Als nieuw: mijn Skoda Forman 1.3 GLXI uit '96

F0RM4N

Lid
Slechts twee jaar mijn rijbewijs, en al aan mijn vierde auto toe. Is dat goed of slecht? Ik weet het niet, wel weet ik dat ik voorheen geen succes heb gehad met mijn vehikels. Ik begon met een 88'er Volvo 340, gekocht voor nog geen 4 meier. Ik heb er 8 maanden in kunnen crossen voordat de auto echt niet meer door de APK heen kwam. Toen ik als vervanger van de 340 een Honda Concerto 1.5l aanschafte, bleek al heel gauw op de snelweg dat de koppakking lekte (maarja, wat wil je als je een auto bij Jet Cars koopt...een begrip in Rotterdam...), en tevens begaf ik me later geheel ongepland in het midden van een kettingbotsing bij mij thuis in de buurt. Twee weken van kunnen genieten dus, daarna kon 'ie naar de sloop.

Van de verzekeringsopbrengsten dacht ik weer een leuke auto te kunnen kopen. Dit keer wederom een 340, maar dan een wegenbelastingvrije. Lekker goedkoop, dacht ik. Niets was minder waar. Er zat nog zo'n 1450 euro werk aan, onder andere moesten de varioriemen, de radiateur, het vacuumsysteem van de transmissie en de carb vervangen worden. Een hele klus, niet leuk met een studentenbudget. Daarom heb ik de 340 maar weggebracht. En nog wel afgelopen donderdag (25/05/2012)...

Uiteraard moest er wel weer iets voor terugkomen. En zo geschiedde uiteraard. Diezelfde donderdag nog ging ik bij Dylan's Car Centre in Den Haag kijken voor een Swift, maar al snel viel mijn oog op een oudere Skoda Forman. Ik herkende de auto direct als zijnde 'de laatste oostblokSkoda' (als ik dat zo mag noemen hier :confused:), en nog wel een stationwagon ook. Een unieke auto, je ziet ze nauwelijks rijden en dan maakt het voor mij persoonlijk alleen maar interessanter. Ik was wel huiverig, want ik wilde niet weer een miskoop doen, na de vorige drie rampenkarren. Na een proefrit van ruim drie kwartier was ik toch wel overtuigd... Wat is dit een bijzonder geinig en verrassend lekker rijdend karretje. De enorme laadruimte komt altijd van pas en bovendien ziet de auto er nog spic en span uit, met onderhoudsboekjes inbegrepen. Ik ben slechts de tweede eigenaar! Oordeel zelf! Meer foto's volgen!



Uiteraard kon ik voor het budget van 700 euro geen perfecte auto kopen. Het enige plekje waar de Forman roest is op de binnenkant van de achterklep, onder het raamrubber. Voor derest? Geen spatje roest! Wat naar is is dat het knopje voor het dimlicht niet blijft hangen in de 'aan'-stand, dus deze zit nu deels met duct-tape en een tagcard min of meer vastgeklemd, zodat ik tenminste 's avonds kan rijden. Het koppelingetje zit hoog, maar ik sleutel zelf graag en ik vermoed dat het me wel gaat lukken om deze zelf te vervangen.

Waar ik meer mee in mijn maag zit is de hendel van de motorklep. Ik heb de motor al gezien, maar toen ik thuiskwam bleek dat ze de hendel bij de laatste controle kennelijk af hebben gebroken. Ik kom in ieder geval nog niet mijn motorruimte in. Beetje zonde weer. Daarnaast werkt één van de boxen niet, dat is te overzien. Ook moeten de spiegels even gespoten worden en voor het mooie mogen de hondenharen er nog uitgezogen worden!

Al met al ben ik er ontzettend blij mee en ga ik deze heerlijke Tsjech uitgebreid klaarmaken voor de APK van 22 augustus dit jaar!

Wat vinden jullie ervan?
 

Cordoba

Forumguru
Ik zal 'ns opletten of ik je auto soms kan spotten (kom iedere week wel een aantal keren in Z'meer). Lichtschakelaar zul je wel moeten vervangen voor de APK. Eerlijk gezegd, denk is als je gaat rekenen wat je tot nu toe aan je auto's uitgegeven hebt, je misschien beter een iets duurdere auto had kunnen kopen en daar iets langer mee doen.

