Afstandsbediening aansluiten op centrale deur vergrendeling

EdK

Forumguru
Heb sinds kort ook een soldeerstationnetje
Zakelijk heb ik er één op gas. Zijn ideaal geen gezeur met verlengsnoer etc !

upload_2020-9-16_15-56-58.png
Privé gewoon een simpel licht boutje en een halve kilo 0,5mm soldeer draad die ik ooit eens heb gekregen
 

Tees

Donateur
Voor nu om uit te vinden Of en Hoe het werkt ben ik hier groot fan van.

Ik betwijfel of t gaat werken zonder die draden daadwerkelijk door te knippen. Ik weet natuurlijk niet exact hoe dat systeem werkt, maar het lijkt me dat je rare signalen gaat krijgen als je de draden die doorgeknipt moeten worden niet ook doorknipt. Al dan niet met kortsluiting tot gevolg (en dan gaat die zekering er idd aan). Of je brandt meteen je unit door, als je pech hebt.

@EdK voor een Weller had ik geen budget, en voor een hobbyist om af en toe eens een paar draadjes te solderen leek me een Weller ook niet strikt noodzakelijk.
 

TRT22

Lid
@Tees daar heb je ook weer een punt.
Al vraag ik me af in hoeverre dat kastje “ertussen” moet ipv “invoegen op bestaande systeem. Maar misschien denk ik te makkelijk.
Ik ga er dit weekend eens met veel geduld voor zitten. Logisch zou zijn om er gewoon niet aan te beginnen maar ik ben gewoon erg nieuwsgierig of het kan.
 

Tees

Donateur
Ik vermoed dat ie er echt tussen moet. Hij zal een bepaald (+12V of juist 0V, dat lijkt me positief of negatief gereguleerd) signaal richting het centrale vergrendelingssysteem geven en een signaal richting t slot.

Als ik de manual nog eens bekijk, zit er een schakelaar in die pin 2 ofwel met 1 ofwel met 3 verbindt. 3 gaat in scenario A1 naar +12V, 1 naar de CV, 2 naar de slotmotor (hetzelfde geldt voor pin 4-6). In rust zijn de CV en slotmotor verbonden, maar als er geschakeld moet worden door de afstandbedieningunit, verbreekt ie deze verbinding en stuurt +12V naar de CV. Dus als je die draad niet onderbreekt, dan gebeurt er iets raars (geen idee wat, misschien wel helemaal niets, misschien een foutmelding in de ECU, misschien iets anders).

Let er trouwens ook op dat er ook wel een + en - verbinding naar je accu nodig is, in die hogere pinnen (7-12).

En heel goed dat je t gewoon gaat proberen. Zo heb ik ook wat dingetjes aan m'n auto gedaan, zolang je weet dat en hoe je terug kan, is het geen groot probleem. En zolang je t niet doet op cruciale (veiligheids)onderdelen van je auto, daarin wil je geen fouten maken.
 

EdK

Forumguru
Daarin staat dat je toch echt 2 draden moet doorknippen en de 4 einden daarvan moet verbinden met je nieuwe unit
Als ik schema bekijk van de deuropener met AB dan zie ik daar 2 stuks spanningsvrije wissel contacten getekend
Die contacten moeten eigenlijk de functie over nemen van de sleutel !
En ik ga er eigenlijk even van uit dat de sleutel een microswitch in slot bedient met daaraan 3 draden ( Plus en open en dicht )
Dus als je die drie draden weet te vinden dan kun je et wisselcontact er toch gewoon paralel overheen zetten zonder te knippen ?
En zouden de zekeringen toch niet om je oren hoeven te vliegen omdat je de spanning gebruikt van het deurslot en niet vanuit de AB uit !!?

Of denk ik nu echt te simpel
 

Tees

Donateur
Maar @EdK, die 3 draden die jij noemt zitten volgens mij intern in het slot. Naar buiten toe gaan er alleen 2 draden richting comfortunit voor open, 2 voor sluiten en 2 voor controle van de stand van het slot. Maar dat kan je nakijken in die PDF die ik gepost had, doe 't nu even uit m'n hoofd wat ik eerder gelezen had.

Overigens denk ik inderdaad niet dat de zekeringen je hier om de oren gaan vliegen, hooguit dat het niets doet of een foutmelding in de comfortunit zet. En dan kan je je daarna gaan afvragen of het niets doet omdat je 't verkeerd hebt aangesloten, of omdat je eigenwijs was en de manual niet wou volgen omdat je niet wou knippen in bestaande draden. Ik denk dat je jezelf tijd en moeite kan besparen door de summiere manual die erbij zit toch te volgen en toch te gaan knippen. Worst case scenario is 2x2 draden weer aan elkaar solderen.
 

EdK

Forumguru
die 3 draden die jij noemt zitten volgens mij intern in het slot. Naar buiten toe gaan er alleen 2 draden richting comfortunit voor open, 2 voor sluiten en 2 voor controle van de stand van het slot.
Oke en je hebt 2 spanningsvrije contacten op die AB unit
Dus zet spanning ( 12VDC ) op de AB unit en leer een AB in en ga eens schakelen en meet of bij open en dicht beide wisselcontacten schakelen !
Zo ja dan kom je toch uit met je draden ?

