Afstandsbediening aansluiten op centrale deur vergrendeling

TRT22

Lid
Ik geloof dat ik inderdaad even wat dingen door elkaar gehaald heb: de slotunit geeft een signaal richting de comfortunit, wat in Elsa de portierregeleenheid heet is volgens mij de electronicaunit die zichtbaar is in de bijlage. Die neemt, zoals de stroomdiagrammen laten zien, de signalen van de elektrische ramen EN de deurvergrendelingsknop in de portiergreep voor z'n rekening.

Ik denk dus dat dit setje gekoppeld moet worden op dezelfde draden als die van de slotunit naar de comfortunit gaan. En dat zou dan dus geen CAN-signaal zijn (@EdK had dus gelijk)..

@TRT22: met deuren ontgrendeld EN contact uit werkt die knop idd wel. Als ik de deuren vergrendel (met de afstandsbediening heb ik dat gedaan, maar dat maakt lijkt me niet uit), werkt die knop niet meer. Dus je kan niet via die portierregeleenheid schakelen (die neemt namelijk 't signaal van die knop op).

Mag ik dit opvatten als: waarschijnlijk kan het dus wel in de deur gemonteerd worden tussen de lock/unlock knop en de regelunit in de deur?

Dan alleen nog uitvinden welke kleuren draad op welke draden van de AB unit moeten
 

EdK

Forumguru
Helaas kan ik je 3 foto schema's ook met een leesbril niet lezen.... toch nog te klein
 

Cordoba

Forumguru
@Tees Je foto is de bestuurdersdeur van een rechtsgestuurde Fabia (zie de zekeringkast). Ik zie dat ik de foto's van mijn F1 nog niet overgezet heb naar mijn nieuwe laptop, dus kan je even geen foto's van mijn F1 geven. Veel foto's staan al wel in mijn oude F1 topic (zie onderschrift)
 

TRT22

Lid
Poging 2, hopelijk zo wel leesbaar. Het is een JOM 7105 trouwens.
 

Bijlagen

  • EDDC28E6-085B-4EAF-BBA9-0D0BC4474BA4.jpeg
    EDDC28E6-085B-4EAF-BBA9-0D0BC4474BA4.jpeg
    307,4 KB · Weergaven: 16
  • A7A51BF3-3532-4453-8C89-DA8A115708A5.jpeg
    A7A51BF3-3532-4453-8C89-DA8A115708A5.jpeg
    382,1 KB · Weergaven: 16
  • ECDDC93B-2AFA-47F7-941A-3B168199D0A1.jpeg
    ECDDC93B-2AFA-47F7-941A-3B168199D0A1.jpeg
    409,7 KB · Weergaven: 16
  • 239187EC-E5A6-4BC5-B331-801A535C9EAD.jpeg
    239187EC-E5A6-4BC5-B331-801A535C9EAD.jpeg
    378,4 KB · Weergaven: 14

Tees

Donateur
Mag ik dit opvatten als: waarschijnlijk kan het dus wel in de deur gemonteerd worden tussen de lock/unlock knop en de regelunit in de deur?

Nee, tussen de draden die vanaf het deurslot komen en de comfortunit (die onderin het dashboard zit). Op t screenshot (klopt Cordoba, vond deze even als eerste, maar het idee is hetzelfde maar dan in spiegelbeeld toch?) dat ik plaatste komen die draden rechts door een tule uit de deur.

Ik ga morgen (als ik dan tijd heb...) even kijken welke draden er geschakeld zouden moeten worden, icm de manual die je stuurde.
 

Cordoba

Forumguru
Er zijn wel Vagmodellen met pneumatisch geschakelde sloten, maar bij de Fabia was dat al niet meer, dus die optie (D) kun je schrappen op de montagehandleiding.

@Tees Veel is gewoon in spiegelbeeld, maar niet alles, daarom is het extra opletten als je een rechtsgestuurde auto als referentie gebruikt. De pedalen zitten bij een rechts gestuurde auto precies hetzelfde als bij een links gestuurde auto, en ook de versnellingen liggen identiek alleen moet je dan met links schakelen (of de automaat/DSG bedienen).
 

TRT22

Lid
Er zijn wel Vagmodellen met pneumatisch geschakelde sloten, maar bij de Fabia was dat al niet meer, dus die optie (D) kun je schrappen op de montagehandleiding.

ja dat was me al duidelijk, maar dat verhaal van positief of negatief gestuurd is voor mij nog een beetje abracadabra
 

Tees

Donateur
't Heeft iets langer geduurd dan ik eerst had aangegeven, maar ik heb er m'n hoofd nog eens over gebroken. Ik heb niet het definitieve antwoord voor je en ik weet het echt niet zeker (want heb dit nooit gedaan), maar ik heb wel een idee welke pinnen je de kabels moet aansluiten.

