Als nieuw: mijn Skoda Forman 1.3 GLXI uit '96

F0RM4N

Lid
Zo, weer ff een updateje. Vooralsnog staat in de planning dat ik rond augustus een paar kleine (15") lichtmetalen velgen ga bestellen. Deze 13" stalen velgen zijn leuk en worden ook zeker bewaard, maar ik denk dat klein lichtmetaal haar wel goed staat. Vandaag ben ik bezig met de audio, de knullige 10cm speakers van Marquant die ik nu aan mijn net zo goedkope Silvercrest radio heb hangen zijn natuurlijk niet indrukwekkend. De radio blijft (want: usb!), maar ik heb vandaag een setje 10" en 13" Pioneers gekocht voor voor en in de achterbak, plus nog een grote set hoedenplankspeakers. Ik heb natuurlijk geen hoedenplank, maar ik heb er nog wel een liggen van de laatste Volvo 340. Deze zijn al uitgezaagd in de goede maat van de speakers, nu moet ik hem alleen nog ff passend maken voor de Forman. Beetje shabby, maar als het maar zit, toch?

Foto's komen natuurlijk laterhand nog!
 

turboturbo

Forumguru
Zo is dat! :super: Zet je er een wel een eindversterker tussen? Mijn ervaring is dat een gewone radio het niet leuk vindt om ineens 6 speakers aan te moeten sturen. Wordt 'ie warm van en het geluid gaat er niet op vooruit...

En shabby is goed! Jou lukt het tenminste om ze betaalbaar / goedkoop mogelijk die hele auto een beetje op te knappen. Erg leuk om te volgen, dit draadje! :xyxthumbs:

En die 13" wielen vind ik juist zo schattig staan. Misschien kun je die voor 's winters gebruiken. Maar lichtmetaal misstaat bijna geen enkele auto.
Misschien krijg je met deze Favorit een beetje een idee:

hhubersfavorit94-6.jpg


(plaatje van Skodaclub)
 

F0RM4N

Lid
Oeeh jaa, de eindversterker. Dat is nog een to do dingetje. Geld is alweer op he :eek:...
Ook onderdelen besteld (wiellager LA, koppelingsset, veerpootrubbers voor, ruitenwissers voor & remlichtschakelaar), dus ik vind het wel ff goed.
De audio zit dus tot nu toe allemaal op de voorkant gelust, dus de kwaliteit is nog niet je dat en de bas is er ook vrijwel niet.
Dus voorzichtig muziek draaien tot ik geld heb voor een eindversterker.

Het is niet zo dat ik geldloos ben trouwens hoor, maar ik moet genoeg centen over houden voor peut en peuken :)
 

Cordoba

Forumguru
Ah, Cordoba...
Ook een Zoetermeerder?
Je zat er wel 2x naast...
Guess again, de oranje zijkanten van de garage moeten al een hoop weggeven. :)

Geen Zoetermeerder, maar kom er gemiddeld toch wel 1 á 2 keer per week. Over die parkeergarage ga ik nog eens nadenken. Utopolis en Amsterdamstraat zijn het volgens mij ook niet, Woonhart heb je volgens mij dat uitzicht niet vanaf het parkeerdek, ik begin te denken dat ik het een van de vele parkeerdekken in Meerzicht is, terwijl ik in 1e instantie overtuigd was, dat het in of vlakbij het stadshart moest zijn.
 

F0RM4N

Lid
Geen Zoetermeerder, maar kom er gemiddeld toch wel 1 á 2 keer per week. Over die parkeergarage ga ik nog eens nadenken. Utopolis en Amsterdamstraat zijn het volgens mij ook niet, Woonhart heb je volgens mij dat uitzicht niet vanaf het parkeerdek, ik begin te denken dat ik het een van de vele parkeerdekken in Meerzicht is, terwijl ik in 1e instantie overtuigd was, dat het in of vlakbij het stadshart moest zijn.

Haha, je zit er helemaal naast. Meerzicht heeft weinig parkeerdekken toch? Je zat goed met de garage van Utopolis, dat is degene waar deze foto gemaakt is. De oranje vlakken aan de zijkant zijn typerend voor deze garage dus daar had je het aan kunnen zien :)




Anyhow, de Skoda staat intussen al sinds eind juni stil. Deze zomer kan ik full-time autoverkopertje spelen bij Toyota, dus ik verplaats me alweer een paar weken in een mooie full options Toyota Yaris Hybrid 1.5 VVT-i met panoramadak. Daar laat ik dat oude ding wel voor staan natuurlijk. Ook heb ik wat verzekringsprobleempjes, ik kon mijn rekening niet betalen omdat ik nog een heel hoog bedrag aan schuld bij mijn ouders had. Dus dat moet ik ook nog even oplossen. Binnenkort met groene platen dus even naar de zaak rijden en het dingetje netjes achter het hek parkeren.

