Afneembare trekhaak

ertromp

Forumguru
Welke instantie gaat dan over typegoedkeuring voor de Nederlandse markt..?!? Volgens mij liggen toch alle technische gegevens vast bij de RDW; dat het voor een leek niet inzichtelijk is is weer een ander verhaal...
De fabrikant heeft te zorgen dat de kogeldiameter voldoet en enkele afmetingen dat is wat de NL regelgeving verder nog voorschrijft naast die te trekken gewichten geremd / ongeremd
De fabrikant zorgt ervoor dat er een type plaatje bij komt met het max te trekken gewicht en de hier besproken kogeldruk
Die max kogeldruk is afhankelijk van constructie auto in combinatie met constructie/ophanging haak. Dat deel blijft dus echt een autofabrikant / trekhaakfabrikant feestje.
 

Brutus12

Actief lid
De fabrikant laat een voertuig typekeuren bij een door de EEC erkende instantie, deze stuurt de gegevens door naar de RDW's. In Nederland geeft de RDW de type goedkeuring af (E4), deel keuringen kunnen o.a doen TNO, Tuv, Brink, GDW enz. Een trekhaak wordt aan de auto getest. Voertuig fabrikant bepaald de gewichten en de bevestigingspunten. Zoals ik kon zien is de ETG van 2007 en de updates 14 stuks lopen door. Wie zeg mij dat er niet een trekhaak met een hogere gewicht door de fabrikant is toegestaan,(update). Ook door een betere staal soort kan er ook verschil zitten in trekhaken. Instructieboekjes worden soms langere tijd gebruikt (drukkosten). De enige die echt uitsluitsel kan geven is de fabrikant of RDW aan de hand van de ETG met het betreffende voertuig hier staat in ETG en update. Zoals eerder beschreven het laagste gewicht is bepalend, gewicht wat staat op trekhaak of wat voertuigfabrikant aangeeft.
 

hemi24

Forumguru
Ja, maar mocht het RDW (om welke reden dan ook) het rare besluit nemen om bijvoorbeeld een goedkeur af te geven voor een max kogeldruk van 40 kg, heb je je daar als Nederlander maar gewoon aan te houden!
Nu zal dit voorbeeld waarschijnlijk nooit voorkomen, en zal de RDW de gewichten van de (auto)fabrikant 1 op 1 overnemen.

Wat wil heel apart is, is dat er blijkbaar wel een serie Toledo's is die wel een hogere kogeldruk van75kg mogen hebben, al ben ik bij de online-manuals nog enkel 50kg tegengekomen...
 

Brutus12

Actief lid
De RDW heeft een administratieve en controlerende taak, de fabrikant en trekhaak fabrikant geven op wat het betreffende deel aan gewichten mogen hebben, de keuringsinstantie (evt. RDW E4, Tuv enz) controleert of het samengesteld geheel voldoet aan de opgave. Online Manuels hoeven niet altijd te kloppen. Er werden in het verleden voertuigen getypekeurd zonder trekhaak, later was er vraag naar een trekhaak, er kwam dan een update, de zelfde auto voor de update mag niets trekken volgens de papieren. ( en instructieboekje) Dat het voor mij als consument soms niet simpel is, ja dat is zeker.
 

dirkd

Nieuw lid
Het valt mij ook op dat op internet verschillende sites gerenomeerde trekhaken aanbieden van 75 of 80 kg kogeldruk voor de Fabia 3 Combi vanaf 2014 (niet ervóór). MAAR... het gelijkvormigheidsattest vermeldt wel degelijk 50 kg maximale kogeldruk.

2 e-bikes + drager gaan daar dus wettelijk niet op met hun 68 kg!!!

Bovendien vermeldt het instructieboekje dat de last slechts op maximaal 30 cm achter de kogel mag drukken, Waarschijnlijk wordt hier het zwaartepunt bedoeld. Op mijn Thule drager ligt het zwaartepunt op ongeveer 25 cm, dus dat zou wel goed zitten, ware het niet dat het totale gewicht, zoals gezegd, veel te hoog ligt. De trekhaak zou het dus wel kunnen, maar het koetswerk is er niet op voorzien.
Zelfs een trekhaak met een toegelaten kogeldruk van 50 kg kan dat aan (zal niet afbreken), maar de autoconstructeur vindt het niet in orde.
Ingeval van een ongeval zou bovendien de verzekering zich tegen de bestuurder kunnen keren. Controle door de overheid vrees ik nog niet zo erg. In geen jaaaaaren nog een controle gezien. (Vlaanderen)

Op grond van al het bovenstaande heb ik een geplande aankoop van de nieuwe Fabia Combi 3 moeten omturnen naar een Octavia!! Ook de Rapid mag het niet hebben. Ik vind het niet kunnen dat de verschillende aanbieders daar geen melding van maken! Dat wil dus zeggen dat ik de prijs van mijn 2 dure e-bikes (Flyer) nog eens moeten bijtellen heb op de prijs van de wagen. Snik, snik. Maar het feit zelf van met de Octavia te kunnen rijden maakt veel goed...

