Accu kapot, in hele regio geen nieuwe te krijgen :(

Fabia 123

Forumguru
Helaas is dat een bekende product eigenschap van lood accu's.
Het staat bekend als "sudden death" en dat is precies wat het is.

Mee eens. en waarom de ene wel en de andere niet?. Bij mijn Fabia 1 was de accu na 5 jaar plotseling dood. Bij de Fabia 2 werkte de accu na 7 jaar nog prima.
 

LdN

Forumguru
Op zich is de oorzaak meestal het doorrotten van een interne verbinding waardoor er gewoon
een onderbreking in de serieschakeling van de cellen ontstaat.
Elke lood accu corrodeert en sulfateert, hoe snel hangt onder meer af van het gebruik en de ladingstoestand.
 

Cordoba

Forumguru
Op zich is het verschijnsel dat een accu er plotseling mee stopt, de laatste decennia steeds meer standaard. Oorzaken kunnen verschillen, behalve wat LdN noemt, kan bijvoorbeeld ook een plaat in de accu krom trekken waardoor in één cel kortsluiting ontstaat, en er 1/6 van de spanning is weggevallen (de accu levert dan vaak nog maar ruim 10 Volt). Ander voorbeeld wat ik ooit gehad heb (bij een diesel) een accupool die inwendig was los gescheurd/gerot van de accu. Bij rijden over een hobbelige weg met bijvoorbeeld kinderkopjes zag je de verlichting flikkeren, doordat steeds het contact even werd verbroken. Dit was overigens nog een auto met mechanisch geregelde inspuiting, vandaar dat ie bleef rijden. Bij mijn Fabia I hield de accu het net geen 12 jaar vol, dus het kan heel lang goed gaan.
 

MadDog2K

Actief lid
Zijn er meer mensen die inmiddels een nieuwe accu in hun Octavia 3 hebben?

Zelfs meerdere in hun O3 FL (waarvan ik er 1 ben)

Na 15 of 20.000 al telkens een bepaalde foutmelding die pas later gerelateerd bleek, rond de 30.000 km vervangen

Ze zijn echter zeer schaars soms, dus moest een week of 4 wachten (1e afspraak werd gecancelled omdat de accu niet geleverd was) en precies de avond voor de vervanging dan toch nog pechhulp nodig gehad (3x in die week)

Slechte batch, en ik zou ook vermoeden dat de start/stop er negatief aan bijdraagt
 

Kao70

Nieuw lid
Zelfs meerdere in hun O3 FL (waarvan ik er 1 ben)

Na 15 of 20.000 al telkens een bepaalde foutmelding die pas later gerelateerd bleek, rond de 30.000 km vervangen

Ze zijn echter zeer schaars soms, dus moest een week of 4 wachten (1e afspraak werd gecancelled omdat de accu niet geleverd was) en precies de avond voor de vervanging dan toch nog pechhulp nodig gehad (3x in die week)

Slechte batch, en ik zou ook vermoeden dat de start/stop er negatief aan bijdraagt

Dat is wel heel snel maar iig nog wel onder garantie dan neem ik aan. Dan valt die 134.000 bij mij wel weer heel erg mee. Toch blijft het een dure grap.

Op zich is de oorzaak meestal het doorrotten van een interne verbinding waardoor er gewoon een onderbreking in de serieschakeling van de cellen ontstaat.
Elke lood accu corrodeert en sulfateert, hoe snel hangt onder meer af van het gebruik en de ladingstoestand.

De auto heeft een kleine week voordat de accu de geest gaf 12 dagen stilgestaan tijdens vakantie. Ik heb het idee dat dat ook invloed heeft gehad hoewel dat niet te bewijzen is uiteraard.
 

CharlesTucker

Forumguru
Na op een maand na 7 jaar, en ruim 275.000km zit er in m'n O2 nog de eerste accu, en die doet het nog steeds prima. Start/stop zet ik bijna nooit uit, en werkt ook al 7 jaar feilloos. Vrijdag ga ik 'm inruilen voor een O3, ik hoop niet dat ik daar spijt van ga krijgen ...
 