Ook speel ik met de gedachte om hem weg te doen. Niet omdat ik het wil (sterker nog: ik heb grote plannen met het karretje), maar meer omdat mijn exporthandelaar van de zaak er wellicht wel 1250 euro voor wil neerleggen. Dan heb ik de benzinekosten, wegenbelasting, verzekering én aanschafwaarde er in 1x uit. Dat klinkt goed, maar ik ben intussen best wel gehecht geraakt aan het hoekige autootje, dus het gaat me wel aan het hart....

Wordt uiteraard vervolgd!
 

F0RM4N

Lid
We zijn alweer even niet aan het updaten geweest, dus bij dezen :)

Ik heb nu ondertussen officieel 10½u lang geen APK meer op de Skoda, en helaas was hij niet zo fantastisch als voorheen gedacht. Oké, de problemen vallen in elk opzicht mee, maar ik had er vanuit financieel oogpunt nog geen rekening mee gehouden. Naast de kapotte wiellager - waar ik al van wist - blijkt dat ook mijn rechterkoplamp (reflector kapot) en mijn motorsteun vervangen moeten worden voor de apk. Op zich geen punt, een koplamp is vast makkelijk gevonden en ook de wiellagers heb ik voor 25 euro in. Maar helaas, as we speak ben ik stad en land aan het afzoeken naar een nieuwe motorsteun...

Op meerdere onderdelensites staat nu een verzoek uit, maar nog niemand heeft gereageerd op een motorsteun. Werkend bij een autobedrijf heb ik natuurlijk aardig wat contacten lopen, maar zowel bij Brezan, als bij Slager als bij Rotan konden ze niets vinden. Daarop belde ik even naar onze lokale Skoda-dealer, die voor mij heel veel moeite heeft gedaan en zelfs contact heeft gehad met de importeur, maar helaas gaf die ook nul op het rekest. Moeilijk verhaal dus, dit wordt stad en land afzoeken naar de juiste steun...

Voor de rest is de auto - op de al bekende wiellager na - gelukkig helemaal in orde! Vooralsnog is het dus even risico lopen en rijden zonder APK....
 

Volvo940

Nieuw lid
vloeken in de kerk waarschijnlijk op dit forum, maar kan je niet beter een toyota starlet of corolla kopen van 15-20jr oud? Die zijn oerdegelijk en je werkt toch bij Toyota...
 

F0RM4N

Lid
Natuurlijk, dat kan altijd. Nadeel is dat je die dingen zo vaak ziet rijden. Ik kick er juist op om een totaal incourante auto te rijden (wat is gelukt), die je nooit meer ziet rijden. Dit is daar een nadeel van, maar een oude Toyota? Ik zie dat ook niet zitten...
 

Volvo940

Nieuw lid
heb een Starlet gehad en nu een Corolla van '93 en echt super supertevreden van. Nooit (hout vasthouden...) problemen mee gehad, rijdt erg goed, roest niet, ...

Je kan je natuurlijk ook eens afvragen waarom er nog zoveel corolla's uit '93 nog rondrijden (terwijl er relatief weinig ingevoerd werden) en de veel meer verkochte concurrenten uit die tijd nu niet meer...

Bouwkwaliteit is gewoon een stuk minder.

Als je speciaal wil doen kan je een toyota Camry zoeken, of bvb een Honda Prelude. Hebben een prelude gehad, superdegelijk en voor een goede prijs te vinden. Komt ook bijna niet meer voor.


PS ik zeg dit overigens met pijn in het hart. Zoals mijn naam aangeeft ben ik een grote volvo van, mijn ouders rijden al heel hun leven volvo's (van 340 tot 940 tot V50 en alles daartussen:D) en aangezien ik een Skoda besteld heb ben ik ook fan van de huidige Skoda's. Maar Toyota en Honda staan toch op een ander niveau als het over degelijke oude wagens gaat...(+mss nog oude W124 mercedessen en Golf I als ze niet weggeroest zijn)
 

F0RM4N

Lid
Begrijp je mening uitstekend, maar ik blijf erbij dat ik niet graag in een oude Toyota wil rijden.
Ik zie er al genoeg bij mijn werkgever, dus ook een oude zie ik niet zitten.
Kwaliteitsverschil is er uiteraard, maar ik heb de auto dan ook niet gekocht met de insteek dat ik een Toyota-kwaliteitsauto in huis heb gehaald.