Hopelijk meer plezier van deze bak. De Foreman ken ik eigenlijk alleen als pick-up uitvoering.:eek:

Volgens RDW is het trouwens:
SIGNALEMENT
Merk
spacer.gif
SKODA
Model
spacer.gif
FAVORIT FORMAN LXI E2

Bijzondere motorcode(781.136B) trouwens, en bijzonder dat wel het BPM bedrag bekend is (1609 euro), maar niet de originele nieuwprijs.:1884:

En natuurlijk veel plezier met je Skoda en hier op het forum.
 

F0RM4N

Lid
Had inderdaad beter meer kunnen uitgeven, maar ik heb er dit keer toch een beter gevoel over dan voorheen!
Wat betreft de motorcode, het enige wat ik weet is dat het een 1.3 liter injectiemotor is die als ik het goed heb van VAG komt.
Hij klinkt wat donker en rauw, maar loopt als een klok en trekt uitstekend.
En dat het een Favorit Forman is is natuurlijk logisch :) Het is in feite niets anders dan een verlengde Favorit.

De originele nieuwprijs lag bij mijn weten op de 10,6 mille.
Dank in ieder geval, gaat helemaal goedkomen en ik hou iedereen up to date :)
 

ertromp

Forumguru
Ziet er netjes uit!
Uit het VWE (voertuiginformatie en documentatiesysteem kwam het volgende:
Skoda type Forman
Uitvoering SLXi
Motorinhoud 1289cm3
Gewicht 940 kg
Datum eerste toelating 09-08-1996
Catalogus prijs € 10.548,-
BPM € 1.609,-

en jawel:

REST BPM: € 28,-

Veel plezier ermee!
 

piair1982

Forumguru
De motor is een doorontwikkeling van de motor die škoda in de jaren 30 vorige eeuw zelf gemaakt heeft.

Beproefde technologie dus. Wist je dat alle kleine motoren uit de vag groep tegenwoordig ook door škoda ontwikkeld worden?

gefeliciteerd met je aankoop. Veel (sleutel) plezier en houdt ons op de hoogte ;)
 

turboturbo

Forumguru
Superbak!
Onderweg naar mn werk kom ik zo'n pickup tegen, zal hem eens fotograferen.

Deze heeft wel iets weg van een Citroën Visa, die wij vroeger hadden. En zelfs al witte knipperlicht glaasjes, erg luxe...:xyxthumbs:
 
Mooie auto.
Techniek zeer simpel , onderdelen kun je van de normale Favorit gebruiken.
Schakelaartje heb ik hier wel voor je liggen , ben op het ogenblik een Favorit aan het slopen.
En Cordoba de Forman pickup bestaat niet.

Er was een Favorit Hatchback, Estate en een Pickup , de Estate is later Forman geworden. Forman zonder E ertussen!

Het blok is degelijk en een echte Skodamotor met distributieketting !!
Dat het een auto uit 1996 is klopt niet helemaal, want toen werd deze uitvoering niet meer gemaakt .
Hij was namelijk in 1995 al vervangen voor de Felicia ( doorontwikkeling van de Favorit)

Hij heeft blijkbaar nog even bij de dealer gestaan en is blijkbaar pas in 1996 op kenteken gezet, maar dat mag de pret niet drukken.

Bij goed onderhoud kun je hier nog veel plezier van hebben !
 

The bone collector

Senior Member
Leuk dat er nog mensen enthousiast zijn over de oudere generaties Skoda's. Ik denk niet dat je meteen een opnieuw een 'rampenbak' gekocht hebt hoor. Ze kosten natuurlijk niet veel meer omdat ze oud zijn en eigenlijk nooit echt "populair" geweest zijn, maar als je een goed onderhouden exemplaar vindt, kan dat een hele goed auto zijn.

De auto moet inderdaad ouder zijn dan '96, toen werd enkel de Felicia geproduceerd. Sowieso, maar dat is hier al gezegd, zijn alle onderdelen echte Skoda producten, want Skoda had toen nog niks te maken met VAG. Zijn trouwens heel goede motoren. Een oude auto moet je natuurlijk altijd goed onderhouden, en dat er af en toe eens iets defect zal gaan, daar zal je ook rekening mee moeten houden natuurlijk.

