Als nieuw: mijn Skoda Forman 1.3 GLXI uit '96

Cordoba

Forumguru
@Skodafreak: in mijn herinnering heeft VW al sinds de vroege jaren 90 aandelen in Skoda (ik schat eind '93, begin '94) maar volgens onderstaande link is het nog eerder en als ik het goed lees, gaat het daar ook over de Forman pick-up die vanaf '91 is geïntroduceerd. Reden dat ik het mij nog vrij goed herinner, is omdat ik in die periode op zoek was naar een andere (nieuwe auto) met 'value for money' en heb daarbij ook naar de Felicia gekeken, die het uiteindelijk niet is geworden.

Link:Forman pick up - Geschiedenis - Over
 
Forman, pick-up en de Škoda Felicia = Zo met knippen en plakken gecopieerd !!!

Het staat er toch echt tussen die komma !!

De generatie Favorit met mpi motor ( laatste series) zijn gemaakt in samenwerking met VW
het is zelfs zo dat Fiat ook nog heeft samengewerkt met Skoda , dit is vooral te merken aan de eerste series Favorit ( steek 98 op de wielen)
De ontwerper van de Favorit was volgens mij italiaan (Bertone)

Maar heel veel geschiedenis boekjes vertellen weer iets anders.
Zo heb ik ergens een boek " the History of Skoda" daar staat een foto in van een Favorit en die noemen ze Felicia !!
 

Cordoba

Forumguru
Ik ben zeker geen expert op Skoda-gebied en helemaal niet op het punt van de 'echte' Skoda's. Al vanaf kind zag ik ze af en toe en volgde een beetje dat eigenaardige automerk waarbij de 'motorkap' overdwars opende.

Het is overigens hoe je de tekst uit mijn eerdere link interpreteert: is de pick-up een apart model, of een aparte uitvoering van de Forman. Ik had 'm begrepen als dat de pick-up een uitvoeringsvorm van de Forman zou zijn, ik begrijp dat jij zegt dat het gewoon een apart model is.:crazy::confused:
 

F0RM4N

Lid
De generatie Favorit met mpi motor ( laatste series) zijn gemaakt in samenwerking met VW
het is zelfs zo dat Fiat ook nog heeft samengewerkt met Skoda , dit is vooral te merken aan de eerste series Favorit ( steek 98 op de wielen)
De ontwerper van de Favorit was volgens mij italiaan (Bertone)
!
Hee, maar dat is komisch, rijd ik dus mooi effe in een designauto :D
Wat betreft de motor: die MPItjes zijn toch de enige injectiemotoren die geleverd zijn in de Favorit/Forman/Pick-Up?
Heb ik nu dus een echte Skoda motor zoals voorheen omschreven of heb ik nou toch een motor met VAG-trekjes?

I
Het is overigens hoe je de tekst uit mijn eerdere link interpreteert: is de pick-up een apart model, of een aparte uitvoering van de Forman. Ik had 'm begrepen als dat de pick-up een uitvoeringsvorm van de Forman zou zijn, ik begrijp dat jij zegt dat het gewoon een apart model is.:crazy::confused:
Op mijn instructieboekje staat zelfs de hele term Forman niet. Deze geeft aan dat het een boekje is voor de Favorit, de Estate en de Pick-Up. Nou weet ik dat in een aantal landen de Forman als Estate is geleverd. Dat zou dus volgens mij ook betekenen dat de Pick-Up dus gewoon een 'andere' uitvoering is.
 

piair1982

Forumguru
Echte škoda motor die voor de uitstootnormen samen met technici van VW aangepast is dmv van injectie ipv carburateur.

In mijn mening dus nog steeds een echte škoda motor.
 

Wallie

Lid
Mooi ding! Doet me denken aan de Favorit die mijn ouders ooit hadden. Een of andere speciale zwarte uitvoering met gouden lijntjes op de zijkant, en een walnoothouten stuurt (walgelijk...). Was overigens niet zo'n betrouwbaar ding, en uiteindelijk met wat olielekkage ingeruild voor een Felicia, die het overigens prima heeft gedaan, 12 jaar lang.
 

F0RM4N

Lid
Onlangs dus even een fotoshootje gemaakt met een maatje van me die zelf in een 206 rijdt.
Hieronder staan de betreffende foto's, ben benieuwd wat jullie ervan vinden!
Allereerst wat algemene indrukken:
dscf0375z.jpg



dscf0378k.jpg

dscf0379l.jpg



Ja, zoals je kunt zien wordt er gerookt in de auto. Dat is een hele nare trek van me.
Maar de auto was al doorrookt toen ik d'r kocht. Dus ik voel me alweer een heel stuk minder schuldig...
Ik heb nog geen detailfoto's van de nog aan te pakken puntjes, deze volgen op een later ogenblik nog.

