Afneembare trekhaak

hemi24

Forumguru
Als je op de site van rameder zoekt kun je alle info vinden zoals de montagehandleiding, incl. de sjabloon voor de juiste bumperuitsnede...

Dit lijkt in elk geval nergens op...
 

Bijlagen

  • 112487-11519-1-samples-v1.pdf
    1,6 MB · Weergaven: 21

Cordoba

Forumguru
Deze uitsnede is overduidelijk gemaakt door iemand die weinig verstand van materialen heeft (of het geen zak interesseert). Behalve dat de uitsnede nu niet bepaald passend is bij de juiste trekhaak, zie je dat de happen er recht uitgesneden/gezaagd zijn, dat heeft als gevolg dat op de hoeken van de uitsnede er bij de minste belasting (al is het maar de rijwind) hoge spanningspieken ontstaan, en dat het niet ondenkbaar is dat na verloop van tijd in die hoeken het kunststof vervormt of inscheurt. Als je in die hoeken een gaatje had geboord (van bijv. 3-4 mm), dan was die piekspanning in het materiaal tientallen tot honderden keren lager geweest dan in de huidige situatie. Voor een nette uitsnede had men dus eerst de gaatjes moeten boren, en dan de rechte stukken uitsnijden. Als dit mijn auto zou zijn, zou ik toch sterk overwegen om een vervangende bumper te vragen.
 

Hakar

Donateur
Welke leerling heeft er aan je auto gewerkt?
Iemand van de kunstacademie, die nog niet weet elke richting hij of zij op wil?
Bij Hans Peugeot aan de Wenckenbachstraat hadden ze het nog beter gedaan.
 

Arjann

Forumguru
De uitsnede op zich vind ik wel netjes gemaakt, maar helaas wel op de verkeerde plek gedaan. Als ik zo naar de foto kijk zit de stekkerdoos op een aparte steun, die steun zou denk ik ook op het andere boutgat gemonteerd kunnen worden, waardoor ie wat minder ver uitsteekt.
Ik zou het hier ook niet mee eens zijn on ieder geval

@Cordoba sorry maar om jouw verhaal over de spanningspieken in de hoeken moet ik een klein beetje lachen. Misschien heb je in theorie gelijk (geen idee), maar dit gaat in de praktijk echt niet scheuren of vervormen hoor.
 

Arjann

Forumguru
Dit is kunststof, gebeurt niks mee. Heb er zelf heel veel uitgezaagd en gesneden (en doe dat nog steeds soms), en zie ze ook van andere garages of dealers maar heb er echt waar nog nooit een gezien die uitgescheurd is. Neemt in dit geval natuurlijk niet weg dat het er niet echt netjes uitziet zo
 

Cordoba

Forumguru
De uitsnede op zich vind ik wel netjes gemaakt, maar helaas wel op de verkeerde plek gedaan. Als ik zo naar de foto kijk zit de stekkerdoos op een aparte steun, die steun zou denk ik ook op het andere boutgat gemonteerd kunnen worden, waardoor ie wat minder ver uitsteekt.
Ik zou het hier ook niet mee eens zijn on ieder geval

@Cordoba sorry maar om jouw verhaal over de spanningspieken in de hoeken moet ik een klein beetje lachen. Misschien heb je in theorie gelijk (geen idee), maar dit gaat in de praktijk echt niet scheuren of vervormen hoor.


Dit is niet alleen theorie, ook vaak genoeg gezien dat het ontwerp in de basis als fout zit door te scherpe hoeken, en het daarna in de loop der tijd gaat scheuren (materiaalmoeheid). In de tijd dat kunststof tuinmeubels populair werden, zag je dat de eerste jaren ook regelmatig gebeuren. Als je dan kijkt waar de scheur is begonnen, is dat dus in 9 van de 10 gevallen in zo'n te scherp vormgegeven hoek. Overigens zie ik vaker mensen lachen als ze niet begrijpen waar het over gaat.
 

hemi24

Forumguru
@Cordoba : deels waar, maar er zit wel verschil in hoeken die ontstaan zijn tijdens het spuitgieten, of bij naderhand aangebrachte aanpassingen...

Vooral de Jappen en de Fransozen hebben belabberd geconstrueerde bumpers; ga er maar eens op letten hoe sommige achterbumpers fladderen op de snelweg.
 

