Accu kapot, in hele regio geen nieuwe te krijgen :(

Blackokkie2

Forumguru
Ik was deze week bij een taxi ehhh mercedesdealer en daar was een dame die een nieuw batterijtje in de autosleutel moest hebben, maar dat moest ook geregistreerd worden met de autpapieren en kilometerstand en dergelijke.
 

Joske

Forumguru
Ik zat gister alvast de manual eens door te lezen van de Octavia, daarin staat dat als je met startkabels aan de slag gaat, je de min-kabel absoluut niet direct op de min-accupool mag aansluiten, maar alleen op het speciale massapunt.
Ik vroeg mij al af wat dat zal uitmaken, maar heb geen auto ter beschikking om eens te kijken, nog 2 dagen :)
dat is.. omdat de aanwezige boordelektronica geen piekspanningen af kan, en mij is op het hart gedrukt van eigenlijk gewoonweg NIET met startkabels aan de slag te gaan. Men kan namelijk achterhalen of er een piekspanning geweest is en dan kan je achter elke vorm van garantie fluiten indien er vanalles stukgaat in de boordelektronica. Ik geef het maar mee wat mijn garagist me zei bij aflevering van de wagen :)
 

Gizzmo

Forumguru
Maar waarom zou het uitmaken, of je nu een piekspanning heb op je accupool of op je massapunt, beide zijn met elkaar verbonden, tenzij er iets van een beveiliging tussen zit, maar dat geloof ik niet/is mij niet bekend.
 

Cordoba

Forumguru
Massa punt ipv plus pool gebruiken is sowieso altijd te adviseer inderdaad....
:wavecry:Dat is de perfekte manier om een accu te slopen: gewoon kortsluiten, de minpool hangt al aan massa, als je dan de pluspool van de donorauto bij jouw auto aan massa hangt, sluit je de accu van de starthulp kort.

Ik zou de pluspolen van de accu's verbinden en dan de massa bij je eigen auto, en afhankelijk van het voorschrift bij de andere auto de massa of de minpool (er vanuit gaande dat de starthulp ook de minpool aan de massa heeft hangen).
 

Cordoba

Forumguru
Maar waarom zou het uitmaken, of je nu een piekspanning heb op je accupool of op je massapunt, beide zijn met elkaar verbonden, tenzij er iets van een beveiliging tussen zit, maar dat geloof ik niet/is mij niet bekend.

Dat heeft te maken met start-stop systeem en met gel-accu's, dat is toch net iets anders dan de klassieke accu.
 

Joske

Forumguru
Mijn dealer zal het vast niet zomaar gezegd hebben.. Had specifiek te maken met moderne auto's en hun elektronica.
 

Desperado

Forumguru
Vreemd. Als de anwb erbij komt wordt er ook gewoon een startaccu gebruikt. Eerst de plus aansluiten voorkomt ook kprtsluiting kortsluiting als.je per ongeluk even tegen een verkeerd punt aankomt met de klem. Met de min kun je gerust ergens tegenaan komen omdat er meestal maar 1 pluspunt aan de auto zit en je dus niet gauw tegen een verkeerd punt aan zult komen.
 

Gizzmo

Forumguru
heeft te maken met gel accu, met start/stop, de dealer zegt het, MAAR WAAROM???
Technische uitleg, denk nog steeds dat min en massapunt eigenlijk gewoon hetzelfde is met alleen een stukje metaal ertussen, dus wat maakt het verschil???
 

Canon-Eye

Forumguru
De vraag is dus eigenlijk: wat zit er dan aan electronische 'beveiliging' tussen de massa (het ijzerwerk van de auto) en de feitelijke min-pool?
 

Ronnie

Forumguru
Dat je niet mag starten met startkabels direct op de accu heeft dacht ik te maken met het start-stop systeem,
Er is (dacht ik) een stuk elektronica verbouwd tussen accu en min kabel naar massa.
Het fijne weet ik er niet van (ben het nog niet in de praktijk tegengekomen), maar ongetwijfeld zal @Monteurtje
het fijne ervan weten......
 

Canon-Eye

Forumguru
Omgekeerd gaat het overigens wel goed. Ik heb de Fabia (met start-stop) zonder problemen als donor-auto gebruikt om de Twingo even aan te slingeren toen die te lange tijd niet gebruikt was. Gewoon eerst plus op plus, vervolgens min op min en wel het laatste aan de Fabia - en de plus als eerste weer los van de Fabia.
Kan niet zo veel mee misgaan lijkt me?
 

Ronnie

Forumguru
Het zou zomaar kunnen zijn dat je niet mag overstarten omdat er dan twee verschillende spanningen aangevoerd worden.
De zwakkere accu zal 12V spanning overhebben, de donor knalt er dan 14,7V overheen.
Aangezien de start-stoppers een beveiliging hebben tegen te lage spanning(schakelt het systeem uit) zou dit weleens de reden kunnen zijn, je voert immers spanning aan van "de andere kant".
 

Joske

Forumguru
Het kan wel meer schade opleveren dan je denkt. Ik ga eens horen of ik hier meer concrete info over kan vergaren :)
 

Monteurtje

Forumguru
Bij auto's met het START-STOP-systeem mag
de minaccupooltang van de acculader niet direct
op de minpool van de accu worden aangesloten,
maar alleen op de motormassa. Hierdoor wordt
gegarandeerd dat de in het regelapparaat voor
de accubewaking J367 geïntegreerde accusensor
niet wordt overbrugd.
Het direct via de minpool opladen van de accu
leidt tot overbrugging van de accusensor en de
sensor zal hierdoor tijdens het laden van de accu
de accugegevens niet registreren. De in de diagnose-
interface voor de databus (Gateway) J533
opgeslagen accuwaarden zijn dan niet in overeenstemming
met de gegevens van de geladen
accu.


Dat regelapparaat van de accubewaking zit op de minpool.
Als je een auto heb met start/stop dan zit er ook een afdekkapje over de minpool met een waarschuwingssticker.
 

Canon-Eye

Forumguru
Uit de veiligheidskunde weten we:
alleen maar "niet hier" is niet voldoende - een glashelder "hier wel" hoort daarbij.

Had het dan ook wel handig gevonden als er ook ergens een duidelijk als zodanig gemarkeerd massa-aansluitpunt zou zitten.
Maar ja, dat kon er natuurlijk nèt niet meer af... ;) (dat heb je met die goedkope modellen, hè)
 
Bovenaan Onderaan