Accu kapot, in hele regio geen nieuwe te krijgen :(

leo442

Forumguru
dat is.. omdat de aanwezige boordelektronica geen piekspanningen af kan, en mij is op het hart gedrukt van eigenlijk gewoonweg NIET met startkabels aan de slag te gaan. Men kan namelijk achterhalen of er een piekspanning geweest is en dan kan je achter elke vorm van garantie fluiten indien er vanalles stukgaat in de boordelektronica. Ik geef het maar mee wat mijn garagist me zei bij aflevering van de wagen :)

Je kan de auto gerust met startkabels starten! Als..... je maar voordat je een klem losneemt alle verbruikers van de auto aanzet waarin een eventuele piekspanning weg kan.
 

MeneerB

Forumguru
Tussen de min van de accu en het chassis zit een z.g. shunt. Doel van dit ding is de stroomsterkte (Ampere) te meten die de accu in en uit gaat. Het boordsysteem kan de ladings toestand van de accu alleen bepalen door de spanning te meten en bij te houden hoeveel energie de accu in en uit gaat. (Door ampere uur tellen)

Dit ding heeft een zo lage weerstand dat het spanning verschil tussen de minpool van de accu en de carosserie verwaarloosbaar is.
Er zijn 2 redenen dat je beter de startkabel min niet op de accu maar ergens op het chassis aan kunt sluiten:
1: De massa kabel geeft altijd iets spanning verlies. Door de startkabel min pool zo dicht mogelijk bij de startmotor te verbinden minimaliseer je het verlies en draait de startmotor sneller rond.
2: Het batterij management systeem moet weten wanneer de accu wordt geholpen of weer wordt bijgeladen middels de startkabels. Sluit je beide startkabels aan op de accu passeer je de shunt en weet het batterij management systeem niet dat er energie van buiten wordt aangevoerd. Er ontstaan dus afwijkingen in het verwachte en werkelijk ladings niveau van de accu. (Zeker als het starten langer duurt dan normaal).
(wat monteurtje al aangaf)

Over "piekspanningen" zou ik me niet al te druk maken. Stel je een situatie voor dat de dynamo een hoge laadstroom moet leveren omdat er vele electrische verbruikers zijn en de accu niet volgeladen is. Plotseling breekt er een plaat in de accu af of er vind een andere complete onderbreking in en bij de accu plaats.
De regelaar in de dynamo moet plotseling terug regelen omdat de (grote) stroom plots niet meer door de accu wordt opgenomen. Die regelsnelheid is gelimiteerd. Dit vertaalt zich in een z.g. load dump (De spanning vliegt kort fors omhoog)
De auto elektronica moet hier tegen kunnen en er zijn delen die die overschot aan energie gaan "opvreten"

Gebruik goede kwaliteit startkabels en als de accu van het te helpen voertuig niet defect is kun je gewoon de startkabel los nemen.

Wat de accu betreft: Als deze vervangen wordt hoeft er niets te worden aangemeld of zo.
Want volgens de handleiding mag je de accu gewoon loskoppelen en weer aankoppelen:

■ Als de wagen gedurende drie tot vier weken niet wordt gebruikt, kan de accu
ontladen zijn. Dit wordt veroorzaakt doordat enkele apparaten ook in rusttoe-
stand stroom verbruiken (bijvoorbeeld regelapparaten). U kunt het ontladen van
de accu voorkomen door de minpool (-) van de accu los te koppelen of de accu
doorlopend met een zeer lage laadstroom op te laden.


Verderop wordt alleen gewaarschuwd dat de klok niet meer op tijd staat, de raambediening anders reageert en dat er wellicht een code voor het infotainment systeem moet worden ingevoerd.

En de accu lijkt me een standaard model. (bij mijn TSi dan). Dus niet te krijgen lijkt me vreemd.
 

Monteurtje

Forumguru
Wat de accu betreft: Als deze vervangen wordt hoeft er niets te worden aangemeld of zo.
Want volgens de handleiding mag je de accu gewoon loskoppelen en weer aankoppelen:

■ Als de wagen gedurende drie tot vier weken niet wordt gebruikt, kan de accu
ontladen zijn. Dit wordt veroorzaakt doordat enkele apparaten ook in rusttoe-
stand stroom verbruiken (bijvoorbeeld regelapparaten). U kunt het ontladen van
de accu voorkomen door de minpool (-) van de accu los te koppelen of de accu
doorlopend met een zeer lage laadstroom op te laden.



En de accu lijkt me een standaard model. (bij mijn TSi dan). Dus niet te krijgen lijkt me vreemd.

Je mag inderdaad de accu gewoon loskoppelen. Dat is geen probleem. Maar wanneer het een AGM of EFB accu betreft, deze zit in auto's met start/stop, en deze wordt vervangen moet er wel degelijk met behulp van de testkast aanpassing gedaan worden in het regelapparaat van de accubewaking.
Onder andere het aantal Amperes en Ah. En het serienummer van de accu.

