Afstandsbediening aansluiten op centrale deur vergrendeling

EdK

Forumguru
Heb in mijn eerste FAb1 toendertijd door de dealer een afstandbediening in laten bouwen.
En was zeker geen skoda oem afstandbediening , maar het merk dat het wel was weet ik niet.
Is toendertijd in een ambition uitvoering ingebouwd die wel al met de sleutel in deur bestuurderskant alle deuren van slot haalde !
 

TRT22

Lid
@EdK dat is exact de situatie die ik hier heb weet je toevallig of ze het bij jou in de deur of ergens anders hebben gezet?
 

EdK

Forumguru
@TRT22 ik zou je graag verder helpen , maar weet niet hoe en waar ze het hadden ingebouwd
En probleem is dat ik het ook niet meer kan navragen, die dealer ( familiebedrijf ) is opgenomen in eerst Heron en nu Broekhuis.
En de broers die de toko voorheen begonnen zijn , zijn met pensioen. Anders had ik nog kunnen vragen aan werkplaats chef van wat heb jij toendertijd ingebouwd , en dit had hij naar alle waarschijnlijkheid nog geweten ook...
 

Tees

Donateur
@TRT22 Ik heb even wat stroomloopschema's doorgekeken in ElsaWin, maar eerlijk gezegd snap ik ze niet helemaal, want ik kan nergens de schakelaar voor de centrale vergrendeling vinden in de schema's (alleen die voor de achterklep, in een ander schema).

Misschien kan jij (of iemand anders die dit wel eens gedaan heeft) er toch wijs uit worden, dus post ze hier maar even voor je.

Beschrijving die erbij hoort:

Centraal regelapparaat voor comfortsysteem, sloteenheid voor centrale vergrendeling - bestuurderszijde, controlelampje voor centrale vergrendeling
F220 - Sloteenheid van centrale vergrendeling bestuurderszijde (schakelaarstand - ontgrendeld, portier dicht)
J245 - Regelaar schuifdakstand
J393 - Centraal-regelapparaat voor comfortsysteem
K133 - Controlelampje voor centrale vergrendeling
T2x - 2-polige steker, op controlelampje voor centrale vergrendeling
T6e - Stekerverbinding, 6-polig, op regelapparaat schuifdakstand
T6f - 6-polige steker, op A-stijl links (bruin)
T6j - 6-polige steker, op A-stijl links (wit)
T8f - 8-polige steker, op sloteenheid voor centrale vergrendeling, bestuurderszijde
T16b - 16-polige steker in dashboardkastje bestuurderszijde (diagnoseaansluiting)
T23a - Stekerverbinding, 23-polig, op centraal regelapparaat comfortsysteem
81 - Massalas, in kabelstreng achter dashboard
205 - Massalas, in kabelstreng portier bestuurderszijde
A76 - Verbinding (K-diagnosekabel), in kabelstreng achter dashboard links
ggg.png
=== - alleen bij auto's met een elektrisch bediend schuifdak

S97-3513.jpg
 

Tees

Donateur
Toch nog even verder gezocht, kon 't niet uitstaan dat ik die schakelaar niet kon vinden. Blijkt dat 'ie in een totaal andere categorie staat, en wel in die van de schakelaars voor de ramen. Want de centrale ver/ontgrendelingsknop in de bestuurdersportier blijkt onderdeel te zijn van dezelfde unit als de raamschakelaars.

Dus hier het schema voor die schakelaar (E150, pin 2 op de 16-polige steker van die raamschakelaar/deuvergrendelingsunit) Hij schakelt op het regelapparaat van de bestuurdersportier (pin 5 van de 12-polige steker). Maar deze schakelaar heeft volgens mij geen permanente 12V-lijn, want hij werkt alleen als het contact aanstaat. Dus daar zal je nog naar op zoek moeten (neem aan dat het regelapparaat van het portier die wel heeft!).