Wat die hulpveren betreft: ik weet niet waar die zitten, maar de ophanging van de auto wijzigen mag niet omwille van de verdeler voor de remdruk. De remdruk wordt verdeeld tussen vóór- en achterremmen op grond van de stand van de achterwielen. Als dus de belasting van de achterwielen groter is, zakt de wagen dieper en gaat er meer remdruk naar de achterremmen. Als je die doorbuiging compenseert met hulpveren, gaat de auto ten onrechte denken dat hij achteraan minder zwaar belast is en wordt de remdruk op de achterwielen te klein, met onstabliliteit tot gevolg. Ik had vroeger zulke hulpveren op een omgebouwde Voyager met 2 zware gasflessen. Dat heeft nooit goed gewerkt, buiten het feit dat de Chrysler op zich een rotbak was.
 

Canon-Eye

Forumguru
Het monteren van hulp- c.q. verzwaarde veren leidt niet automatisch tot overschrijding van de maximum aslast onder de achteras, of van de maximum totale massa van het voertuig. De auto zal bij belasting (ook bij belasting tot net binnen de maximale waarden) minder ver doorzakken. Ik zie geen significante invloed op de remkrachtverdeling en uit jaren ervaring met hulpveren weet ik dat onder die omstandigheden het weggedrag en de besturing er wel flink op vooruitgaan.
En da's veiliger...
 
Laatst bewerkt:

Wodkadrinker

Actief lid
Goedemorgen,

Na vele antwoorden op mijn vraag , wasrvoor dank, toch zelf even op zoek gegaan naar antwoorden.
In MIJN instructieboekje staat ssat de max.kogeldruk 50 kg mag zijn maar bij de bijbehorende plaatjes is een afneembare trekhaak afgebeeld.

Nu lees ik op de accessoire pagina van Skoda ( na het invullen van mijn kenteken ) dat een vaste trekhaak art nr PT01 219 max. 50 kg kogeldruk mag hebben terwijl de afneembare trekhaak artnr PT02 180 75 kg kogelduk mag hebben.

Wel de kleine lettertjes gelezen die dus aangeven dat het instructieboekje gelezen dient te worden voor juiste waarden maar toch is er een verschil en beide onderdelen zijn geschikt voor MIJN Skoda Rapid Spaceback.

Vraag nu ; Wat is de juiste beslissing,.Het weghalen van de accu's tijdens transport scheelt inderdaad ongeveer 5kg

Groet Cor
 

Canon-Eye

Forumguru
De laagste waarde - in dit geval 50kg - is bepalend. Dat de haak op zichzelf meer aankan doet er niet toe; volgens de fabrikant moet de auto niet zwaarder worden belast via de bevestigingspunten en dat is bepalend.

Net als bij de banden: de individuele band heeft volgens de bandenfabrikant een zodanige maximum "load" dat 4x dat gewicht ruimschoots uitkomt boven het toegestane maximum totaalgewicht van de auto en ook dat betekent niet dat de auto tot die hogere waarde mag worden beladen.
 

hemi24

Forumguru
De zware accu's van de fietsen verwijderen is meestal 5 sec. werk, dus dat zou ik hoe dan ook doen.
 

Wodkadrinker

Actief lid
Oké voor zover een ieder bedankt voor de reactie op mijn vraag, heb me er bij neergelegd dat Ik geen fietsendrager met 2 Ebikes achter op mijn Rapid Spaceback mag hebben jammer maar is niet anders.

Groet Cor
 

Handige Harry

Forumguru
Oké voor zover een ieder bedankt voor de reactie op mijn vraag, heb me er bij neergelegd dat Ik geen fietsendrager met 2 Ebikes achter op mijn Rapid Spaceback mag hebben jammer maar is niet anders.

Groet Cor
Wat wegen de fietsen zonder accu dan?

Ik heb niet het hele topic terug gelezen?
 

Wodkadrinker

Actief lid
Het gemiddelde gewicht van de E bike welke ik en mijn vrouw op het oog hadden is ongeveer 22-24 kg zonder accu + een geschikte fietsendrager van ongeveer 15 kg .
De auto mag max 50kg kogelldruk hebben dus ik ga ik er , ook als ik de lichtste e bike en fietsendrager koop, met enkele kilo's overheen wat dus NIET mag.

Groet Cor
 

Canon-Eye

Forumguru
ga ik er , ook als ik de lichtste e bike en fietsendrager koop, met enkele kilo's overheen wat dus NIET mag.
Formeel niet, nee.
Maar de kans dat dit in de praktijk een probleem oplevert is feitelijk zo goed als nihil, zolang je zorgt dat alles tiptop bevestigd en gezekerd is en je qua rijgedrag geen gekke dingen doet.
Zo lang de oorzaak van een eventueel incident geen duidelijk verband houdt met de aanwezigheid van de fietsdrager (bv. helemaal eraf vallen of verdraaien in een lange bocht, fiets verloren wegens niet goed vastgezet, e.d. - allemaal zaken die niet zullen voorkomen bij zorgvuldig gebruik) maakt niemand zich druk over het gewicht. En mocht je van achteren worden aangereden dan is er verzekeringtechnisch al helemaal niks aan de hand.

Als je je desondanks toch strikt aan de letter (of aan de cijfers) van het voorschrift wil houden, heb je niet veel opties:
  • Geen 2 ebikes achterop meenemen maar de lichtste van de twee op dakdragers vervoeren.
  • Andere auto uitzoeken.
  • Actieradius beperken, d.w.z. de auto thuislaten en direct op de fiets stappen...
 

duopenotti

Senior Member
@Rapidoo De sleutel is van Oris dus dat zal het merk wel zijn. Op de trekhaak zelf staat geen merk namelijk. Ik heb de trekhaak besteld bij de auto dus door de dealer laten plaatsen.
 
Bovenaan Onderaan