Ik hou jullie op de hoogte schreef ik nog... Paar weken weg van huis geweest, dus ik heb nooit kunnen laten weten hoe de Skoda het er vanaf heeft gebracht op de brug bij Peugeot. Welnu, het was een verrassend goede uitkomst. Hoewel hij niet helemaal technisch 100% is, vallen de onderhoudskosten mee en kan ik eigenlijk voor relatief weinig de auto weer APK-oplappen. Het enige wat wel echt een kostenpost is (relatief gezien) is de koppeling. Ik ben erachter dat de 'kloink' die ik hoor bij het koppelen en ontkoppelen vermoedelijk de drukgroep is die aan zijn eind is. Dat ik hetzelfde geluid ook lijk te horen bij drempels en bochten naar rechts laat ik hier even buiten beschouwing. Muziek aan, gewoon gassen.
Wat ik al wist: de ruitenwissers moesten vervangen worden. Zo geschiedde heel snel, want met een beetje miezer kon je al geen steek meer zien met de huidige ruitenwissers. Als je je ruiten sproeide, zag je minder dan voorheen. Afijn, vervangen door een setje low-budget wissers van de Halfords, die prima werken. Wat ook moet gebeuren: de brandstofleiding. Deze is geoxideerd, wat APK-afkeur is. Wat ik nog niet zeker weet, is of dit geoxideerd vuil/aanslag is, of dat de leiding daadwerkelijk roest. Oordeel zelf:
Verder viel die maat van me op dat er iets lijkt te zijn gebeurd met mijn rechter achterwiel. Deze is ietwat krom en heeft dus een slag: APK-afkeur. Je merkt er niks van tijdens het rijden en het is zo miniem dat het ook niet schadelijk is voor de auto, dus ik wissel voor de APK dit wiel om met mijn lelijke, maar volwaardige reservewiel. Wissel ik het daarna gewoon weer om. Het komische is dat rechtsachter niet alleen het wiel krom is, maar ook het plaatwerk onder de middellijn is overgespoten op zowel mijn rechter achterscherm als mijn rechter achterdeur. Anderzijds zijn er geen tekenen van schade te bekennen aan de auto. Wel is mn wiellager linksachter exit. Voor de rest is ze van onder kei en keihard, alleen lekt ze een beetje bij de transmissie. Maar dat is VAG-eigen, heb ik me laten vertellen. Desondanks toch ff de transmissieolie vervangen.
Zie hier de bodem en de transmissie.
Wat je hieronder verder ziet is de roest, een typisch plekje voor zowel de Forman als de Favorit. Kennelijk is het rubber daar af-fabriek niet goed of is de auto niet behandeld op dat plekje, want ze roesten allemaal, stuk voor stuk. De mijne is in ieder geval al zo ver dat hij niet meer te redden is. Ik hoop stiekem dat ik een nieuwe achterklep in deze kleur vind, zodat ik de roest weg heb én mijn ruitenwissermotor is vervangen in één klap, zo niet dan plamuur ik hem gewoon lekker dicht. Zoals je ziet is de roest wel al in een vérgevorderd stadium.
Wat trouwens ook hinderlijk is, is mijn achterbak zoals deze er nu bijligt. Kaal, zonder hoedenplank. Onvindbaar die dingen, en ik heb weinig behoefte om zelf met hout aan de slag te gaan. Mocht iemand nog een gouden tip hebben van een Forman op de sloop... PM ME!!!
En we eindigen ook deze keer weer met een sfeerfoto, ditmaal de Forman samen met de Astra van een vriendje, met op de achtergrond de daverende (ahum) skyline van Zoetermeer.