Advies chiptuning gevraagd

louigi58

Senior Member
Ik zou altijd voor tuning op maat gaan gezien mijn laatste ervaring. Mijn RS zou 260 pk hebben, toen hij tijdens de Skoda meeting bij VAGTechniek op de rollenbank ging, bleven daar slechts 243 van over, met een flinke dip in het koppel.
Na origineel maken had de auto al 227 pk en 315 Nm, dus het hele chippen was waardeloos. Daarna is de auto opnieuw op maat getuned door VAGTechniek.
Zie bijlage en trek je conclusie, maar ga voor kwaliteit en niet voor prijs. uploadfromtaptalk1423351611937.jpg
 

chris01

Senior Member
zijn er ook mede skoda rijders die al eens bij DTC-tuning en Tunex zijn geweest ?
ben wel benieuwd naar deze ervaringen .
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
http://www.golfgtiforum.nl/forum/viewtopic.php?f=12&t=3368

vooral bericht 3 spreekt wel boekdelen..


"Ik heb er ervaring mee
Me vorige auto was een astra coupe turbo
Had hem daar laten chippen heb er een week in gereden
En ben terug gegaan om me orginele software er weer in te laten zetten"



Nu niet echt bemoedigend eigenlijk. En uiteraard kan gelijk wie dit op internet plaatsen, daar ben ik me wel degelijk van bewust. Maar zo een berichten heb ik toch nog nooit gelezen over de gerenommeerde tuners welke veelvuldig genoemd worden op dit forum.
 

Vanenkelen

Forumguru
zijn er ook mede skoda rijders die al eens bij DTC-tuning en Tunex zijn geweest ?
ben wel benieuwd naar deze ervaringen .
Heb mijn auto bij 80.000 km 2e hands gekocht. Vorige eigenaar had hem bij 75.000 bij Tunex laten tunen. Ik heb hem toen op de forummeeting bij TVS 2x laten rollen, 1x met de tunex tuning en 1x na tuning door TVS. Zie hieronder de verschillen.

De auto hoort 105 pk en 250 NM te hebben.

Tunex: 131 pk en 260 NM en een hobbeldebobbel kromme
TVS: 155 pk en 333 NM en een superstrakke kromme

Tunex:
Tunex.jpg

TVS:
TVS.jpg

Duidelijk toch? Tunex 250 euro, TVS 500.... wat is het je waard?
 
Laatst bewerkt:

Vanenkelen

Forumguru
en qua verbruik
Hangt van je rechtervoet af.... :D

Nee, grapje... Als je al dat vermogen aanspreekt zal hij gerust meer verbruiken. Maar als je je rijstijl hetzelfde houdt zal het verbruik ook hetzelfde of misschien zelfs iets beter worden. Door de optimalisatie die tijdens het tunen plaats vind wordt je auto ook efficiënter ingeregeld, turbo draait wat harder, ontsteking wordt geoptimaliseerd, etc. etc. Je motor haalt net wat meer kracht/energie uit de brandstof en daarmee zou je in theorie minder kunnen verbruiken.

Zie mijn handtekening, ik verbruik met een 1.9 TDI 5,25 liter per 100 kilometer. Ik doe dat met een in mijn ogen normale tot rustige rijstijl en dit is inclusief de vakanties (4000 km per jaar met danwel twee fietsen danwel een skibox op het dak op hogere snelheid door duitsland of frankrijk heen). Als je dan op Spritmonitor gaat kijken dan doe ik het behoorlijk netjes....

Ik heb net voor en net na de tuning het ritje naar mijn werk (Rotterdam-Utrecht) een aantal maal zoveel mogelijk op cruisecontrol gereden (zie hier klik) en daarbij leek mijn auto zuiniger te zijn geworden na de tuning. Maar goed, wind, regen, wel of niet achter een vrachtwagen hangen... kan allemaal invloed hebben gehad.

Edit: Ik heb het natuurlijk niet goed kunnen vergelijken met een ongetunede auto, omdat hij al getuned was.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik heb het wel kunnen vergelijken, bij mijn vorige auto (Yeti 1.2 tsi dsg). Dacht dat het ca 0,3 km per liter scheelde. Niet echt spectaculair, maar wel substantieel. De huidige (Fabia 1.2 tsi dag), heb ik al na 2000 km laten tunen. Maar ik vermoed dat die ook wel wat minder verbruikt dan zonder tuning; ruim 1 op 16 met praktisch alleen 120/130 is niet gek toch. Mijn rijstijl heb ik nooit aangepast. Alleen wanneer de situatie er om vraagt, maak ik gebruik van het beetje extra vermogen. Dus wanneer er snel moet worden ingehaald of ingevoegd.
 

MarcoO2

Forumguru
en qua verbruik, is er nog een verschil tussen handbak en automaat qua tuning dan?
De vraag is niet echt helder. Wat wil je weten: of er verschil qua verbruik (voor en na tuning). of dat er verschil is qua verbruik tussen een handbak en een automaat?
 
Bovenaan Onderaan