ABT tuning 1.6tdi

Bakkertje

Forumguru
@toet toet, allereerst gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst! Ik denk niet dat je met 70 km achter de kiezen al echt in de gaten hebt waar de 1.6 standaard al toe in staat is. Die van mij kwam pas echt "los" na zo'n 30 dkm, wellicht dat de 1.6 je in de tijd dat de tuning er niet is alsnog kan overtuigen :xyxthumbs: Het ligt er natuurlijk ook maar net aan wat je eisen zijn, met de flitsflikkers vandaag de dag die overal op de loer liggen is voor mij de lol er toch al vanaf en neem ik wat meer rust in de auto en dan bewijst de Superb zich als een prima reisauto waarin je prima rustig mee kunt komen en na je werk ontspannen achter het stuur kunt onthaasten op weg van huis naar werk. Persoonlijk ben ik van mening dat de 1.6 het prima doet en heeft mijn S2 zelfs al snelheden van 214 km/uur laten zien (bij de oosterburen wel te verstaan), hij heeft ook geen echt probleem met de 1500 kg zware caravan aan de haak.
 

Toet toet

Senior Member
Hallo Serious en Bakkertje,

bedankt voor de reactie's. Was me er niet van bewust dat er ook nog extra bpm moest worden afgerekend. Ga dit even opnemen met leasemaatschappij, voordat ik beslis en daarnaast ook nog even wat kilometers rijden, want 70km is inderdaad net niet genoeg om de motor los te rijden :-).
Ik neem aan 214 op de teller, bergaf en wind mee? :-), want anders is de officiële snelheidsopgave van 189km/u iets aan de magere kant in de folder. Staat los van het feit dat de motor mij ook op de 1e kilometers al uitstekend bevalt! (en dat komt dan van een oud Porsche rijder 911 rijder, dus dat telt extra :-))
 

Bakkertje

Forumguru
Sjee van een 911, naar een groene Superb is inderdaad wel effe wat anders!

Die 214 is inderdaad bergaf, maar het was nog niet op (wel volgens het commentaar rechts van me..) overigens was dit met volle bepakking (2 volwassen en 3 jonge kids met alle toebehoren voor een week vakantie). Op een vlakke weg kom je overigens ook boven de 200 (op de klok uiteraard) en de opgave (192 in mijn geval) haalt ie ook wel. Je moet dan uiteraard niet naar het verbruik kijken, want dat heeft dan niets meer te maken met groen rijden (heheheh). In Duitsland kun je prima cruisen met 170 op de klok, da's echt zonder een centje pijn en dan rijd je zo'n 1 op 15, dus dat is echt heel relaxed.
 
Mijn ervaring met het versnellen tussen 100 en 120 km/h is dat het vooral langzaam lijkt door de grootte van de auto. Het gaat echt niet langzaam en ervaar dat dagelijks een keer of 4 rondom Utrecht. Ik heb nog niet één keer het gevoel gehad langzamer te versnellen dan andere weggebruikers, tenzij zij de beschikking hebben over veel meer vermogen. Al met al kan ik na een kleine 15000 km zeggen dat de 1.6TDI heel erg goed bevalt en meer dan voldoende vermogen heeft voor de grote S2C.
 

Miez1

Forumguru
Voor zover ik ben geiformeerd heeft de 1.6TDI dezelfde typegoedkeuring voor wat betreft wielen als alle andere typen Superb. Dit wijkt af van bijvoorbeeld BMW welke voor de 320eD destijds een specifieke typegoedkeuring heeft afgegeven en je nooit via een dealer de auto met grotere velgmaat kunt bestellen of met een trekhaak.(uitzonderingen daar gelaten).

Alles gute!

Miez
 

dirkie996

Forumguru
@ Bakkertje
Krijg er koude rillingen van aan zo'n snelheid met het ganse gezin in de wagen.Zulke dingen doe ik enkel als ik alleen in de wagen zit. Je moet maar eens een noodstop uitvoeren aan zo'n snelheden en zulke belading.Dit kan je niet vergelijken met een doordeweekse rempartij.De wagens worden alsmaar beter en we zitten zo goed geïsoleerd dat we geen enkel gevoel van snelheid meer hebben. Ik reed zelf onlangs 194km/u met m'n Octi combi 1.6 tdi en blijkbaar lopen die zwaardere superb's dan veel sneller met de zelfde motor.
Als besluit kan ik aanraden om eens met een motor zo snel te rijden, dan pas besef je wel hoe hard dit is.Hou het veilig en nog vele prettige kilometers toegewenst
 

Bakkertje

Forumguru
@dirkie: Bedankt voor je bezorgdheid! Nu m'n eigen bericht teruglezend zou je de indruk kunnen krijgen dat ik in Duitsland continu vol gas zou rijden dat is niet hoor. Die 214 was om even te proberen, op een nagenoeg lege autobahn, daarna niet meer gedaan. Je actieradius wordt overigens ook ongeveer een kwart van wat het is als wanneer je normaal rijdt. Ook alleen doe ik het trouwens niet, ik denk dat er thuis 4 mensen (en een hond) zitten die me niet kunnen missen :worshippy:
 

Toet toet

Senior Member
Hallo allemaal, vandaag even met de belastingdienst gesproken over tuning. Standpunt (er moet wel dan een brief naar de inspecteur die dit moet bevestigen) is dat uitstoot de norm is voor bijtelling en tuning niet relevant is. Bij afwijking van standaard goedgekeurde auto moet de tuner dan dus angeven, of je moet er zelf bewijs van hebben anderszins, dat de uitstoot minimaal gelijk of beter is.
Ga denk ik even contact opnemen met dealer om dit voor te leggen en als dit bewijs te leveren is. Inspecteur een verzoek doen dit schriftelijk te bevestigen.
 

