Afneembare trekhaak

Hallo Skoda rijders,

Nieuw hier en gelijk maar even een vraagje ..
Sinds 2 week de trotse bezitter van een Skoda Rapid Spaceback 1.2 TSI uit 2014.
Tot nu toe een heerlijke auto!

Bij de aankoop gelijk een afneembare trekhaak (Brink) laten monteren. Eenmaal thuis eens rustig de trekhaak eronder geklikt, maar de afstand tussen de bumper en de kogel lijkt ons wel erg krap. Zoals op de foto te zien is 4,5 cm. Dit ligt niet in lijn met de wettelijke richtlijn van minimaal 6,5 cm wat we op internet lezen. Een caravan hier achter zal dan denk ik ook niet passen.

Heb eens contact opgenomen met de garage waar de auto gekocht is. Zij vermoeden nu dat ze per abuis een afneembare trekhaak voor een Rapid Hatchback hebben gemonteerd, ipv een afneembare trekhaak voor een Spaceback. Hier zou wat verschil in zitten? Uiteraard gaan ze het probleem binnenkort oplossen, alles moet daarvoor er wel weer onder weg.

Nu mijn vraag voor diegene met ook een afneembare trekhaak onder zijn Rapid Spaceback; wat is bij jullie de afstand tussen de bumper en het hart van de kogel?

Alvast bedankt.
Groeten,
Leonie

D54F5869-DD10-48C9-9125-FA7095FB41B9.jpeg 2172A86C-720B-4A7B-A4F0-EA8E22273C31.jpeg 6266A38B-9925-4C52-A2F7-D067BC1F25C3.jpeg
 

Cordoba

Forumguru
Bij het lezen dacht ik nog 4,5 cm is niet veel, maar dat is te doen. Op de foto zie ik dat hart trekhaak tot aan de bumper 4, 5 cm is, en dat de ruimte tussen kogel en bumper maar 2cm is. Ik denk dat je een fietsendrager er niet eens op krijgt :banghead:

Als ik naar de afmetingen kijk, zie ik dat er 18 cm verschil in lengte is tussen een Rapid HB en een Spaceback, dus ik denk niet dat dát de fout is die gemaakt is. Ik denk eerder dat er een trekhaak voor een Fabia of misschien voor een Seat Toledo (technisch gelijk aan de Rapid) is geplaatst.
 

Bedankt, is dat ook een afneembare van Brink?

......

Als ik naar de afmetingen kijk, zie ik dat er 18 cm verschil in lengte is tussen een Rapid HB en een Spaceback, dus ik denk niet dat dát de fout is die gemaakt is. Ik denk eerder dat er een trekhaak voor een Fabia of misschien voor een Seat Toledo (technisch gelijk aan de Rapid) is geplaatst.

Bedankt voor je reactie. Dat zou je haast denken. Echter komt het goedkeuringsnummer van onze trekhaak (zie foto) overeen op de website van Brink met een Rapid Hatchback trekhaak!

8E582CAC-47A0-4AB6-A890-81CE29239D87.jpeg A4913DAF-357B-4516-9A1D-CAC0152084CF.jpeg

Het goedkeurings nummer voor een Spaceback is wel degelijk een andere trekhaak met zelfs ook meer max. trekgewicht.

33E622CB-6237-4BD9-8C54-5DA5076B1A03.jpeg
 
Heb dit meegemaakt bij mijn S2, toen was de oorzaak het foutief monteren van de dwarsbalk aan het chassis. Hier zitten verschillende montage punten.
 
De dwarsbalk moet u op verschillende plekken onder de auto met bouten vastzetten op door de autofabrikant aangegeven bevestigingspunten. De dwarsbalk beschikt daarom over voertuig specifiek gemaakte zijplaten. Per type auto verschilt de verankering van deze zijplaten aan het chassis vanwege de plaatsing van de bevestigingspunten en ook het aantal.
 