Beschrijving:
Elektrische ruitbediening voor bestuurdersportier, zekeringhouder
E39 - Veiligheidsschakelaar ruitbediening achterportieren
E40 - Schakelaar ruitbediening linksvoor
E53 - Schakelaar ruitbediening LA, in bestuurdersportier
E55 - Schakelaar ruitbediening RA, in bestuurdersportier
E81 - Schakelaar ruitbediening RV, in bestuurdersportier
E150 - Schakelaar voor binnenvergrendeling, bestuurderszijde
J386 - Portierregelapparaat, bestuurderszijde
L76 - Verlichting voor centrale schakelaar voor ruitbediening
T4m - 4-polige steker, op A-stijl links (zwart)
T6n - 6-polige steker, op A-stijl links (blauw)
T8h - 8-polige steker, op portierregelapparaat, bestuurderszijde
T12d - 12-polige steker, op portierregelapparaat, bestuurderszijde (zwart)
T16d - 16-polige steker, op centrale schakelaar voor ruitbediening in bestuurdersportier
T18b - Stekerverbinding, 18-polig, op regelapparaat elektrische installatie (zwart)
V147 - Motor van ruitbediening, bestuurderszijde
199 - Massalas, in kabelstreng achter dashboard
267 - Massalas, in kabelstreng portier bestuurderszijde
A57 - Pluslas (30a), in kabelstreng achter dashboard
A146 - Kabellas (CAN-H, Comfort), in kabelstreng achter dashboard
A147 - Kabellas (CAN-L, Comfort), in kabelstreng achter dashboard

S97-3455.jpg
 

Tees

Donateur
M'n laatste bijdrage voor nu even: ik heb in ElsaWin ook nog de pinouts van (alle) multistekers gevonden, zie PDF bijlage. Ik vermoed (itt @Cordoba, en ik ben het niet vaak met 'm oneens :D dat je je gekochte unit beter op de bekabeling tussen de portierregeleenheid en de comfortunit kan aansluiten (dit leek ik ook tegen te komen als ik even snel door een paar YouTube filmpjes heenga voor VW Golfs bijv).
Als ik de pinouts en de nummers van de stekers zo zie, gaat het om een signaal dat vanaf steker T8h komt (op de deurregeleenheid) en naar T18b gaat (op de comfortunit). Enige zorg die ik heb is dat dit CAN-signalen zijn, en ik weet niet of de box die jij gekocht hebt ook daadwerkelijk die signalen verstuurt, maar misschien dat dat in een (hopelijk bijgevoegde) manual staat? M'n eindconclusie voor nu is: geen makkelijke klus.
 

Bijlagen

  • Pinout_Multistekers_Fabia1.pdf
    353,2 KB · Weergaven: 19

EdK

Forumguru
Maar wat doet de sleutel nu in het slot ?
Mag ik er vanuit gaan dat bij het opendraaien met de sleutel in slot er een microswitch word geschakeld ?
En zodra ik hem met de sleutel weer sluit dat ik dan een tweede switch schakel ?

En indien dit zo is, kun je dan niet een afstandbediening nemen met ontvangprint werkend op 12VDC die een tweetal potentiaalvrije contacten heeft die je paralel over de gebrukte conatcten van de microswitch zet ?

of denk ik nu te simpel ? :lezen:
 

TRT22

Lid
Wauw heren, wat fijn al die reacties! Thanks!

Ik heb een best wel technische achtergrond maar niet in auto electronica dus ik moet me wel even serieus gaan verdiepen in de schema’s en info.

Eerste wat ik me even afvraag is of mijn auto wel regeleenheden in de deur heeft. Ik heb de deur enkele maanden geleden open gehad om het electrische raam mechanisme te vervangen (ook een lekker kl*** klusje met die popnagels.) maar kan me niet herinneren dat er een specifieke regel unit in zat.

En Canbus: ik heb mij laten vertellen dat deze auto’s geen canbus hebben? Koplamp en grootlicht bulbs zijn bijvoorbeeld vervangen voor led en dat zou alleen werken op auto’s zonder canbus. En die werken perfect.

