen kik! Het motortje is door de lange rit lekker ingereden en met heuvel op kan ik nu tenminste 120km/h blijven rijden ipv langzaam af te glijden naar de 100km/h.

Tot een week of twee geleden. Alles leuk en wel, maar toen ik mijn Dylan's Car Centre kentekenplaathouder aan het vervangen was voor een Toyota-kentekenplaathouder, besloot ik eens een keer onder de motorkap te kijken. Mijn auto schokt een beetje bij het optrekken, hij houdt flink in in de lage toeren. Daarom wilde ik graag een kijkje nemen naar het luchtfilter en de ontstekingspunten. Tot mijn grote verbazing bleek echter de halve motorruimte onder de koelvloeistof te zitten...
2012_11_21_14_50_23_718.jpg


Mijn motor werd ook al een weekje niet meer warm sinds het koude weer was aangebroken. De bedrijfstemperatuur werd bij lange na niet gehaald, dus ik vermoedde dat mijn thermostaat eraan kwam. Dit gezien hebbende, ben ik daar sterk aan gaan twijfelen een gelijk naar de garage van mijn werk gereden om te kijken hoe of wat. Hoewel het duidelijke tekenen waren van een lekke koppakking (veel roken, spuitende koelvloeistof, contant vocht in de overloopslang), is deze getest en goed bevonden. Toch maar mijn thermostaat vervangen (kostte me maar 13 euro) en nu werkt alles weer naar behoren. Door het constant openstaan van mijn oude thermostaat bleef de druk te hoog waardoor de auto is gaan spuiten bij de dop tijdens hoge snelheden. Dat is nu voor nog geen anderhalf tientje opgelost.
Helaas zweet hij wel bij de pakking....
2012_11_24_13_37_56_731.jpg


Omdat de auto in het koude weer ook slecht ging starten heb ik gelijk mijn accu maar vervangen voor een ijzersterke Varta. Kan ze weer ff mee door.
Ook heb ik nu een nieuwe koppelingsset besteld!! De druklager wordt langzaamaan hoorbaar en ik heb echt nog maar een millimeter of 5 over op mijn koppelingspedaal. De auto slipt in d'r 3 en 4 en is niet vooruit te trappen op de snelweg: 125 km/h max.... Het is dus tijd voor wat nieuws. Deze komt er gelukkig nu aan. De transmissieolie is al binnen en ook heb ik een hoedenplank van een Felicia ontvangen, omdat deze ook past in de Forman :)

2012_11_24_13_37_38_32.jpg

2012_09_17_16_38_24_929.jpg


WEET IEMAND OVERIGENS WELK ONDERDEEL BOVENSTAAND ONDERDEEL IS?? Dit is het enige stukje van de Skoda waarvan ik absoluut niet weet wat het doet of is. Alhoewel het zachtjes bromt vermoed ik niet de bobine. Dit omdat dit onderdeel rechtsboven in de hoek van mijn motorruimte zit, en de ontsteking exact aan de overkant... Tricky....
Ook heb ik van de week eens wat tijd besteed aan het lezen van het originele Favorit/Forman/Pickup boekje. Leuk, want ik kwam er ineens achter dat ik mijn ruitenwisserinterval kan stellen, dat ik mijn ruitontwaseming extreem hard kan zetten en ook dat ik mijn achterbank zowel kan opklappen of met 1 klik kan verwijderen. Nieuwtjes, nieuwtjes.

Ik houd jullie op de hoogte over de koppeling!
 

Bijlagen

  • 2012_11_21_14_50_23_718.jpg
    2012_11_21_14_50_23_718.jpg
    93,7 KB · Weergaven: 80

Cordoba

Forumguru
Pff, dus blok is nog in orde. Ik werd tijdens het lezen van je update even bang dat er wat koelvloeistof in de cilinders kwam, en ie daardoor makkelijker de bulten op klauterde.

Probleem bij de foto van de 'black box' is dat je niet kunt zien waar leidingen en dergelijke naartoe lopen. Ik denk een beetje richting brandstofpomp, maar misschien zit ik er helemaal naast en is het het pompje van je ruitensproeier (om maar iets te noemen).
 

Ronnie

Forumguru
'T zal het koolstoffilter van de tankontluchting zijn, de benzinedampen uit de tank worden gefilterd en herverbrand.
De leiding met de electronische klep/afsluiter zal naar het inlaatspruitstuk gaan.
 

The bone collector

Senior Member
Leuk om te lezen dat je nog steeds met de forman rijdt. Zit wel nog wat aan te komen, maar zolang je het kan overzien, geen probleem denk ik dan.
 

F0RM4N

Lid
Helaas, ik heb afscheid genomen van de Forman!


Er is heel wat tijd, geld en onderdelen in de auto gestopt en als laatste heb ik in december mijn koppeling laten vervangen. Dat was een hele verademing! De auto vertoonde krachten die er nog niet eerder uit waren gekomen en het was ook wel lekker dat je knie niet meer door het dashboard hoefde om daadwerkelijk te koppelen.

We schrijven een week na de koppelingvervanging. Een vriend van me die werkzaam is bij Peugeot in Delft belt me op: 'jij was toch zo'n Volvo-man'? Als je kijkt naar wat ik voorheen heb gereden en waar ik ben opgegroeid (de Volvo-dealer, en mijn ouders reden altijd Volvo) dan heeft 'ie dat goed ingeschat. Ik heb altijd een zwak gehad voor het merk en ondanks dat de Skoda aan alle wensen voldeed, kon ik zijn aanbod niet laten staan. Hij ruilde namelijk een schitterende zilvere Volvo V40 in uit 1997, weliswaar met 250.000km op de teller, maar volledig onderhouden en alleen een beetje smerig. Een proefrit volstond, en zo werd ik begin januari voor €300 euro eigenaar van een met nieuwe APK-voorziene V40. Van een karige, kale, krakende en rammelende Skoda zonder vermogen ben ik gegaan naar een comfortabel zoevende 1.8 met 115 pk en alle luxe van dien: elektrische ramen, cv met afstandsbediening, airco, radio met bluetooth, halfleren bekleding, koplampwissers, een allesdragerset, 15" lichtmetaal en een trekhaak.

Sorry jongens, ik kan hem niet laten staan. Wel weer een auto met een hoop werk (en bovendien een drankprobleem :D, maar het geld is er en de monteurs staan in de rij op het werk. Van de Skoda heb ik echter geen definitief afscheid genomen. Een goeie vriend van mij reed in een ouwe Saxo die rijp was voor de sloop. Tevens heeft hij een kindje gekregen. Daarom heb ik de Saxo en de Forman geruild, waardoor hij nu beschikt over een zuinige, goedkope, maar vooral technisch goede family car. De Saxo is afgestoten naar de handel voor 300 euro, waardoor ik dus eigenlijk gratis Volvo rij!

Dit is haar, hoop dat jullie me niet vermoorden om mijn keuze :)
yf4wkt5musdvvfn0jndmr68.jpg



Beste Skoda-fanaten!
Ik dank jullie nogmaals voor de gezellige meeting en het vrije en eveneens gezellige forum.
Veel succes met jullie voertuigen, dat ze maar veel kilometers probleemloos mee mogen gaan!
 
Bovenaan Onderaan