Ik denk dat door het openen/sluiten van de bestuurdersdeur de comfortunit automatisch een signaal geeft om de andere motoren ook te openen/sluiten. Ik kan namelijk vanaf de sloteenheid alleen maar motor-draden vinden, en niet een of andere signaaldraad. Ik denk dus dat je scenario A1 moet gebruiken in de bijgeleverde manual. Dit zou betekenen dat je van de 23-polige steker op de comfortunit pin 1 en 22 nodig hebt. Deze lopen met blauw/geel en lila/gele draden via een 6-polige bruine stekker op het schutbord links naar de sloteenheid, en sturen de motor van het bestuurdersslot aan. Volgens je manual zouden deze draden onderbroken moeten worden en aan de kant van de comfortunit verbonden met pin 1 en pin 4 van je afstandbedieningsmodule, aan de kant van het slot met pint 2 en pin 5. Pin 3 en pin 6 moeten met een permanente +12V lijn verbonden worden.

Welke kant om ze gekoppeld moeten worden, dat weet ik helaas niet. Ik ben bang dat dat een kwestie van proberen wordt. Je kan ook nog het internet afstruinen naar YouTube filmpjes van soortgelijke apparaten in soortgelijke auto's (VW Polo of Golf uit dezelfde leeftijd of een Octavia, of een Seat Leon). Dan zou je hopelijk, met mijn beschrijving erbij, iets verder moeten komen. Ik kan je helaas niet verder op gang helpen dan dit. Succes! :thumbsup:
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

TRT22

Lid
@Tees dank voor deze zeer gedetaileerde uitleg.
Ik heb connectortjes besteld waar ik nog even op wacht maar dan ga ik het gewoon proberen. What is the worst that could happen toch?
 

Tees

Donateur
Succes ermee @TRT22! Inderdaad kan er niet enorm veel misgaan, in het ergste geval moet je de 2 draadjes die je doorgeknipt hebt weer aan elkaar solderen en is het project niet gelukt. Laat vooral nog even weten als je verder bent gekomen!
 

EdK

Forumguru
What is the worst that could happen toch?
Dat er een paar zekeringen eruit vliegen....
Maar ach die heb je nog wel liggen en kun je meteen vervangen dan....

En sorry dat ik me belofte nog niet ben nagekomen, maar veel andere prio's de laatste dagen
 

TRT22

Lid
Succes ermee @TRT22! Inderdaad kan er niet enorm veel misgaan, in het ergste geval moet je de 2 draadjes die je doorgeknipt hebt weer aan elkaar solderen en is het project niet gelukt. Laat vooral nog even weten als je verder bent gekomen!

ik wacht even op deze connectors in de post, dan hoef ik helemaal niks te knippen
 

Bijlagen

  • FBB3841E-2EDA-4828-BA63-26102C5282CE.jpeg
    FBB3841E-2EDA-4828-BA63-26102C5282CE.jpeg
    54,2 KB · Weergaven: 5

EdK

Forumguru
https://www.internet-automotive.com...l4Y20sx26h4jMNEq1JVWK9kvuxfOXuhoCRZYQAvD_BwE#

Deze hebben als voordeel dat de afgetakte draad parallel met de hoofddraad loopt
Die van jou staat er haaks op.
Maar beste blijft toch om de draad iets aan te strippen en dan de te lassen draad te solderen en dan met vulcaniseertape af te tapen.
Dit is makkelijk om te gaan testen of het gaat werken, maar voor definitief ben ik ( en meerdere hier ) van deze aftakkers geen voorstander
 

Tees

Donateur
Het schijnt dat @Cordoba hier anders prima ervaring mee heeft :deuk:

Maar ik ben ook voor solderen, al zullen deze busjes ook wel (op z'n minst een tijd) werken. Heb sinds kort ook een soldeerstationnetje, had hiervoor nog nooit gesoldeerd, maar wou t toch ook eens op de goede manier doen. En met soldeer weet je tenminste zeker dat er een stevige verbinding hebt. Tis jammer als je slot niet meer open wil doordat zo'n busje geen contact meer maakt.

Maar ik bedenk me opeens: ik had ingezet op scenario A1 in de manual. Daarin staat dat je toch echt 2 draden moet doorknippen en de 4 einden daarvan moet verbinden met je nieuwe unit. Dus dan werken deze dingetjes niet, dit is toch om een T-vertakking te maken? En solderen hoeft dan niet eens perse, je verbindt tenslotte de 4 uiteindes met je afstandbedienings-unit. Alleen als t misgaat, dan zul je de draden toch weer aan elkaar moeten solderen :jaja:.
 
Laatst bewerkt:

TRT22

Lid
Voor nu om uit te vinden Of en Hoe het werkt ben ik hier groot fan van.
En natuurlijk, als het werkt wordt er netjes gesoldeerd
maar zolang het proberen is vind ik dit makkelijker dan allemaal losse doorgeknipte draden.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Bovenaan Onderaan