F0RM4N
Lid
Slechts twee jaar mijn rijbewijs, en al aan mijn vierde auto toe. Is dat goed of slecht? Ik weet het niet, wel weet ik dat ik voorheen geen succes heb gehad met mijn vehikels. Ik begon met een 88'er Volvo 340, gekocht voor nog geen 4 meier. Ik heb er 8 maanden in kunnen crossen voordat de auto echt niet meer door de APK heen kwam. Toen ik als vervanger van de 340 een Honda Concerto 1.5l aanschafte, bleek al heel gauw op de snelweg dat de koppakking lekte (maarja, wat wil je als je een auto bij Jet Cars koopt...een begrip in Rotterdam...), en tevens begaf ik me later geheel ongepland in het midden van een kettingbotsing bij mij thuis in de buurt. Twee weken van kunnen genieten dus, daarna kon 'ie naar de sloop.
Van de verzekeringsopbrengsten dacht ik weer een leuke auto te kunnen kopen. Dit keer wederom een 340, maar dan een wegenbelastingvrije. Lekker goedkoop, dacht ik. Niets was minder waar. Er zat nog zo'n 1450 euro werk aan, onder andere moesten de varioriemen, de radiateur, het vacuumsysteem van de transmissie en de carb vervangen worden. Een hele klus, niet leuk met een studentenbudget. Daarom heb ik de 340 maar weggebracht. En nog wel afgelopen donderdag (25/05/2012)...
Uiteraard moest er wel weer iets voor terugkomen. En zo geschiedde uiteraard. Diezelfde donderdag nog ging ik bij Dylan's Car Centre in Den Haag kijken voor een Swift, maar al snel viel mijn oog op een oudere Skoda Forman. Ik herkende de auto direct als zijnde 'de laatste oostblokSkoda' (als ik dat zo mag noemen hier ), en nog wel een stationwagon ook. Een unieke auto, je ziet ze nauwelijks rijden en dan maakt het voor mij persoonlijk alleen maar interessanter. Ik was wel huiverig, want ik wilde niet weer een miskoop doen, na de vorige drie rampenkarren. Na een proefrit van ruim drie kwartier was ik toch wel overtuigd... Wat is dit een bijzonder geinig en verrassend lekker rijdend karretje. De enorme laadruimte komt altijd van pas en bovendien ziet de auto er nog spic en span uit, met onderhoudsboekjes inbegrepen. Ik ben slechts de tweede eigenaar! Oordeel zelf! Meer foto's volgen!
Uiteraard kon ik voor het budget van 700 euro geen perfecte auto kopen. Het enige plekje waar de Forman roest is op de binnenkant van de achterklep, onder het raamrubber. Voor derest? Geen spatje roest! Wat naar is is dat het knopje voor het dimlicht niet blijft hangen in de 'aan'-stand, dus deze zit nu deels met duct-tape en een tagcard min of meer vastgeklemd, zodat ik tenminste 's avonds kan rijden. Het koppelingetje zit hoog, maar ik sleutel zelf graag en ik vermoed dat het me wel gaat lukken om deze zelf te vervangen.
Waar ik meer mee in mijn maag zit is de hendel van de motorklep. Ik heb de motor al gezien, maar toen ik thuiskwam bleek dat ze de hendel bij de laatste controle kennelijk af hebben gebroken. Ik kom in ieder geval nog niet mijn motorruimte in. Beetje zonde weer. Daarnaast werkt één van de boxen niet, dat is te overzien. Ook moeten de spiegels even gespoten worden en voor het mooie mogen de hondenharen er nog uitgezogen worden!
Al met al ben ik er ontzettend blij mee en ga ik deze heerlijke Tsjech uitgebreid klaarmaken voor de APK van 22 augustus dit jaar!
Wat vinden jullie ervan?
Van de verzekeringsopbrengsten dacht ik weer een leuke auto te kunnen kopen. Dit keer wederom een 340, maar dan een wegenbelastingvrije. Lekker goedkoop, dacht ik. Niets was minder waar. Er zat nog zo'n 1450 euro werk aan, onder andere moesten de varioriemen, de radiateur, het vacuumsysteem van de transmissie en de carb vervangen worden. Een hele klus, niet leuk met een studentenbudget. Daarom heb ik de 340 maar weggebracht. En nog wel afgelopen donderdag (25/05/2012)...
Uiteraard moest er wel weer iets voor terugkomen. En zo geschiedde uiteraard. Diezelfde donderdag nog ging ik bij Dylan's Car Centre in Den Haag kijken voor een Swift, maar al snel viel mijn oog op een oudere Skoda Forman. Ik herkende de auto direct als zijnde 'de laatste oostblokSkoda' (als ik dat zo mag noemen hier ), en nog wel een stationwagon ook. Een unieke auto, je ziet ze nauwelijks rijden en dan maakt het voor mij persoonlijk alleen maar interessanter. Ik was wel huiverig, want ik wilde niet weer een miskoop doen, na de vorige drie rampenkarren. Na een proefrit van ruim drie kwartier was ik toch wel overtuigd... Wat is dit een bijzonder geinig en verrassend lekker rijdend karretje. De enorme laadruimte komt altijd van pas en bovendien ziet de auto er nog spic en span uit, met onderhoudsboekjes inbegrepen. Ik ben slechts de tweede eigenaar! Oordeel zelf! Meer foto's volgen!
Uiteraard kon ik voor het budget van 700 euro geen perfecte auto kopen. Het enige plekje waar de Forman roest is op de binnenkant van de achterklep, onder het raamrubber. Voor derest? Geen spatje roest! Wat naar is is dat het knopje voor het dimlicht niet blijft hangen in de 'aan'-stand, dus deze zit nu deels met duct-tape en een tagcard min of meer vastgeklemd, zodat ik tenminste 's avonds kan rijden. Het koppelingetje zit hoog, maar ik sleutel zelf graag en ik vermoed dat het me wel gaat lukken om deze zelf te vervangen.
Waar ik meer mee in mijn maag zit is de hendel van de motorklep. Ik heb de motor al gezien, maar toen ik thuiskwam bleek dat ze de hendel bij de laatste controle kennelijk af hebben gebroken. Ik kom in ieder geval nog niet mijn motorruimte in. Beetje zonde weer. Daarnaast werkt één van de boxen niet, dat is te overzien. Ook moeten de spiegels even gespoten worden en voor het mooie mogen de hondenharen er nog uitgezogen worden!
Al met al ben ik er ontzettend blij mee en ga ik deze heerlijke Tsjech uitgebreid klaarmaken voor de APK van 22 augustus dit jaar!
Wat vinden jullie ervan?