Afneembare trekhaak

frits183

Forumguru
Is het aansluiten van de stekker i.v.m. de can bus en stroom zelf te doen ? Voor een Yeti uit 12-12-12.
 

brepus13

Forumguru
Alles is zelf te doen... de meesten raden het af. Ik vond het meeste werk de bekleding losmaken om de kabels te trekken.

Materiaal moet lukken voor ongeveer 250€. Reken dus dat de rest van de inbouw prijs arbeidsloon is. Als alles klaar is de boel inleren in vcds en klaar is ... Frits.

Heb je het vaker gedaan? Gewoon proberen. Eerste keer klussen aan een auto? Misschien uitbesteden.
 
Laatst bewerkt:

Brutus12

Actief lid
Trekhaak laten monteren met vaste kogel, Rapid Spaceback 1.0 l eind 2017. Dealer heeft sticker op kofferbakslot gepakt 75 kilogram kogeldruk.
 

Canon-Eye

Forumguru
Bij die grootschalige grenscontroles aan het begin van de vakantie kijken ze vaak nou juist wel verder... in tegenstelling tot een willekeurige surveillant langs de weg, die zal eerder afgaan op wat hij in het voorbijgaan waarneemt zoals bv. een flink doorhangende combinatie.
Ook dáárom had ik nou juist die hulpveren onder de Fabia... :pardon:
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Ik denk toch dat hetgeen op het kentekenbewijs is vermeld nét iets meer gewicht in de schaal legt dan wat er op die sticker staat...

(Vergeef me de beeldspraak...)
Een kogeldruk wordt niet vermeld op je kentekenbewijs. De waarde van je dealert zal zeker de juiste zijn voor de Rapid
 

Canon-Eye

Forumguru
OK, maar staat wel vermeld bij de RDW en die gegevens hebben ze - zeker bij grootschalige acties - zó bij de hand.
Ik zou het er liever niet op aan laten komen...
 

ertromp

Forumguru
OK, maar staat wel vermeld bij de RDW en die gegevens hebben ze - zeker bij grootschalige acties - zó bij de hand.
Ik zou het er liever niet op aan laten komen...
Nee staat ook niet vermeld bij het RDW. Kogeldruk wordt bepaald door fabrikant trekhaak in combinatie met fabrikant auto. Trekgewicht is het enige geregistreerde bij RDW
 

hemi24

Forumguru
Nee staat ook niet vermeld bij het RDW. Kogeldruk wordt bepaald door fabrikant trekhaak in combinatie met fabrikant auto. Trekgewicht is het enige geregistreerde bij RDW

Welke instantie gaat dan over typegoedkeuring voor de Nederlandse markt..?!? Volgens mij liggen toch alle technische gegevens vast bij de RDW; dat het voor een leek niet inzichtelijk is is weer een ander verhaal...
 

Brutus12

Actief lid
Het is wel verwarrend, maar je mag er van uit gaan, dat je als consument een trekhaak koop en dealer pakt er een sticker op van 75 kilo dit juist is. Maar je kan volgens de Skoda lijst ook een trekhaak kopen 50 kg artikel PT01-219 of artikel no. PT01-134 75 kg.
 

Atria

Actief lid
Raar inderdaad. Bij mijn bouwgelijke Toledo staat 75 kilo op de haak en ook 75 kilo in de technische gegevens/prijslijst.:lezen: 20180824_214412.png
Rij met een caravan van 1050 kilo en ongeveer 60 kilo kogeldruk en de haak zit nog vast:thumbsup:
 

hemi24

Forumguru
Trekhaak laten monteren met vaste kogel, Rapid Spaceback 1.0 l eind 2017. Dealer heeft sticker op kofferbakslot gepakt 75 kilogram kogeldruk.

Leuk, heeft de dealer je ook verteld dat je 1500kg mag trekken zeker?



En als je wat verder had gelezen :

Specificaties
Artikelnummer PT01 134
Aanvullende informatie Geschikt voor auto's zonder trekhaak voorbereiding
Toegestane kogeldruk: 75 kg
D-waarde: 7,8 kN
Check altijd voor de toegestane aanhangwagengewicht en kogeldruk de wagenpapieren resp. wagendocumentatie

Maar ook voor de Toledo en de Rapid staat er in de wagendocumentatie duidelijk max 50 kg kogeldruk...
 
Laatst bewerkt:

Brutus12

Actief lid
Nee, maar dat staat wel op het kentekenbewijs, niet niet de kogeldruk zo als u beweerde. Sorry dat was iemand anders.
 

Brutus12

Actief lid
Beste, voertuigdoumentatie is niet bepalend. Bepalend is wat in de typekeuring staat, dus wat de fabrikant heeft bepaald. Nogmaals als consument kan ik niet weten, en mag er van uit gaan als ik een originele trekhaak laat monteren door een dealer en deze geeft aan 75 lig dat juist is. Of u moet in zage in de juiste Etg hebben. Maar u weet niet volgens welke Etg mijn voertuig gekeurd is.
 

hemi24

Forumguru
Beste, voertuigdoumentatie is niet bepalend. Bepalend is wat in de typekeuring staat, dus wat de fabrikant heeft bepaald. Nogmaals als consument kan ik niet weten, en mag er van uit gaan als ik een originele trekhaak laat monteren door een dealer en deze geeft aan 75 lig dat juist is.

Maar jezelf dom houden is ook geen legitieme reden..!

In het dashboardkastje heeft u een handleiding bij de wagen geleverd gekregen waar het volgende in staat :

Trekhaak en aanhangwagen
Trekhaak
 Inleiding voor het onderwerp
De maximale kogeldruk bij aanhangwagengebruik is afhankelijk van het motor-
type en de wagenuitrusting. De voor uw wagen geldende waarde is te vinden
in de technische wagendocumentatie en in de conformiteitsverklaring (het
zgn. CVO-document) of op te vragen bij een ŠKODA Partner.
Overige gegevens (bv. op het typeplaatje van de trekhaak) geven alleen infor-
matie over de testwaarden van de trekhaak.

Met andere woorden : typeplaatjes op trekhaken en naderhand aangebrachte stickertjes hebben geen geldigheid in deze...


Monteren van autobanden met een hogere loadindex geven ook niet het recht om de wagen zwaarder te mogen beladen dan de voorgeschreven max. aslast...
Kleinste waarde is altijd de beperkende
 

Brutus12

Actief lid
Beste, Skoda partner geeft aan 75 kg, sorry ik kan er echt niets anders van maken, maar als ik u er een plezier mee kan doen, sticker verwijderen en het is van nu af 50 kg.
 

Atria

Actief lid
Bij mij staat 75 kilo in t instructieboek. Blijft dus raar wat t nu technisch kan hebben. Seat dealer geeft ook 75 kilo aan.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20180824-222554.jpg
    Screenshot_20180824-222554.jpg
    336,7 KB · Weergaven: 20
Bovenaan Onderaan