Het staat duidelijk op de accu of het een AGM of EFB accu is.

De EFB accu is nieuwer en zit in de Octavia III
 

Cordoba

Forumguru
@Monteurtje Weer een duidelijke uitleg to-the-point, maar ik heb toch nog een paar vragen: een AGM zal een accu met gel zijn, maar wat is een EFB accu?
 

MeneerB

Forumguru
En de accu lijkt me een standaard model. (bij mijn TSi dan). Dus niet te krijgen lijkt me vreemd.

Deze opmerking moet ik terug nemen :dankje:
Er zit bij mij inderdaad een EFB accu in met een BEM code. En laat nu net die accu met die specifieke code alleen bij de VAG dealer te krijgen zijn tegen het geldende tarief van een "normale" accu maal 2. Koppelverkoop noemen ze dit.
Die BEM code is er alleen maar om het battery management systeem duidelijk te maken welke type / capaciteit accu erin zit. En voor zover ik weet gebruikt alleen de VAG groep dit systeem.
Bij andere merken ben ik het (nog) niet tegengekomen. Daar kun je gewoon er een andere vergelijkbare accu in plempen.

De accu kan vermoedelijk vervangen worden door elke ander vergelijkbaar type (niet BEM gecodeerde) accu.
Dus EFB voor een EFB (als ze te krijgen zijn)
Mogelijk zal het BMS systeem in het begin even moeilijk doen maar later moet het systeem gewoon werken als de accu naar behoren presteert. (zie bijlage)
Ik vermoed zelfs dat invoeren van de "oude" BEM code het systeem laat denken dat er niets is veranderd.

Dat BMS (Battery Management System) is echt niet zo intelligent dat het een iets afwijkende batterij ziet. De parameters die het BMS standaard meet (spanning stroom en temperatuur) zijn onvoldoende om met 100% zekerheid de toestand van de accu te bepalen. Kortom een ander merk accu met gelijke eigenschappen merkt hij niet.

Ik heb mij in het verleden bij één van mijn vorige werkgevers bezig gehouden met batterij management van loodaccu's van vrachtwagens. Dit project is gestopt omdat nauwkeurige bepaling van de state of charge en state of health onder alle omstandigheden onmogelijk bleek.

De BMS bij de topic starter heeft tenslotte ook niet gemerkt dat de accu op het punt van overlijden stond.
Maar dat wil niet zeggen dat het BMS overbodig is. Met de in de moderne auto's aanwezige grote elektrische verbruikers geeft een BMS net iets meer informatie over de accu dan door alleen spanning te meten.
Maar ook niet meer dan dat.

Vraag voor monteurtje: Wat gebeurd er als over zeg een jaar of 8 mijn accu de geest geeft, de bestaande accu's niet meer te krijgen zijn en er alleen een nieuwer type met nieuwe BEM codes te krijgen zijn die het BMS niet kent ?
 

Bijlagen

  • Newsletter_Technik_GB3.pdf
    517,6 KB · Weergaven: 21

Desperado

Forumguru
Autofabrikanten zijn toch verplicht om te zorgen dat onderdelen leverbaar blijven tot minimaal 10 jaar nadat de laatste auto is geproduceerd? (als ik het goed onthouden heb)
 

MeneerB

Forumguru
Net ff in me glazen bol gekeken enne over 15 jaar zijn er nog accu's te verkrijgen hoor !!

Mooie glazen bol..... Dan had je mijn vraag al lang van te voren kunnen pareren. :D

Trouwens open deur opmerking: Nogal wiedes dat er over 15 jaar nog accu's te krijgen zijn.
Maar ik had het over accu's met een specifieke BEM code.

@MeneerB . Ik kan niet in de toekomst kijken. Maar wie zegt dat er over 8 jaar die accu's niet meer te krijgen zijn?

Omdat de accu wereld ook veranderd ondanks dat de technologie al meer dan 100 jaar oud is.
En omdat je een spatbordje tientallen jaren in een magazijn kunt laten liggen en een loodaccu zonder tussenlading maximaal een half jaar. Dus die accu moet over 10 jaar ook nog geproduceerd worden.

Ik hoop erop dat de aftermarket leveranciers hier wel op in zullen springen. Ik heb geen zin om over een jaar of 4 meer dan 300 euri's af te gaan tikken voor een nieuwe accu.
 

Cordoba

Forumguru
Overigens is er volgens mij nog een optie: stel dat over 2 jaar de accu met deze BEM-code niet meer leverbaar is, dan kun je ook een accu met een andere BEM-code kiezen, en de autofabrikant moet dan een software update doen, zodat de dan geschikte en beschikbare BEM-codes ook gebruikt kunnen worden. Kortom volgens mij is er gewoon een mouw aan te passen, als dat nodig mocht zijn.
 