Je moet alleen ff uitzoeken welke de massa of plus is want die moet dan op het P contact van je wisselcontact in AB unit.
En als je dit aftakt ipv te knippen dan blijf je de mogelijkheid van deur openen met sleutel ook werken.
En dit laatste lijkt mij in bepaalde gevallen toch ook wel prettig....
 

Tees

Donateur
Maar de sleutel blijft altijd werken (behalve als je AB unit intern kapot gaat), want die unit heeft in rust altijd die 2 draden die je doorgeknipt hebt geschakeld staan. Zou ook raar zijn, als je met deze unit opeens niet meer je sleutel zou kunnen gebruiken...

Ik heb niet enorm veel verstand van microelectronica e.d., maar wel technische logica. En die zegt me dat als ze willen dat die unit zo aangesloten en wordt, er vast een reden voor is.
 

EdK

Forumguru
Misschien dat ik nu iets mis hoor !
Maar als ik 2 draden doorknip die nu functie hebben van open of dichtsturen dan verbreek ik door het doorknippen toch die functie ?
Vandaar dat die leverancier een tweetal wisselcontacten aanbied die gestuurd worden door de AB
En die wisselcontacten zet je eigenlijk paralel over de draden heen van open en dicht sturen.
 

Tees

Donateur
Om het voor mezelf en anderen even wat overzichtelijker te maken heb ik de 4 plaatjes van de manual van @TRT22 even aan elkaar gephotoshopt.

@EdK: als je in deze manual kijkt, dan zie je linksboven de wisselcontacten van die AB unit. Deze verbindt pin 1 met 2 zolang er niet geschakeld wordt, en pin 4 met 5. Als je vervolgens het diagram rechts van A1 bekijkt, dan knip je de ene draad tussen de comfortunit en het slot door en verbind je de uiteindes met pin 1 en 2, en de andere draad met pin 4 en 5. Dus in rust (als er niet geschakeld wordt), zijn die draden die je doorgeknipt hebt gewoon met elkaar verbonden, zoals in de originele situatie. Dat moet natuurlijk ook, anders werkt je sleutel niet meer!
Zodra er geschakeld wordt, gaan die wisselcontacten om, en verbindt je 2 met 3 (voor sluiten) en 5 met 6 (voor openen). 3 en 6 zijn +12V, dus op dat moment stuur je een +12V naar de slotmotor, en wordt de verbinding tussen het slot en de comfortunit verbroken.
Als je de boel parallel erop zet, dan krijg je dat er +12V naar en de slotmotor en de comfortunit wordt gestuurd. Het zou kunnen werken, maar ik weet niet hoe de comfortunit reageert als 'ie +12V op een pin binnen krijgt, terwijl 'ie normaal zelf +12V erop zet bij het schakelen. Kan zijn dat 'ie dan dus een foutmelding genereert, omdat 'ie denkt dat er kortsluiting oid ontstaan is?

En ik vermoed (maar dat blijft nog even de grote vraag), dat de microcontroller in het slot bij het schakelen via een van de andere pinnen (pin 4 of 5) een signaal naar de comfortunit stuurt met 'ik ga nu open, schakel de rest ook open'.
 

Bijlagen

  • Manual_JOM7105.jpg
    Manual_JOM7105.jpg
    778,8 KB · Weergaven: 12

EdK

Forumguru
De contacten 1 t/m 6 zie ik op tekening als spannings loze contacten.
7 en 9 is de voeding van de AB unit maar die stuurt geen spanning op de contacten 1 t/m 6
Maar is erg snel achter te komen door op 7 en 9 even spanning te zetten (12VDC ) en dan op de contacten 1 t/m 6 over massa te meten !
Maar lijkt me niet raadzaam om inderdaad geen spanning te sturen naar je Comform module
 

Tees

Donateur
Maar wat is dan de + die op contact 3 en 6 gezet wordt? Ik las dat als +12VDC. En de slotmotor heeft 12V nodig om te schakelen, dus ik ga er vanuit dat hij +12V naar de slotmotor stuurt om die te openen en te sluiten.

Tis geen CAN signaal lijkt me, dat wordt in de VAG stroomdiagrammen aangegeven met CANH of CANL, en dat zijn zo te zien meestal alleen communicatiesignalen tussen regelmodules. Naar het slot loopt geen CANH of CANL.
 

Tees

Donateur
Hier nog eens mee aan de slag gegaan @TRT22 ? We zijn altijd benieuwd naar de terugkoppeling (en zeker als we de oplossing niet zeker weten :jaja:)
 

TRT22

Lid
Hier nog eens mee aan de slag gegaan @TRT22 ? We zijn altijd benieuwd naar de terugkoppeling (en zeker als we de oplossing niet zeker weten :jaja:)

nee nog niet, ik weer eigenlijk ook niet zo goed of ik dat durf nu er eigenlijk geen eenduidig antwoord is OF het wel kan en als het kan HOE het dan precies moet kunnen:facepalm:
 
Bovenaan Onderaan