Tevens kan ik mij niet voorstellen dat het echt compleet onmogelijk is om aan een motorsteun te komen.
Is ook gewoon een slijtageonderdeel, dus of ik nou een Toyota, een Smart, een Maybach of een Forman koop: het kan je altijd overkomen, alleen is nu de zoektocht wat uitgebreider.

Begrijp me ook niet verkeerd, ik zie het als een uitdaging. Maar posten op het forum is altijd handig, want er zou maar iemand zijn die toevallig een oude sloper of los onderdeel in de schuur heeft :) It''s always worth a try, want linksom of rechtsom moet die steun vervangen worden en deze jongedame is voorlopig nog niet rijp voor de sloop!
 

Volvo940

Nieuw lid
Begrijp je ook volledig. Hoe blij ik ook ben dat de auto van mijn vrouw altijd start, rijdt en remt zonder problemen, voor mijn oude volvo had ik veel meer 'passie'. Het is ook leuk om rond te rijden in iets 'unieks'.

Alhoewel de Prelude ook wel een héél leuke auto was.

Moet ook zeggen dat de liefde 'groeit' voor de oude Toyota's. Ongelooflijk gewoon hoe ze maar blijven gaan en gaan en gaan... Alsof je een medium-saaie lief hebt die er na 20 jaar nog altijd 20 uit ziet :D:yeah: Dan leer je dat ook te appreciëren :D

Tweede probleem na de lagere bouwkwaliteit is inderdaad, omdat er nog zo weinig zijn, het gebrek aan wisselstukken...

Succes nog met je zoektocht! Je kan deze ook altijd houden als 'hobbywagen' en een Honda of Toyota kopen als daily.
 

Ronnie

Forumguru
Ik neem aan dat het de grote alu steun is, (niet meer leverbaar sinds 2007)
Maar een fatsoenlijke TIG-lasser kan er toch wel wat mee?
 

The bone collector

Senior Member
Is een motorsteun apk-afkeur? Ik vraag het omdat mijn achterste motorsteun ook gaar was (met bonken bij schakelen tot gevolg), wel bij een Felicia en die is (wel in België), door de technische keuring gegaan met enkel een opmerking. Ik heb hem pas nadien vervangen.
 

F0RM4N

Lid
Jup, de motorsteun is een vereiste. Ik weet niet precies of het 'de grote alu steun' is, wat ik wel weet is dat hij onderop zit, naast de versnellingsbak. Van wat ik in de snelheid heb gezien een grote rubberen ring in een houder met een pin erin.

De auto schokt daardoor bij gas los en een gas/los/gas/los/gas/los-combinatie (wedden dat nog nooit iemand dat woord heeft gebruikt :worshippy:), maar dan veel erger.
Dus al zou het geen APK-afkeur zijn, het is niet onverstandig om te vervangen en ook wel bevorderlijk voor het rijgedrag :)
 

The bone collector

Senior Member
Jup, de motorsteun is een vereiste. Ik weet niet precies of het 'de grote alu steun' is, wat ik wel weet is dat hij onderop zit, naast de versnellingsbak. Van wat ik in de snelheid heb gezien een grote rubberen ring in een houder met een pin erin.

Exact de steun die ik ook vervangen heb bij mijn Felicia, maar als je het zo beschrijft, zou die van de Felicia niet passen (weinig kans, ik weet het :-))
 

F0RM4N

Lid
Nee die van de Felicia past helaas niet. En de Hobbyclub is idd een goeie, die kan ik nog proberen!
Jammergenoeg is er ook geen steun leverbaar als je zoekt op Favorit...
Mission impossible via deze kanalen.

Goed nieuws is er echter wel: een maatje van me die bij Peugeot in Delft werkt heeft daar een collega die wat contacten heeft in het Duitse onderdelenwezen. Moet nog te vinden zijn zegt hij.

Ik kan ook JetCars bellen.... 1 belletje, 70 ballen lappen en *ploep*, een nieuwe APK :D
 

Bakkertje

Forumguru
Heb je toevallig een foto van de steun?
Het is een ontzettende long shot, maar ik heb hier nog een steun liggen van een Golf (nieuw in doos) misschien dat een dergelijke steun aan te passen is zodat het past?
 
Bovenaan Onderaan