Arjann

Forumguru
Dit is niet alleen theorie, ook vaak genoeg gezien dat het ontwerp in de basis als fout zit door te scherpe hoeken, en het daarna in de loop der tijd gaat scheuren (materiaalmoeheid).

Ik geloof ook wel dat je dat gezien hebt, want dat zal je niet verzinnen, maar is dat ook geweest bij uitgezaagde of uitgesnede achterbumpers?
 

hemi24

Forumguru
Ik geloof ook wel dat je dat gezien hebt, want dat zal je niet verzinnen, maar is dat ook geweest bij uitgezaagde of uitgesnede achterbumpers?

Als je wilt dat je occasion van 5 a 6 jaar ook nog een strakke bumper heeft, zou ik hem maar liever even op de hoeken boren...
En als je het echt goed wilt doen, klem je aan beide kanten een houten latje en boor je dan; dat voorkomt "happen".
 

Antera

Donateur
Jammer dat ze zo hebben zitten zagen. Met de wegklapbare heb je meer ruimte nodig waardoor dit gat nu te groot is geworden. Bij deze dit je nu hebt heb je een stuk minder ruimte nodig en had een kleine uitsparing in de bumper voldoende geweest
 

brepus13

Forumguru
Kunnen ze niet gewoon weer de wegklapbare monteren? Ziet er nog strakker uit en je gat is weer gevuld :-)
 

Cordoba

Forumguru
@Arjann Inderdaad niet bij achterbumpers, maar wel bij diverse kunststof delen met die ook deel uitmaken van een constructie, waar niet in gesneden/gezaagd was. Bij veel materialen is het zo dat bij originele fabricage (bijv. gieten bij kunststof, of smeden bij metalen) het materiaal wat sterker is. Als je op zo'n onderdeel verspanende bewerkingen loslaat (snijden, zagen, boren, frezen) doorbreek je de structuur in het materiaal en is de sterkte lager. Bij een achterbumper waar met scherpe hoeken in is gesneden, heb je hetzelfde effect, en door rijwind, maar ook door allerlei andere belastingen (parkerende buur met trekhaak, tegen de bumper leunen met laden/lossen, of lading even op de bumper afsteunen, enz. geven belasting. Scheurvorming treedt vaak op ten gevolge van veelvoudige belasting, combineer dat met veroudering van de kunststof door de jaren, en een stevige vorst, en er is maar weinig nodig voor scheurvorming. Het is dus niet één dingetje dat het in gang zet, maar een combinatie van factoren in combinatie met tijd.
 

Arjann

Forumguru
@Cordoba ik neem je theorie echt niet in twijfel, maar wat ik uit de praktijk weet als het gaat om achterbumpers waar een gat in gemaakt is, is dat ik er echt nog nooit een heb gezien die na verloop van tijd gescheurd is omdat er in is gezaagd of gesneden. Ook niet na 15 jaar. En daar ging het in dit geval om toch?
Maargoed, laten we het verder on topic houden en hopen dat het voor de topicstarter naar tevredenheid opgelost wordt.
 

Cordoba

Forumguru
@Arjann ik geloof best dat je ze nooit tegenkomt, maar in alle eerlijkheid hoeveel auto's van ouder dan 10-15 jaar zijn nog in onderhoud bij de dealer? Maar back on topic, hoewel onze discussie wel degelijk met het probleem van de TS te maken heeft.
 
Allemaal bedankt voor de reacties.

Nogmaals contact gehad met de garage en gevraagd vanwaar de stekkerplaat nu niet meer wegdraaibaar is. Volgens hen bestaat deze niet en kan dit niet ivm lengte kabelboom? Nogmaals mijn ongenoegen geuit omtrent het feit dat er nu een onnodig groot gat is gemaakt wat de helft kleiner zou kunnen nu.

De garage gaat nu een nieuwe kunsstof bumper bestellen. Deze is dan vanaf de fabriek af al voorzien van de bumperuitsnede.

Ik heb inmiddels per mail ook even contact gehad met Brink trekhaken om te achterhalen of er inderdaad geen afneembare trekhaak met wegdraaibare stekkerplaat bestaat voor de Spaceback (en waarom dan wel voor de Hatchback?)

Zij geven als reden dat de bumperuitsnede veel minder groot hoeft te zijn voor een vaste stroomplaat met een Spaceback en dat dat de reden is dat er alleen vaste bestaan voor deze. (Blijft me dan onduidelijk waarom er bij de Hatchback wel een groot gat gezaagd mag worden, een wegdraaibare is toch veel mooier?!)