Fabia 123

Forumguru
Vrijdag ga ik 'm inruilen voor een O3, ik hoop niet dat ik daar spijt van ga krijgen ...[/QUOTE]

Als in de O3 een nieuwe accu zit komt het vast goed.
 

CharlesTucker

Forumguru
Bedankt. en ik maak me ook niet echt zorgen, maar kan me op grond van alle berichten op het forum toch niet helemaal aan de indruk onttrekken dat er de laatste jaren hier en daar wat meer bezuinigd wordt bij VAG, en niet alleen op de accu's. Ik kan het niet echt statisticsh onderbouwen, maar het het lijkt erop de de O3 net wat meer problemen kent dan de O2. Dat kan natuurlijk ook komen doordat het forum tegenwoordig nog drukker en groter is dan toen de O2 nog gebouwd werd. Wel merk je dat de uitrusting aanmerkelijk is uitgebreid, mijn O2 was indertijd een van de meest luxueuze modellen (Elegance), en op de optielijst had ik alleen nog navigatie en xenon erbij kunnen kiezen (of een L&K). Vergeleken met m'n nieuwe O3 is ie echter toch vrij karig, en dan heb ik nu nog lang niet elke optie aangevinkt. En een flink deel van de problemen waar mensen tegenaan lopen zitten nu net in die nieuwe opties, die kennelijk ook meer van de accu vragen.
 

Fabia 123

Forumguru
Dat denk ik ook.
Maar als ik dit forum zo lees, dan zijn veel klachten op de nieuwe grote modellen. Daar zitten vaak nieuwe opties op die op de kleine modellen (nog) niet leverbaar zijn.
 

MaRco2

Forumguru
Afgelopen zondag starte mijn auto plotseling niet meer, niets deed het meer, de dag ervoor nog geen probleem. Via Skoda mobiliteitsservice pechhulp ingeschakeld en volgens deze meneer was de accu overleden. Maandag is de accu nog gecontroleerd bij de dealer maar helaas, moest nieuwe accu in. Totale kosten: 16 Euro voor het controleren, 25 Euro voor het in- en uitbouwen en 187 voor een nieuwe accu, totaal 228 Euro ex btw en 280 Euro inclusief. Dat is inderdaad een hoop geld voor een accu!

De auto word in september 5 jaar oud en heeft inmiddels 134.000 km op de teller. Kan gebeuren denk ik maar vond het wel vreemd dat dat zomaar van het ene op het andere moment ging. Zijn er meer mensen die inmiddels een nieuwe accu in hun Octavia 3 hebben?

Ja, inmiddels ruim 5 jaar oud en bijna 137.000 km. Gisteren kreeg ik een rits storingsmeldingen (die snel weer uit gingen en daarna hetzelfde riedelttje en 5 minuten later een storingsmelding start/stop) dus ik vrees dat mijn accu wat minder aan het worden is.

Filmpje staat op FB Skodaclub.

Wel staat mijn Octavia regelmatig een paar weken stil, maar gisteren juist wel langer gebruikt (maar.... ook tijdens diverse stops, de laatste was een uur, een elektrische koelbox aangesloten) en na twee uurtjes stilstaan en dan een ritje van 4 km (doe ik normaal met het kleintje, maar de Octavia had geen koudstart dus...) gaf me deze verschijndelen. Storingsmeldingen ABS/ESC, bandenspanningscontrolesysteem, bochtverlichting, etc.
 

oco1979

Forumguru
Ervaring met EFB batterijen is niet zo positief.
Al meermaals gemerkt deze vroeger de geest geven.
Al een paar vervangen door AGM.
Waarbij de Type merk batterij en AH ingegeven zijn via diagnoseaparaat maar niet de extracode.
Nog bij niemand terug moeten gaan dat deze niet zo werken.
In noodgeval een klassieke accu met voldoende capaciteit zal ook gaan,deze dan wel zo rap mogelijk vervangen door AGM of EFB.
 
Bovenaan Onderaan