Ik twijfel of ik wellicht teveel hooi op mijn vork neem maar het lijkt me toch een hele mooie toevoeging aan de auto (en mijn eigen skillset) als het lukt.

Heel simpel gezegd zou het toch zo moeten zijn dat ik deze unit in de deur zou kunnen monteren op de bedrading van de interne doorlock/unlock knop?
Of het fysieke knopje nu de connectie maakt of de remote unit. Dat zou toch voor de auto niet moeten uitmaken?
 

Tees

Donateur
Canbus is een systeem voor communicatie tussen verschillende electronica onderdelen. Het klopt dat de F1 geen canbus in de verlichting heeft (zoals recentere auto's wel hebben) om te controleren of de verlichting het nog doet of niet, maar dat staat los van de aanwezigheid van canbus in de rest van de auto. Wordt wel vaker verward, want de meeste mensen horen alleen van canbus als het om lampjes gaat.

Ik heb het net even gecontroleerd bij mijn Faab, en waar ik al bang voor was is het geval: als de deuren op slot zitten, werkt die knop in de deur niet meer. Is ook wel logisch, je wil niet dat iemand eventjes die deur open kan maken door op een of andere manier op dat knopje te drukken (draadje door een kiertje oid).

Je zult dus daadwerkelijk óf de deurregeleenheid moeten schakelen óf de comfortunit zelf. In theorie kan je nog alle slotmotoren buiten de comfortunit om laten schakelen, maar ik vermoed dat de comfortunit dan op tilt slaat omdat de deuren open gaan zonder dat ie een signaal gestuurd heeft.

Misschien kan je nog een scan van de manual die bij de unit die je gekocht hebt zat uploaden? Dan kunnen we nog wat verder meedenken waar ie aangesloten zou moeten worden.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Wat de AB betreft die @EdK ooit in heeft laten bouwen in zijn Fabia: ik weet dat we destijds op het werk bij de Caddy's en LT's een aparte sleutelhanger hadden waar de AB van de auto op zat. Later met de nieuwere Caddy's en Crafters zat dit eindelijk gewoon in de sleutel. Voor zover ik weet was dit een systeem dat ook door de dealers geleverd werd, en was origineel, alleen zaten de drukknoppen niet op de sleutel zelf, maar een aparte sleutelhanger (zodat de sleutel niet vervangen hoefde te worden). Ik weet niet of EdK ook zo'n systeem had, maar dat was dus aftermarket OEM.

Als ik me niet vergis, is bij de Fabia I die zogenaamde portierregeleenheid gewoon de comfortmodule en zit dus onder het stuur, maar als ik me goed herinner zat ie bij bijvoorbeeld de O1 wel in het portier.

Wat canbus in de F1 betreft: de lokale had grote problemen toen ik hem vroeg om mijn auto uit te lezen op foutcodes, dat lukte hem niet. Oorzaak bleek de aftermarketradio die een signaal op de canbus verstoorde, waardoor de dealer met zijn apparatuur niet uit kon lezen, zolang de autoradio aangesloten was. Dat bleek later een bekend fenomeen te zijn, behalve bij de Skoda dealer in Zoetermeer. Dit maakt duidelijk dat de F1 wel degelijk canbus aan boord heeft, maar op een enkele late en luxe uitvoering na, geen canbus controle van de verlichting.
 

EdK

Forumguru
Ik weet niet of EdK ook zo'n systeem had,
Klopt !
Was een sleutelhanger opener...
Nooit geweten of het OEM was..maar dan zou het theoretisch toch nog ergens verkrijgbaar moeten wezen offfff schema's van moeten wezen
 

TRT22

Lid
Canbus is een systeem voor communicatie tussen verschillende electronica onderdelen. Het klopt dat de F1 geen canbus in de verlichting heeft (zoals recentere auto's wel hebben) om te controleren of de verlichting het nog doet of niet, maar dat staat los van de aanwezigheid van canbus in de rest van de auto. Wordt wel vaker verward, want de meeste mensen horen alleen van canbus als het om lampjes gaat.