Op de vraag of het met dit onderstaande onderdeel alsnog wegdraaibaar te maken is, wordt nee geantwoord. En volgens de garage kan het dus niet omdat 1 van de draadjes (volgensmij die voor uitschakelen PDC als ik het goed heb?) daarvoor te kort is?

https://brinkitems.eu/alle-trekhaak-accessoires/stekkerplaat/stekkerplaat-wegklapbaar/
 

Wodkadrinker

Actief lid
Graag vraag ik in dit topic ook advies voor een vaste trekhaak voor een Rapid Spaceback 1.2 TSI 2017 benzine.

Volgens informatie van Skoda mag de trekhaak maximaal 50 kg kogeldruk hebben echter als ik mijn kenteken invoer bij de diverse trekhaak firma's komen en ook trekhaken uit met maximaal 75 kg kogeldruk.

Ik wil de trekhaak gaan gebruiken voor en fietsendrager met daarop 2 E bikes met maximaal gewicht van 25 kg/st en de drager is maximaal 18 kg dus 2x25+18= 68 kg.

Nu mijn vraag : Gaat dit goed - mag dit op mijn rapid spaceback gemonteerd worden.

Groet Cor
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat zijn 2 verschillende vragen.
Dat de haak zelf geschikt is voor 75 kg staat montage op de Rapid niet in de weg, ja dat mag dus gewoon. Maar dat leidt er dan weer niet toe dat je hem boven de 50 kg mag belasten. Want die haak zit aan de auto bevestigd, en de fabrikant wil kennelijk de bevestigingspunten niet zwaarder belast hebben. Het blijft dus maximaal 50 kg zoals op het kentekenbewijs vermeld.

Op mijn Fabia Combi had ik ook een maximum kogeldruk van 50 kilo (en max. 1000kg trekgewicht). Nu wilde het geval dat de caravan er niet lekker achter lag bij 50 kg. Pas bij 60-65 kilo stuurde het prettig en stabiel maar hij zakte me wel te ver door.
Daarom heb ik hulpveren laten monteren zodat de caravan er strak in rechte lijn achter lag en de auto met 65+ kilo op de haak niet achterover gaat hangen. Dat werkte prima, ook met de redelijk zware opvouwbare Thule drager en 2 ebikes en een kofferbak vol weekendbagage.

Dus ja, die 68 kilo zou ik best aandurven, maar ik zou hulpveren overwegen zodat het niet opvalt dat je iets meer gewicht achterop hebt.
 

hemi24

Forumguru
Nu mijn vraag : Gaat dit goed - mag dit op mijn rapid spaceback gemonteerd worden.

Groet Cor

Mijn antwoord: Hoogstwaarschijnlijk wel - nee!

Zoals @Canon-Eye al heeft uitgelegd, staat het ook omschreven in de handleiding :

Overige gegevens (bv. op het typeplaatje van de trekhaak) geven alleen infor-
matie over de testwaarden van de trekhaak.

Dus al is de haak getest en goed bevonden voor 75kg; Skoda geeft de Rapid vrij voor MAX 50 kg kogeldruk :

Bij gebruik van accessoires (bv. een fietsendrager) moet de maximale lengte
hiervan evenals het maximaal toegestaan gewicht incl. belasting in acht wor-
den genomen.
De maximale lengte van het gemonteerde accessoire (vanaf de kogelkop van
de trekhaak gemeten) mag 70 cm niet overschrijden.
Het maximaal toegestane gewicht van het gemonteerde accessoire incl. bela-
ding komt overeen met de maximale kogeldruk bij aanhangwagengebruik,
maar mag niet hoger zijn dan 50 kg.
Deze waarde geldt als het zwaartepunt van de belading zich op maximaal 30
cm van de kogelkop van de trekhaak bevindt.
Is de afstand van het zwaartepunt van de belading tot de kogelkop van de
trekhaak groter dan 30 cm, dan neemt het maximaal toegestane gewicht
van het accessoire inclusief belading af (bv. op een afstand van 60 cm tot
de kogelkop met ongeveer de helft).
VOORZICHTIG
Het maximaal toegestaan gewicht van de accessoire incl. belading evenals de
maximale lengte van de accessoire nooit overschrijden - gevaar voor bescha-
diging van de trekhaak en de wagen.
 
Bovenaan Onderaan