Ondertussen zijn er toch weer wat kleine dingetjes. Ik ben erachter gekomen dat er een zachte 'kloink' hoor als ik bij warme motor koppel en ontkoppel. Heb nog niet kunnen vinden wat het precies zou kunnen veroorzaken. En wat wat minder praktisch is: mijn remlichten werken ineens niet meer. Net zoals de acterruitenwisser, die af en toe nog zin heeft maar meestal niet, lijken mijn remlichten aan het zelfde lot gevallen te zijn. Ik twijfel nog of de twee wat met elkaar te maken hebben. Dat zou betekenen dat ik óf de bedrading moet nakijken, óf dat ik een remlichtschakelaar en een ruitenwissermotor moet gaan vervangen. Suggesties zijn welkom.

Als laatste indrukfoto: dit ben ik op de kap van de Skodarati, zoals mijn vrienden hem noemen...
dscf0381pn.jpg
 

Chatslet

Forumguru
Netjes hoor, lekker knutselen er aan, haha me handen beginnen nu al te jeuken. Over die achterlichten, kijk even of er op de deksel van je kofferbak contactpuntjes zitten die ergens contact op maken. Ik had op mijn fiesta precies het zelfde. Even oppoetsen en klaar.
 

F0RM4N

Lid
Ha, dank voor de tip! Foto's volgen spoedig!
Morgen wordt de Forman op de brug van Peugeot DAVO hier in Zoetermeer alvast APK-voorgekeurd. Dezelfde gozer die op een eerdere foto liggend op mijn achterbank te spotten is, werkt daar als verkoper en heeft een aardig technisch inzicht. Hij gaat kijken wat er nog moet gebeuren voor de APK van 22 augustus. Naar alle verwachting zijn dit mijn remmen (voor), mijn achterruitenwisser, remlichten en stuurkogeltje linksvoor. En who knows wat nog meer :)

Wordt iig een lekker zomertje knutselen, maar vooralsnog ben ik denk ik zo'n 100 euro aan onderdelen kwijt (bestel ik met korting via Toyota) en het sleutelen doe ik zelf. Kan na de APK de koppeling lekker gedaan worden :)
 

Cordoba

Forumguru
Achtersproeier is zeker geen APK-eis, van de achterwisser ben ik niet zeker. (anders gewoon even de arm van de wisser-as halen voor de APK)

Ik zie dat je de foto's bij mijn geboortedorp hebt gemaakt (dat is niet Zoetermeer, al zie je dat wel op sommige foto's). Auto ziet er echt super uit voor de leeftijd.

Wat de problemen met achterwisser/remlichten betreft: niet toevallig een probleem met het massapunt? :uitlachen: natuurlijk niet, dan hadden de gewone achterlichten ook niet gebrand. :eek:
Meest waarschijnlijke is óf losse stekker/slecht contact bij de remlichtschakelaar, of de schakelaar zelf. Ik neem aan dat je de zekeringen gecheckt hebt.
 

F0RM4N

Lid
Yep, zekeringen zijn gecontroleerd. Alles werkt verder, dus niets hoeven vervangen en er zitten nog 8 reservezekeringen in. Maar de zekering voor de remlichten is dezelfde als die van o.a. de achterlichten en de dimlichten. En die werken gewoon, dus ook dat kan het niet zijn. Ik verwacht dan idd een schakelaar, ik heb onderweg naar de achterruitenwissermotor wel langs kabels gekomen en heb deze aangeduwd, maar kennelijk dus ook beschadigd/losgetrokken.

Over een uurtje begint de voorkeuring van de APK. Ben heel erg benieuwd. Ik houd jullie op de hoogte natuurlijk.
 

F0RM4N

Lid
Ik hou jullie op de hoogte schreef ik nog... Paar weken weg van huis geweest, dus ik heb nooit kunnen laten weten hoe de Skoda het er vanaf heeft gebracht op de brug bij Peugeot. Welnu, het was een verrassend goede uitkomst. Hoewel hij niet helemaal technisch 100% is, vallen de onderhoudskosten mee en kan ik eigenlijk voor relatief weinig de auto weer APK-oplappen. Het enige wat wel echt een kostenpost is (relatief gezien) is de koppeling. Ik ben erachter dat de 'kloink' die ik hoor bij het koppelen en ontkoppelen vermoedelijk de drukgroep is die aan zijn eind is. Dat ik hetzelfde geluid ook lijk te horen bij drempels en bochten naar rechts laat ik hier even buiten beschouwing. Muziek aan, gewoon gassen.

Wat ik al wist: de ruitenwissers moesten vervangen worden. Zo geschiedde heel snel, want met een beetje miezer kon je al geen steek meer zien met de huidige ruitenwissers. Als je je ruiten sproeide, zag je minder dan voorheen. Afijn, vervangen door een setje low-budget wissers van de Halfords, die prima werken. Wat ook moet gebeuren: de brandstofleiding. Deze is geoxideerd, wat APK-afkeur is. Wat ik nog niet zeker weet, is of dit geoxideerd vuil/aanslag is, of dat de leiding daadwerkelijk roest. Oordeel zelf:
894ou.jpg