Ik heb het net even gecontroleerd bij mijn Faab, en waar ik al bang voor was is het geval: als de deuren op slot zitten, werkt die knop in de deur niet meer. Is ook wel logisch, je wil niet dat iemand eventjes die deur open kan maken door op een of andere manier op dat knopje te drukken (draadje door een kiertje oid).

Je zult dus daadwerkelijk óf de deurregeleenheid moeten schakelen óf de comfortunit zelf. In theorie kan je nog alle slotmotoren buiten de comfortunit om laten schakelen, maar ik vermoed dat de comfortunit dan op tilt slaat omdat de deuren open gaan zonder dat ie een signaal gestuurd heeft.

Misschien kan je nog een scan van de manual die bij de unit die je gekocht hebt zat uploaden? Dan kunnen we nog wat verder meedenken waar ie aangesloten zou moeten worden.

maar als het contact uit staat werken de lock en unlock knoppen in de deur wel, is dat niks? Of denk ik nu verkeerd?

ik zal zo even een paar foto’s maken van de manual maar ik vond het maar een onduidelijk vodje
 

EdK

Forumguru
Oorzaak bleek de aftermarketradio die een signaal op de canbus verstoorde, waardoor de dealer met zijn apparatuur niet uit kon lezen, zolang de autoradio aangesloten was.
Klopt, ik liet toen een pioneer overzetten vanuit de peus 206 , en toen moest er uit de stekker één draad verwijderd worden en werd geisoleerd met krimpkous weg gebundeld
 

Tees

Donateur
Ik geloof dat ik inderdaad even wat dingen door elkaar gehaald heb: de slotunit geeft een signaal richting de comfortunit, wat in Elsa de portierregeleenheid heet is volgens mij de electronicaunit die zichtbaar is in de bijlage. Die neemt, zoals de stroomdiagrammen laten zien, de signalen van de elektrische ramen EN de deurvergrendelingsknop in de portiergreep voor z'n rekening.

Ik denk dus dat dit setje gekoppeld moet worden op dezelfde draden als die van de slotunit naar de comfortunit gaan. En dat zou dan dus geen CAN-signaal zijn (@EdK had dus gelijk)..

@TRT22: met deuren ontgrendeld EN contact uit werkt die knop idd wel. Als ik de deuren vergrendel (met de afstandsbediening heb ik dat gedaan, maar dat maakt lijkt me niet uit), werkt die knop niet meer. Dus je kan niet via die portierregeleenheid schakelen (die neemt namelijk 't signaal van die knop op).
 

Bijlagen

  • DeurF1.jpg
    DeurF1.jpg
    233,8 KB · Weergaven: 9

EdK

Forumguru
maar is zo’n setje gewoon plug en play dan? En is dat nog te koop dat iemand weet?
Dat weet ik dus niet, als ik @Cordoba mag geloven dan is dit het wel
Ik heb het toen ( een 20 jaar terug ) het tijdens de bestelling erbij besteld omdat ik het al in mijn Peus had en wel ergggg makkelijk vond.
 

Cordoba

Forumguru
Klopt, of één draad verwijderen, of even de multistekker van de radio lostrekken om uit te lezen. Het was de draad voor de snelheidspuls (waarmee het radiovolume automatisch aangepast kon worden aan de rijsnelheid).
 

Canon-Eye

Forumguru
Dit maakt duidelijk dat de F1 wel degelijk canbus aan boord heeft, maar op een enkele late en luxe uitvoering na, geen canbus controle van de verlichting.
Mijn F1 van 2002 (gebouwd in laatste kwartaal 2001 trouwens) heeft het wel gemeld als er een lampje stuk was.
Het was wel een Elegance uitvoering, dat kan van invloed zijn geweest.
 
Bovenaan Onderaan