ABT tuning 1.6tdi

Toet toet

Senior Member
Hallo allemaal,

ik wil mijn nieuwe SSC tunen, maar leasemaatschappij eist volledige fabrieksgarantie overname. Dit wordt alleen gedaan door ABT.
Hij gaat door grotere velgen en chiptuning in de 25% worden gereden, om nooit achteraf gezeur te hebben (voorzichte berekening met 100% boete kwam uit op bedrag 9000 euro naheffing anders :( )
Dealer geeft aan dat dit naar 125pk en 275Nm is voor het luttele bedrag van 1545 euro.

Nou las ik op dit forum dat de 1.6tdi door ABT ook wel naar andere, lees betere waarden kan worden getuned: 130 pk en 300Nm.
Aangezien de auto toch naar 25% gaat zal dit mbt tot uitstoot geen probleem zijn.

Iemand ervaringen hiermee?

Alvast bedankt.

Berry
 

sitechris

Donateur
Abt biedt standaard software. Het verschilt volgens mij per auto. De ene levert af fabriek net wat meer dan de andere. Overigens vind ik 1545 euro voor 20 pk best wel veel geld.
 

VEEJAY

Forumguru
Je hebt ze ertussen zitten die -heb ik van horen zeggen- ABT tuning nemen voor de garantie en dan nog betere tuning eroverheen gooien..
 

sitechris

Donateur
Ik ken die mensen ook. Die willen goed inruilen voor perfectie :). En dan nog is de euro/pk verhouding beter ;)
 

andrehj

Forumguru
Als je dan toch zo veel geld uitgeeft en de volle bijtelling kiest, had je dan niet veel beter gewoon een 2.0 TDI kunnen leasen?
 

Bakkertje

Forumguru
Dat is wel een interessante beredenering, een 1.6 TDI nemen en die dan toch op 25% te zetten.
Onze leasemij verrekend overigens ook nog additionele onderhouds- en brandstofkosten als je auto getuned is. Misschien is het een idee om een offerte op te laten maken van een 2.0 TDI greentech en die te vergelijken met een gechipte 1.6. Ik gok dat de brandstof toeslag gelijk blijft. Maar ja die 2.0 is wel weer fors duurder..

De bijtelling alleen kost je overigens al 57 euro netto per maand, even los van de bijkomende kosten voor het tunen. Ik weet niet hoelang je de auto zal gaan rijden maar uitgaande van 48 maanden is het toch 2736 euro netto uit je portemonnee. Persoonlijk heb ik inmiddels 45000 km onder m'n Superb door laten gaan en ik moet zeggen dat als je alleen in de auto zit de 1.6 eigenlijk prima voldoet. Ook met bepakking kom je nog altijd vooruit, maar je merkt wel dat ie daar dan flink aan moet leuren. In mijn geval is dat 1x per jaar op vakantie met de caravan en daarvoor heb ik het geld niet over.

Overigens als je een auto met meer vermogen wilt dan de 105 pk van de 1.6 TDI en toch 20% bijtelling kun je nog uitwijken naar andere merken (een Jetta (ik weet het is geen combi) in comfort line uitvoering met DSG en 20% bijtelling stond bijvoorbeeld op mijn short-list..)

Voor die prijs heb je geen paard, hoor!
Jawel hoor. Ik heb in Hedel gewoond en daar op de paardenmarkt koop je aan het eind van de dag een paard voor 75 euro inclusief papieren.
 

Monteurtje

Forumguru
De tuning via ABT/PON van de 1.6 TDI CR is tijdelijk stopgezet. Dus die mogelijkheid is er even niet. Wanneer het weer kan weet ik niet.
Had te maken dat wanneer de 1.6 getuned is deze wat rauwer geluid maakt en dit niet door iedereen geaccepteerd wordt. Daarom hebben ze dit stop gezet.
 

Race Eend

Forumguru
ABT tuning op de 1.6 TDI is ook nog altijd een externe ecu. En die maakte inderdaad een nagelend geluid (alleen in deellast, niet volgas) tussen 2400 en 3000rpm met de abt box.
 

Toet toet

Senior Member
Hallo o.a. Bakkertje,

wel even gekeken naar de 2.0 maar die kwam op bruto 1250 euro per jaar meer uit nog dan de 1.6tdi in 25% qua bijtelling.
Ook leasebedrag is hoger door hogere aanschaf en je moet toch ergens een grens trekken.

Wilde graag een combi met ruimte. Enige andere alternatief had de Passat geweest (mede aangezien ik eigenlijk graag een DSG wilde).

Ben helemaal happy met deze auto. Aflevering een dezer dagen en ga dan gewoon eerst even kijken of die tuning echt veel toevoegt (kan nog een keer proefrijden met combi met tuning ter vergelijk bij mijn dealer).
 

Rosinfield

† In Memoriam
ja, heeft natuurlijk ook wel nadelen dat tunen. Zo rijdt de auto meestal harder en vlotter en heeft hij ook meer trekkracht. Ik zou zeggen, bezint eer gij begint!
 

Noord26

Forumguru
Kan ik hieruit concluderen dat JD de tuning voor de 1.6 Tdi beter voor elkaar heeft als de huistuner Abt?

:uitlachen:

Zal mijn pa eens een seintje geven met zijn 1.6 Tdi icm DSG-7..
 

Bakkertje

Forumguru
Leiden grotere velgen ook tot 25%? Ik dacht alleen tuning.

Ook andere wielen met bredere, niet lage rolweerstand banden zorgen voor een hoger verbruik. Maar daarover is zover ik weet wettelijk niets vastgelegd. Van tuning vind men dat dit gedaan wordt om meer vermogen en (dus) sneller rijden en dus een hogere uitstoot. Dat staat overigens los van daadwerkelijk verbruik e.d. maar da's weer een heel andere discussie.
 
Bovenaan Onderaan