Bakkertje

Forumguru
Maar dat is goed nieuws! Dat zou betekenen dat als je van ABT een datablad krijgt (net even gegoogled maar kon hem zo gauw niet vinden) waaruit blijkt dat de uitstoot gelijk blijft, dan kun je deze voorleggen aan de belastingdienst en vervolgens toestemming kunnen krijgen? Dat zou wel heel gaaf zijn als dat lukt! Keep us posted!
 

Bakkertje

Forumguru
Dat datablad bedoel ik inderdaad. Wat er in feite opstaat is dat de tuning van de 1.6 tdi geen impact heeft op de uitstoot die blijft immers 130 gr. Als er een zelfde datablad is van de greenline wat in theorie gewoon ook een gelijke uitstoot zou moeten zijn, dan kan het wel eens goed gaan komen.
 

Toet toet

Senior Member
Hallo Bakkertje,
zal datablad van Jalex ook even voorleggen aan dealer met de vraag hoe dat nu zit met "onze" 1.6tdi motor qua uitstoot.
Als ABT kan verklaren dat die uitstoot gelijk of beter is ga ik een brief aan de inspecteur der belastingen schrijven met verzoek bevestiging dat dit is toegestaan.
Hou jullie op de hoogte.

VG, Berry
p.s. bij succes zal ik een dergelijke brief van ABT en de belastingdienst zal ik natuurlijk met plezier geanonimiseerd hier delen
 

MarcoO2

Forumguru
Let er wel op dat je die 130 gram van Abt niet zomaar kunt vergelijken met de 116 gram die Skoda opgeeft. Die waarden zijn immers (naar ik aanneem) met verschillende testmethodes vastgesteld. Wat je mijns inziens zou moeten aantonen aan de fiscus, is dat een standaard 1.6TDI (bijvoorbeeld) 135 gr/km uitstoot, en dat een getunede 1.6TDI (bijvoorbeeld) 130 gr/km (maar in ieder geval minder dan een ongetunede) uitstoot. Dan zit je safe, lijkt mij.
 

Toet toet

Senior Member
Hallo Marco,

ik denk dat je zult moeten aantonen dat de auto met tuning ook onder de grens van 114g blijft net als Skoda opgeeft voor de huidige 1.6tdi.

Dealer belt straks terug, dus ben benieuwd of zij dat statement van ABT kunnen krijgen.

VG, Berry
 

MarcoO2

Forumguru
Dat lijkt mij nu juist niet. Dat is immers alleen maar mogelijk door een getunede auto dezelfde test te laten doorlopen als waarmee de officiele (niet realistische) gebruikscijfers worden gemeten.
 

Bakkertje

Forumguru
Precies, met een Greenline haal je in de praktijk die 116 gram al niet, ook niet zonder tuning. (met tuning misschien juist wel..?) Maar ja als je dat gaat bewijzen aan de belastingdienst weet ik ook niet hoe dat gaat landen ;)
Als de tuning van ABT hetzelfde is voor de 1.6 met 130 uitstoot als die met 116 gram, dan geldt in feite het standpunt dat de uitstoot gelijk blijft (lijkt mij.)
Ik kom overigens met 119 gram (gegevens van de leasemij) wel aardig in de buurt. Maar dan enkel op lange afstanden..
 

Toet toet

Senior Member
Ik ben benieuwd of de fiscus een vergelijking accepteert waar puur naar het motorblok wordt gekeken, buiten de andere maatregelen die de uitstoot beïnvloeden.
Kennelijk is uitstoot puur van motorblok in de test 130g, terwijl de Nederlandse importeur voor de auto 114g opgeeft (kennelijk incl. ander uitstoot beïnvloedende zaken), waarmee de auto tot nu toe in de 20% viel.
Wacht eerst de respons van de dealer even af.
 

Toet toet

Senior Member
Hallo allen,

dealer is aan het kijken of hij van ABT schriftelijk kan krijgen dat motor qua uitstoot en verbruik minstens gelijkwaardig blijft aan standaard af fabriek geleverde 1.6tdi. Mochten ze dit kunnen en willen verstrekken dan ga ik hiermee naar de fiscus via een brief aan de inspecteur. Ik hou jullie op de hoogte.

VG, Berry
 

Toet toet

Senior Member
Hallo allen,

inmiddels eerste respons van ABT. Zij verklaren dat de uitstoot gelijk blijft van de motor doordat:

[FONT=&quot]
Hierbij het antwoord van ABT!![/FONT]

[FONT=&quot]Emission is the same as in standard car. Because we do not activate power under 70 °C, which means we are not active in the NEFZ Cold Start Condition.
The other reason is that we do not use NEFZ Mapping with our tuning!

Dealer (Kreijne in Amersfoort/Hoogland) snapte dat de belastingdienst hier misschien niet helemaal uit zou komen en heeft gevraagd om koppelkromme en uitstoot datablad voor NL. ABT/PON heeft dit verzoek overgebracht en er schijnt aan gewerkt te gaan worden.
Super dat de dealer zoveel werk wil steken in iets dat hem geen grote bedragen op zal leveren, maar alleen service is naar de klant!!

We zijn er nog niet, maar het begint ergens op te lijken. Als alle info van ABT binnen is zal ik het voorleggen bij de inspecteur bij de belastingdienst.

VG,
Berry
[/FONT]

 

Bakkertje

Forumguru
Nou dat begint inderdaad ergens op te lijken en zoals je al schrijft wat goed dat de dealer zoveel werk ervan maakt!
Kan ABT op het bestaande data-blad geen 114 gm noteren ipv 130 ? :crazy:

NEFZ, staat overigens hier uitgelegd, het zegt wat over normverbruiken (wel in het Duits)
 
Bovenaan Onderaan