MeneerB

Forumguru
Je vertrouwen in de accu wordt steeds minder. Eerst was het nog 8 jaar. Nu 4 jaar. Pas maar op dat de accu morgen niet leeg is. :deuk:

Over 8 jaar ben ik aan mijn 2e vervang accu toe.......... (4 + 4 = 8 :D)


Overigens is er volgens mij nog een optie: stel dat over 2 jaar de accu met deze BEM-code niet meer leverbaar is, dan kun je ook een accu met een andere BEM-code kiezen, en de autofabrikant moet dan een software update doen, zodat de dan geschikte en beschikbare BEM-codes ook gebruikt kunnen worden. Kortom volgens mij is er gewoon een mouw aan te passen, als dat nodig mocht zijn.

Dat betekent dat ik eerst de auto moet laten afslepen naar de dealer voor een software upgrade... (En dat doet die vast niet gratis) Kost me die accu toch weer een hoop euri's.
 
Laatst bewerkt:

madpilot

Senior Member
Even een update: heb de auto terug, de dealer wijt het aan domme pech. Het viel onder garantie (leuk voor de leasemij), de interne factuur bedroeg toch nog zo'n 190 euro, waarbij de accu 166 euro voor z'n rekening nam. Denk dat dit alles nog excl. BTW is, dus als particulier zonder garantie ben je wel veel geld kwijt voor dit geintje.

Nog gevraagd of het start-stopsysteem debet kon zijn, en dat werd niet helemaal ontkend... Het is toch wel een behoorlijke belasting voor de accu, maar dan nog zou ie het langer moeten uithouden dan nu (25.000 km).
 

EdZ

Donateur
Ik krijg als ik dit zo lees toch niet de indruk dat we er allemaal op vooruit gaan met nieuwe technieken. Ik had ooit een C-Kadett die zonder accu, dus alleen op de dynamo de 190 km van Eibergen naar mijn woonplaats heeft gehaald.

Zonder dynamo (dus alleen accu) ook eens geprobeerd. Ik kwam tot station Groenlo.

Die Kadett kon je met een elastiekje en paperclip aan de praat houden. Tegenwoordig moet je bij een lekke band (of lege accu dus) de ANWB bellen. Leve de vooruitgang...
 

madpilot

Senior Member
@EdZ maar zou je terug willen naar het "comfort", de "luxe" en de "veiligheid" van die Kadett? En elke 7500 km naar de garage voor een beurt, lekker 's zaterdags roest verwijderen en de gaten dichtplamuren... Ik begrijp je punt wel, ben zelf in het bezit van een Audi 90 uit 1986 (typ81) waar ik met veel plezier mee naar Oostenrijk rijd, maar als ik dan weer in m'n Skoda in de airco, omringd door airbags en in alle rust 200 km/h rijd, dan weet ik toch wel waar voor m'n dagelijks vervoer mijn voorkeur naar uitgaat. Oja, en als ik wil haal ik ook nog eens 1:18 voor een forse auto met al die voorzieningen waar we vroeger alleen maar van konden dromen.
 

EdZ

Donateur
@madpilot: Uiteraard wil ik niet terug maar soms vraag ik me af of het niet te ver doorschiet als je niet eens je accu zomaar kan vervangen. Zijn toch van die dingen waar je nogal eens mee te maken kunt krijgen.
 

Kao70

Nieuw lid
Even een update: heb de auto terug, de dealer wijt het aan domme pech. Het viel onder garantie (leuk voor de leasemij), de interne factuur bedroeg toch nog zo'n 190 euro, waarbij de accu 166 euro voor z'n rekening nam. Denk dat dit alles nog excl. BTW is, dus als particulier zonder garantie ben je wel veel geld kwijt voor dit geintje.

Nog gevraagd of het start-stopsysteem debet kon zijn, en dat werd niet helemaal ontkend... Het is toch wel een behoorlijke belasting voor de accu, maar dan nog zou ie het langer moeten uithouden dan nu (25.000 km).


Afgelopen zondag starte mijn auto plotseling niet meer, niets deed het meer, de dag ervoor nog geen probleem. Via Skoda mobiliteitsservice pechhulp ingeschakeld en volgens deze meneer was de accu overleden. Maandag is de accu nog gecontroleerd bij de dealer maar helaas, moest nieuwe accu in. Totale kosten: 16 Euro voor het controleren, 25 Euro voor het in- en uitbouwen en 187 voor een nieuwe accu, totaal 228 Euro ex btw en 280 Euro inclusief. Dat is inderdaad een hoop geld voor een accu!

De auto word in september 5 jaar oud en heeft inmiddels 134.000 km op de teller. Kan gebeuren denk ik maar vond het wel vreemd dat dat zomaar van het ene op het andere moment ging. Zijn er meer mensen die inmiddels een nieuwe accu in hun Octavia 3 hebben?
 

LdN

Forumguru
Helaas is dat een bekende product eigenschap van lood accu's.
Het staat bekend als "sudden death" en dat is precies wat het is.
 
Bovenaan Onderaan