Achteruitrijcamera O3

Yeti2015

Forumguru
Camera inbouwen is op zich niet zo moeilijk (heb het al een paar keer bij een passat gedaan)
Grootste probleem bij een passat is om de kabel tussen de klep en de carrosserie door te voeren.
Je moet wel redelijk veel demonteren om de kabels netjes door de dorpels te leggen.
Tevens moeten ze aan de can bus aangesloten worden.
Maar ik vind het persoonlijk een handige gadget.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Als het enigszins kan dan af fabriek meebestellen, voor 290 Euro kan je het waarschijnlijk niet achteraf nog monteren
.
 

JXX

Senior Member
@Octaviadriver
Hier een afbeelding uit de handleiding zoals ze dus standaard op het scherm is;
upload_2015-8-22_19-54-31.png

Je kan de biepsignalen ook uitzetten indien gewenst en ook nog andere dingen aanpassen;
upload_2015-8-22_19-55-47.png
Zie handleinding pag 152:jaja:
 

Octaviadriver

Nieuw lid
Het zier er fraai uit, fijn ook dat je én de camera én het piepsysteem hebt. Ik denk dat beiden tesamen goed ondersteunen bij het op de mm nauwkeurig inparkeren in b.v. een nauw parkeervak in een parkeergarage. Ik denk dat ik dit binnenkort ga meebestellen op mijn nieuwe Octavia. Ik ga er vanuit dat dit leverbaar is op de hatchback en de combi.
 

Joske

Forumguru
Ik heb ook wel interesse om deze camera in mijn O3 te krijgen eigenlijk... :D

heeft iemand in tussentijd ervaring met achteraf zelf of laten inbouwen?

Als ik de artikelnummers zoek kom ik op het volgende uit:

5E5827566C met een richtprijs van €296 volgens ETKA :sterretjes:

Als ik deze vervolgens zoek bij cars-equipment kom ik op deze uit:

http://www.cars-equipment.com/www/en/shop/rear-view-cameras-3/oem-5e5827566c-rvc-lowline-camera-for/

die kost €129 ! (zonder verzending weliswaar maar toch..... WAT een verschil in prijs)

Het enige dat mij wél opvalt is de benaming bij CE, namelijk "lowline" camera. Bij een S3 staat er bijvoorbeeld "highline", weet iemand wat het exacte verschil is? (kwaliteit beeld of type camerasysteem) En of enkel de lowline gebruikt is in de O3?

En aan de gebruikers die er nu 1 hebben in hun O3 (@Skoda-MAN zeker?) willen jullie de hendel eens opmeten?

Alvast bedankt voor eenieders input!
 

sandurtjuh

Forumguru
@Joske Ik heb achteraf een highline camera in mijn auto gezet. Installatie was verbazingwekkend plug & play (zelfs kabels leggen, doorvoeren door dak & kofferbakklep). Aansluiten aan Columbus en klaar. Deze camera heeft meerdere kijkhoeken (vanaf boven, naar achteren en brede kijkhoek voor bochten achteruit). Ook de beweegbare lijnen zijn aanwezig.

Hierbij een filmpje van achteruitrijden:


En een filmpje met de aanwezige opties:


Ik heb de complete set (camera, kabels, klips, washerbuisjes, dingen om je apparaat eruit te halen e.d.) ontvangen van een gebruiker van octavia-rs.com. Deze doet veel met achteraf geplaatste dingen en deze calibreert de Highline versie ook voor je. Je kunt ook zonder washer nemen. Je hoeft dus niet te zagen in je kofferbakklep wat je met die van Cars Equipment soms wel moet doen. Het is niet goedkoop, maar wat een ontzettend toffe toevoeging (die ik vaak gebruik merk ik)!

Meer info: http://octavia-rs.com/index.php/thread/18102-rueckfahrkamera-nachruesten/?postID=463457#post463457
 

sandurtjuh

Forumguru
Ik kreeg 2 sleuteltjes erbij (van die radio remove dingen). Hiermee haal je het apparaat in je handschoenenkastje eruit. Ondertussen ligt je kabel in de drempel/goot en werk je die zo naar boven achter je dashboard. Dan doe je een verlengstuk erin (zit aan de kabel) waar je de oude stekker ook in drukt en dan de nieuwe stekker in het apparaat en klaar. Even VCDS wat settings veranderen (niet de normale settings, want dan krijg je Lowline) en done. Wegwerken, en klaar.
 

Joske

Forumguru
Ik heb in tussentijd contact gehad met de gebruiker van het Skoda-RS forum.

Ik vraag mij wel af of er nu nog forumleden zijn met een Octavia 2013 of 2014 die een camera achteraf geïnstalleerd hebben?

En die er 1 fabrieksaf hebben? Ben benieuwd naar een foto en eventuele afmetingen als het kan.. :)

bedankt alvast
 

JXX

Senior Member
@Joske

Dag Joske.

Hierbij enkele foto's van een origineel ingebouwd.
De camera samen met het kofferopensysteem meet 11x5 cm.
Misschien kunt ge uw kofferopensysteem eens meten of dit ook 11x5 cm is.
Ik heb een vermoeden dat bij mij het kofferopensysteem smaller is dan normaal.

Groetjes.
Jos.
 

Bijlagen

  • camera 1.JPG
    camera 1.JPG
    103,3 KB · Weergaven: 155
  • camera 2.JPG
    camera 2.JPG
    144,8 KB · Weergaven: 145

micky

Forumguru
dat gat in de klep zal dezelfde maat zijn lijkt mij, anders worden het wel hele dure achterklepjes...
dus het handvat zal de breedte van de camera smaller zijn
 

Joske

Forumguru
dus het handvat zal de breedte van de camera smaller zijn
uiteraard :)

maar bij O3 van voor week 35 2014 is het handvat kleiner... zoals bij mij het geval jammer genoeg, zagen in de klep hoeft nu écht niet voor mij eigenlijk :pieker:
 

Michelv.

Forumguru
Vergeet alleen niet dat de highline afgesteld/geijkt moet worden, bij de lowline heb je daar geen last van, die is monteren en klaar.
 
Bovenaan Onderaan