Alvast veel plezier en veilige kilometers gewenst met je bolide!
 

F0RM4N

Lid
Dank iedereen voor de enthousiaste reacties! Vandaag is natuurlijk een vrije dag, dus ik ga even lekker wat tijd besteden aan de Skoda met een maatje van mij die, net als ik, graag sleutelt.
Allereerst gaan we even mijn deurvangers achter invetten, links kraakt hij ontzettend hard, rechts gaat hij niet eens meer helemaal open. Daar moet ik nog even naar kijken.
De grootste uitdaging wordt toch wel: hoe gaan we de motorklep openen? Want in mijn herinnering heeft de Forman weinig olie... Ik zal gelijk wat mooie fotootjes schieten!

Superbak!
Deze heeft wel iets weg van een Citroën Visa, die wij vroeger hadden. En zelfs al witte knipperlicht glaasjes, erg luxe...:xyxthumbs:
Haha, dat heb ik idd ook al gezien. Mijn maatjes trokken ook vergelijkingen met de Citroen BX, de Volkswagen Polo & Golf, en de Lada Samara.
Zelfs de FSO Polonez kwam nog langs, maar volgens mij was dat alleen om te pesten :D


Mooie auto.
Techniek zeer simpel , onderdelen kun je van de normale Favorit gebruiken.
Schakelaartje heb ik hier wel voor je liggen , ben op het ogenblik een Favorit aan het slopen.
Kijk, dat zijn handige contacten. Helaas vermoed ik dat de schakelaar niet het probleem is.
Ik denk dat daarachter iets moet zitten die zorgt dat hij 'klikt' zegmaar.


Het blok is degelijk en een echte Skodamotor met distributieketting !!
Dat het een auto uit 1996 is klopt niet helemaal, want toen werd deze uitvoering niet meer gemaakt .
Hij was namelijk in 1995 al vervangen voor de Felicia ( doorontwikkeling van de Favorit)

Hij heeft blijkbaar nog even bij de dealer gestaan en is blijkbaar pas in 1996 op kenteken gezet, maar dat mag de pret niet drukken.

Bij goed onderhoud kun je hier nog veel plezier van hebben !
Ah, kijk, dat verklaart misschien ook waarom hij helemaal niet klinkt als een VAG-motor uit die tijd.
Dat van die leeftijd was mij idd ook al opgevallen. Gelukkig ziet hij er nog net zo uit als toen in '96 :)
Nauwelijks iets aan te merken op het uiterlijk, zelfs de onderhoudsboekjes + bonnetjes zitten er nog bij!
Ook ik blijf de auto goed onderhouden en stempel het boekje rustig verder. Ik werk zelf namelijk als verkoper bij Toyota hier in Zoetermeer.
Ik rij de auto om de zoveel keer dus gewoon ff de werkplaats in :)



EDIT: Ziet nu overigens dat ik in de titel GLXI ipv SLXI heb gebruikt :)....
 

Ronnie

Forumguru
Kun je niet met een waterpomptang aan het ontgrendelkabeltje trekken? Misschien met hulp van een tweede persoon die even de motorkap iets aandrukt bij het kapslot........
 

F0RM4N

Lid
Ja, ik ben dus op zoek naar dat kabeltje. Heb bij wijze van spreken al de hele ruimte onder mijn stuur zitten vingeren maar het schiet nog niet op, hahaha :D. Misschien dat die vriend van me me daarmee kan helpen.
 

Hetzer

Forumguru
Een mooi onderhouden "öude" Skoda zie ik graag, mooie exemplaar veel plezier er mee.
En je ziet het oude logo is weer helemaal terug van weggeweest
 

darkprojectx

Forumguru
ik heb eens gehad dat de motorklep van mn golf 2 niet meer open wilde doordat de kabel aan de slot zijde was los geschoten. Door de grill kun je hem dan wel nog ontgrendelen en een lange schroevendraaier/vijl. Als je maar weet naar welke kant je de ontgrendeling moet drukken.

wel uber cool vindt ik dat jij het nieuwste Skoda logo erop hebt zitten. Als ik hem zo zie op de neus dan lijkt die verdacht veel op het logo wat op de Skoda Concept auto's zit..
 