Verder viel die maat van me op dat er iets lijkt te zijn gebeurd met mijn rechter achterwiel. Deze is ietwat krom en heeft dus een slag: APK-afkeur. Je merkt er niks van tijdens het rijden en het is zo miniem dat het ook niet schadelijk is voor de auto, dus ik wissel voor de APK dit wiel om met mijn lelijke, maar volwaardige reservewiel. Wissel ik het daarna gewoon weer om. Het komische is dat rechtsachter niet alleen het wiel krom is, maar ook het plaatwerk onder de middellijn is overgespoten op zowel mijn rechter achterscherm als mijn rechter achterdeur. Anderzijds zijn er geen tekenen van schade te bekennen aan de auto. Wel is mn wiellager linksachter exit. Voor de rest is ze van onder kei en keihard, alleen lekt ze een beetje bij de transmissie. Maar dat is VAG-eigen, heb ik me laten vertellen. Desondanks toch ff de transmissieolie vervangen.
Zie hier de bodem en de transmissie.
cgibtc.jpg

s5bnn.jpg


Wat je hieronder verder ziet is de roest, een typisch plekje voor zowel de Forman als de Favorit. Kennelijk is het rubber daar af-fabriek niet goed of is de auto niet behandeld op dat plekje, want ze roesten allemaal, stuk voor stuk. De mijne is in ieder geval al zo ver dat hij niet meer te redden is. Ik hoop stiekem dat ik een nieuwe achterklep in deze kleur vind, zodat ik de roest weg heb én mijn ruitenwissermotor is vervangen in één klap, zo niet dan plamuur ik hem gewoon lekker dicht. Zoals je ziet is de roest wel al in een vérgevorderd stadium.
Wat trouwens ook hinderlijk is, is mijn achterbak zoals deze er nu bijligt. Kaal, zonder hoedenplank. Onvindbaar die dingen, en ik heb weinig behoefte om zelf met hout aan de slag te gaan. Mocht iemand nog een gouden tip hebben van een Forman op de sloop... PM ME!!!
dsc06866a.jpg




En we eindigen ook deze keer weer met een sfeerfoto, ditmaal de Forman samen met de Astra van een vriendje, met op de achtergrond de daverende (ahum) skyline van Zoetermeer.
dsc06863y.jpg
 

The bone collector

Senior Member
Leiding ziet er inderdaad niet schitterend uit, waarschijnlijk kan je die snel afschuren en opnieuw verven, maar in België mag dat niet, ook al is het roest slechts oppervlakkig. Te begrijpen natuurlijk....

Lekken van de transmissie komt bij VAG (vroeger toch) inderdaad wel vaker voor. Het punt is wel dat je geen VAG product hebt, maar alles van Skoda :).

Moest je eens op vakantie naar Tsjechië op vakantie gaan, daar vind je de onderdelen wel :). Voor de rest ziet dat er heel mooi uit, mooie laatste foto ook.
 

Cordoba

Forumguru
Parkeerdek in het stadshart zo te zien. Parkeergarage Belgielaan??
De leiding is duidelijk flink geoxideerd. Ook de andere leidingen ernaast vertonen sporen van oxidatie: de witte vlekken op die leidingen van een andere metaallegering zijn zo goed als zeker ook oxidatie plekken. Die kunnen overigens op zich heel oppervlakkig en onschuldig zijn, dat is afhankelijk van welk materiaal het precies is. Sommige legeringen met magnesium zijn bijvoorbeeld berucht geworden omdat ze tientallen jaren alleen wat wit poeder verliezen, maar na decennia blijkt het materiaal ineens poreus en niet meer van de oorspronkelijke sterke/stijfheid.

Je kunt overigens ook deze site schadeautos.nl in de gaten houden. Dan heb je ineens van tientallen sloperijen in NL een beeld of ze een Forman hebben staan. (op dit moment hebben ze geen van allen een Forman voor demontage staan (dus voor onderdelen, waar je gewoon een onderdeel kunt kopen) en evenmin een schadeauto (die dus als wrak in zijn geheel wordt verkocht).

Overigens denk ik dat de oorzaak van de wegrottende achterklep níet in een rubber zit (tenminste geen rubber dat je op de foto ziet), maar veroorzaakt is door water dat in de achterklep is gekomen en daar blijven staan, waardoor ie uiteindelijk wegrot. Dat water kan in de achterklep zijn gelopen bij bijvoorbeeld:
- scharnieren
- rubber van de achterruit
- slot van de achterklep
- bevestiging van de demper van de achterklep

Ik ken de constructie van de achterklep niet echt, maar dit zijn zomaar wat punten waar ik als eerste zou gaan checken. (om te voorkomen dat het bij een volgende klep ook gebeurd). Veel achterkleppen hebben een paar gaatjes onderin waar jij nu de roestgaten hebt: dan kan het water eruit als dat er ooit in komt.

Wacht even, ik geloof dat het het parkeerdek bij de AH-XL is (vroegere Konmar)
 

F0RM4N

Lid
Ah, Cordoba, dat zijn nuttige brokken info!
Ik weet niet precies hoe het zit met die achterklep, maar ik ga het uitzoeken.
Zou ook verklaren waarom mijn acterruitenwisser het niet meer doet. Waterschade wellicht?

Ook een Zoetermeerder?
Je zat er wel 2x naast...
Guess again, de oranje zijkanten van de garage moeten al een hoop weggeven. :)
 
Bovenaan Onderaan