Canon-Eye

Forumguru
Een caravan hier achter zal dan denk ik ook niet passen.
Een standaard aanhangerkoppeling zonder stabilisator zal nog wel lukken, maar met een stabilisator erop kun je alleen maar heel ruime bochten nemen, vrees ik... Ik neem dus aan dat het inderdaad wordt opgelost.
 

Rallye

Forumguru
Gezien de foto wel heel vreemd dat de garage dit zo aflevert. Dat moet toch ook bij degene die de trekhaak gemonteerd heeft (en eigenlijk bij iedereen die de auto ziet staan) vragen hebben opgeroepen?
 

brepus13

Forumguru
Heb dit meegemaakt bij mijn S2, toen was de oorzaak het foutief monteren van de dwarsbalk aan het chassis. Hier zitten verschillende montage punten.


Ik heb afgelopen week een trekhaak onder mijn S2 gehangen en dat kon maar op 1 manier hoor. Was geen keuze uit diverse boutgaten oid.
 

hemi24

Forumguru
Beetje jammer van de garage..!

Type 5713 is voor de Rapid (NH3/liftback) / Toledo;

Voor de Rapid Spaceback (NH1) zou het type 5854 van Thule/Brink gemonteerd moeten worden.

De hogere max. belasting van de haak is niet echt relevant, want volgens mij mag je auto niet meer dan 1.100 kg trekken, maar dat kun je terugvinden op het kentekenbewijs...

Gemonteerd ziet dit er dan zo uit:

1600x1600_anwendung___112487_1600x1600_anwendung_v2.png


1600x1600_anwendung___112487_1600x1600_anwendung_v3.png
 
Laatst bewerkt:
Gezien de foto wel heel vreemd dat de garage dit zo aflevert. Dat moet toch ook bij degene die de trekhaak gemonteerd heeft (en eigenlijk bij iedereen die de auto ziet staan) vragen hebben opgeroepen?

Leek mij ook. Bij het ophalen van de auto zat de trekhaak er alleen niet onder, die lag in de zak achterin. Enkel gecontroleerd op aanwezigheid van alles wat er bij hoort, boekje/sleuteltjes, verder niet getest .. dat kwam dus thuis pas.
Leermoment ;)

Auto is overigens als occasion niet bij een Skoda dealer gekocht maar bij een andere grote merk dealer, zal maar geen namen noemen! ;)
 
Beetje jammer van de garage..!

Type 5713 is voor de Rapid (NH3/liftback) / Toledo;

Voor de Rapid Spaceback (NH1) zou het type 5854 van Thule/Brink gemonteerd moeten worden.

De hogere max. belasting van de haak is niet echt relevant, want volgens mij mag je auto niet meer dan 1.100 kg trekken, maar dat kun je terugvinden op het kentekenbewijs...

Gemonteerd ziet dit er dan zo uit:

1600x1600_anwendung___112487_1600x1600_anwendung_v2.png


1600x1600_anwendung___112487_1600x1600_anwendung_v3.png

AH kijk ... dat lijkt er meer op ja, netjes. Bedankt voor de foto’s!
Volgende week gaat hij weer naar de garage, dus nog even afwachten wat ze er dan onder hangen. Komt vast goed! ;)

Trekgewicht is inderdaad niet relevant. Maar verbaasde me wel enzigzins dat hier 200kg verschil in zit.

En nu maar hopen dat de (redelijk onzichtbare) bumperinsnede niet voor niets is geweest. :)
 

hemi24

Forumguru
Niet voor niets, maar de sjablonen zijn wel verschillend.
De insnede zou nu groot genoeg moeten zijn voor de vervangende trekhaak.
 

brepus13

Forumguru
Ik heb een bosal trekhaak en die had maar 1 monteer mogelijkheid. Ook in mijn superb zat slechts 1 monteer mogelijkheid....
 

Bijlagen

  • D2E4A5BA-70EC-4CCF-9171-8033DC123B9D.jpeg
    D2E4A5BA-70EC-4CCF-9171-8033DC123B9D.jpeg
    1,8 MB · Weergaven: 77
Bovenaan Onderaan