F0RM4N

Lid
Goed, dus lekker bezig geweest met het 'onderhoud' van mijn nieuwe aanwinst. Na goed zoeken uiteindelijk het kabeltje voor de opening van de motorruimte gevonden en zoals hierboven omschreven inderdaad met een waterpomp tang de klep opengekregen. Die vriend van me had nog een busje vetspray, waarmee we alle scharnieren (inclusief de zwaar krakende deuren - maar nu niet meer) hebben bespoten. Gelijk hebben we even het koppelingspedaal afgesteld. Het scheelt helaas maar een klein beetje. De Forman koppelt nog hoog en dat is dus een leuk klusje dat eraan zit te komen. Verder hebben we onderzocht waarom de achterruitenwisser niet werkt. Vermoedelijk is de motor ervan gewoon exit. Het grappige was dat hij op een gegeven moment ging draaien, halverwege stopte en niets meer deed. We kwamen erachter dat bij het dichtslaan van de achterklep, de wisser weer vrolijk verder ging, om vervolgens er halverwege weer mee te kappen. Dubieus.

In de poging de (originele!) linker voorspeaker te repareren bleek al vrij snel dat dit een onmogelijke klus is. Binnenkort even nieuwe halen dus, maar eerst nog maar een maandje wachten op mijn volgende salaris. Ook hebben we gelijk de deurvangers aan de binnenkant ingevet en we weten nu dus gelijk hoe de zijpanelen eraf moeten. Fluitje van een cent, vergeleken met de 340 die ik hiervoor had. Na wat kleine vloeistofchecks en het nodige rondgeneus ben ik weer vertrokken. Vanavond doe ik even een fotoshootje, de foto's eindigen (waarschijnlijk morgen) uiteraard op dit forum!




Zie hier die maat van me terwijl hij mijn deurvangers eens van dichtbij bekijkt. Zoals je kunt zien wordt er grondig aan gewerkt: bijna alle mogelijke scharnieren zijn in gebruik :)





Even een sfeerfotootje van mijn vorige auto, een Volvo 340. Dit is de laatste foto van het ouwe ding. Toch wel beter, zo'n Skoda, toch?
 

Chatslet

Forumguru
Ik hoop dat je nu wel een keer geluk gaat hebben met je auto. Helaas weet ik er alles van hoe het is om genaait te worden met een auto, en das niet leuk, je kunt meteen nergens meer heen.
Als ik het zo lees zijn het gelukkig allemaal geen schokkende dingen die er aan schelen. Gewoon even op de sloop kijken of je die onderdelen kunt vinden of bijvoorbeeld op Auto-onderdelen nodig? Snelst gevonden via de Onderdelenlijn of ebay. Is allemaal klein grut dus zal tientjes werk zijn. Wat de achterruitenwisser betreft, kijk even of er op de kofferbakklep ergens contactjes zitten waar roest of vuil op zit. Deze kun je even opschuren en schoonmaken. Heb dit euvel ooit eens met een Ford Fiesta gehad. Achterruitenwisser deed het soms wel, soms niet en later hielden ook het 3e remlicht en de electrische vergrendeling op de kofferbakklep er mee op. Bleek dat er onder aan de klep vier contactjes zaten voor het slot, 3e remlicht en de achterruitenwisser, daar zat roest op. Even poetsen en weer als nieuw.
Enne.. speakers.. zet er gewoon een dikke installatie in! :rockon:
 

F0RM4N

Lid
Haha, die dikke installatie zal niet lukken met mijn Marquant-radiootje. Maar ff wat meer kwaliteit is wel lekker. Ik heb nog een setje heeeule grote hoedenplankspeakers liggen, maar ik heb alleen geen hoedenplank :) Kleinigheidje... Wat betreft die kleine dingetjes: stelt idd niets voor!
 

Ridley

Forumguru
Wat een ruimte achterin!!! Je kunt nog altijd zo'n grote blauwe olifant achterin meenemen ipv hoede plank speakers! :super: SUPERB!!!
 
Bovenaan Onderaan